همسر کنترل گر چه ویژگی هایی دارد و چطور با وی رفتار کنیم؟

همسر کنترل گر چه ویژگی هایی دارد و چطور با وی رفتار کنیم؟


منبع: آرگا

134

1398/9/6

00:40


یکی از مشکلات دشوار و آزار دهنده در زندگی مشترک، کنترل گری همسر است. همسر کنترل گر تمام تلاش خود را می کند که با رفتارهایش برای شما تصمیم بگیرد و فعالیت های شما را محدود کند.

یکی از مشکلات آزار دهنده در زندگی مشترک، کنترل گری همسر است. همسر کنترل گر تمام تلاش خود را می کند تا با گفتار و رفتار خود به جایش تصمیم بگیرد. ما در این مقاله سعی کرده ایم به روش های برخورد با همسر کنترل گر بپردازیم.

ویژگی همسر کنترل گر

روش های برخورد با همسر کنترل گر

زندگی با یک همسر کنترل گر ممکن است برای بسیاری از افراد آزار دهنده و به شدت دشوار باشد. همسر کنترل گر تمام رفتارهای همسر خود را زیر نظر گرفته، انتقاد می کند و فعالیت او را محدود می کند. شما می توانید از روش های مختلفی برای برخورد با کنترل گری همسر خود استفاده کنید. در برخی موارد صحبت کردن با همسر کارساز است و گاهی اوقات نیاز به مشاوره خواهید داشت. در ادامه مطلب برخی از این روش ها را به شما ارائه می دهیم.

۱. دلیل ناراحتی خود را به همسرتان بگویید.

در برخی موارد فرد کنترل گر به آزار دهنده رفتارهای خود آگاه نیست و لازم است شما با صحبت کردن، ناراحتی خود را با او در میان بگذارید. به خاطر داشته باشید لحنتان به نحوی نباشد که نتیجه عکس بگیرید. به طور مثال به جای اینکه مستقیما اعتراض خود را بیان کنید و بگویید :”چرا اینقدر مرا کنترل می کنی؟” می توانید از عبارتی همچون ” احساس می کنم این روزها یک مقدار من را کنترل می کنی. آیا واقعا به من اعتماد نداری؟” استفاده کنید.

اگر همسرتان با شنیدن چنین عبارات ملایمی باز هم تغییری در رفتارش صورت نداد، باید به فکر راه های دیگر باشید.

بهترین رفتار با همسر سلطه گر

۲. سعی کنید با همسر کنترل گر خود همدلی کنید.

هنگامی که همسر شما سعی دارد با رفتارش به شما تحکم کرده و یا کنترلتان کند، سعی کنید امور را از زاویه دید او نگاه کنید. یک لحظه با خود فکر کنید چرا همسر شما چنین رفتاری از خود نشان می دهد و سعی کنید علت آن را پیدا کنید. این کار باعث می شود در صورت کنترل گری همسرتان، کمتر دچار خشم و عصبانیت شوید.

با این روش ممکن است دریابید که دلیل بعضی کنترل گری های او خود شما و رفتار خودتان است که در این صورت به اصلاح آن ها خواهید پرداخت. اما با این حال توجه داشته باشید استفاده از این روش به هیچ عنوان به معنای تسلیم شدن و کوتاه آمدن  در برابر رفتارهای کنترل گرانه همسر نخواهد بود.

به یاد داشته باشید که معنای کنترل گری ممکن است در یک فرهنگ با فرهنگ دیگر متفاوت باشد. مثلا در فرهنگ اسلامی بیرون رفتن بدون اجازه شوهر اشکال دارد. ولی از سویی دیگر مردها نیز نباید با تمسک به این حکم، سخت گیری های غیر منطقی را برای همسر خود اعمال کنند.

۳. در مقابل همسر کنترل کننده آرام باشید.

برای بعضی از افراد، بحث و جنجال، عکس العمل طبیعی به کنترل گری همسر محسوب می شود. متاسفانه یک فرد کنترل گر غیر ممکن است که تسلیم شود و اجازه دهد شما برنده بحث باشید، بنابراین این روش تنها باعث تشدید شرایط می شود و کمکی به حل آن نخواهد کرد. به جای بحث و جدل با همسر کنترل گر خود سعی کنید تا جایی که می توانید آرام بمانید. شما می توانید بدون داد و فریاد و بی احترامی، با همسر خود مخالفت کنید و متفاوت با خواست و نظر او رفتار کنید.

اگر فکر می کنید در مورد موضوعی با همسر خود توافق ندارید می توانید به جای اینکه بگویید: ” حرف تو اشتباه است. نظر من بهتر است.” از عبارتی مانند ” متوجه منظورت می شوم آیا تو هم متوجه منظور من هستی؟”، استفاده کنید.

روش های برخورد با همسر کنترل گر

۴.نباید عجله کنید و زود تصمیم بگیرید.

به یاد داشته باشید احساسات اغلب درهم هستند. حذف یک کنترل گر و جدایی از او، شاید بتواند مشکل را حل کند ولی همیشه این چنین نمی باشد و بهتر است در این زمینه عجله نکنید و تمام جوانب را به خوبی در نظر بگیرید. نباید به صفر و صد اعتقاد داشته باشید، باید رفتارهای طرف مقابل را در نظر بگیرید، با او صحبت کنید. احساسات خود را بنویسید و فکر کنید و بعد تصمیم بگیرید. شاید تصمیم شما اشتباه باشد و راهی غیر از جدایی وجود داشته باشد.

۵. شما باید برای انکار آماده باشید.

کترل گرها معمولا نمی دانند که دیگران را کنترل می کنند. در حقیقت، بسیاری از کنترل گرها احساس می کنند خودشان در حال کنترل شدن هستند. اگر همسر کنترل گری دارید، باید برای اینکه او را متقاعد کنید که رفتارهای کنترل گرایانه دارد، وقت بگذارید.

شما باید در مکالمات بین خود با همسرتان، بسیار محترمانه برخورد کنید. اگر می خواهید زندگی خوبی را با همسر خود ادامه دهید، هرگز نباید به شخصیت او بی احترامی کنید. پس به جای حمله به شخصیت او بر روی رفتارها و موقعیت هایی که شما را آزار می دهند، تمرکز کنید. برای توضیح رفتارهای کنترل گرایانه همسر خود تا می توانید مثال هایی از رفتارهایش ارائه دهید. با حال آماده هر گونه انکار از طرف همسر کنترل گر خود باشید.

۶. در مقابل همسر کنترل گر خود حد و مرزها را مشخص کنید.

وقتی درباره رفتارهای کنترل گرایانه همسر خود صحبت می کنید، لازم است به صورت واضح بیان کنید چه رفتارهایی را می توانید تحمل کنند و توان تحمل برخی رفتارها را ندارید. با جزئیات کامل به همسر خود بگویید که به نظرتان کدام رفتارها باید اصلاح شوند. باید با همسر خود بنشینید و تمام مشکلات و رفتارهای آزاردهنده او را روی کاغذ بنویسید و درباره راهکارهای حل آن ها باید با هم مشورت کنید. با یاد داشته باشید ممکن است در این اوقات همسر شما فکر کند که در حال کنترل او هستید، پس از او بخواهید همین کار را در مورد شما نیز انجام داده تا سوء تفاهم ها به صورت کامل رفع شوند.

نحوه برخورد با همسر سلطه گر

۷. شما باید در مقابل همسر کنترل گر خود روی خواسته های خودتان بایستید.

روی خواسته ها و علایق منطقی خودتان بایستید، درباره آن ها صحبت کنید و به هیچ وجه از آن ها نگذرید. تا زمانی که به هر خواسته نامعقول او تن می دهید و تسلیم او و خواسته هایش می شوید تابع او هستید و او به رفتارش ادامه می دهد. مخالفت شما می تواند یک تلنگر باشد که او برای تغییر رفتارهایش به آن نیاز دارد.

۸. با یک مشاور مشورت کنید و از کمک بخواهید.

اگر به هر دلیلی همسر کنترل گر شما در مورد تغییر خود مقاومت کرد و یا اینکه خودتان نتوانستید مشکل خود را حل کنید. به فکر کمک از یک مشاور باشید. ممکن است لازم باشد همسر شما برای ریشه یابی مشکلات خود به یک روان درمانگر مراجعه کند. و یا اینکه هر دو نفر از شما به یک زوج درمانگر مراجعه کنید و به کمک راهنمایی های تخصصی او مشکل خود را حل نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو