دستگیری شورا و شهردار دقیقا لحظه گرفتن رشوه!!!

دستگیری شورا و شهردار دقیقا لحظه گرفتن رشوه!!!


3

1402/9/23

19:48


دستگیری شورا و شهردار دقیقا لحظه گرفتن رشوه!!!

پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

ناصر عتباتی گفت: با هماهنگی مدیریت قضایی استان و اداره اطلاعات، شهردار و عضو شورای شهر یکی از شهرستان‌های جنوب استان حین گرفتن رشوه دستگیر شدند.

وی اضافه کرد: با صدور قرار بازداشت بازپرس رسیدگی‌کننده، این افراد به اتهام اخذ رشوه بازداشت و روانه زندان شدند.

رئیس کل دادگستری آذربایجان‌ غربی تاکید کرد: مبارزه جدی و قاطع با مظاهر فساد به ویژه فساد اداری که موجب بی اعتمادی مردم به دستگاه‌های اداری می شود، ادامه دارد و هیچ گونه مماشاتی با خاطیان و متجاوزان به حقوق بیت المال و حقوق عامه مردم پذیرفته نیست.

قوانین، با هدف ایجاد امنیت و جلوگیری از برهم خوردن نظم عمومی جامعه، وضع شده اند. یکی از مهم ترین اهداف قوانین مختلف، حفظ حقوق شهروندان می باشد. اما با این وجود، متاسفانه، برخی اوقات، عده ای سودجو، از موقعیت و مقام خود، سوء استفاده کرده و موجبات تضیع حق افراد جامعه را فراهم می آورند.

گروهی از اشخاص که می توانند با سوء استفاده از موقعیت و مقام خود، سبب برهم خوردن نظم عمومی و تضیع حقوق افراد عادی جامعه گردند، مستخدمین و مامورین قضایی و غیر قضایی دولت هستند. بر همین اساس و در راستای جلوگیری از سوء استفاده مستخدمین قضایی و غیر قضایی، از مقام و موقعیت خود، قانون گذار، برخی جرایم، نظیر ارتشا یا اختلاس را در خصوص آن ها، پیش بینی کرده و برای آن، مجازات سنگینی در نظر گرفته است. 

شهردار

از این رو، در این مقاله، قصد داریم رشوه را تعریف کرده و بگوییم که مجازات رشوه چیست؛ سپس، نحوه شکایت از جرم رشوه خواری را توضیح دهیم. چنانچه، پیرامون این موضوع، سوالاتی دارید، با ما همراه باشید. 

رشوه چیست ؟

در پاسخ به این سوال که مجازات رشوه چیست؟ در ابتدا، باید به تعریف حقوقی رشوه، از منظر قانون بپردازیم و ارکان تحقق جرم رشوه خواری را بررسی کنیم، سپس، بگوییم که مجازات رشوه چیست. رشوه در واقع، وجه، مال یا سندی است که مستخدمین دولت، در راستای انجام دادن یا ندادن امری که مربوط به سازمان یا وظیفه آن ها است، دریافت می کنند. شایان ذکر است اینکه عمل در حیطه وظایف گیرنده رشوه باشد یا در شرح وظایف دیگری، تاثیری در عدم تحقق این جرم ندارد. به کسی که رشوه می دهد، راشی و به رشوه گیرنده، مرتشی می گویند. 

همانطور که اشاره کردیم، دریافت وجه، مال یا سند توسط مامورین و مستخدمین دولت، جهت انجام یا عدم انجام امری، موجب تحقق جرم رشوه می شود. نکته ای که در خصوص این جرم، باید مد نظر داشت، آن است که، این مساله که کار، توسط رشوه گیرنده انجام شود یا نشود یا اینکه کاری که برای انجام دادن یا ندادن آن، رشوه گرفته شده، در شرح وظیفه مرتشی بوده یا نه، تاثیری در عدم تحقق این جرم نخواهد داشت.

پس از تعریف رشوه، در ادامه، با توجه به ماده 3 و 4 قانون تشدید مجازات مرتکبین اختلاس، ارتشا و کلاهبرداری، خواهیم گفت که مجازات رشوه چیست.

شهردار

مجازات رشوه دهنده و رشوه گیرنده

در قسمت قبل، تعریف کردیم که مفهوم حقوقی رشوه چه می باشد و گفتیم که جرم رشوه خواری، در خصوص کارمندان و مستخدمین دولت، معنا و مصداق می یابد. پس از تعریف رشوه، در این قسمت، قصد داریم، بر اساس قانون تشدید مجازات مرتکبین اختلاس، ارتشا و کلاهبرداری، بگوییم که مجازات رشوه چیست. با توجه به ماده 3 و 4 قانون تشدید مجازات مرتکبین اختلاس، ارتشا و کلاهبرداری، مجازات جرم رشوه خواری، عبارت است از:

انفصال موقت از شش ماه تا سه سال : در صورتی که قیمت مال یا وجه اخذ شده، بیش از بیست هزار ریال نباشد. البته چنانچه، کارمندی که مرتکب جرم ارتشا شده، در مرتبه مدیر کل یا هم درجه مدیر کل یا بالاتر باشد، مجازات وی، انفصال دائم از مشاغل دولتی خواهد بود.

از یک سال تا سه سال حبس و جزای نقدی، معادل قیمت مال یا وجه اخذ شده و انفصال موقت از شش ماه تا سه سال: چنانچه، قیمت مال یا وجه اخذ شده، بیش از بیست هزار ریال تا دویست هزار ریال باشد. البته اگر مرتکب، در مرتبه مدیر کل یا هم درجه مدیر کل یا بالاتر باشد، مجازات وی، انفصال دائم از مشاغل دولتی می باشد.

دو تا پنج سال حبس، به علاوه جزای نقدی، معادل قیمت مال یا وجه گرفته شده و انفصال دائم از خدمات دولتی و تا 74 ضربه شلاق: چنانچه، قیمت مال یا وجه گرفته شده توسط کارمند دولت، بیش از دویست هزار ریال تا یک میلیون ریال باشد. در صورتی که کارمندی که مرتکب جرم ارتشا شده است، در درجه پایین تر از مدیر کل باشد، مجازات وی، انفصال موقت از شش ماه تا سه سال می باشد.

پنج تا ده سال حبس، به علاوه جزای نقدی، معادل قیمت مال یا وجه گرفته شده و انفصال دائم از خدمات دولتی و تا 74 ضربه شلاق: چنانچه، قیمت مال یا وجه اخذ شده، بیش از یک میلیون ریال باشد. در این مورد نیز اگر مرتکب در مرتبه پایین تر از مدیر کل باشد، مجازات وی انفصال موقت از شش ماه تا سه سال خواهد بود.

شهردار

ضبط مالی که به عنوان رشوه داده شده، به نفع دولت: به عنوان مجازات تعزیری رشوه دهنده یا همان راشی.

پس از توضیح در خصوص مجازات جرم رشوه خواری، در ادامه مقاله، قصد داریم در خصوص نحوه شکایت از این جرم، صحبت کنیم. از آنجا که این جرم، دارای جنبه عمومی است، صرفا، نیاز به شکایت شاکی خصوص نداشته و با گزارش آن، توسط مردم و یا ضابطین قضایی نیز قابل پیگیری است. /تسنیم

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو