پلو زعفرانی با گوشت , پلو زعفرانی با مرغ

یکی از مهمترین هنرها بویژه در بین خانمها، هنر آشپزی است. آشپزی ایرانی هم نیاز به مهارت دارد و هم نیاز به صرف وقت برای پخت و پز. غذاهای اصیل ایرانی شامل پلو و خورش هستند و یکی از پلوهای پرطرفدار ایرانی، پلو زعفرانی است که به روشهای مختلف طبخ می شود.

از جمله پلو زعفرانی با مرغ و یا پلو زعفرانی با گوشت. البته پلو زعفرانی با گوشت قلقلی هم می توان تهیه کرد و دارای طعم فوق العاده ای است. ما در این مقاله از پارسی نو دستور تهیه کته زعفرانی را نیز برای شما منتشر کرده ایم که امیدواریم مورد استفاده شما همراهان عزیز قرار گیرد.


آموزش درست کردن چند مدل پلو زعفرانی : 

طرز تهیه پلو زعفرانی مجلسی

مواد لازم برای تهیه پلو زعفرانی مجلسی

مواد مورد نیازمیزان لازم
برنج۲ پیمانه
نمک۲ قاشق غذاخوری
روغن گیاهی۴ قاشق غذاخوری
زعفران ساییدهیک چهارم قاشق غذاخوری
آببه میزان لازم برای پخت برنج

مراحل تهیه پلو زعفرانی مجلسی

در مرحله اول از پخت این غذای مجلسی، برنج را در یک ظرف مناسب چندین بار بشویید تا به این روش نشاسته اضافی برنج شسته و خارج شود. آن‌قدر برنج را بشویید تا آب آن کاملا شفاف شود.

نکته : در هنگام شستن برنج دقت داشته باشید که دانه های برنج را زیاد فشار ندهید زیرا ممکن است برنج خرد شود که این عامل مهم تاثیرگذار در بد ظاهر شدن دانه های برنج در زمان سرو است.

در یک ظرف آب ولرم بریزید و ۲ قاشق غذاخوری نمک به آن اضافه کنید. هنگامی که آب می‌جوشد بگذارید تا برنج ۲۰ دقیقه خیس بخورد.

نکته : زمان مناسب برای خیس خوردن برنج به میزان قدیمی بودن برنج بستگی دارد. به این صورت که هرچقدر برنج قدیمی‌تر و به اصطلاح کهنه تر باشد، می بایست بیشتر در آب بماند. نوع برنج هم در این زمینه مهم است. مثلا برای برنج باسماتی ۲۰ دقیقه زمان کفایت دارد. این زمان در برنج‌های محلی ۳ تا ۴ ساعت است.

در مرحله بعد از درست کردن پلوو زعفرانی مجلسی،یک قابلمه را تا نیمه پر از آب کرده و بگذارید تا به جوش آید. سپس برنج را آبکشی کرده و به آب جوش اضافه کنید تا بپزد.

شما باید این نکته را بدانید که مهم‌ترین زمان در فرایند پخت برنج زمان جوشیدن آن است. چنانچه برنج به اندازه کافی نجوشد در نهایت و زمان سرو برنج شما خشک می شود. چنانچه برنج بیش از حد بجوشد برنج شله شده و به اصطلاح از هم وا می رود و به هم می‌چسبد. دقت کنید که چون برنج در عرض چند دقیقه ممکن است از حالت خشک به شل و وا رفته تبدیل شود، پس حواستان باشد و سر قابلمه برنج در حال جوش باشید. اما جای نگرانی نیست چرا که در ادامه نکاتی را آورده ایم که به دردتان خواهند خورد :

۵ تا ۷ دقیقه پس از جوشیدن آب و برنج  با هم، برنج آن را امتحان کنید. طریقه امتحان به این صورت است که برنج می بایست از بیرون نرم باشد و از داخل کمی سفت؛ در این زمان باید برنج را از روی حرارت برداشت و روی آبکش ریخت. روش دیگر به این صورت است که برنج پس از پخته شدن در حد مناسب، به سطح آب می‌آید و به اصطلاح با آب بازی می کند.

زمانی که برنج را به یکی از دو روش زیر امتحان کردید و آماده شده بود، زمان آبکشی است. در این زمان یک فنجان آب سرد به ظرف برنج اضافه کنید تا از جوشیدن بایستد. سپس آن را آبکشی کنید و یک دقیقه کنار بگذارید تا ظرف را آماده کنید.

دستور تهیه پلو زعفرانی , پلو زعفرانی مجلسی

در مرحله بعد قابلمه مد نظر برای پخت برنج را روی حرارت متوسط بگذارید. ۲ قاشق غذاخوری روغن در ظرف بریزید و اجازه دهید تا کمی داغ شود. چنانچه تمایل داشته باشید، می‌توانید چند تکه سیب زمینی ورق شده را کف قابلمه بگذارید تا ته دیگ سیب زمینی برای شما آماده شود. سپس با دقت برنج آبکشی شده را در قابلمه بریزید. برنج را با دقت به شکل هرم در قابلمه شکل دهید. در این زمان دقت کنید که برنج خرد نشود.

در مرحله بعد، حرارت را کم کنید و قابلمه را روی آن گذاشته درب آن را بگذارید. سپس ۲ قاشق غذاخوری روغن را با ۴ قاشق غذاخوری آب ترکیب کنید. ۱ تا ۲ دقیقه صبر کنید و سپس درب  قابلمه را برداشته و این ترکیب آب و روغن را روی برنج بریزید.

دوباره درب قابلمه را گذاشته اما پیشنهاد می کنیم که پیش از گذاشتن درب قابلمه، دو تکه دستمال کاغذی و یا دم کش زیر درب بگذارید. سپس اجازه دهید تا ۴۵ دقیقه روی حرارت بماند. ۴ قاشق غذاخوری آب داغ را با زعفران ساییده مخلوط کرده و اجازه دهید تا زمان پختن برنج کنار بماند.

پس از آماده شدن و دم کشیدن برنج، چند قاشق از آن را بردارید و در یک بشقاب بریزید. مخلوط زعفران را روی این مقدار برنج بریزید و مخلوط کنید تا برنج زرد رنگ شود. در این زمان برنج را در در ظرف مناسب سرو کشیده و با برنج زعفرانی تزئین کنید.


آموزش تهیه کته زعفرانی مجلسی

مواد لازم برای درست کردن کته زعفرانی مجلسی

مواد مورد نیازمیزان لازم
برنجهر نفر یک پیمانه
زعفران دم کرده۲ تا ۳ قاشق غذاخوری
نمک برای هر دو پیمانه برنجنصف قاشق مرباخوری
روغن برای هر پیمانه برنجنصف قاشق غذاخوری

مراحل تهیه کته زعفرانی مجلسی

برنج را به ازای هر نفر یک پیمانه، خوب بشویید تا آب زلال شود. سپس یک و نیم برابر پیمانه آب بیشتر از تعداد پیمانه های برنج در یک قابلمه مناسب ریخته و برنج شسته شده را به آن اضافه کنید. نمک و روغن و کمی زعفران دم کرده اضافه کرده و روی حرارت بگذارید و در طول پخت دو الی سه بار هم بزنید و این کار را تا زمانی انجام دهید تا آب برنج کشیده شود. سپس دمکنی گذاشته و وقتی پلو به بخار افتاد، حرارت را کم کنید تا کته به خوبی دم بکشد.

نکاتی برای درست کردن کته زعفرانی مجلسی

اگر به ته دیگ علاقه دارید، می توانید قابلمه را کمی بیشتر روی حرارت بگذارید تا ته دیگ آن طلایی شود و در ضمن می توانید آن را به صورت قالبی هم در ظرف سرو بکشید. اگر هم به ته دیگ علاقه ندارید، همین که برنج دم کشید، می توانید آن را سرو کنید.


دستور تهیه پلو زعفرانی با مرغ

مواد لازم برای تهیه پلو زعفرانی با مرغ

مواد مورد نیازمیزان لازم
مرغ۱ عدد
برنج ۵ پیمانه
زعفران۱/۲ پیمانه دم کرده
زیره و میخک۱ قاشق چایخوری
فلفل دلمه ای قرمز۱ عدد
پیاز۲ عدد نگینی خرد شده
سیر۲ حبه نگینی خرد شده
نمک، فلفل و زردچوبهبه میزان لازم

نکته: مواد لازم گفته شده برای ۶ نفر کافی هست و شما می توانید به دلخواه مقدار این مواد را کم یا زیاد کنید.

مراحل تهیه پلو زعفرانی با مرغ

در مرحله اول مرغ را همراه با یک عدد پیاز نگینی خورد شده  با میزان آب مناسب روی حرارت گذاشته تا بپزد. برنج را خیس کنید. پیشنهاد می کنیم برای این که برنج شما بهتر قد بکشد و طعم بهتری داشته باشد، از شب قبل آن را بخیسانید.

در این فاصله، در ظرفی دیگر پیاز دیگر را به صورت نگینی خرد کنید و با زردچوبه و مقداری روغن تفت دهید. سیر را به شکل نگینی خورد کنید و همراه با زیره و میخک به پیاز اضافه کنید و آنها را با هم خوب تفت دهید. فلفل دلمه ای را هم به شکل نگینی خرد کرده و آن را نیز اضافه کنید. زمانی که این مواد به شکل مناسب با هم تفت خوردند، مرغ پخته شده را که در مرحله قبل دستور آن را گفتیم، به آنها اضافه می کنیم و باز هم همه مواد را با هم تفت می دهیم.

حالا برنج را که از قبل خیسانده اید به موادتان اضافه کنید. در مرحله آخر زعفران، نمک و فلفل را ه اضافه کنید. وقتی آب برنج کم شد آن را دم کنید و بعد از گذشت ۴۵ دقیقه آن را از روی حرارت برداشته و در ظرف مناسب سرو کنید.

این نوع پلو زعفرانی جزو غذاهای محلی است و آماده کردن این نوع پلو زعفرانی چیزی در حدود ۲ ساعت طول می کشد.

پلو زعفرانی , طرز تهیه پلو زعفرانی


 دستور تهیه پلو زعفرانی با گوشت

مواد لازم برای درست کردن پلو زعفرانی با گوشت

مواد مورد نیازمیزان لازم
برنج۴ پیمانه
مغز ران گوسفند یا گوساله۴۰۰ گرم به شکل قیمه ای خردشده
روغن مایعبه مقدار لازم
پیاز داغ۲ قاشق سوپ خوری
زردچوبه ۱ قاشق چای خوری
رب گوجه فرنگییک چهارم پيمانه
کره یا روغن جامد نصف پیمانه
نخودفرنگی ۲ پیمانه (بلانچ شده)
آببه مقدار لازم
نمک و فلفل سیاهبه مقدار لازم
زعفران۲ قاشق سوپ خوری (سایيده و حل شده در آب جوش)

نکته: بهتر است از روغن مخصوص سرخ کردنی استفاده کنید.

آموزش درست کردن پلو زعفرانی با گوشت

از شب قبل برنج را با آب و نمک بخیسانید و کناری بگذارید.گوشت را در کمی روغن روی حرارت به نسبت زیاد تفت دهید تا حدی که آب گوشت کشیده شود. پیاز داغ و زردچوبه را به گوشت اضافه کنید و به مدت ۳ تا ۴ دقیقه آنها را تفت دهید، در مرحله بعد پنج پیمانه آب روی گوشت بریزید. زمانی که آب جوش آمد، حرارت را ملایم کنید و درب ظرف را بگذارید تا گوشت به آرامی پخته شود.

در ظرف دیگری رب گوجه فرنگی را در روغن کمی تفت دهید تا حدی که رنگش کمی باز شود و بوی خامی آن گرفته شود. سپس نمک و فلفل را نیز اضافه کرده و تفت دهید. در مرحله آخر نخودفرنگی را اضافه کنید.

در مرحله بعد در قابلمه ای مناسب آب ریخته و روی حرارت زیاد بگذارید تا به جوش آید. زمانی که به جوش آمد، برنج خیس‌شده را داخل قابلمه بریزید تا به حد کافی پخته شود. پخته که شد، برنج را روی آبکش بریزید.

در گام بعدی، در قابلمه که می خواهید پلو را د رآن درست کنید، مقداری روغن بریزید و روی حرارت ملایم بگذارید تا داغ شود. سپس از روی حرارت برداشته، به شکل لایه لایه مقداری از برنج را روی آن ریخته و سپس مخلوط گوشت و نخود را روی آن بریزید و به همین ترتیب یک لایه برنج یک لایه مواد را رو هم در قابلمه بریزید و در نهایت روی آن را با برنج سفید بپوشانید. سپس ظرف را روی حرارات تقریبا زیاد بگذارید.

در مرحله بعد، کره را روی حرارت ملایم بگذارید تا آب شود. زمانی که بخار برنج بلند شد، کره را روی برنج بریزید. زعفران دم کرده را نیز در گوشه‌ای از برنج ریخته، در ظرف را گذاشته و حرارت را ملایم کنید تا برنج دم بکشد.

هنگام سرو پلو زعفرانی با گوشت، برنج زعفرانی را جدا کنید، پلو را در ظرف مناسب بکشید و روی آن برنج زعفرانی بریزید.


دستور تهیه پلو زعفرانی با گوشت قلقلی

مواد لازم برای تهیه پلو زعفرانی با گوشت قلقلی

مواد مورد نیازمیزان لازم
پیاز متوسط۱ عدد
گوشت چرخ‌ کرده۲۵۰ گرم
زعفران ساییده و حل‌شده در یک‌ چهارم آب داغ۱ قاشق چای‌ خوری
کره۱ قاشق چای‌ خوری
رب۲ قاشق غذا خوری
زردچوبه۱ قاشق چای‌ خوری
فلفل۱  قاشق چای‌ خوری
نمکبه مقدار لازم
روغن گیاهی۲ قاشق غذاخوری

طرز تهیه پلو زعفرانی با گوشت قلقلی

در مرحله اول از پخت این غذا، گوشت چرخ‌ کرده را در یک ظرف بزرگ ریخته و پیاز رنده شده را به همراه فلفل، نمک و زردچوبه به آن اضافه کرده و ورز دهید.سپس نصفی از زعفران را به مواد اضافه کرده و با دست آن را با مواد دیگر ورز دهید. تا زمانی که خمیر یکدستی حاصل شود و به دست نچسبد، کار ورز دادن را ادامه دهید. سپس این مخلوط گوشت را به شکل توپک‌ های قل‌ قلی کوچک درآورده و در تابه نچسب بچینید. کره و روغن گیاهی را روی قل‌قلی‌ها ریخته و ظرف یا تابه را روی حرارت ملایم قرار دهید تا قلقلی ها سرخ شوند.

سپس زعفران باقی‌مانده را به ظرف گوشت اضافه کرده، حرارت را کاهش دهید و درب تابه را بگذارید و اجازه دهید به مدت ۱۰ دقیقه بپزد. بعد از گذشت این مدت زمان، رب را اضافه کرده و به مدت ۴ الی ۵ دقیقه اجازه دهید تا بپزد و بعد به‌آرامی هم بزنید سپس آن را کنار بگذارید.

در مرحله بعد به تعداد افراد خانواده، برنج را که از شب قبل خیسانده اید، دم کنید و بعد از آماده شدن، روی آن را با زعفران تازه دم کرده تزیین کنید و گوشت های قلقلی را هم دور تا دور ظرف بچیند و نوش جان کنید.