ماجرای بازگشت یک متقلب کنکور به دانشگاه / روایت سازمان سنجش از تحصیل عده‌ای در دانشگاه که صلاحیت علمی لازم را ندارند!

منبع: ساعد نیوز

1

1402/9/30

08:02


ساعدنیوز: سازمان سنجش اعلام کرد: با رای دیوان عدالت راه بازگشت به دانشگاه برای چند هزار داوطلبی که مردود علمی شده‌اند باز می‌شود.

ماجرای بازگشت یک متقلب کنکور به دانشگاه / روایت سازمان سنجش از تحصیل عده‌ای در دانشگاه که صلاحیت علمی لازم را ندارند!

به گزارش پایگاه خبری - تحلیلی ساعدنیوز به نقل از همشهری آنلاین، سازمان سنجش آموزش کشور اعلام کرد: از سال 1384 تا 1400 به داوطلبان شبهه‌دارِ کنکور اجازۀ ورود به دانشگاه داده می‌شد به‌شرط اینکه اگر در پرونده‌شان محکوم شدند از ادامۀ تحصیلشان جلوگیری شود.

داوطلبان شبهه‌دار سال‌های 1398، 1399 و 1400 در چند نوبت به آزمون مجدد در 2 تا 3 درس دعوت شدند که تعداد کمی از داوطلبان موفق به کسب حدنصاب شدند. حدنصاب هم کسب حداقل 20 درصد نمرۀ اصلی آزمون است. تعدادی هم به‌خاطر امتناع از آزمون مجدد مردود علمی شناخته شدند.

استفساریۀ مجلس در مورد اینکه قانون تخلفات کنکور شامل دانشجویان نمی‌شود در شهریور 1401 تصویب شده و طبق نظر شورای نگهبان اجرای آن معطوف به آینده است و مربوط به پرونده‌های قبلی که مختومه شده‌اند نمی‌شود.

اما یکی از شعبه‌های دیوان عدالت اداری گفته این نظریۀ شورای نگهبان قابل استناد نیست و با استناد به استفساریۀ مجلس برای افراد شبهه‌دار که مردود علمی شدند رای بازگشت به تحصیل داده است.

مثلا در یک مورد پاسخنامۀ یک داوطلب بیش از 95 درصد با پاسخنامۀ چند متقلب مشابهت داشته و بین سوابق تحصیلی او و رتبۀ کنکورِ سال 97 او با سال‌های پیشین اختلاف فاحش وجود دارد. این فرد به آزمون مجدد فراخوانده شد، اما از شرکت در آزمون استنکاف کرد و در نتیجه قبولی‌اش در رشتۀ دندانپزشکی باطل شد.

این فرد رفت و به دیوان عدالت شکایت کرد، اما شکایتش رد شد. بعد از استفساریۀ مجلس او در دیوان درخواست تجدیدنظر کرد و در آن‌جا هم رای ابطال قبولی تایید شد.

اما با اعتراض مجدد این فرد یکی از شعب دیوان با نقض رای تجدیدنظر برای او حکم برائت و بازگشت به تحصیل صادرکرده که نتیجۀ آن ورود فرد قاقد صلاحیت علمی به دانشگاه است.

علاوه بر این مورد تعداد زیادی از داوطلبان شبهه‌دار که درسی را در کنکور بالای 70 درصد زده بودند در آزمون مجدد همان درس را منفی زدند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو