چرا گل نرگس زمستانی برای ایرانی ها محبوب است؟

چرا گل نرگس زمستانی برای ایرانی ها محبوب است؟


منبع: تالاب

3

1402/9/30

14:44


نرگس از محدود گل‌هایي اسـت کـه در مقابل سرما مقاوم اسـت و در مناطق سردسیر […]

چرا گل نرگس زمستانی برای ایرانی ها محبوب است؟

نرگس از محدود گل‌هایي اسـت کـه در مقابل سرما مقاوم اسـت و در مناطق سردسیر نیز بـه خوبی رشد می کند. اما در خاک مرطوب و مناطقی کـه رطوبت بالایی دارند ممکن اسـت گل باز نکند. این گل در ساعاتی از روز نیاز بـه نور خورشید دارد تا بتواند شکوفا شود و گل باز کند. ما دراین قسمت از مجله تفریحی تالاب بـه جزئیات بیشتری از این گل خواهیم پرداخت.

 

گل نرگس نماد چیست؟

گل نرگس نماد چیست؟

گل نرگس نماد تولدی دوباره و آغاز زندگی جدید اسـت. در بسیاری از کشورها از این گل بـه عنوان نمادی برای یک ارتباط عاشقانه یاد می کنند. نرگس زرد کـه نوید رسیدن بهار را میدهد نماد فرارسیدن بهار زندگی کودک اسـت. نرگس گلی شاداب‌ کننده اسـت کـه نماد شادی و نشاط و احترام اسـت.

 

از این گل بـه عنوان تغذیه‌کننده روح یاد میشود. این گل در ولز بـه عنوان گل ملی شناخته می شود ودر کشور آلمان محبوب ترین گل در بین مردم اسـت. این گل در اکثر کشورها بـه عنوان نماد شادی و نشاط شناخته میشود.

 

مردم ولز این گل را نماد ثروت و خوشبختی میدانند و معتقدند هر شخصی شکوفا‌ شدن نخستین نرگس را ببیند 12 ماه بعد ثروت عظیمی بدست می‌آورد. مردم ولز همچنین اعتقاد دارند شکوفا‌شدن گل­هاي‌ نرگس در عید نوروز باعث خوش اقبالی و خوشبختی می شود و سال خوبی را برای آن ها رقم می زند.

 


مطالب مشابه: گل ماه تولد من چیست ؟ «گل 12 ماه سال»


 

محبوبیت گل نرگس برای ایرانی‌ها

محبوبیت گل نرگس برای ایرانی‌ها

نرگس گلی خوشبو و زیباست کـه تقریباً در همه ی ایران در معرض اسـت. از معدود گل‌هایي اسـت کـه بـه هوای سرد مقاوم اسـت، بـه آب فراوانی احتیاج ندارد ودر کل بـه شرایط اقلیمی ایران سازگار اسـت. این گل کـه از طریق پیاز تکثیر می شود، با اندکی نگه داری بـه گل مینشیند و هر پیاز ان می تواند تا چند سال گل بدهد. قیمت چندان گرانی هم ندارد و انتخاب اول اغلب مردم برای خوشبو و مطبوع کردن خانه یا اتاقشان اسـت.

 

شهرهایی در ایران هستند کـه گل نرگس مشهور‌تری دارند. نرگس شیراز بخاطر تصویرسازی‌هاي‌ شاعران شیراز، مخصوصا حافظ سرزبان‌ها افتاده و مشهور شده اسـت. شهر بهبهان در استان خوزستان و خوسف در استان خراسان جنوبی نیز از دیگر مهدهای پرورش این گل هستند.

 

نگاه فرهنگی کـه ایرانیان از گذشته تاکنون بـه واسطه شعرا و ادبیان خود بـه این گل داشته‌اند، نگاه دینی کـه این گل را بـه نمادی برای امام زمان «عج» تشبیه می کند، ظرافت و زیبایی خاص نرگس، رنگ‌هاي‌ روشن و عطر مدهوش‌کننده‌اش همگی دلایلی هستند کـه باعث شده این گل برای ایرانی‌ها محبوب باشد.

 

سلامت روح و جسم خود را با نرگس، بخرید!

سلامت روح و جسم خود را با نرگس، بخرید!

گل نرگس از گیاهانی اسـت کـه همه ی فقط برای ظاهر زیبا و بوی دلنشین، ان را میشناسند و بـه کار می گیرند؛ ولی این گل ظریف خواصی فراتر دارد. نکته جالب این اسـت کـه نرگس برخلاف سمی بودن، جزء گل و گیاهان دارویی و درمانی بـه شمار می‌رود. این گیاه دارویی دارای مزیت هاي‌ بسیاری اسـت کـه تنها درصورت استفاده زیر نظر دکتر متخصص و یا دکتر طب سنتی، نمایان خواهد شد.

 

گیاهان دارویی نیز مانند هر داروی دیگری باید تحت نظر دکتر متخصص مورد استفاده قرار بگیرند ودر غیر این صورت، نه تنها موجب التیام دردی نخواهند شد بلکه بـه درد هاي‌ شـما نیز اضافه خواهند کرد. پس فراموش نکنید کـه بـه طور سر خود و بدون مشورت با دکتر از گیاهان برای مصارف دارویی استفاده نکنید. بـه طور کل خواص نرگس بـه دو دسته تقسیم میشود:

 

1. خواص عطر و رایحه ان

2. خواص خود گل، خواص عطر این گیاه برای همگان قابل استفاده اسـت ولی باید بدانید کـه زیاده روی در هر زمینه اي، نتیجه عکس خواهد داد.

 

خواص عطر گل نرگس

خواص عطر گل نرگس

عطر هایي کـه بسیار دلنشین هستند می‌توانند بـه سلامت روان و حس انرژی بیشتر کمک کنند. همانگونه کـه می‌دانید گل نرگس یکی از گل هایي اسـت کـه قوی‌ترین و دل چسب ترین رایحه ها را دارند. بوییدن رایحه نرگس حتی در روایات نیز بسیار توصیه شده اسـت.

 

طبق این روایات، بوی گل نرگس میتواند ناراحتی هاي‌ روحی، کم انرژی بودن، حال بد و افسردگی را از شـما دور کند و لبخندی زیبا را بـه شـما هدیه کند. بوییدن این گل در موارد زیر بسیار توصیه میشود؛

  • داشتن سردرد
  • داشتن حس افسردگی
  • نداشتن آرامش
  • گرفتگی بینی
  • داشتن احساسات منفی
  • داشتن خاطرات بد
  • کم جراتی و بی صبری
  • فراموشی

 

حتما این سوال برایتان ایجاد میشود کـه این رایحه چگونه میتواند موجب آرامش و رهایی از تنش شود؟ پاسخ شـما در ترکیبات ان رایحه اسـت. عطر نرگس دارای الکالوئید اسـت کـه با ورود بـه مغز، موجب تسکین اعصاب میشود.

 

خواص درمانی خود گل نرگس

خواص درمانی خود گل نرگس

استفاده خوراکی از گل نرگس بـه صورت مستمر تنها در صورتی ثمر بخش اسـت کـه از دکتر خود بخواهید روش استفاده رابا شـما در بین بگذارد؛ در غیر این صورت می توانید بـه خود صدمه اي جدی وارد کنید. برخی از موارد و روش هاي‌ استفاده از این گل عبارت اند از؛

 

1. مشکلات اعصاب: براین برطرف کردن این مشکل می‌توانید از روغن نرگس و عسل استفاده کنید تا بـه مرور زمان مشکلات اعصاب، کمرنگ شده و از بین بروند.

مشکلات اعصاب با گل نرگس

 

2. ضرب دیدگی، در رفتگی و کوفتگی اعضای بدن: گیاه نرگس میتواند در موارد بحرانی نیز نجات دهنده باشد. کافی اسـت پیاز نرگس را بپزید و سپس له شده ان رابا زردچوبه مخلوط کنید و بـه صورت پماد بر روی موضع مورد نظر استفاده کنید.

ضرب دیدگی، در رفتگی و کوفتگی اعضای بدن با گل نرگس

 

3. مشکلات پوستی مانند جوش و دمل: ترکیبی از عسل، گاو دانه و این گل میتواند این مشکل را برای شـما بـه سهولت برطرف کند.

مشکلات پوستی مانند جوش و دمل با گل نرگس

 

4. رشد کند و ریزش مو: برای ان کـه از گل نرگس در جهت تقویت رشد موی خود استفاده کنید دو راه در پیش رو دارید؛ راه اول ان اسـت کـه نرگس را بـه همراه ساقه در مقداری آب بجوشانید و پس از خنک شدن، کف سر خودرا با ان ماساژ دهید و اجازه دهید 10 الی 20 دقیقه بماند و سپس آب کشی کنید.

 

راه دوم برای تقویت مو این اسـت کـه ابتدا گل نرگس رابا روش طبیعی خشک کنید و از پودر شده ان بـه میزان 1 یا 2 گرم در آب جوش ریخته و چند دقیقه اجازه دهید تا آب جوش در گل نرگس نفوذ کند و پس از خنک شدن ؛ سر خودرا با ان ماساژ دهید و طبق دستور قبل مو هاي خودرا آبکشی نمایید.

رشد کند و ریزش مو با گل نرگس

 

5. زخم عمیق و عفونت: اگر زخم عمیقی دارید و یا زخم شـما دچار عفونت شده اسـت، کافی اسـت روغن گل نرگس رابا آب پیاز و مقداری عسل ترکیب کنید و روی زخم ببندید. روغن گل نرگس خاصیت مکش دارد و عفونت را از زخم خارج میکند. پیشنهاد میشود برای بستن زخم حتما از چند لایه گاز استریل استفاده کنید تا اطراف زخم پس از تاثیر روغن گل نرگس دچار آلودگی نشود.

زخم عمیق و عفونت با گل نرگس

 

6. وجود خار یا خورده شیشه در پوست: بـه دلیل خاصیت مکندگی و کِشَندگی نرگس، می توان از ترکیب پیاز گل نرگس و عسل برای خارج کردن ان از پوست استفاده کرد.

 

7. وجود کک و مک و لکه هاي‌ پوستی: اگر آرزوی پوستی صاف دارید گل نرگس بـه کمک شـما میاید. پیاز گل نرگس را همراه با کمی عسل و سرکه بکوبید و بـه عنوان ماسک بر روی کک و مک ها و یا لک هاي‌ پوستی استفاده کنید و پس از مدتی شاهد التیام ان ها باشید.

 


مطالب مشابه: ده گل زیبا ولی بسیار خطرناک


 

انواع گل نرگس در ایران

انواع گل نرگس در ایران

در ایران انواع مختلفی از گل هاي‌ نرگس وجوددارد کـه رایج ‌ترین آن ها عبارتند از:

  • نرگس شهلا
  • نرگس مسکین
  • نرگس پرپر
  • نرگس هزارپر
  • نرگس هشت پر
  • نرگس شیرازی
  • نرگس پنجه گربه اي

محبوب‌ ترین و پرطرفدارترین گل در ایران نرگس شهلا و نرگس شیراز اسـت کـه در اواخر پاییز و زمستان و اوایل بهار شکوفا میشوند.

 

ویژگی‌های گل نرگس

ویژگی‌های گل نرگس

  • عمر طولانی
  • کاشت و نگه داری آسان
  • خوشبو و پر از رایحه
  • زیبا و مقاوم
  • مقاوم در برابر حشرات و آفت­ها

 

چطور گل نرگس را پرورش دهیم؟

چطور گل نرگس را پرورش دهیم؟

1. گلدانی کـه برای گل نرگس استفاده میکنیم باید عمق 18 سانتی‌متری داشته باشد؛ عرض گلدان باید بـه‌گونه‌اي باشد کـه هنگام کاشت پیازها، از هر طرف فاصله‌اي پنج سانتی‌متری تا دیواره گلدان داشته باشند.

 

2. برای کاشتن پیاز نرگس، یک گلدان سنگی یا سفالی انتخاب کنید. ممکن اسـت هنگامی‌کـه نرگس‌ها در مرحله گردن‌غازی هستند، یک‌طرفه شوند و گل‌ها بـه یک‌طرف بازشوند و اینکار باعث واژگون شدن گلدان‌هاي‌ سبک میشود.

 

3. قبل از کاشتن پیازها بهتر اسـت ان‌ها را دو ساعت در آب ولرم قرار دهید؛ البته فقط انتهای پیاز را در آب قرار دهید. نباید بـه علت پوسیده شدن پیاز، کل پیاز را در آب بگذارید.

 

4. برای عبور آب اضافی و زهکشی درست بهتر اسـت کف گلدان را سوراخ‌کنیم.

 

5. زمانی‌کـه گلدان را آبیاری میکنیم باید ان را درجایی گرم و زیر نور مستقیم خورشید قرار دهیم.

 

6. گلدان را تا نیمه خاک بریزید؛ تا جایی کـه دوسوم پیاز زیرخاک باشد و خاک دور پیازها را بگیرد.

 

7. دو تا سه هفته زمان میبرد تا پیاز شروع بـه رشد کند؛ تا زمانی‌کـه ساقه‌ها از خاک سر نزده‌اند دیگر بـه گلدان آب ندهید.

 

8. از یک قیم برای جلوگیری از رشد کج ساقه‌ها استفاده کنید؛ قیم باعث میشود گلدان شـما تبدیل بـه یک باکس گل زیبا شود.

 

9. بعد از شروع رشد ساقه گلدان هرگز نباید کاملاً خشک بماند.

 

10. تا باز شدن گل‌ها هردو هفته یکبار بـه گلدان کود تقویتی همراه آب بدهید.

 

11. زمان گل دادن گیاه، گلدان را از زیر آفتاب مستقیم قرار ندهید.

 

خاک مناسب گل نرگس و آبیاری آن

خاک مناسب گل نرگس و آبیاری آن

این گل، مثل همه ی گل‌هاي‌ پیازی خاک‌هاي‌ سبک را دوست دارد و خاک‌هاي‌ رسی و سنگین را نمی‌پسندد. اگر خاک گلدان یا باغچه‌تان رسی اسـت، بهتر اسـت با زهکشی ان و اضافه کردن کمی شن، خاک ان را از حالت سنگینی کـه دارد خارج کنید.

 

برای باغچه‌ي گل‌هاي‌ نرگس میتوانیم از کودهای حیوانی استفاده کنیم. کود حیوانی برای باغچه‌ها ضرری ندارد ولی برای گلدان‌هاي‌ این گل کـه در داخل آپارتمان هستند، باید از ورمی کمپوست استفاده کنیم کـه کود مناسب‌تری اسـت.

 

گل نرگس آبیاری زیاد را دوست ندارد ودر صورت افراط در آبیاری، برگ‌هاي‌ این گل بیش‌ازحد بزرگ می شود ودر نتیجه گل نمی دهد. این گیاه برای گل دادن باید کمی خشکی ببیند تا بـه‌اصطلاح بـه ان شوک وارد شود. ماندگاری این گل در هوای سرد بیشتر اسـت ودر دمای گرم‌تر گل‌ها زودتر پژمرده می شوند. حتی گل فروشی آنلاین گلمون، پس از فروش باکس گل نرگس بـه شـما پیشنهاد میکند کـه ان را در هوای خنک نگه‌دارید تا پژمرده نشود.

 

علت گل ندادن گیاه نرگس

علت گل ندادن گیاه نرگس

پیازها برای گل دادن، نیاز بـه عوامل ایجاد انگیزش زمستانه دارند. از هر پیاز، پایه‌اي بـه طول 30-40 سانتی‌متر تولید میشود کـه گل‌ها دربخش انتهایی و برگ‌ها بـه‌صورت نواری هستند. هنگام رشد کردن پیازها در خانه، گل‌ها تنها یک بار تشکیل می شوند.

 

برای بهاره سازی حتما باید پیازها در فصل پاییز کشت‌شده ودر دمای 6-8 درجه سانتی‌گراد بـه مدت 8-10 هفته در شرایط تاریک نگه‌داری شوند و تحت شرایط نور و یا تاریکی متناوب قرار بگیرند.همان‌ طور‌کـه قبلاً گفتیم باید بـه محل نگه داری پیازها دقت کنیم، ان مکان باید عاری از گاز اتیلن باشد.

 

یک سؤال مهمی کـه در مورد گل نرگس وجوددارد این اسـت کـه آیا این گل سمی اسـت؟ اگر پیاز و برگ‌هاي‌ نرگس کـه حاوی آلکالوئیدهای سمی هستند خورده شود، باعث مسمومیت در فرد میشود. عوارض خوردن این پیازها تهوع، دل‌پیچه و اسهال هست. موادی کـه از ساقه‌هاي‌ گل نرگس ترشح میشود برای دیگر گل‌هاي‌ شاخه بریده هم مثل رزها، میخک، فریزیا و لاله ضرر دارد.

 


مطالب مشابه: عکس گل های طبیعی و زیبا «4»


 

در پایان

در کشور چین دکتر و پرستار را بـه گل نرگس تشبیه میکنند، چون بـه نظرشان مثل این گل پاک سرشت و دلسوزند. نرگس چند حسن را همزمان دارد. زمستانه بودن، زیبایی، عطر خوش و خواص دارویی. چینی‌ها میگویند کسی کـه دوتا نان دارد، یکی را بخورد و دیگری بفروشد و با پول ان گل نرگس بخرد. چون نان برای تغذیه بدن اسـت و نرگس برای تغذیه روح.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو