سرطان و غذا ؛ تنظیم وعده‌های غذایی

منبع: آسان طب

114

1398/5/3

20:22


سرطان و غذا رابطه مستقیم با هم دارند. یک علت سرطان غذای نامناسب است. سرطان و غذا های شیرین و چرب با هم دوست هستند. ابمیوه های صنعتی و شیرین کننده های مصنوعی هم میتوانند عامل سرطان باشند. افزوننده های غیر مجاز خوراکی و رنگهای غذا هم از علل سرطان هستند. پس سرطان و غذا های مضر در راستای هم گام بر می دارند. در این بخش از مجله پزشکی آسان طب درباره رابطه سرطان و غذا اطلاعاتی را تقدیم می کنیم.

سرطان و غذا

سرطان و غذا

در ایجاد سرطان عوامل وراثتی (ژنتیک) و محیطی نقش اصلی را ایفا می کنند. به علت گسترده و تخصصی بودن بحث عوامل ژنتیکی و اینکه تا حدود زیادی وارثتی و غیرقابل اجتناب هستند. در این مابه برجسته ترین عوامل محیطی و در واقع سبک زندگی که باعث سرطان می شوند، می پردازیم.

مصرف غذا و مایعات داغ

طبق بررسی های انجام شده نوشیدن مایعات داغ، خطر مبتلا شدن به برخی سرطان های دستگاه گوارش نظیر حنجره، مری و معده را به شدت افزایش می دهد. توصیه می شود قبل از مصرف مایعات داغ چند دقیقه صبر کنید تا از دمای آن کاسته شود.

چاقی و سرطان

بین چاقی و سرطان های مثل روده بزرگ،لوزالمعده ،تیروئید، پستان، کلیه ، مری و برخی دیگر از سرطان ها ارتباط وجود دارد.البته چاقی به خودی خود باعث سرطان نمی شود اما می توان گفت که احتمال ابتلا به سرطان را افزایش می دهد.

بیشتر بخوانید:

علائم شایع سرطان دهان و چگونگی تشخیص آن؛ 2 ویدیو

مصرف بیش از حد گوشت قرمز و فرآورده های آن

سرطان و غذا

مصرف بیش از حد گوشت قرمز و فرآورده های آن، احتمال ابتلا به انواع سرطان از جمله سرطان های روده بزرگ، لوزالمعده، کلیه، پستان، پروستات را افزایش می دهد. توصیه می شود که میزان مصرف گوشت قرمز بیش از ۸۵گرم نباشد و در رژیم غذای بیشتر از گوشت ماهی، پرندگان و گیاه سویا استفاده شود.

سرطان بیماری است که امروزه همه ما در ارتباط با مطالبی را شنیده ایم اما اطلاعات کمی در ارتباط با آن داریم. سلول های بدن انسان به صورت متقارن تکثیر می شوند در واقع سرطان زمانی اتفاق می افتد که توده ای از سلول ها از این تقسیم بندی جدا شده و به شکل نامتقارن شروع به رشد و تکثیر می کنند. علت اصلی سرطان هنوز برای پزشکان مشخص نشده است اما می توان عللی مانند ژنتیک و یا تغییر سبک زندگی را برای آن نام برد. در این مطلب می خوهیم راهنمای تغذیه برای افراد مبتلا به سرطان را تشریح کنیم.

اگر در اثر شیمی درمانی دچار کاهش اشتها شده اید هیچکدام از وعده های غذایی خود را حذف نکنید. شما می توانید حجم کم تری غذا اما در وعده های بیشتری بخورید.

اگر حوصله جویدن ندارید،از اطرافیان خود بخواهید که غذاها را برای شما له یا رنده کنند.

اگر در اثر شیمی درمانی دچار اسهال شده اید،مصرف برنج بدون روغن یا کم روغن ،موز و سیب را در برنامه روزانه تان داشته باشید.

برای پیشگیری از خشکی دهان مصرف شیر و ماست در طول روز و سوپ رقیق قبل از غذا را فراموش نکنید.

اگر دچار یبوست شدید،روغن زیتون و آلوی خیس شده همراه غذای خود بخورید.

اگر دچار سوزس گلو و حلق شدید،از مصرف انواع فلفل تازه و پودری خودداری کنید.

برای پیشگیری از تهوع هنگام غذا خوردن در طول دوره های شیمی درمانی،برای مدتی قید مصرف غذاهایی را که بوی زیاد یا طعم تندی دارند بزنید.

حتی زمانی که تهوع و استفراغ دارید،تا جایی که می توانید آب بنوشید.

به جای خوراکی های شیرین،مواد غذایی ای مانند پنیر،تخم مرغ،مغزها و کره بادام زمینی را در برنامه صبحانه و عصرانه خود داشته باشید.

از شیرین کننده های مصنوعی استفاده نکنید.

در کنار غذاهای شیرین،سبزی ها و صیفی های تازه و فراوان بخورید.

اگر می خواهید روند شیمی درمانیتان به خوبی سپری شود…

در طول شیمی درمانی ،غلات کامل و سبوس دار را جایگزین غلات آرد سفید کنید.

به جای آبمیوه های صنعتی ، آبمیوه های تازه و سالم خانگی بخورید تا هم کمی جبران کمبود وزنتان بشود و هم آنتی اکسیدان های بیشتری به بدنتان برسد.

برای تقویت ایمنی بدنتان ، میوه ها وسبزی هایی بارنگ تیره مانند پرتقال، هویج، آلو سیاه، کلم بروکلی، اسفناج، گوجه فرنگی، فلفل دلمه ای رنگی، توت فرنگی ، انگور قرمز، گریپ فروت قرمز، هلو، زردآلو، فلفل سبز، هندوانه، انبه، انار، آلبالو، گیلاس، تمشک، شاه توت و ذرت بخورید.

نصف بشقاب غذای هر وعده تان از انواع سبزی های تازه تشکیل شده باشد.در ضمن به سالاد های خود نخودفرنگی،گوجه فرنگی،گیلاس و جعفری و ذرت شیرین اضافه کنید.

اکثرا سرطان به خاطر تغذیه نامناسب است وگرنه به قول مادربزرگ ها کی در آن موقع سرطان بود. وقتی روغن پاک و نان و ماست تازه میخوردیم و خبری از این غذاهای کارخانه  ای و  سوسیس کالباس نبود سرطان هم نبو.

تا میتوانید مراقب غذاخوردنتان باشید. اگر میخواهید که عمر طولانی تری داشته باشید.

0/5 ( 0 نظر )
برچسب ها

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو