جاذبه های گردشگری ایلام که باید ببینید

منبع: تالاب

3

1402/9/29

20:37


یکی از زیباترین شهرهای غرب کشورمان که عمده جمعیتش را مردمان دوست داشتنی کُرد تشکیل […]

جاذبه های گردشگری ایلام که باید ببینید

یکی از زیباترین شهرهای غرب کشورمان که عمده جمعیتش را مردمان دوست داشتنی کُرد تشکیل داده‌اند، ایلام است. این شهر با ظاهر روستایی در نزدیک مرز ایران و عراق است و به واسطه جاده‌هایی مملو از طبیعتی بکر به دهلران و مهران متصل می‌گردد.

 

ایلام از استان‌های نیمه مرطوب و کوهستانی ایران است. وسعت و عظمت ارتفاعات این شهر هر بیننده‌ای را مبهوت می‌کند. هر کدام از این کوه‌ها زیبایی‌ها و جاذبه‌های طبیعی خاص خود را دارند.

این استان باستانی با قدمتی چند هزار ساله بخشی از تمدن “عیلام باستان” بوده که توسط آشوربانیپال (از شاهان آشور) نابود شده است.

در کوتاه‌ترین زمان چمدان‌تان را ببندید، بلیط هواپیما ارزان را از فلای تودی خریداری کنید، این صفحه را بوک‌مارک کنید و از سفرتان لذت ببرید.

 

۱- تنگه رازیانه

تنگه رازیانه در استان ایلام یکی از مناطق ژئوتوریسم این استان است و طبیعتی دیدنی دارد. این اثر طبیعی در فهرست آثار طبیعی ایران به ثبت رسیده است. این دره زیبا در دلِ طبیعتی بی‌نظیر واقع شده و یک تک درخت دارد. تنگه رازیانه در 50 کیلومتری مسیر ایلام به دره شهر قرار دارد.

75 هکتار از اراضی تنگه رازیانه در سال 1388 به عنوان اثر ملی – طبیعی معرفی شد و در همان سال این اثر در فهرست آثار ملی – طبیعی ایران به ثبت رسید.

 

۲- پشت قلعه

پشت قلعه در پنج کیلومتری شهر آبدانان در شمال غربی روستای پشت قلعه بر فراز تپه‌ای مرتفع قرار دارد.

این قلعه جذاب دارای قسمت‌های مختلفی از جمله سنگرها، برجک‌های دیدبانی، ورودی قلعه، ساختمان‌های مسکونی، تونل و راه‌پله‌ها است. این اثر فرهنگی – تاریخی مربوط به دوران ساسانیان است.

پشت قلعه به دلیل اهمیت و انجام مطالعات باستان‌شناسی و نگهداری و مرمت آن در سال 1380 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

 

۳- دژ بهرام چوبین

تنگه چوبین یا دژ بهرام چوبین یکی از پدیده‌های طبیعی زیبای شهرستان دره شهر است که آثار منحصر به فردی را در خود جای داده است.

دژ بهرام چوبین تنگه‌ای باریک و مرتفع با موقعیت استراتژیک در دامنه کوه کبیرکوه در کنار روستای شیخ مکان در ضلع غربی جاده دره شهر به پلدختر است. این تنگه به دلیل باقیمانده دیوارها و سنگرهای نظامی بهرام چوبین که از سرداران سلسله ساسانی بوده، نام‌گذاری شده است. بهرام چوبین در قیام خسرو پرویز از این دژ برای پناه گرفتن استفاده کرد.

 

۴- پل گاومیشان

پل گاومیشان مربوط به دوره ساسانیان است و در شمال شرقی شهر دره شهر (استان ایلام) بر روی رودخانه سیمره واقع شده است. این اثر در 1 بهمن 1377 با شماره ثبت 2222 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. پل تاریخی گاومیشان به دلیل قرار گرفتن بر روی رودخانه سیمره و استحکام آن یکی از باورنکردنی‌ترین و شگفت انگیزترین پل های تاریخی غرب کشور است.

 

۵- غار زینگان

بر اساس یک رسم، ایلامی‌ها دو هفته اول فروردین به طبیعت می‌روند و با چادر زدن در دل کوه‌ها و دشت‌ها بهار را آغاز می‌کنند و جشن می‌گیرند. غار طبیعی و روباز زینگان یکی از جاذبه‌های گردشگری و مکان‌های پرطرفدار ایلام است که در واقع تنگه‌ای بسیار دلپذیر است.

غار طبیعی زینگان مکان شگفت انگیزی در قلب منطقه گرمسیری بخش صالح آباد در شهرستان گرمسیری مهران است که سالانه در تابستان مهمانان زیادی را به خود جذب می‌کند.

 

۶- قلعه والی

قلعه والی ایلام یکی از بناهای مهم دوره قاجاریه در شهر ایلام است که توسط غلامرضا خان والی بر روی تپه‌ای به نام چغا میرگ در سال 1908 میلادی (1326 هجری قمری) ساخته شده است. این بنا از قسمت‌های متعددی مانند حرمسرا، تالار آینه و حتی زندان در زیرزمین تشکیل شده است.

قلعه والی ایلام که سال‌هاست به عنوان موزه مردم‌شناسی فعالیت می‌کند، نمایشی از فرهنگ و تمدن استان ایلام است که همه ساله در ایام نوروز بازدیدکنندگان زیادی را به خود جذب می‌کند.

ایلام از نظر تاریخی یکی از استان‌های مهم ایران است و بیشتر آثار تاریخی این شهر به دوران ساسانیان باز می‌گردد.

 

۷- آتشکده چهار طاقی

این بنا در شهرستان دره شهر بر روی تپه آتشکده قرار دارد. این آتشکده کاملاً از قلوه سنگ و گچ ساخته شده و متعلق به دوره ساسانیان است. بعد از کاخ‌ها، آتشکده‌ها مهم‌ترین آثار باقی مانده از سلسله ساسانی هستند. این بناها مکان‌هایی برای یادبود آتش مقدس و برگزاری مراسم‌های مذهبی آن زمان هستند. بنابراین، از نظر معماری، از الگوهای خاصی پیروی می‌کنند.

 

۸- دریاچه سد ایلام

دریاچه سد ایلام در 20 کیلومتری شرق ایلام در مسیر فرعی جاده ایلام به دره شهر قرار دارد. این سد به تازگی به منظور تامین آب شرب ایلام احداث و مورد بهره برداری قرار گرفته است. هیچ امکانات رفاهی برای بازدیدکنندگان وجود ندارد. با این حال این منطقه به دلیل طبیعت زیبا و دیدنی، مملو از افرادی است که در تمام فصول به خصوص بهار و تابستان برای گذراندن اوقات فراغت خود به این مکان سفر می‌کنند.

 

۹- تنگه ارغوان

تنگه ارغوان در 3 کیلومتری شمال شرقی شهر ایلام در مسیر تنگه قوچ علی قرار دارد. این تنگه در امتداد مسیر رودخانه و درختان و گل‌های ارغوانی است که طبیعت رنگارنگ و جنگل‌های سرسبزش چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌کند. به همین دلیل تنگه ارغوان یکی از تفرجگاه‌های ایلام است و اهالی ایلام بیشتر اوقات فراغت خود را در این تنگه می‌گذرانند.

انبارهای تاریخی روستای زید

۱۰- انبارهای تاریخی روستای زید

اگر تصمیم گرفتید آخر هفته‌ای با طراوت، سرسبز و خنک را در روستایی دورافتاده و دیدنی تجربه کنید، پیشنهاد می‌کنیم از روستای زید یکی از روستاهای اطراف ایلام دیدن کنید. روستایی که به دلیل داشتن آثار تاریخی مختلف و انبارهای گندم که از سنگ‌های بسیار بزرگ ساخته شده‌اند یکی از دیدنی‌ترین روستاهای غرب کشور به شمار می‌رود.

 

وقتی به روستای زید می‌رسید، دره‌های وسیع و باورنکردنی این روستا اولین چیزی است که از ورود شما استقبال می‌کند و شما را به بازدید از طبیعت دیدنی این روستا دعوت می‌کند. در این روستا صخره‌هایی روبه‌روی هم می‌بینید که در آن‌ها، انبارهایی برای نگهداری گندم ساخته شده است. در کنار این انبارها، انبارهای تاریخی دیگری را می‌توانید مشاهده کنید که به نگهداری نمک اختصاص داشته‌اند و کمی دورتر از انبارهای گندم ساخته شده‌اند.

 

ایلام یکی از استان‌های غربی ایران است که به آب و هوای خوب و طبیعت فوق العاده‌اش معروف است. هر جای ایلام می‌تواند مکانی مناسب برای پیک نیک و لذت بردن از طبیعت ناب و بکر باشد. برای شروع سفر وارد وب سایت فلای تودی شوید و بلیط هواپیما، بلیط قطار، هتل، اقامتگاه و هر خدماتی که نیاز دارید را با ارزانترین قیمت رزرو کنید. سفر به کام.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو