چه کسانی از پرداخت حق بیمه معاف هستند؟

منبع: تکراتو

1

1402/9/25

10:44


بر‌اساس مصوبه رسمی وزارت کار، رفاه و تعاون اجتماعی، هر کارفرمایی تحت عنوان شرکت یا کارگاه موظف است تا تمامی پرسنل را بیمه کرده و بخشی از این حق بیمه را بپردازد. سرپیچی از این قانون همراه با پرداخت جریمه به سازمان تامین‌ اجتماعی خواهد بود و این پرداختی هم حتماً باید در موعد مقرر…

چه کسانی از پرداخت حق بیمه معاف هستند؟

بر‌اساس مصوبه رسمی وزارت کار، رفاه و تعاون اجتماعی، هر کارفرمایی تحت عنوان شرکت یا کارگاه موظف است تا تمامی پرسنل را بیمه کرده و بخشی از این حق بیمه را بپردازد. سرپیچی از این قانون همراه با پرداخت جریمه به سازمان تامین‌ اجتماعی خواهد بود و این پرداختی هم حتماً باید در موعد مقرر و توسط تیم حسابداری و مالی هر سازمان انجام شود.

البته برای پرداخت این حق بیمه معافیت‌هایی هم وجود دارد، که در ادامه همراه با معرفی نرم‌افزار کاربردی محاسبه حق بیمه به اینکه چه کسانی از پرداخت حق بیمه معاف هستند نیز خواهیم پرداخت.

حق بیمه تامین‌ اجتماعی چیست؟

حق بیمه تامین اجتماعی مبلغی است که مشترکاً توسط کارفرما و کارمند پرداخت می‌شود و نشان‌دهنده سوابق کاری پرسنل بر‌اساس سابقه بیمه‌شان است. بر‌اساس ارسال لیست بیمه شما دقیقاً متوجه می‌شوید که شخص چه مدت سابقه کار داشته، در چه سمت‌ها و سازمان‌هایی مشغول به کار بوده است.

هر فرد بیمه شده ملزم به پرداخت حق بیمه است که این حق بیمه شامل ۳۰% از حقوقش شده و به شکل زیر پرداخت می‌شود:

  • ۷% توسط کارمند
  • ۳% توسط دولت
  • ۲۱% توسط کارفرما

 

بر‌اساس قانون هر شرکت، سازمان، کارگاه و کسب‌وکاری باید نیروهای جدیدش را حداقل تا ۱۵ روز بعد از شروع به کار بیمه کند؛ یعنی نیروی تازه استخدام‎شده فرم مربوطه را تکمیل کرده و به‌عنوان کارمند آن شرکت به سازمان تامین اجتماعی معرفی شود.

همان‌طور که اشاره کردیم، اگر کارفرما تحت هر شرایطی از معرفی پرسنل جدید یا حتی قدیمی به سازمان تامین اجتماعی اجتناب کند، مشمول تذکر و پرداخت جریمه خواهد بود. در همین راستا سازمان تامین اجتماعی هم برای اطمینان از بیمه شدن تمامی پرسنل در شرکت‌های مختلف، حسابرس‌های تامین اجتماعی را برای بازرسی به حق و حقوق نیروهای کار اعزام می‌کند.

آموزش تهیه و ارسال لیست بیمه تامین اجتماعی

آموزش تهیه و ارسال لیست بیمه تامین اجتماعی

ارسال لیست بیمه بر‌عهده بخش مالی و حسابداری است که برای سهولت در محاسبات و دقت در پرداختی‌ها می‌توان از نرم افزار حقوق و دستمزد استفاده کرد.

در این نرم‌افزار تمامی اطلاعات مهم پرسنل شرکت درج شده و برای آن‌ها یک قرارداد کار شامل حقوق و دستمزد پرداختی، مزایا و اضافه‌کاری، کسورات همراه تعهدات کارفرما تعریف می‎شود تا محاسبه پرداختی بیمه راحت‌تر، دقیق‌تر و سریع‌تر باشد. با استفاده از این نرم‌افزار صدگان می‌توانید گزارش ماهانه حقوق، لیست بیمه، لیست پرداختی؛ مانند فیش حقوق و… را با دقت بالایی برآورد کرده و مستندسازی کنید.

برای ارسال این لیست بیمه نیاز به کد کارگاهی دارید که هر سازمانی در شروع به کارش این کد را از سازمان تامین اجتماعی دریافت کرده و بر‌اساس آن پرسنلش را به سازمان معرفی کند. با دریافت این کد کارگاهی، نام کاربری و رمز عبور اختصاصی برای ارسال لیست بیمه در اختیار شرکت قرار می‌گیرد، تا بخش مالی در موعد مقرر لیست بیمه را برای تامین اجتماعی ارسال کنند.

برای ارسال لیست بیمه وارد لینک https://eservices.tamin.ir شده و سپس نام کاربری و رمز عبور اختصاصی کارگاهی‌تان را وارد کنید. در قسمت کارفرما، فایل بیمه را بارگذاری کرده و گزینه ارسال به شعبه را بزنید تا کد رهگیری برایتان فرستاده شود و در قسمت پیگیری لیست بتوانید وضعیت ارسالی را چک کنید.  برای اولین ارسال لیست بیمه هم باید حتماً تمام اطلاعات شرکتی و نیروهای مجموعه، مشخصات کارگاه و اطلاعات کارکنان را وارد کنید.

مهلت بارگذاری لیست بیمه

تمامی سازمان‌ها و شرکت‌ها حداقل تا ۱۵ روز از زمان استخدام نیرو، اجازه قانونی برای معرفی کارمند جدید را به سازمان تامین اجتماعی دارند. برای ارسال لیست بیمه هر ماه هم فقط تا آخرین روز ماه بعد فرصت دارید، یعنی اگر می‌خواهید بیمه مهر را رد کنید مهلت قانونی شما تا 30 آبان است و هرگونه تاخیر بعد از این تاریخ مشمول تذکر و جریمه خواهد بود.

استفاده از نرم افزار حسابداری صدگان به‌عنوان نرم‌افزارهای یکپارچه مالی و حسابداری ویژه شرکت‌ها در این محاسبه دقیق و ارسال به موقع لیست توسط بسیاری از شرکت‌ها و ارگان‌های بزرگ و مطرح کشور پیشنهاد شده است.

لیست موارد معاف از پرداخت حق بیمه

لیست موارد معاف از پرداخت حق بیمه

همان‌طوری که تمامی کارمندان و پرسنل یک شرکت موظف به پرداخت حق بیمه از روی حقوقشان هستند و هر کارفرمایی باید بر‌اساس قانون نیروهایش را بیمه کند، گروهی هم از پرداخت این حق بیمه معاف هستند؛ مثلاً جانبازان جنگ تحمیلی از پرداخت 7% حق بیمه معاف هستند و تمام پرداختی‌شان بر‌عهده کارفرما و دولت است.

دیگر معافیت‌های پرداخت حق بیمه بر‌اساس مصوبه رسمی و دستور سازمان تامین اجتماعی شامل موارد زیر می‌شود:

  • حق شیر
  • بازخرید‌ در ایام مرخصی
  • پرداختی‌های سفر و حق ماموریت
  • پاداش‌های نهضت سوادآموزی
  • حق التضمین
  • مزایای پایان کار
  • خسارات اخراج از کار
  • هزینه‌های مربوط به خانواده و عائله‌مندی
  • مابه‌التفاوت کمک‌ هزینه مسکن و خوار و بار در شرایط بیماری
  • پاداش‌های افزایش تولید، در صورتی که بیشتر از حقوق ۲ ماه در سال پرداخت نشود

کلام آخر

نرم‌افزارهای مالی و حسابداری صدگان همراه با پشتیبانی تخصصی و ارائه گزارش‌های کامل و متنوع، بهترین پیشنهاد برای شرکت‌ها و سازمان‌هایی است که علاوه‌بر محاسبه پرداختی حق بیمه می‌خواهند دیگر امور سازمانشان نیز به درستی اجرا شود. نرم افزار صدگان امکانات مناسبی برای کسب‌وکارهای شرکتی دارد. ماژول‌های متنوع مانند فروش، انبار، انبار، خزانه و … همگی به شکل یکپارچه برای کاربران تجربه‌ای متفاوت از مدیریت امور مالی را رقم زده‌اند.

/

پایان رپورتاژ

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو