راهکارهای درمان کم شنوایی با طب سنتی

راهکارهای درمان کم شنوایی با طب سنتی


منبع: آرگا

1

1402/9/27

20:37


آسیب رسیدن به گوش بر اثر قرار گرفتن در معرض صدا های ناهنجار در طولانی مدت مشکلات شنوایی را برای فرد به ارمغان می آورد. در درمان کم شنوایی با طب سنتی بر تغذیه سالم تاکید می شود. با مصرف ویتامین ها و سبزی ها و گیاهان دارای برگ سبز می توانید به بهبود این عارضه کمک کنید.

پس از این که مشخص شود فرد دارای بیماری کم شنوایی می باشد، به دنبال بهترین روش برای درمان این موضوع خواهد بود. کم شنوایی در بیشتر موارد به دلیل نقص در سلول های مویی گوش اتفاق می افتد. بروز این مشکل می تواند، برای فرد ناراحت کنده باشد و درک گفتار را در محیط های پر سر و صدا را برای فرد بیمار به کاری دشوار بدل کند. البته گزینه های بسیاری برای درمان در دسترس می باشد، یکی از این درمان ها درمان کم شنوایی با طب سنتی می باشد، که با آن در ادامه بیشتر آشنا خواهید شد و اطلاعات مفیدی در این زمینه کسب خواهید کرد.

کم شنوایی عصبی یکی از شایع ترین نمونه های کم شنوایی در حال حاضر می باشد، علت بروز این عارضه آسیب رسیدن به گوش داخلی است. این آسیب می تواند، ژنتیکی یا اکتسابی باشد. ممکن است برای درمان کم شنوایی پزشک به شما روش های استفاده از سمعک یا کاشت حلزون را پیشنهاد کند، البته روش های دیگری در طب سنتی برای رفع این امر ارائه شده است، که می توانند موثر واقع شوند. آشنایی با انواع تست شنوایی کمک می کند، تا از بهترین روش برای تست شنوایی استفاده کنید.

آشنایی با روش های درمان کم شنوایی

درمان کم شنوایی با طب سنتی

کم شنوایی ممکن است انتقالی (گوش خارجی یا میانی) یا حسی عصبی (گوش داخلی و سیستم عصبی) و ترکیبی از این دو مورد باشد، که به آن کم شنوایی آمیخته می گویند. با آسیب دیدن سلول های مویی حلزون که راهی برای انتقال صدا به مغز می باشند، کم شنوایی عصبی به وقوع می پیوندد. از اولین علائم بروز این عارضه می توان، به وزوز گوش و اشکال در پیگیری مکالمات در مکان های شلوغ اشاره کرد، این مشکلات به مرور ابعاد گسترده تری به خود می گیرد و فرد در بیشتر موارد در شنیدن صدا های گفتاری دچار سختی فراوان خواهد شد.

طب سنتی استفاده از برخی مواد غذایی را برای رفع این مورد پیشنهاد می کند، مصرف مواد غذایی دارای آنتی اکسیدان از دید طب سنتی بسیار کاربردی می باشد. چرا که آنتی اکسیدان ها با رادیکال های آزاد مقابله می کنند و این امر در سلامت سلول های مویی گوش که مسئول انتقال صدا به مغز هستند، موثر می باشد. یک منبع غنی آنتی اکسیدان سبزیجات تازه است.

تاثیر ویتامین در شنوایی

بسیاری از دانشگاه های معتبر و شناخته شده تصمیم گرفتند، آزمایش هایی در راستای آگاهی از تاثیر ویتامین بر درمان کم شنوایی انجام دهند، نتیجه این تحقیقات نشان می دهد، ویتامین ها از فاکتور های اصلی و ضروری سلامت بدن می باشند، گوش و عصب های آن نیز از وجود ویتامین ها بهره مند می شوند و عملکرد بهتری خواهند داشت. همچنین در درمان کم شنوایی با طب سنتی استفاده از مواد غذایی دارای ویتامین بسیار توصیه می شود.

با قرار گرفتن در مکان های پر سر و صدا مانند کارخانه ها یا کارگاه ها به مرور سلول های مویی داخل گوش دچار آسیب می شوند، صدا های آزار دهنده در محیط های پر سر و صدا در نهایت به تولید رادیکال آزاد توسط سلول ها منجر می شود. رادیکال های آزاد در واکنش ها فعالانه شرکت می کنند، تا کمبود الکترون خود را جبران کنند. این امر موجب می شود تا سلول های مویی دچار آسیب های بسیاری شوند و قادر به بازیابی سلامتی خود نباشند.

رادیکال های آزاد ذرات شیمیایی فعالی می باشند، که در بروز سرطان نیز نقش دارند و می توانند، در جریان خون تاثیر گذار باشند و آن را دچار اختلال کنند، از بین رفتن و یا با اختلال رو به رو شدن جریان خون در گوش سلول های مویی را تحت تاثیر قرار می دهد و ناشنوایی یا کم شنوایی را در پی خواهد داشت.

تاثیر ویتامین ها در درمان کم شنوایی

علم ثابت کرده است مصرف سه ویتامین می تواند، در کاهش تولید رادیکال آزاد نقش داشته باشد و کم شنوایی را بهبود ببخشد. بنابراین می توانید برای درمان کم شنوایی با طب سنتی این ویتامین ها یعنی A و C و E را برای مصرف مدنظر قرار دهید. مصرف این سه ویتامین و منیزیم می تواند، تاثیر بسیار مطلوبی بر کاهش کم شنوایی داشته باشد.

ویتامین ها و کم شنوایی افراد مسن

با افزایش سن مقدار آهن موجود در خون کاهش می یابد و قدرت جذب آن نیز رو به کاهش می رود، همچنین اسید آمینه خون که تاثیر بسیاری در شنوایی دارد نیز رو به افول می رود. برای پیشگیری از پیری گوش و کم شنوایی در میانسالی لازم است،تا مکمل های تغذیه برای پیشگیری از کم شنوایی استفاده کنید. مکمل های حاوی اسید فولیک و مولتی ویتامین کم شنوایی را در افراد مسن به تعویق می اندازند.

مواد غذایی مفید برای شنوایی

جای دادن مواد غذایی مفید و موثر در رژیم غذای که به بهبود شنوایی کمک می کند، تاثیر مطلوبی در به تعویق انداختن کم شنوایی و بهبود این عارضه دارند. بهتر است در تغذیه خود دقت لازم داشته باشید و از تمام ویتامین ها استفاده کنید، B12 و اسید فولیک در این زمینه بسیار کارساز خواهند بود، گوشت قرمز، گوشت مرغ، غذا های دریایی، لبنیات و تخم مرغ منبع خوبی برای دریافت این ویتامین محسوب می شوند. نتیجه تحقیقات اظهار می دارد، تزریق B12 در از بین رفتن وزوز گوش موثر است. استفاده از مکمل های روی همزمان با این موارد موثر می باشد. بنابراین برای درمان کم شنوایی با طب سنتی می توانید، از مصرف مکمل های غذایی نیز کمک بگیرید.

ویتامین C نقش موثری در میان ایفا می کند، بهترین منبع غذایی برای این ویتامین توت فرنگی، کیوی، انوا فلفل، پرتقال و کلم بروکلی می باشند.

ویتامین D در افزایش استقامت استخوان ها موثر است و این امر شامل استخوان های داخل گوش نیز می شود، استخوان های موجود در گوش بر شنوایی تاثیر دارند و ویتامین D از سلامت این استخوان ها محافظت میکند.

سیر

درمان کم شنوایی با طب سنتی بر رژیم غذایی تاکید دارد. سیر گیاهی با فواید و خواص بیشمار می باشد، مصرف این گیاه می تواند در درمان کم شنوایی مفید باشد و مصرف آن خواص دیگری نیز دارد که به آن ها اشاره می کنیم. در سیر مقدار مطلوبی فولیک اسید، ویتامین C، کلسیم، آهن، منیزیم، پتاسیم و مقداری روی وجود دارد و شامل ویتامین های خانواده B نظیر B1، B2 و B3  می باشد.

مصرف این گیاه برای درمان بسیاری از بیماری های قلب و خون توصیه می شود، همچنین برای بیماری های فشار خون بالا، کلسترول بالا، گرفتگی رگ های کرونر قلبی، حمله قلبی و تصلب شریان ها مورد استفاده قرار می گیرد.

تاثیر مصرف سیر بر درمان کم شنوایی

سیر خواص ضد باکتریایی دارد، این امر کمک می کند، تا از عفونت های باکتریای گوش که منجر به کم شنوایی می شود پیشگیری به عمل آید. در برخی موارد مشاهده شده که از روغن سیر برای رفع عفونت گوش استفاده می کنند و چند قطره از آن را به طور مستقیم در گوش عفونی می ریزند. مصرف نیم یا یک حبه سیر در روز برای سلامتی مفید می باشد.

شوید

شوید به دلیل خواص بسیاری که دارد، نوعی گیاه دارویی به شمار می رود، روی از اصلی ترین عناصر موجود در شوید می باشد. این عنصر تاثیر مطلوبی بر شنوایی داد و با تقویت سیستم ایمنی سلامت گوش را افزایش می دهد و از بروز عفونت های گوش پیشگیری به عمل می آید. روی می تواند به رشد سلول های سالم در بدن کمک کند، رشد سلول های سالم در گوش به بهبود نسبی شنوایی کمک میکنند. با قرار دادن شوید در رژیم غذایی عنصر روی (Zn) در بدن افزایش پیدا می کند. اسفناج نیز دارای روی می باشد و می توانید این دو گیاه را با یکدیگر مخلوط و مصرف کنید.

زردچوبه

زردچوبه که عضوی از خانواده زنجبیل می باشد، دارای خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی است و درمان عفونت های ویروسی مانند آنفلوآنزا مورد استفاده قرار می گیرد. پتاسیم یک ماده غذایی موثر برای سلامت گوش و شنوایی به شمار می رود و زردچوبه یک منبع غنی از این ماده غذایی می باشد. با افزایش سن، بدن با مشکل کاهش پتاسیم رو به رو می شود، این امر در شنوایی و پیرگوشی تاثیر می گذارد، با مصرف به اندازه این ادویه می توانید، شنوایی خود را بهبود ببخشید. زردچوبه به دلیل تاثیری که در سلامت گوش دارد، در درمان کم شنوایی با طب سنتی پیشنهاد می شود.

برگ نعناع

نعنا دارای اسید فولیک می باشد، این ماده در سلامت گوش بسیار مهم است. یکی از تحقیقات انجام گرفته در این زمینه نشان می دهد، کاهش شنوایی با افزایش سن به دلیل کاهش میزان اسید فولیک در بدن ارتباط دارد. می توانید از برگ نعناع خشک شده استفاده کنید، تا اسید فولیک بدن تامین شود، استفاده از دمنوش های نعناع، آووکادو، چغندر و لوبیا نیز به تامین اسید فولیک بدن کمک می کند.

فواید برگ نعنا برای درمان کم شنوایی

جینکو بیلوبا

جینکو از گیاهان بسیار قدیمی می باشد و دارای برگ های پنکه ای ظریف و خوراکی می باشد. این گیاه خواص بیشماری دارد، یکی از این خواص بهبود جریان خون در بدن می باشد، بهبود جریان خون در سلامت گوش ها نیز موثر می باشد، چرا که عملکرد گوش را بهبود می بخشد و آن را در دمای مناسبی نگه می دارد. همچنین اگر می خواهید با روش های متفاوت درمان وزوز گوش آشنا شوید، لازم است بدانید، در صورت مصرف برگ این گیاه می توانید وزوز گوش را از بین ببرید. به همین دلیل مصرف جینکو در درمان کم شنوایی با طب سنتی پیشنهاد می شود.

طب سوزنی

طب سوزنی روشی است که در آن از سوزن های نازک استفاده می شود و با گرم کردن و شوک های الکتریکی کوچک به درمان عضو آسیب دیده اقدام می کنند. طب سوزنی از سایر روش های درمان موفق تر می باشد، این روش می تواند، منجر به بهبود گردش لنف و خون در گوش و تحریک اعصاب شنوایی شود، علاوه بر این با استفاده از طب سوزنی اکسیژن بیشتری در اختیار عضو تحت درمان قرار می گیرد، که در توان بازیابی سلول ها موثر می باشد و قدرت بازیابی آن ها را افزایش می دهد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو