زیر و بم شدن به یک باره صدا و سیما | صدا و سیما خانه تکانی اساسی مدیریتی کرد!

2

1402/9/26

19:11


زیر و بم شدن به یک باره صدا و سیما | صدا و سیما خانه تکانی اساسی مدیریتی کرد!

پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

محسن برمهانی معاون سیما در احکام جداگانه‌ای محمدباقر اعلمی را به سمت مدیر شبکه تهران، حسین زارع‌زاده را به سمت مدیر شبکه مستند، محمدعلی غلامرضایی را به سمت مدیر شبکه‌های نمایش و تماشا، حامد فاتحی پولادی را به سمت مدیر روابط عمومی معاونت سیما، سید محمدرضا خوشرو را به سمت دبیر جشنواره جام‌جم و محمدرضا رضاپور را به سمت مشاور معاون سیما منصوب کرد.

طی این انتصابات وظایف محتوایی و تولیدی مدیریت رسانه‌های نوین سیما به‌‌صورت سرپرستی به حامد فاتحی پولادی مدیر روابط عمومی سیما و وظایف فنی آن به سیدباقر حاجی‌سیدرضی رئیس مرکز تولید و فنی‌ سیما محول شد.

این انتصابات درحالی صورت می‌گیرد که نگاهی مبتنی بر تحول در رسانه ملی به‌عنوان مهم‌ترین و مؤثرترین دستگاه فرهنگی کشور، مأموریت سازمان صداوسیما را در دوره کنونی خطیرتر می‌کند.

 ‌اساسنامه سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران

‌در اجرای اصل یکصد و هفتاد و پنجم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و سایر اصولقانون اساسی که به رسانه‌های گروهی (‌رادیو و تلویزیون)‌اشاره دارد و همچنین قانوناداره صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران مصوب هشتم دی ماه یک هزار و سیصد و پنجاه ونه مجلس شورای اسلامی‌اساسنامه سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران که در این اساسنامه اختصاراً "‌سازمان" نامیده می‌شود به شرح زیر می‌باشد:

صدا و سیما

‌فصل اول - کلیات

‌ماده ۱ - سازمان به موجب قانون اداره صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران سازمانیاست مستقل و زیر نظر مشترک قوای سه‌گانه کشور که بر‌طبق قانون اداره صدا و سیمای جمهوری اسلامی، قانون خط مشی و مفاد این اساسنامه اداره می‌شود.

‌ماده ۲ - سازمان و واحدهای تابعه و مؤسسات اداری وابسته به آن از لحاظ اداری و مالی استخدامی تابع اداره صدا و سیمای جمهوری اسلامی‌ایران و مقررات این اساسنامه می‌باشند. لیکن شرکتهای متعلق یا وابسته به سازمان تابع اساسنامه‌های مربوط (‌که به تصویب شورای سرپرستی می‌رسد)‌خواهند بود و در مواردی که اساسنامه‌های مربوطه مسکوت باشد طبق قانون تجارت عمل خواهد شد.

‌ماده ۳ - هر یک از اعضاء شورای سرپرستی در انجام وظایف محوله منعکس‌کننده نظرات قوه مربوطه می‌باشد.

‌ماده ۴ - نظرات قوای سه‌گانه کشور در رابطه با سازمان منحصراً از طریق نمایندگانمربوطه در شورای سرپرستی اعمال خواهد شد.

‌ماده ۵ - نظرات قوه مقننه از طریق رئیس مجلس و نظرات قوه مجریه از طریق رئیس جمهور و نظرات قوه قضائیه از طریق رئیس دیوان عالی کشور‌به شورای سرپرستی منتقل خواهد شد.

‌ماده ۶ - مرکز اصلی سازمان در تهران است و سازمان می‌تواند با تصویب شورای سرپرستی در هر منطقه از کشور با توجه به اولویت‌های فرهنگی،‌سیاسی و جغرافیایی مبادرت به ایجاد مراکز رادیویی و تلویزیونی کند و یا در خارج از کشور با رعایت موازین سیاست خارجی کشور دفاتر نمایندگی‌ایجاد نماید.

‌ماده ۷ - تأسیس فرستنده و پخش برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی در هر نقطه کشور در انحصار این سازمان بوده و چنانچه اشخاص حقیقی یا‌حقوقی اقدام به تأسیس یا بهره‌برداری از چنین رسانه‌هایی کنند از ادامه کار آنان جلوگیری به عمل آمده و تحت تعقیب قانونی قرار خواهند گرفت.

صدا و سیما

‌ماده ۸ - دارایی سازمان عبارت است از کلیه حقوق و دارایی‌های "‌سازمان رادیو و تلویزیون ملی ایران سابق "‌ اعم از امتیازات" اموال منقول و غیر‌منقول، سهام و سرمایه‌ها در شرکت‌های دولتی و غیر دولتی، مطالبات، وجوه نقدی و سپرده‌ها و تأسیسات و نظایر آن. سازمان همچنین جانشین قانونی"‌سازمان رادیو تلویزیون ملی ایران سابق" در مورد کلیه حقوق و تعهدات آن می‌باشد.

‌فصل دوم - هدفها و وظایف و اختیارات

‌ماده ۹ - هدف اصلی سازمان به عنوان یک دانشگاه عمومی نشر فرهنگ اسلامی، ایجادمحیط مساعد برای تزکیه و تعلیم انسان و رشد فضائل‌اخلاقی و شتاب بخشیدن به حرکت تکاملی انقلاب اسلامی در سراسر جهان می‌باشد. این هدفها در چهارچوب برنامه‌های ارشادی، آموزشی، خبری و‌تفریحی تأمین می‌گردد. مشروح هدف و برنامه‌های سازمان درزمینه‌های گوناگون در خط مشی و اصول برنامه‌های سازمان مصوب مجلس شورای‌اسلامی ذکر شده است.

‌ماده ۱۰ - به منظور بهره‌برداری بیشتر از امکانات موجود سازمان و شناسایی و جذب استعدادهای هنری موجود جامعه سازمان می‌تواند با‌هماهنگی وزارت ارشاد اسلامی به تشکیل واحدها و گروه‌های فرهنگی، هنری، تحقیقاتی و نیز تأسیس سالنهای نمایش و ایجاد نمایشگاهها اقدام کند.

‌ماده ۱۱ - سازمان باید از طریق تولید برنامه‌های مفید رادیو تلویزیونی و عرضه آن در سطح جهانی به گسترش مبادلات و ارتباطات بین‌المللی با‌رعایت موازین اسلامی اقدام نماید.

‌ماده ۱۲ - به منظور تأمین نیروی انسانی مورد نیاز در رشته‌های هنری و تخصصهای فنی سازمان موظف است به تکمیل و گسترش دانشکده صدا و‌سیمای جمهوری اسلامی در حد نیاز بپردازد.

‌ماده ۱۳ - سازمان می‌تواند آن رشته از فعالیت‌های خود را که مقتضی بداند به صورت شرکت اداره کند یا در شرکت‌های دیگر دولتی یا غیر دولتی که‌موضوع آن در زمینه فعالیتهای سازمان است سرمایه‌گذاری و مشارکت کند.

‌فصل سوم - ارکان سازمان

‌ماده ۱۴ - سازمان دارای ارگان زیر است:

۱ - شورای سرپرستی.

۲ - مدیر عامل.

‌ماده ۱۵ - نحوه انتخاب اعضای شورای سرپرستی و چگونگی رسمیت یافتن جلسات و اعتبار مصوبات شورای سرپرستی برابر قانون اداره صدا و‌سیمای جمهوری اسلامی ایران می‌باشد./تسنیم

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو