آکاایران: در معماری گذشته ایران، خانه‌ها ایرانی فضاهای عمومی و خصوصی داشتند

آکاایران: طراحی دکوراسیون اندرونی و بیرونی در آپارتمان

و از دو بخش اندرونی و بیرونی تشکیل شده بودند. شما در بدو ورود، وارد هشتی خانه می‌شدید و در آنجا منتظر می‌ماندید تا اجازه ورود به خانه را بگیرید. در این بخش، اندرونی و داخل منزل دیده نمی‌شد و خانه‌ها حریم و فضای خصوصی داشتند. اما با ورود مدرنیته، متدها و الگوهای جدیدی که مختص غرب بود نیز وارد کشورمان شد و الگوی زندگی نیاکان‌مان به فراموشی سپرده شد. این در حالی است که ما با توجه به باورهایمان نیازمند همان فضاهای قدیمی هستیم، خانه‌هایی که فضای عمومی و خصوصی تعریف‌شده‌ای داشته باشند.

  هر خانه چندین وجه از زندگی انسان را تامین می‌کند؛ در وجه اصلی، خانه فضایی است برای زندگی کردن و آرامش افراد یک خانواده در کنار هم، جایی که به ساکنان آن تعلق دارد. اما از سوی دیگر، در زندگی اجتماعی و فرهنگ ایرانیان، میهمان‌نوازی و دعوت از اقوام و آشنایان رسمی متداول است؛ بنابراین فضای یک واحد مسکونی باید با دو منظور و دو کاربری مختلف طراحی شود:
1- بخشی از فضا برای ساکنان منزل در نظر گرفته می‌شود که فضاهای خصوصی به حساب می‌آیند و باید بیشترین کیفیت در این فضاها باشد.
2- بخش دیگر، فضاهایی است که برای پذیرایی از میهمانان در نظر گرفته می‌شوند و فضاهای عمومی نامیده می‌شوند.
3- در این میان فضاهایی نیز وجود دارد که برای هر دو منظور استفاده می‌شود و فضاهای نیمه‌خصوصی منزل به شمار می‌روند.


معمولا برای بزرگ و یکسره کردن فضاها در خانه‌های امروزی، فضاهایی مانند نشیمن خصوصی کمتر به چشم می‌خورد. در حالی که انسان‌ها عموما در فضاهایی که با سلسله مراتب عمومی، خصوصی و نیمه‌خصوصی طراحی شده باشند احساس آرامش و امنیت خاطر بیشتری دارند. بالعکس ساکنان منازلی که این شرایط را ندارند، همیشه درصددند خانه‌شان را تغییر دهند یا آن را تعویض کنند. فضاهای خصوصی از قبیل اتاق خواب‌ها، حمام و سرویس بهداشتی و هال یا اتاق نشیمن، فضاهایی مختص به اهالی منزل است.
معمولا برخی از افراد دوست ندارند فضای خصوصی منزل‌شان در زمان حضور میهمان دیده شود و در کنار علاقه‌ای که مردم به سالن‌های وسیع پذیرایی دارند، هنوز هم عده‌ای دنبال یک هال یا اتاق نشیمن هستند تا در طول روز از آن استفاده کنند؛ این فضا همان اندرونی در زمان‌های قدیم است.
حتی اگر در منزلی کوچک زندگی می‌کنید باز هم می‌توانید فضای خصوصی خود را از فضای عمومی جدا کنید.
چند پیشنهاد برای تفکیک فضاهای عمومی و خصوصی:
اگر بخواهید یک هال خصوصی جدا از سالن پذیرایی و فضایی با مبل‌های راحتی برای استفاده روزمره خود داشته باشید، می‌توانید یک پارتیشن از جنس بلوک شیشه‌ای، یا یک دکور چوبی در میانه فضا قرار دهید یا حتی با قرار دادن باکس‌های تو خالی بر روی هم، فضای نشیمن خصوصی ایجاد کنید. سعی کنید فضای خصوصی خود را در نزدیکی اتاق خواب‌ها و آشپزخانه در نظر بگیرید تا منزل‌تان به دو فضای عمومی و خصوصی تقسیم شود.
اگر بتوان با چنین ترفندهایی فضای اتاق خواب‌ها را از فضای پذیرایی و ناهارخوری نیز جدا کرد، تغییر قابل توجهی در سبک زندگی و فضای منزل ایجاد می‌شود. حتی اگر فضای خصوصی‌تان از یک کاناپه دو نفره تشکیل شده باشد، باز هم ارزش آن را دارد که فضایی برای آسایش‌ و راحتی‌تان داشته باشید. از انجام این ریزه‌کاری‌ها در منزل خود نهراسید، مطمئنا می‌توانید طرح‌های جالبی ارائه دهید تا منزل‌تان فوق‌العاده شود.
اگر دنبال منزل مناسبی هستید ولی هنوز آن را انتخاب نکرده‌اید به این نکات توجه کنید:

1- تمایز فضای عمومی، خصوصی و نیمه‌خصوصی ضامن آسایش شماست. بنابراین دقت کنید که اتاق‌خواب‌هایتان تا حد امکان از فضای پذیرایی دور بوده و در نزدیکی حمام و سرویس‌های بهداشتی قرار داشته باشد.
2- برای حفظ حریم خانه، سعی کنید حتی اگر شده یک فضای کوچک برای فضای پیش ورودی در نظر بگیرید.
3- سرویس بهداشتی بهتر است نزدیک در ورودی یا در مکانی مابین فضای پذیرایی و فضاهای خصوصی باشد.
4- آشپزخانه باید در فضای مابین اتاق‌ها و پذیرایی قرار گیرد و امکان دسترسی به فضاهایی چون هال نیز وجود داشته باشد.


طبق اصول صحیح معماری بیاندیشید و در همان لحظه نخست به چیدمان فضایتان فکر کنید. گاهی اوقات داشتن یک فضای یکسره و بزرگ آنقدرها هم مفید و دلچسب نیست و فضاهای مجزا برای غذاخوری، نشیمن و پذیرایی حتی در وسعتی اندک، مطلوب‌تر است. نخست به وجه اول کاربرد منزل یعنی اهالی آن بیاندیشید و سپس به فکر وجه دوم آن یعنی مهمان‌ها باشید.

تهیه و گردآوری: گروه سبک زندگی پرداد

.

منبع :

طراحی دکوراسیون اندرونی و بیرونی در آپارتمان
  | خانه داری