کتاب‌ های حال خوب کن؛ لیست 13 کتاب شیرین و جذاب که حال شما را خوب می کنند

کتاب‌ های حال خوب کن؛ لیست 13 کتاب شیرین و جذاب که حال شما را خوب می کنند


منبع: روزانه

1

1402/9/23

10:05


طبق آمار دقیق، فیلم‌های حال خوب کن یکی از پُر جستجو‌ترین چیزها در اینترنت بوده است؛ حال این موضوع برای سینما دوستان جذاب است. اما ما کتاب دوستان نیز به …

طبق آمار دقیق، فیلم‌های حال خوب کن یکی از پُر جستجو‌ترین چیزها در اینترنت بوده است؛ حال این موضوع برای سینما دوستان جذاب است. اما ما کتاب دوستان نیز به دنبال چنین کتاب‌هایی هستیم؛ کتاب‌هایی شیرین و جذاب که برای چند ساعتی هم که شده ما را از این جهان سخت بیرون برده و در درون داستان و روایت جذاب خود؛ ما را سرگرم کند. پس اگر شما نیز به دنبال کتاب‌ های حال خوب کن هستید؛ در ادامه متن همراه سایت بزرگ روزانه باشید.

کتاب‌های حال خوب کن غیر داستانی

در این بخش کتاب‌های غیر داستانی حال خوب را به شما عزیزان معرفی خواهیم کرد؛ پس با ما بمانید.

هنر عشق ورزیدن – اریک فروم

هنر عشق ورزیدن – اریک فروم

اریک فروم یکی از مشهورترین روانشناسان تاریخ است که آثار او به طرز عجیبی زیبا و جذاب هستند. یکی از بهترین کتاب‌های او که حال و هوای عجیب و جذابی دارد، کتاب “هنر عشق ورزیدن” است. نویسنده در پیش‌گفتار تأکید می‌کند که این کتاب دستورالعمل ساده‌ای برای عشق ورزیدن نیست و در واقع سعی دارد «عشق ورزیدن» را به عنوان یک هنر معرّفی کند. فروم تلاش می‌کند خواننده را متقاعد کند که تمام کوشش‌های او برای «عشق ورزیدن» محکوم به شکست است؛ مگر این که با جدیّت برای تکاملِ همه‌جانبه شخصیّت خود بکوشد تا جایی که به جهت‌بینی سازنده‌ای برسد.

انسان در جستجوی معنا

انسان در جستجوی معنا

جریان فکری اگزیستانسیالیسم به طور ویژه بعد از جنگ جهانی اول آغاز شد. جوانانی که به طرز فجیعی با مجهول مرگ روبرو شده بودند؛ از افسردگی و پوچ گرایی رنج می‌بردند. از همین رو متفکران به این فکر افتادند تا معنایی پیدا کنند. همین تلاش باعث شد تا جنبش فکری اگزیستانسیالیسم آغاز شود. یکی از بهترین کتاب‌ها در این زمینه “انسان در جستجوی معنا” نوشته ویکتور فرانکل است.

ویکتور فرانکل، روان‌پزشک، عصب‌شناس و پدیدآورنده لوگوتراپی است که در سال 1946 منتشر شد. این کتاب در بر دارنده خاطرات فرانکل از وضعیت خود و سایر قربانیان اردوگاه‌های کار اجباری آلمان در خلال جنگ دوم جهانی است. فرانکل در این کتاب به عنوان یک روان‌شناس اگزیستانسیالیست به اهمیت جستجوی معنا برای زندگی، در سخت‌ترین شرایط زندگی می‌پردازد و ضمن روایت خاطراتش از اردوگاه‌های کار اجباری، تلاش می‌کند که نگرش جدیدش را در روان‌شناسی (لوگوتراپی) تبیین کند.

تسلی بخشی های فلسفه

تسلی بخشی های فلسفه

در دید عموم فلسفه همیشه یک مجهول پیچیده بوده است. اما آلن دو باتن فیلسوف سوئیسی تصمیم گرفت فسلفه را به زبان ساده و همچنین با وظیفه درمان‌گرایی به مردم توضیح دهد؛ از همین رو وی کتاب جذاب تسلی بخش‌های فلسفه را نوشت.

آلن دو باتن فیلسوف معاصر سوئیسی ، در کتاب‌های منتشرشده اش تلاش داشته تا فلسفه را از بام انتزاعیات صرف به روی زمین آورده تا با زندگی مردم در ارتباط بیشتری باشد. او سعی کرده‌است که از آموزه‌های فیلسوفان بزرگ، در جهت کاربرد آن در زندگی روزمره انسان‌ها استفاده کند تا از رنج آنان کم کرده و بر غنای آن بیفزاید. این کتاب ، از جمله کتاب‌هایی است که می‌توان آن را در زمره کتاب‌های “فلسفه برای زندگی” نام برد. این کتاب در شش بخش نوشته که در هر بخش سعی می‌کند یکی از سختی‌های زندگی را با آموزه‌های یکی از فیلسوفان درمان کند و التیام ببخشد.

مطلب مشابه: جملاتی از کتاب دنیای سوفی اثر یوستین گردر با متن هایی درباره فلسفه

بهترین کتاب‌های حال خوب کن داستانی

راستش را بخواهید مقاله ما تازه از اینجا به بعد شروع می‌شود… کتاب‌های داستانی به طرز ویژه‌ای فوق‌العاده هستند و می‌توانند حال شما را خوب کنند. در ادامه با روزانه بمانید.

زنان کوچک

زنان کوچک

اگر به دنبال یک رمان شیرین و درجه یک هستید که حال شما را خوب کند؛ بی‌شک رمان فوق‌العاده “زنان کوچک” به قلم خانم الکات است. این کتاب داستانی شیرین، روایتی شیرین و همچنین کاراکاترهایی دوست داشتنی دارد که باعث می‌شود از دقیقه به دقیقه مطالعه آن لذت ببرید.

داستان این رمان نیز درباره جو، مگ، بث و امی مارچ، چهار خواهری است که با مادرشان در نیوانگلند زندگی می‌کنند. پدر آن‌ها در جنگ داخلی به عنوان روحانی خدمت می‌کند و خواهران، علی رغم اینکه خانواده اخیراً ثروت خود را از دست داده است و برای تأمین هزینه‌های زندگی و ادامه زندگی خانواده خود تلاش می‌کنند.

در این روند، آن‌ها با همسایه ثروتمند خود، تئودور لورنس، معروف به لوری دوستانی صمیمی می‌شوند. با بزرگ‌تر شدن دختران، هرکدام با شیاطین شخصی و چالش‌های اخلاقی خود روبرو می‌شوند. جو، قهرمان محبوب ما باید راه‌های خود را پیدا کند و یاد بگیرد که در عین حال آرزو کند که نویسنده‌ای بزرگ باشد..

شازده کوچولو

شازده کوچولو

کتاب‌بازها بی‌شک با داستان ککوتاه شازده کوچولو آشنا هستند که همواره به عنوان پُر فروش‌ترین کتاب تاریخ شناخته می‌شود. این کتاب در عین سادگی و شیرینی؛ مفاهیم بسیار عمیقی نیز دارد که به نوعی می‌شود آن را در نقد دنیای آپولونویی و ماشینی دانست. روزانه پیشنهاد می‌کند که حتما و حتما این کتاب از نویسنده و خلبان فرانسوی یعنی آنتوان دو سنت اگزوپری را بخوانید.

داستان این رمان کوتاه در سال 1935 اتفاق می‌افتد، البته الهام این داستان وقتی بود که هواپیمای سنت اگزوپری، که برای شکستن رکورد پرواز بین پاریس و سایگون تلاش می‌کرد، در صحرای بزرگ آفریقا دچار نقص فنی شد و به ناچار در همان‌جا فرود آمد.

همین سانحه دستمایه نگارش شازده کوچولو شد که در آن شخصیت قهرمان داستان، خلبانی بی‌نام، پس از فرود در کویر با پسر کوچکی آشنا می‌شود. پسرک به خلبان می‌گوید که از سیارکی دوردست می‌آید و آنقدر آنجا زندگی کرده که روزی تصمیم می‌گیرد برای اکتشاف سیاره‌های دیگر، دیار خود را ترک کند. او هم‌چنین برای خلبان از گل رز محبوبش می‌گوید که دل در گرو عشق او دارد، از دیگر اخترک‌ها تعریف می‌کند و از روباهی که او را این‌جا، روی زمین ملاقات کرده‌است، می‌گوید. خلبان و شازده چاهی را می‌یابند که آنها را از تشنگی نجات می‌دهد. او در طی داستان با ماری برخورد می‌کند که زبان رازآلودی دارد. در نهایت شازده کوچولو تصمیم می‌گیرد به سیارک خود بازگردد…

مطلب مشابه: جملات ناب از کتاب شازده کوچولو با عکس نوشته های جالب

ملت عشق

ملت عشق

دنبال یک کتاب حال خوب کن هستید؟ خب چه گزینه‌ای بهتر از کتاب “ملت عشق”؟ این کتاب را نویسنده ترکی-انگلیسی یعنی الیف شافاک به قلم تحریر درآورده و بعد از گذشت حدود 13 سال از اولین چاپ؛ این کتاب همواره به عنوان پُر فروش‌ترین کتاب تاریخ کشور ترکیه شناخته می‌شود.

عمده داستان این رمان درباره احوالات و ارتباط شمس و مولوی است و کمترین بخش‌های کتاب از زبان این دو شخصیت روایت شده‌است و سعی شده تا از نگاه و زاویه‌های گوناگون که همان شخصیت‌های دیگر داستان هستند به این دو نفر پرداخته شود.

نویسنده در این کتاب دو داستان و در حقیقت زندگی شخصیت‌های دو دوره زمانی مختلف را به موازات هم پیش برده‌است.

دوره اول در حدود 639 تا 645 قمری حول و حوش زندگی مولانا و شمس بازمی‌گردد و دوره دوم در سال 2008 و درباره زندگی زنی چهل ساله است که به تازگی شغل ویراستاری یک کتاب را برعهده گرفته‌است.

همان‌طور که از نام انگلیسی آن برمی‌آید در این کتاب چهل قانون عشق آورده شده که از زبان شمس تبریزی است. از ویژگی‌های جالب کتاب این است که بیش از 15 راوی مختلف دارد و در ابتدای هر بخش راوی آن نیز ذکر می‌شود.

مطلب مشابه: جملات کتاب ملت عشق؛ 50 متن و جمله زیبا از رمان عاشقانه ملت عشق

کیمیاگر

کیمیاگر

کتاب بعدی در لیست امروز ما؛ کتاب بسیار خوبِ “کیمیاگر” به قلم پائولو کوئلیو برزیلی است. این کتاب از همان شروع خود سعی می‌کند مخاطب را درگیر داستان خود کند؛ داستانی که قرار است مخاطب را طی یک سفر هیجان‌انگیز به جای جای جهان ببرد و در آخر شخصیت او را شکل دهد.

این رمان درباره چوپانی اسپانیایی به نام سانتیاگو است که در رؤیای خود، محل گنجی مدفون را در حوالی اهرام مصر مشاهده می‌کند و به قصد تحقق بخشیدن به این رؤیای صادقه که آن را افسانه شخصی خود می‌خواند، وطنش، آندلس را رها می‌کند و رهسپار صحرای آفریقا می‌شود…

مطلب مشابه: بریده‌هایی از کتاب کیمیاگرپائولو کوئیلو؛ خلاصه متن از جملات زیبای این کتاب

دور دنیا در هشتاد روز

دور دنیا در هشتاد روز

دور دنیا در هشتاد روز نام رمانی است نوشته ژول ورن، نویسنده فرانسوی که داستانی ماجراجویانه دارد.

دور دنیا در هشتاد روز، رمان پرحادثه ژول ورن، نخستین بار در سال 1873 به چاپ رسید. این رمان در شمار بهترین آثار او است. در این رمان، عنصر خنده (مثلاً سماجت مأمور پلیس در تعقیب شخصیت اصلی داستان و کارهای جالب پاسپارتو، خدمتکار وی) با عنصر حادثه‌پردازی به هم می‌آمیزد. کشش داستان در خونسردیِ انگلیسی‌مآب قهرمان آن و فعالیت بی‌اندازه او برای مبارزه با طول راه و از دست دادن وقت است.

داستان این رمان جذاب درباره یک آقای منظم و دقیق انگلیسی به نام فیلیس فاگ است که با رفقای خود در باشگاه شرط 20000 پوند می‌بندد که دور دنیا را در 80۸۰ روز بپیماید و به همراهی خدمتکار وفادارش به نام ژان، معروف به پاسپارتو، عازم سفر می‌شود. اما چون مظنون به سرقت از یکی از بانکهای انگلیس است، زیر نظر یک پلیس قرار دارد که او را طی سیر و سیاحت‌هایش لجوجانه تعقیب می‌کند…

نارنیا

نارنیا

کتاب دنیایی جادویی است که می‌تواند حال انسان را خوب کند. می‌تواند انسان را در سفری به سرتاسر جهان برده و چیزهای جالبی را به وی نشان دهد. یکی از بهترین و شاهکارترین کتاب‌های تاریخ با این سبک؛ سرگذشت نارنیا نوشته سی اس لوئیس است.

سرگذشت نارنیا ماجرای کودکانی را نقل می‌کند که نقش اصلی را تاریخچه دنیای نارنیا بازی می‌کنند. در هر کتاب از این مجموعه (به جز اسب و آدمش) کودکانی از دنیای ما به صورت جادویی به نارنیا منتقل می‌شوند. جایی که از آن‌ها خواسته می‌شود تا به اصلان شیر کمک کنند تا از پس بحران در دنیای نارنیا برآید.

نارنیا دنیایی است که در آن حیوانات سخن می‌گویند، جادو امری رایج نیست ولی جادو در بطن سرزمین وجود دارد و خوبی به جنگ با بدی می‌رود. داستان آفرینش نارنیا در روز نخست با آواز اصلان شیر و سخنگو شدن حیوانات با جادوی او در کتاب خواهرزاده جادوگر و داستان پایان آن در کتاب آخرین نبرد آمده‌ است…

مردی به نام اوه

مردی به نام اوه

این رمان جذاب طی چندسال اخیر به یک اثر بسیار معروف تبدیل شده است که حتی چندین فیلم از روی آن اقتباس شده است. این کتاب به قلم فردیک بکمن است و تا به کنون به تمام زبان‌های زنده دنیا ترجمه شده است.

داستان این فیلم آشنایی اتفاقی خانواده‌ای ایرانی در سوئد با یک مرد سوئدی بد اخلاق است. اوه (رولف لاسگارد)، پیرمردِ عبوس و ترش‌روی 59 ساله محله است که به همسایه‌ها و دیگران روی خوش نشان نمی‌دهد و در فکر خودکشی است. در یکی از همان روزهای معمولی، پروانه (بهار پارس) و خانواده‌اش به خانه روبه‌رویی نقل مکان می‌کنند. مدتی بعد، تصادف سرنوشت‌سازِ آن‌ها با صندوق پستیِ اوه، مقدمه‌ای می‌شود به دوستیِ غیرمنتظره پروانه با اوه. زندگی تکراریِ اوه با آمدن آن‌ها تغییر بزرگی کرده و آن پیرمرد سالخورده را به چالش می‌کشد.

مغازه خودکشی

مغازه خودکشی

مغازه خودکشی رمانی با سبک کمدی سیاه نوشته ژان توله است. این رمان که در سال 2006 منتشر گردیده‌ توجهِ فراوانی را برانگیخت. داستان کتاب در شهری آخرالزمانی و در آینده جهان سپری می‌شود که از شدت تغییرات اقلیمی رنج می‌برد، جایی که تقریباً همه افسرده‌اند.

داستان از نظر زمانی در دوره‌ای آخرالزمانی و در آینده جهان سپری میگردد که انسان‌ها بسیاری از منابع طبیعی را نابود کرده‌اند. زمانی که دیگر گلی نیست و هوا بسیار آلوده‌است. خودکشی عادی و شادی غیرعادی است. مکان وقوع یک دکانِ فروشِ ابزار و ادواتِ خودکشی ا‌ست که همه‏ جور خِنزِرپِنزِری در آن یافت می‌شود. از انواع سَم گرفته تا طناب‌های دار، انواعِ سلاح‌های کمری مناسب برای انتحار تا ویروس‌های کشنده‌. تجارتی منتهی به مرگ در یک فروشگاه منحصربه‌فرد در زمان و مکانی نامعلوم! مردمِ افسرده و مالیخولیایی برای پایان دادن به عذاب زندگی‌شان به مغازه‌ی خودکشی می‌آیند و خانواده‌ی تواچ، صاحبان مغازه، تمام تلاششان را در خدمتگزاری به مشتریان خود صرف می‌کنند. برای هر طبع یک راه خلاصی وجود دارد؛ از طناب‌های دار و گلوله گرفته تا انواع سم و گیاهان کشنده و تیغ‌های آلوده به کزاز.

امور بر وفق مراد خانواده‌ی تواچ می‌گذرد؛ تا این که آلن به دنیا می‌آید و همه چیز تغییر می‌کند. آلن برعکس اهالی شهر پر از امید و شور زندگی است. عاشق خنداندن دیگران است. شوخ و دل زنده است و نظم و قوانین غم زده‌ی مغازه و مدرسه و شهر را برهم می‌زند. میشیما و لوکریس تواچ به جز آلن دو فرزند دیگر هم دارند: ونسان و مرلین که هر دو غمگین و محزون‌اند. آلن، کوچکترین فرد خانواده، با نابود کردن سیاه‌بینی و حزین خانواده‌اش چیزی به آنها می‌آموزد که برایشان تازگی دارد: عشق به زندگی…

مطلب مشابه: جملاتی از کتاب مغازه خودکشی از ژان توله با متن هایی درباره مرگ و امید

کلام آخر

بسیار حرسندیم که تا پایان همراه روزانه بودید. ما امروز و در این مقاله سعی کردیم تا بهترین کتاب‌های حال خوب کن را به شما عزیزان معرفی کنیم. البته لازم به ذکر است که این لیست می‌توانست بسیار طولانی باشد اما به دلایلی ما سعی کردیم گلچینی از بهترین‌ها را برای شما عزیزان انتخاب کنیم. امیدواریم که از خواندن این کتاب‌ها نهایت لذت را ببرید. / نویسنده امیرسالار کریمی

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو