کالری خرمالو تازه و خرمالو خشک چقدر است؟

کالری خرمالو تازه و خرمالو خشک چقدر است؟


منبع: آرگا

2

1402/9/29

09:11


خرمالو یک میوه پاییزه و با طعمی خاص نسبت به سایر میوه ها می باشد، خرمالوی رسیده طعمی شیرین پیدا می کند و همین امر سبب داشتن طرفداران بسیاری برای مصرف این میوه شده است. کالری خرمالو کم است و در کاهش وزن موثر می باشد. این میوه خواص بسیاری دارد، به تقویت بینایی کمک می کند و پوست و مو را شاداب نگه می دارد، در این مطلب می توانید با سایر خواص این میوه مفید آشنا شوید.

فصل پاییز یادآور طعم گس خرمالو می باشد، خرمالو میوه بومی چین می باشد. این میوه متفاوت و مفید یک منبع غنی از فسفر و ویتامین C به شمار می آید. امروزه یکی از مشکلات بشر در سطح جهانی اضافه وزن می باشد، از این رو توجه به کالری مواد غذایی اهمیت بسیار زیادی پیدا کرده است. در ادامه این مطلب به بررسی کالری خرمالو و ارزش غذایی این میوه پرطرفدار خواهیم پرداخت.

خرمالو سرشار از مواد مغذی و ویتامین های مختلف می باشد، طبع گرم و خواص این میوه می تواند تاثیر مطلوبی در سلامتی داشته باشد. وجود ترکیبات تانن به خصوص در خرمالو های نارس علت پدیدار شدن طعم خشک و گاها تلخ در خرمالو می باشد. غالبا خرمالو را به دلیل تفاوت آن با سایر میوه ها به خاطر می آورند، رنگ نارنجی روشن و مزه شیرین و خاص آن علت اصلی تفاوت این میوه می باشد. خرمالو به شکل های تازه، خشک و پخته شده به مصرف می رسد. چنانچه به مصرف این میوه علاقه ای ندارید می توانید، از سرکه خرمالو استفاده کنید تا از خواص این میوه با ارزش بهره مند گردید.

بررسی کالری خرمالو

میزان کالری خرمالو تازه و خرمالو خشک

خرمالو از میوه هایی می باشد که مصرف آن برای افرادی با مزاج سرد و خشک توصیه می شود، این میوه در افراد دارای مزاج تر ممکن است، باعث اضافه وزن شود. باید گفت هر ۱۰۰ گرم خرمالو دارای ۷۰ کالری می باشد، این میوه نارنجی و مفید سرشار از آنتی اکسیدان و ویتامین A می باشد و به همین جهت برای مقابله با سرطان بسیار مفید است.

یک خرمالوی متوسط دارای ۱۱۸ کالری می باشد، که ۹۵ درصد آن از کربوهیدرات های مود در آن نشات می گیرد. مقدار کالری ۱۶۸ گرم خرمالوی خشک  ۴۶۰ کالری می باشد.

ارزش غذایی

در تعیین ارزش غذایی یک خرمالوی متوسط ژاپنی به اندازه ۱۶۸ گرم باید گفت این میوه دارای ۱۱۸ کالری، ۱ گرم پروتئین، ۳۱ گرم کربوهیدرات، ۲۱ گرم قند، ۶ گرم فیبر و ۰.۳ گرم چربی می باشد.

انواع خرمالو

خرمالو بر اساس طعم خود به دو دسته تقسیم می شود، این تقسیم بندی شامل خرمالوی گس و غیر گس می باشد. وجود طعم گس به دلیل ترکیبات فراوان تانن می باشد. خرمالوی غیر گس پس از اینکه به خوبی برسد، تانن خود را از دست می دهد و دیگر طعم گس و تلخی نخواهد داشت. کالری خرمالوی شیرین بسیار کم می باشد و طعم شیرین آن برای بسیاری دلنشین می باشند و شیرینی خرمالوی رسیده را به عسل تشبیه می کنند.

ویتامین A موجود در خرمالو به قدری زیاد می باشد، که می تواند نیمی از ویتامین A توصیه شده برای بدن را تامین نماید، برای بهره مندی از خواص سرشار خرمالو می توانید از این میوه به صورت خام یا خشک در سایر دسر ها و پیش غذا ها استفاده کنید. وجود فیبر بالا در خرمالو باعث می شود تا احساس سیری داشته باشید و در خوردن غذا زیاده روی نکنید، بنابراین روشی مناسب برای کاهش وزن نیز به شمار می آید.

تاثیر خرمالو در کاهش وزن

کالری چیست؟

اصطلاح کالری برای اندازه گیری میزان انرژی موجود در غذا به کار برده می شود. کالری خرمالو به این معنا می باشد، که چقدر انرژی در آن وجود دارد و بدن تا چه میزان از آن انرژی می گیرد. جالب است بدانید برای اولین بار در تاریخ سال ۱۸۶۳ از اصطلاح کالری برای توصیف انرژی مورد نیاز به منظور افزایش یک لیتر آب به اندازه یک درجه سانتیگراد استفاده شد.

اگر به برچسب های اطلاعات تغذیه ای بر روی اجناس دقت کنید، متوجه می شوید، این اطلاعات بر حسب کیلو کالری می باشد. یک کیلو کالری معادل ۱۰۰۰ کالری کم است، اما به طور معمول کیلو از این عبارت حذف می شود. در این برچسب ها به جای استفاده از کیلو کاری از واژه کالری استفاده می شود. تنظیم این عبارت یکی از مهم ترین فاکتور هایی است که در وزن ما موثر می باشد. هدف تمام رژیم های کاهش وزن حذف کالری اضافی می باشد. در صورتی که انرژی کافی دریافت نکنید، بدن با سوزاندن چربی انرژی تولید می کند.

ترکیبات موجود در خرمالو

مصرف این میوه به دلیل دارا بودن ویتامین های محلول در چربی تاثیر مطلوبی در تقویت عملکرد سیستم ایمنی، بینایی و رشد جنین دارد. ترکیبات گیاهی خرمالو شامل تانن ها، فلاونوئیدها و کاروتنوئیدها می باشد، این ترکیبات تاثیر بسیار خوبی در افزایش سلامت دارند. جالب است بدانید برگ های خرمالو نیز دارای فواید منحصر به فردی می باشد و از آن ها برای تهیه دمنوش استفاده می شود، این برگ ها دارای مقادیر بالایی ویتامین C، تانن و فیبر می باشند.

بررسی ویتامین های موجود در خرمالو

به طور کلی در هر ۱۰۰ گرم خرمالو ۶۰ تا ۷۰ کیلو کالری انرژی، ۷۵.۵ گرم آب، ۲۳ گرم قند،۵.۹ گرم فیبر، ۷.۶ میلی گرم ویتامین C، ۲۱۰ میلی گرم پتاسیم، ۱۱ میلی گرم منیزیم و ۰.۱۵ میلی گرم آهن وجود دارد.

فواید مصرف خرمالو

علاوه بر پایین بودن کالری خرمالو و کمک به کاهش وزن، مصرف این میوه می تواند تاثیر مطلوبی در افزایش سلامت قلب داشته باشد، مواد مغذی که در این میوه وجود دارد، احتمال ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهد. خرمالو دارای فلاونوئید هایی چون کوئرستین و کامفرول می باشد که بر اساس نتایج به دست آمده در تحقیقات می توانند به کاهش ابتلا بیماری های قلبی کمک کنند.

کوئر ستین خواص آنتی اکسیدانی، ضد سرطانی، ضد ویروسی و ضد التهابی دارد و به تقویت جریان مواد مغذی در رگ های خونی کمک می کند. همچنین سرشار بودن این میوه از فلاونوئید ها باعث می شود تا با مصرف آن به کاهش فشار خون، کاهش کلسترول بد و کاهش التهاب کمک شود.

از آن جایی که خرمالو به کاهش التهاب کمک می کند، با مصرف آن از بروز سایر بیماری ها پیشگیری می شود. التهاب مزمن می تواند، سر منشا بیماری هایی چون مشکلات قلبی، دیابت، آرتریت، سرطان و چاقی باشد. وجود ویتامین C در این میوه باعث می شود تا یکی از بهترین گزینه برای کاهش التهاب به شمار آید. ویتامین C  با محافظت از سلول ها در برابر رادیکال های آزاد به کاهش التهاب در بدن منجر می شود.

آشنایی با مقدار کالری خرمالو

فلاونوئید ها، کارتنوئید ها و ویتامین E همگی آنتی اکسیدان های قوی هستند، که با کاهش شدید پروتئین واکنش گر C و اینترلوکین ۶ از التهاب پیشگیری می کنند. خرمالو یکی از میوه های سرشار از فیبر می باشد، که به کاهش وزن کمک می کند. مواد غذایی دارای فیبر محلول می توانند به دفع کلسترول اضافه و کاهش کلسترول بد کمک کنند. همچنین فیبر موجود در این میوه به سوخت باکتری های خوب در روده کمک می کند و تاثیر خوبی بر گوارش و سلامت کلی دارد. خرمالو حاوی مقادیر زیادی ویتامین A (تقریبا نصف نیاز روزانه بدن انسان) و آنتی‌اکسیدان‌هایی است که برای سلامت چشم‌ها و بهبود بینایی، کاملا مفید و حیاتی هستند. برای کسب اطلاعات بیشتر از خواص خرمالو می توانید به مقاله مربوط به آن مراجعه کنید.

به تاخیر انداختن پیری زودرس

کالری خرمالو نسبتا کم است و سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی به ویژه ویتامین های A، بتاکاروتن، لوتئین و کریپتوکسانتین می باشد، وجود این ویتامین ها به عنوان آنتی اکسیدان در بدن به کاهش استرس اکسیداتیو کمک می کند، که به کاهش پیری زودرس و کاهش چین و چروک منجر می شود. مطالعات انجام گرفته توسط ژاپنی ها نشان می دهد، پتانسیل محافظتی نوع خاصی از پلی فنول در پوست خرمالو وجود دارد، که نقش بسیار مهمی در مقابل آسیب اکسیداتیو دارد.

درمان سنگ کلیه

یکی از فواید ارزشمند دیگر خرمالو تاثیر آن در رفع سنگ کلیه و مثانه می باشد. خرمالو به دلیل داشتن آب زیاد خاصیت ادرار آوری دارد و مصرف آن به افراد مبتلا به سنگ کلیه و مثانه پیشنهاد می شود. در برخی موارد نیز برای رفع سنگ کلیه دانه خرمالو را خرد کرده و مصرف می کنند.

معرفی فولید مصرف خرمالو

تامین انرژی

بسیاری از بدنسازان به دلیل کالری خرمالو این میوه را در برنامه غذایی خود جای می دهند، تا علاوه بر کالری کم از پتاسیم و قند طبیعی آن بهره مند گردند. وجود این دو عامل نشانگر ماهیت انرژی زا بودن خرمالو می باشد. این میوه برای بدنسازان بسیار محبوب است، زیرا نوعی مکمل غنی از کلسیم و قند های طبیعی می باشد و برای کوتاه کردن دوره ریکاوری کاربرد دارد. ورزشکاران و به خصوص بدنسازان برای محافظت از بدن خود در طول ورزش های شدید و از دست دادن میزان کمتری از مواد مغذی از این میوه استفاده می کنند.

عوارض مصرف خرمالو

مصرف خرمالو به شکل ناشتا ممکن است، عملکرد دستگاه گوارش را مختل کند و دچار معده درد و استفراغ شوید. این میوه می تواند باعث کاهش فشار خون شود، بنابراین در مصرف آن باید احتیاط به خرج دهید. خرمالوی گس و نارس ممکن است باعث یبوست شود و برای برخی افراد واکنش های آلرژیک به همراه داشته باشد. با وجود این که قند این میوه کم می باشد، اما بهتر است افراد مبتلا به دیابت در مصرف این میوه جوانب احتیاط را رعایت کنند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو