اسرار شیشه های شفاف

پاکیزه نگه داشتن شیشه ها از جمله موارد کلیدی در حفظ نظافت محیط است. شاید در نگاه اول این مسئله ساده به نظر برسد. اما برای آنکه بتوانید با کمترین میزان تلاش به بالاترین نتیجه دست پیدا کنید بد نیست نگاهی به نکات زیر داشته باشید.

برخلاف تصور بسیاری از مردم بهترین زمان برای تمییز کردن شیشه صبح‌ها نیست! بلکه برعکس عصرها آنهم هنگام غروب‌ می‌باشد... زمانی که آسمان هنوز روشن است اما نور آفتاب دیگر تابش مستقم ندارد. شاید باور نکنید اما بهتر از آن روزهایی است که هوا کمی ابری است و بارانی نمی بارد، به عبارتی خورشید زیر ابر‌ می‌باشد.‌ می‌پرسید چرا؟ برای آنکه تابش نور خورشید به شیشه و گرمایی که در آن تولید‌ می‌کند باعث تبخیر و خشک شدن سریع آب یا مایعی که برای تمیز کردن شیشه از آن استفاده‌ می‌کنید،‌ می‌شود و زمانی برای شما باقی نمی گذارد تا با دستمال شیشه را تمیز کنید و عملا شما دستمال را روی شیشه تقریبا خشک خواهید کشید.

برای از بین بردن لکّه‌های سیاه که در گوشه‌های پنجره به‌وجود می‌آید، از مسواک کهنه استفاده کنید. به این ترتیب که آن را در مخلوط آب و مایع سفید کننده وارد کنید و سپس روی محل مورد نظر بکشید

انتخاب ابزار مناسب

پیش از هر چیز باید ابزار مناسب انتخاب کنید. اگر به این منظور وسایل مناسب در اختیار نداشته باشید، کار برایتان بسیار دشوار می شود و پس از مدت زمان کوتاهی خسته می شوید و تصورمی کنید که کارتان خیلی سخت شده است. سعی کنید از یک شیشه شوی حرفه ای و مواد پک کننده قوی استفاده کنید.

شیشه شوی را تمیز کرده و اگر لازم بود تیغه آن را عوض کنید. شیشه شوی کثیف لکه ها را بر روی شیشه جا گذاشته و نتیجه خوبی نمی دهد. سعی کنید هنگام پاک کردن شیشه ها آنرا از بالا به سمت پایین تمیز کنید. و شیشه شوی را با زاویه 45 درجه در دست بگیرید.

در مورد میزان آب مصرفی خیلی مراقب باشید. یک سطل انتخاب کنید و مواد شوینده و آب را داخل آن بریزید. آب زیاد ممکن است روی زمین بریزد و کار شما را دو برابر کند.

انتخاب زمان مناسب

در روزهای بارانی که باید شست و شوی شیشه ها را به طور کلی فراموش کنید. شاید تعجب کنید اما در روزهایی که تابش آفتاب به صورت مستقیم می باشد نیز بهتر است این کار را انجام ندهید مگر سرعت عمل بالایی داشته باشید. در روزهای آفتابی مواد پاک کننده سریع خشک شده و به شیشه می چسبند.

اگر شیشه ها خیلی کثیف هستند، می توانید 2 تا 3 قاشق سرکه در یک سطل آب بریزید تا پاک کنندگی ساده تر شود. یکبار شیشه ها را به صورت عمودی و بار دیگر به صورت افقی تمیز کنید.

پاک کردن شیشه ها در شهر های غبار آلود دشوار است. برای اینکه شیشه ها کاملأ براق و تمیز شوند مقداری از مخلوط آب و الکل روی شیشه ها میکشید سپس با پارچه نرم و بدون کرک خشک کنید .شیشه ها کاملأ براق می شوند.

برای خشک کردن ساده ترین روش استفاده از روزنامه باطله است. روزنامه همانند کاغذهای خشک کن گران قیمت عمل می کند. برای اینکه دست هایتان رنگ چاپ روزنامه را به خود نگیرد می توانید از دستکش استفاده کنید

نکات حیاتی

اگر مجبور به استفاده از نردبان و یا چهارپایه هستید، محل قرار دادن آنرا محکم کنید و یا از شخص دیگری برای نگه داشتن نردبان کمک بگیرید.

زمان پاک کردن شیشه ها از هر دو دست خود کمک گرفته و با هر دو دست کار کنید.

 

شستشوی صحیح پرده ها  

پرده در زیباتر کردن دکوراسیون داخلی منازل نقش بسزایی را ایفا می کند و در حقیقت نشاندهنده سلیقه شخصی ساکنان خانه است و همچنین در حفظ حریم شخصی نیز کمک می کند. اما از آنجاییکه در مجاورت پنجره ها قرار می گیرد، گرد و خاک زیادی را به خود جذب می کنند و زود کثیف می شوند. اگر حیوان خانگی هم داشته باشید که بهترین جا برای چسبیدن موهای حیوان است و چون بهترین مکان برای جمع شدن گرد و غبار است به آلرژی هم دامن می زند. از اینرو هر کدبانوی با سلیقه باید شستن پرده ها را جزء برنامه های روتین تمیز کردن خانه خود قرار دهد.

بهترین زمان برای شستشوی پرده ها یک روز آفتابی است. هنگامیکه پرده ها در حال شستشو هستند، می توانید از این فرصت استفاده کرده و پنجره ها را نیز تمیز کنید.

لکه ها هم معضل دیگری برای پرده ها به حساب می آیند، به ویژه برای پرده آشپزخانه که بالای سینک ظرفشویی نصب شده باشد. برای از بین بردن این لکه ها پیش از اینکه پرده ها را وارد ماشین لباسشویی کنید، وان حمام را پر از آب و سرکه کرده و پرده ها را به مدت 10 دقیقه در آن بخیسانید. 

پیش از اینکه پرده را مستقیماً داخل ماشین لباسشویی بیندازید آنرا بیرون از خانه برده و خوب تکان دهید تا گرد و خاک از روی آن پاک شود

** پس از اتمام شستشو بلافاصله پرده ها را از دورن ماشین لباسشویی خارج کرده، آنها را آویزان کنید تا آب اضافی شان خارج شود و سپس آنها را به میل پرده آویزان کنید تا روی پنجره به مرور خشک شوند.

** اگر قصد اتو کشیدن پرده ها را دارید می بایست این کار را قبل از خشک شدن کل پارچه و زمانی که پرده هنوز نمدار است انجام دهید.

 

نکاتی در مورد تمیز کردن پرده های حمام

از آنجایی که فضای حمام مرطوب است احتمال ایجاد قارچ و کپک به ویژه بر روی پرده های پارچه ای حمام زیاد است. بنابراین سعی کنید دست کم هفته ای یکبار پرده های حمام را شسته و خشک کنید. در حین شستشو حداقل برای 5 دقیقه پرده را داخل ضد عفونی کننده ها خیس کرده و سپس آنها را خشک نمایید.

 

 

فرآوری : فهیمه کهتری

بخش خانواده ایرانی تبیان

منابع:

نشریه منزل

کتاب کوتاه و پر فایده برای خانم ها

آکاایران

 

منبع : tebyan.net