LGM-35 Sentinel؛ موشک هسته ای هایپرسونیک و ۱۰۰ میلیارد دلاری جدید ایالات متحده

منبع: روزیاتو

1

1402/9/22

23:21


LGM-35 Sentinel؛ موشک هسته ای هایپرسونیک و ۱۰۰ میلیارد دلاری جدید ایالات متحده

LGM-35 Sentinel؛ موشک هسته ای هایپرسونیک و ۱۰۰ میلیارد دلاری جدید ایالات متحده

موشک جدید و ترسناک ۱۰۰ میلیارد دلاری سنتینل (Sentinel) جدیدترین نمونه از تسلیحات هسته ای آمریکاست. زمانی که این موشک مافوق صوت وارد خدمت شود، کلاهکی ۲۰ برابر قدرتمندتر از بمبی که در پایان جنگ جهانی دوم بر روی هیروشیما انداخته شد، را حمل خواهد کرد.

این موشک هنوز در حال توسعه است اما انتظار می رود از سال ۲۰۲۹ تا ۲۰۷۵ جایگزین موشک های Minuteman III شود که در حال حاضر در داکوتای شمالی، وایومینگ، مونتانا و نبراسکا مستقر هستند.

موشک هسته ای LGM-35 Sentinel

موشک هایپرسونیک LGM-35 Sentinel که با نام موشک بازدارنده استراتژیک زمین پایه (Ground Based Strategic Deterrent (GBSD)) نیز شناخته می شود، یک سیستم موشکی بالستیک بین قاره ای زمینی (ICBM) زمین پرتاب خواهد بود.

کمپانی نورثروپ گرومن پس از اینکه بوئینگ پیشنهاد خود را پس گرفت، قراردادی به ارزش ۱۰.۶ میلیارد دلار پوند (۱۳.۳ میلیارد دلار) را از وزارت نیروی هوایی برای توسعه این سلاح دریافت کرد. به گفته نیروی هوایی آمریکا، حرف L در LGM به معنی پرتاب سیلویی، G به معنی حمله سطحی و M مخفف موشک هدایت شونده است.

مرکز تسلیحات هسته ای نیروی هوایی آمریکا برای اولین بار در ژوئیه ۲۰۱۶ درخواست توسعه نسل بعدی موشک های قاره پیمای هسته ای را مطرح کرد. موشک Minuteman III برای اولین بار در سال ۱۹۷۰ به کار گرفته شد و نیاز به جایگزینی داشت.

موشک هسته ای LGM-35 Sentinel

موشک های جدید قرار است در یک دوره ۱۰ ساله از اواخر دهه ۲۰۲۰ میلادی به مرحله تولید برسند و تخمین زده می شود که در یک چرخه عمر ۵۰ ساله حدود ۲۱۰ میلیارد پوند (۲۶۴ میلیارد دلار) هزینه داشته باشند. انتظار می رود برنامه GBSD در سال ۲۰۲۹ وارد خدمت شده و تا سال ۲۰۷۵ در خدمت فعال باقی بماند.

این قرارداد ۱۰.۶ میلیارد پوندی در تاریخ ۸ سپتامبر ۲۰۲۰ رسماً به نورثروپ گرومن اعطا شد. موشک سنتینل یک کلاهک گرماهسته ای W87 Mod 1 (W87-1) را حمل خواهد کرد و جایگزین کلاهک W78 خواهد شد که در حال حاضر در Minuteman III استفاده می شود. آزمایش این سلاح عمدتاً در پایگاه نیروی هوایی هیل، یوتا و پایگاه نیروی فضایی وندنبرگ در کالیفرنیا با پرتاب موشک از پایگاه وندنبرگ بر فراز اقیانوس آرام انجام خواهد شد.

آزمایش های بیشتر در زمین دوگوی پروینگ ارتش آمریکا، یوتا، گاریسون – کواجالین آتول ارتش آمریکا و در آب های سرزمینی جمهوری جزایر مارشال انجام خواهد شد. حامیان این پروژه مانند وزیر دفاع، لوید آستین، درباره سلاح جدید می گویند که موشک های هایپرسونیک فعلی که برای اولین بار در دهه ۱۹۷۰ معرفی شدند، عمر خود را کرده و باید جایگزین شوند.

آن ها همچنین به ادامه ساخت سلاح های هسته ای توسط چین اشاره می کنند و می گویند که روسیه هم همچنان یک تهدید محسوب می شود. با این حال منتقدان نشان می دهند که موشک های جدید نه تنها پرهزینه، بلکه خطرناک خواهند بود و خطر آغاز تصادفی یک جنگ هسته ای را افزایش می دهند.

دیوید رایت، فیزیکدان و یکی از مدیران سابق برنامه امنیت جهانی UCS معتقد است که موشک های بالستیک پرتاب شده از زیردریایی ها (SLBM) به اندازه موشک های زمینی دقیق هستند و “عملا غیرقابل شناسایی” هستند که باعث می شوند موشک های هسته ای قاره پیمای زمین پرتاب منسوخ شوند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو