به نوشته پایگاه دویچه‌وله، آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان اظهار کرد: ائتلاف نظامی ناتو همچنان خیلی با ابتلا به چنین وضعیتی و نیاز پیدا کردن به پشتیبانی‌های حیاتی فاصله دارد. او ناتو را سنگ بنای امنیت آلمان خواند.

در عین حال، مایک پامپئو، وزیر امور خارجه آمریکا در یک کنفرانس خبری در شهر لایپزیگ آلمان به همراه هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان گفت: من فکر می‌کنم ناتو همچنان مهم و با اهمیت حیاتی باقی مانده و این نهاد را شاید بتوان یکی از مهمترین شراکت‌های راهبردی بسیار مهم در کل تاریخ ثبت شده بشریت دانست.

هایکو ماس گفت: من فکر نمی‌کنم که ناتو مبتلا به مرگ مغزی باشد.

آنگلا مرکل نیز اظهار کرد: ماکرون برای این صحبت‌هایش کلماتی "افراطی" استفاده کرده است و من این نقطه نظر را درباره همکاری‌ها در داخل ناتو ندارم.

رئیس جمهور فرانسه اخیرا در مصاحبه‌ای با نشریه اکونومیست گفته بود: کشورهای اروپایی دیگر نمی‌توانند برای دفاع از خودشان و هم پیمانان‌شان متکی به آمریکا باشند و ما در حال حاضر شاهد مرگ مغزی ناتو هستیم.

پامپئو خاطرنشان کرد: آمریکا به نظارت بر آتش بس در شمال سوریه ادامه داده و ناقضان حقوق بشر را پاسخگو خواهد کرد.

وی افزود: ما در حال تحقیق درباره جنایات جنگی ادعایی هستیم و در آنجا برای ماموریت "انسان دوستانه" خود عمل خواهیم کرد.

این در حالی است که ینس استولتنبرگ، دبیرکل ائتلاف ناتو هم در صحبت‌هایی بعد از نشستش با مرکل در روز پنجشنبه در شهر برلین گفت: آلمان "قلب ناتو" است. مرکل نیز اظهار کرد: ناتو "سنگ بنای امنیت آلمان" است.

صدراعظم آلمان بر تعهد کشورش به نقشش در ناتو تاکید کرد و درباره صحبت‌های ماکرون درباره ناتو گفت: یک چنین حمله کلی لازم نیست.

استولتنبرگ به مناسبت شرکت در رخدادهای مربوط به سی‌امین سالگرد سقوط دیوار برلین به پایتخت آلمان سفر کرد.

صدراعظم آلمان در کنفرانسی خبری با استولتنبرگ در پاسخ به سوالی درباره نقش ترکیه در ناتو با توجه به اقدام نظامی اخیر این کشور در سوریه، گفت: بیرون انداختن ترکیه از این ائتلاف تغییر چندانی ایجاد نخواهد کرد.

او تصریح کرد: ما باید حامی گفت‌وگو باشیم و همچنان در شرایط مذاکره و گفت‌وگو باقی بمانیم.

دبیرکل ائتلاف ناتو هم خواهان حفظ اتحاد در زمان‌های سخت شده و گفت: ما باید کنار یکدیگر بایستیم.

استولتنبرگ از گزارش‌های درباره اینکه آلمان قصد افزایش بودجه نظامی خود را دارد استقبال کرد.

او پیش از دیدارش با مرکل با آنگرت کرامپ کارنباوئر، وزیر دفاع آلمان دیدار کرده بود.

کرامپ کارنباوئر که از او به عنوان جانشین مرکل یاد می‌شود، گفت: آلمان باید یک شورای امنیت ملی ایجاد کند تا حتی کارهای بیشتری در حوزه نظامی انجام دهد.

استولتنبرگ هم گفت: اتحاد آلمان و اروپا بدون تضمین‌های امنیتی آمریکا غیر ممکن می‌بود و هر گونه تلاشی برای دور کردن اروپا از شمال آمریکا نه فقط باعث تضعیف ائتلاف ناتو بلکه همچنین باعث خطر ایجاد شکاف در خود اروپا خواهد شد.

وزیر خارجه آمریکا هم بر اهمیت ائتلاف ناتو تاکید کرد. این در حالی است که وزیر خارجه آمریکا قرار است امروز جمعه با مرکل دیدار داشته باشد.