واردات خودروهای کارکرده قربانی انتخابات مجلس ؛ جنجال شوی انتخاباتی نامزدها

منبع: تکراتو

2

1402/9/25

16:12


ظاهراً واردات خودروهای کارکرده قربانی انتخابات مجلس شورای اسلامی شده است. کارشناسان این مورد را به شوی انتخاباتی تشبیه کرده‌اند.

واردات خودروهای کارکرده قربانی انتخابات مجلس ؛ جنجال شوی انتخاباتی نامزدها

ظاهراً واردات خودروهای کارکرده قربانی انتخابات مجلس شورای اسلامی شده است. کارشناسان این مورد را به شوی انتخاباتی تشبیه کرده‌اند.

واردات خودروهای کارکرده موضوعی است که توسط دولت، مجلس و شورای نگهبان تأیید شده و قرار بود اجرایی شود. حالا که مدتی از تصویب این طرح گذشته، هنوز اتفاق مثبتی نیفتاده و آنطور به نظر می‌رسد که قطعاً واردات خودروهای دست دوم منتفی شده است.

طبق مشاهدات بازار و حتی براساس اخبار رسانه‌ها این موضوع فعلاً حقیقت دارد و نمی‌توان به آینده واردات خودرو امیدوار بود. اما بسیاری از کارشناسان خودرو بر این باورند که این موضوع یک شوی انتخاباتی است که نامزدهای انتخابات مجلس آن را به راه انداخته‌اند. در ادامه نوشته با جزئیات خبر همراه ما باشید.

بیشتر بخوانید: پرداخت پول برای انتشار اخبار کذب درباره ممنوعیت واردات خودرو در سال ۱۴۰۳ [+ویدئو]

واردات خودروهای کارکرده شوی انتخاباتی است!

واردات خودروهای دست دوم خردادماه توسط هیئت دولت تصویب شد. این طرح که برای سروسامان دادن به بازار خودرو ایران و متناسب‌سازی قیمت خودروهای داخلی مطرح شد، حالا آینده‌ای نامعلوم دارد و همه دستگاه‌های ذی‌ربط از زیر بار آن شانه خالی می‌کنند.

از یک طرف نمایندگان واردات خودروهای کارکرده را قانوی دانسته و دولت را مسئول اجرایی کردن آن می‌دانند و از طرفی دولت نیز با دلایلی مانند تأمین ارز طرح حاضر را آغاز نمی‌کند.

به نظر می‌رسد با توجه اینکه جمعاً 5000 هزار دستگاه خودرو وارداتی نو به کشور وارد نشده، واردات دست دومی‌ها نیز انجام نخواهد شد.

در این خصوص عماد جعفری، فعال بازار خودرو گفت:

از همان ابتدای تصویب خودروهای کارکرده معلوم بود که این قانون به اجرا درنمی‌آید. واردات این خودروها صرفاً یک خبرسازی و خبردرمانی برای کاهش التهاب بازار بود که سعی شد از این طریق بازار را وارد رکود کنند. اکنون به‌راحتی می‌توان مشاهده کرد که از زمان روی کار آمدن دولت رئیسی وعده واردات خودروهای نو، بارها و بارها تکرار شده و هنوز هم پس از چندین سال به صورت قطره‌چکانی انجام می‌شود.

واردات خودروهای کارکرده شوی انتخاباتی است!

وی افزود: «احتمالاً تا حالا 100 دستگاه خودرو وارداتی نو به متقاضیان تحویل نشده؛ اما وزیر صمت می‌گوید که 10 هزار دستگاه خودرو تحویل مردم شده و حتی واردات خودرو را ماهانه 10 هزار دستگاه اعلام می‌کند؛ این در صورتی است که آمار گمرک چیزی دیگر می‌گوید و خیلی کمتر از این تعداد خودرو به کشور وارد شده است.»

جعفری تأکید کرد:

اینکه واردات خودروهای دست دوم در شأن و منزلت مردم نیست، امر کاملاً آشکاری محسوب می‌شود. اما همین که توانست آن شرایط پرالتهاب بازار خودرویی که در انحصار چند شرکت خودروساز بود را آرام کند، می‌توان گفت که تصمیم درستی بود. اگر قرار بر واردات خودروهای کارکرده باشد، به نظر بهتر است که تعرفه واردات خودروهای صفر کیلومتر کمتر شود تا قیمت معقول‌تری در بازار پیدا کنند و به این صورت، شأن و منزلت مردم نیز حفظ خواهد شد.

این کارشناس خودرو افزود: «احتمالاً فعلاً واردات خودروهای کارکرده انجام نخواهد شد و با درنظر گرفتن اوضاع، شاید در آینده پرونده واردات خودروهای دست دوم به کلی مختومه شود. در حال حاضر یک جریانی در کشور شکل گرفته که بسیاری از مسئولین قصد افزایش محبوبیت خود را دارند و به همین دلیل، دست به اعمالی می‌زنند که به نفع مردم نیست. در شرایط فعلی بازار بسیاری از افرادی که نیاز به خودرو دارند، اقدام به خرید نمی‌کنند و این می‌تواند گواهی بر ضرر مردم باشد.»

صنعت خودرو ایران با واردات خودرو دست دوم ورشکست می‌شود؟

جعفری ضمن تأکید بر این موضوع که واردات خودرو کارکرده صنعت خودرو کشور را به نابودی می‌کشاند بیان کرد:

برخی افراد در ایران حرف از صنعتی می‌زنند که عملاً وجود ندارد. صنعت خودرو کشور غالباً از مونتاژکارانی و قطعه‌سازانی تشکیل شده که در حال حاضر، نگران آزادسازی واردات هستند. اگر قرار بر ادامه روند ممنوعیت واردات باشد، قطعاً ورود خودروهای کارکرده به جهت افزایش رقابت با خودروسازان داخلی به نفع مردم خواهد بود.

واردات خودروهای کارکرده شوی انتخاباتی است!

وی افزود: «خودروسازان داخلی در تولید خودرو هیچ خلاقیت و نوآوری ندارند؛ این مسئله قطعاً به دلیل انحصار در بازار خودرو است. از طرفی شرکت‌های سازنده قطعه نیز به دلیل عدم پرداخت طلب از سمت خوردوسازان، توانایی به‌روزرسانی خط تولید خود را نداشته و ادعا می‌کنند که تجهیزاتشان فرسوده شده است. بنابراین حرف از صنعت خودرویی است که قطعه‌ساز آن با استفاده از تجهیزات قدیمی، قطعات بی‌کیفیت تولید می‌کند و عمده قطعات مورد نیاز (مانند قطعات های‌تک) به دلیل قیمت تمام شده پایین‌تر، مستقیماً از چین تأمین می‌شود.»

این فعال صنعت خودرو در پایان اظهار کرد:

بسیاری از قطعه‌سازان داخلی که در گذشته با شرکت‌های معروف جهانی همچون بوش و ماهله همکاری می‌کردند در حال حاضر قطع همکاری کردند و دلیل آن وجود انحصار در بازار است که به راحتی می‌توانند قطعه مورد نیاز خودروساز را (هرچند بی‌کیفیت) تأمین کنند و سودهای کلان به جیب بزنند. بنابراین انحصار بازار کشور، صنعت خودرو را نابود کرده و نه واردات.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درخصوص شوی انتخاباتی نامزدهای انتخابات مجلس و عدم اجرایی شدن برنامه واردات خودروهای کارکرده چیست؟ لطفاً نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو به اشتراک بگذارید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو