دلیل افسردگی فرزند و والدین بر اثر چیست؟

54

1398/4/3

14:26


یک آسیب شناس اجتماعی با اشاره به اینکه تک فرزندی، باعث افسردگی فرزند و والدین می شود، گفت: دولت برای نجات سالمندی جمعیت و کهولت مردم باید هر چه سریع تر به فکر اهدای بسته های حمایتی و آموزش مهارت ها فرزندآوری و فرزندپروری در خانواده های جوان باشد.

دلیل افسردگی فرزند و والدین بر اثر چیست؟

به گزارش بهداشت نیوز:  مجید ابهری در خصوص آسیب های کاهش فرزندآوری در آینده کشور اظهار کرد: سبک زندگی چراغ راه و نقشه اصلی حرکت های فردی و اجتماعی است. روش زندگی به ما می آموزد که در فرزندآوری و فرزندپروری مهارت های اصلی را به کار گرفته و فرزندانی تربیت کنیم که جامعه را در آینده به ترقی و تکامل برساند.

وی افزود: متاسفانه تبلیغات منفی در خصوص فرزند آوری در  دو دهه گذشته باعث شده جمعیت ایران که یکی از جوان ترین کشورهای جهان است، رو به سالمندی حرکت کند.

این آسیب شناس اجتماعی با اشاره به اینکه در چند سال گذشته مسئولین نظام متوجه خطر کاهش فرزندآوری شده اند، تصریح کرد: احساس خطر در این زمینه و همچنین راهبردها و دستورهای رهبر معظم انقلاب اسلامی به دولتمردان، باع شده تا در چند سال گذشته برنامه هایی در خصوص تشویق خانواده ها و جوانان در خصوص فرزندآوری در دستور کار دولتمردان و ملت قرار گیرد.

کشور در ۲۰ سال آینده باید نیروی کار خارجی وارد کند

ابهری با اشاره به کمبود نیروی کار در آینده ای نزدیک عنوان کرد: با توجه به سالمندی جمعیت کشور و حرکت به سوی سالمندی، اگر در خصوص فرزندآوری گام های سریع و مثبتی برداشته نشود، در ۲۰ سال آینده مجبور می شویم از کشورهای دیگر نیروی کار وارد کنیم.

وی تک فرزند شدن خانواده ها را به دلیل عوامل اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی دانست و بیان کرد: تک فرزندی علاوه بر ایجاد افسردگی، دلمردگی و انزوا در فرزند، برای والدین هم عوارض عاطفی منفی در بر دارد.

این آسیب شناس اجتماعی ادامه داد: در گذشته خانواده های گسترده ای داشتیم. خانواده هایی که نسل سالمندان، والدین و فرزندان در کنار یکدیگر بودند. آن ها در مبادله تجارب، اندیشه ها و مهارت ها موفق ترین خانواده ها بودند.

حاکمیت تک فرزندها بر خانواده ها

ابهری با بیان اینکه امروز ترکیب خانواده های ایرانی اکثریت خانواده های تک هسته ای و تک سلولی است، عنوان کرد: امروزه هر خانواده متشکل از یک مرد، یک زن و یک فرزند است. در این صورت است که ما با سالمندی جمعیت مواجه شده و با فرزندان طلب کار رو به رو خواهیم شد. تک فرزندی باعث حکومت تک فرزندها در خانواده ها می شود. همچنین در دوران نوجوانی و جوانای فرزندان به دلیل تنهایی به دوستان و دیگران وابسته می شوند و این خود عوارض و آسیب های فراوانی به دنبال دارد.

دولت برای فرزندآوری مشوق اقتصادی قرار دهد

وی در خصوص اینکه دولت ها در کشورهای مختلف برای فرزندآوری مشوق قرار می دهند، تصریح کرد: بنابراین دولتکشور ما هم باید به جای حرف زدن، شعار دادن و برگزاری همایش بسته های حمایتی را به خانواده های جوان تقدیم کند.

این آسیب شناس اجتماعی ادامه داد: به دلیل مشکلات اقتصادی و گرانی بسیاری از اقلام بهداشتی، دولت باید مانند بسیاری از کشورهای دیگر باید تا دو سالگی به پدر و مادرانی که قادر به تغذیه فرزند نیستند، شیر خشک رایگان، اقلام بهداشتی رایگان، پزشک رایگان و … بدهد.

ابهری با اشاره به اینکه تحصیلات رایگان برای کودکان در دوران ابتدایی می تواند یکی دیگر از مشوق ها باشد، عنوان کرد: همچنین مراقبت های بهداشتی- درمانی برای بسیاری از خانواده ها دغدغه است. بنا براین دولت برای نجات سالمندی جمعیت و کهولت مردم باید هر چه سریع تر به فکر اهدای بسته های حمایتی و آموزش مهارت ها فرزندآوری و فرزندپروری در خانواده های جوان باشد.

سالمندی جمعیت برای دولت ها هزینه دارد

وی با اشاره به اینکه سالمند شدن جمعیت برای دولت ها هزینه دارد، گفت: در آینده ای نه چندان دور یعنی حدود ۲۰ سال آینده به دلیل سالمندی جمعیت، هزینه های بهداشتی و درمانی جمعیت بالا می رود. چرا که در دوره میانسالی و سالمندی بیماری هایی مانند دیابت، نقرص، فشارخون و … افزایش پیدا می کند و همین طور داروهای فشار خون، مشکلات مغزی و عصبی و … برای سالمندان بیشتر می شود. اما با حفظ نشاط و نگهداری جمعیت در منحنی جوانی، می توانیم جمعیت با نشاط و قدرتمندی داشته باشیم و در اقتصاد آینده در منطقه و جهان حرف اول را بزنیم.

این آسیب شناس اجتماعی فردگرایی را یکی از دلایل کاهش فرزندآوری دانست و عنوان کرد: بسیاری از جوانان با بهانه مشکلات اقتصادی از فرزندآوری خودداری می کنند. البته تا حدودی حرف آن ها درست است. با توجه به گرانی پوشک، شیرخشک، دارو و درمان نوزادان و کودکان، برای یک پدر کارمند فرزندآوری بسیار مشکل است. مگر اینکه دولت بسته های حمایتی برای فرزندآوری را جدی بگیرد.

افول منحنی اقتصاد با کاهش نرخ جمعیت

ابهری با تاکید بر اینکه هر چقدر جمعیت جوان تر باشد اقتصاد جوان تر، پویاتر و تولید بالاتر است، تصریح کرد: جمعیت سالمند باعث رکود در کارها، خمودگی و خستگی زود رس است. بنا براین در آینده ای نزدیک اگر رشد جمعیت نداشته باشیم، اقتصاد در منحنی افول قرار می گیرد.

وی با تاکید بر اینکه فرزند به هیچ عنوان محدود کننده آزادی افراد نیست، تصریح کرد: بعضی از زوج های جوان به دلیل آشنا نبودن با مسئولیت پذیری و فرار از مسئولیت پدر یا مادر بودن، از فرزند آوری به دلیل محدود شدن آزادی شان فرار می کنند. جوانان باید بدانند آزادی های فردی آن ها تا روزگار پیری ادامه ندارد، بلکه دوران تجرد و تنهایی بالاخره متوقف می شود و فرزندآوری به عنوان تدوام نسل و ایجاد نشاط در خانواده و اجتماع باید دنبال شود.

 

منبع: شفقنا

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو