سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: توماس هوشک (Thomas Hushek) , سفیر آمریکا در سودان جنوبی، برای پاره‌ای مشورت‌ها در ارتباط با شکست جناح‌های سیاسی در سودان جنوبی در تشکیل دولت وحدت ملی، پیش از ضرب الاجل ۱۲ نوامبر، به واشنگتن فراخوانده شد.

 
همچنین مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، با انتشار یک توئیت اعلام کرد: ما روابط خود را با دولت سودان جنوبی مورد ارزیابی مجدد قرار می‌دهیم.
 
سالوا کر، رئیس جمهور سودان جنوبی، و ریک ماچار، رهبر شورشیان، تا ۱۲ نوامبر وقت داشتند که اختلافات خود را حل کنند و دولت وحدت ملّی تشکیل دهند تا این کشور تازه تأسیس وارد یک منازعه بزرگ نشود. ولی آن‌ها شکست خورند و یک مهلت ۱۰۰ روزه دیگر تعیین کردند.
 
با نزدیک شدن به مهلت مقرر، آمریکا از خود بی صبری نشان داد و حتّی سودان جنوبی را تهدید کرد که اگر دو رهبر نتوانند دولت تشکیل دهند اقدام به وضع تحریم خواهد کرد. تیبور ناگی (Thomas Hushek) , از مسئولین بخش آفریقای وزارت امور خارجه آمریکا در اواسط ماه نوامبر گفته بود: «واشنگتن ابراز‌های زیادی در اختیار دارد و ما در استفاده از آن‌ها تردید نخواهیم کرد».