واگذاری خانه قزوینی های اصفهان برای حفاظت از این اثر تاریخی است

منبع: همگردی

1

1402/9/25

13:36


ایرنا/ براساس خبر و گزارش های منتشر گشته، واگذاری خانه قزوینی های اصفهان برای حفاظت از این اثر تاریخی است.

شهرام امیری، سخنگوی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان اظهار داشت: خانه قزوینی ها مجموعه بزرگی است و چنین بنایی با این عظمت اگر خالی بماند قطعا از بین خواهد رفت. در نتیجه با شرایط موجود و برای حفاظت از آن بهتر است در این خانه یک کاربری فرهنگی هم شان مستقر شود.

وی افزود: خانه قزوینی ها شامل 4 خانه و درصد قابل توجهی از آن خالی است. این بنای تاریخی باید کاربری داشته باشد تا حفظ شود. در همین رابطه هم در چند وقت اخیر به همراه مهران زینلیان، معاونت عمرانی استانداری اصفهان از این خانه بازدید کردیم تا اگر کاربری فرهنگی یا حوزه ای متناسب با این موضوع داشته باشند، در بخشهایی از خانه قزوینی مستقر شود و این خانه از دست نرود.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا بخشهایی ازمعاونت کل میراث فرهنگی اصفهان در این مکان مستقر نمی شود، گفت: دسترسی و فضای اداری خانه قزوینی ها در خیابان ابن سینا به گونه ای است که امکان استقرار بخش های بیشتری از اداره کل یا معاونت میراث فرهنگی را در این مکان فراهم نمی کند.

امیری افزود: در این خانه باید فرهنگسرا، کتابخانه یا کاربری های فرهنگی متناسب مستقر شود، چرا که مراجعه زیاد ارباب رجوع می تواند موجب فرسودگی آن شود.

وی ادامه داد: متاسفانه قسمتی از خانه قزوینی ها که کتابخانه و اسناد میراث فرهنگی مستقر هستند، وضعیت مناسبی ندارد و باید ساماندهی شود، چرا که اسناد هم با این شرایط از بین می روند؛ این مکان باید مرمت و اسناد بروزرسانی شود و از این گذشته، فضای این مکان مناسب برای نگهداری اسناد نیست.

واگذاری خانه قزوینی های اصفهان برای حفاظت از این اثر تاریخی است

سخنگوی اداره کل میراث فرهنگی اصفهان افزود: این اسناد هم ارزش مادی و هم ارزش معنوی دارند که در نبود امکانات امنیتی و بهداشتی و حفاظتی تهدید می شوند.

وی یادآور شد: درست است که خانه قزوینی ها جزو اولین مکانهایی است که «سازمان حفاظت از آثار باستانی» و بعد «سازمان میراث فرهنگی» حداقل تا سال 89 در آنجا مستقر بوده است اما با شرایط موجود و برای حفاظت از آن بهتر است در خانه قزوینی یک کاربری فرهنگی هم شان مستقر شود.

امیری افزود: خانه قزوینی ها از چهار خانه تشکیل شده که دوران قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، خریداری و به یک مجموعه و محل اولیه سازمان ملی حفاظت از آثار باستانی تبدیل شد.

سخنگوی اداره کل میراث فرهنگی اصفهان خاطرنشان کرد: سه جبهه حیات اصلی خانه قزوینی ها زیرزمین دارد. یکی از این زیرزمین ها محل کتابخانه میراث فرهنگی است و زیر زمین جبهه دیگر در اختیار مرکز نوآوری و خلاقیت صنایع دستی است.

وی افزود: اصل خانه قزوینی ها، حیاط اصلیِ آن است. دو خانه از مجموعه خانه قزوینی ها محل مرکز نوآوری و خلاقیت صنایع دستی است و دفتر ثبت و حریم میراث فرهنگی هم در «خانه کهکشانی» که محل ورودی این مجموعه تاریخی است، قرار دارد و هنوز به طور کامل به عمارت هنر و پیشه منتقل نشده است اما باید یک کاربری فرهنگی هم شان پیدا کند تا دچار ویرانی نشود.

امیری گفت: آزمایشگاه میراث فرهنگی در ساختمان الحاقی در مجاورت خانه قزوینی ها قرار دارد که آسیب های جدی دیده و به همین دلیل باید تخلیه میشد تا تعمیرات انجام شود.

به گفته وی، آزمایشگاه میراث فرهنگی اصفهان هم اکنون به ساختمانی در خیابان 22 بهمن منتقل شده است.

وی افزود: مرکز ثبت و حرائم میراث فرهنگی اصفهان نیز که زیر مجموعه معاونت میراث فرهنگی است. به همین دلیل به عمارت هنر و پیشه واقع در خیابان انقلاب منتقل می شود اما کتابخانه و مرکز اسناد میراث فرهنگی همچنان در خانه قزوینی ها مستقر هستند و مکانی برای انتقال آن نداریم.

امیری ادامه داد: مرکز خلاقیت و نوآوری صنایع دستی وابسته به معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز در 2 حیات خانه قزوینی ها مستقر هستند.

واگذاری خانه قزوینی های اصفهان برای حفاظت از این اثر تاریخی است

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو