ذخیره ارزی کشورهای جهان در سال 2024 + جدول

ذخیره ارزی کشورهای جهان در سال 2024 + جدول


منبع: نم نمک

1

1402/10/3

16:48


در این مطلب جدید در سال 1402 و سال 2024 ، ذخیره ارزی کشورهای جهان و جدول ذخیره ارزی کشورهای جهان و فهرست ذخیره ارزی کشورهای جهان و ذخایر ارزی ایران و ذخیره ارزی امریکا چقدر است و ذخیره ارزی عربستان و ذخیره ارزی ایران در سال جدید و ذخایر ارزی امارات و صندوق ذخیره ارزی رهبری و ذخایر ارزی اسرائیل و ذخایر ارزی آلمان در نم نمک.

ذخیره ارزی کشورهای جهان در سال 2024 + جدول

ذخایر ارزی چیست؟

ارز ذخیره به ارزی گفته می شود که به مقدار چشمگیری توسط دولت ها و موسسات به عنوان بخشی از ذخیره ارزی خارجی نگه داشته می شود. ارز ذخیره معمولا در داد و ستدهای بین المللی ، سرمایه گذاری های بین المللی و تمامی جنبه های اقتصاد جهانی مورد استفاده قرار می گیرد. افرادی که در کشوری زندگی می کنند که ارز ذخیره صادر می کند ، می توانند با قیمت کمتری از سایر کشورها به کار واردات ، خرید و وام گرفتن از بیرون مرزهای کشور خود اقدام کنند؛ چون برای این کار نیازی به تبادل ارز خود ندارند.

ذخیره ارزی کشورهای جهان در سال 2024 + جدول

ذخیره ارزی کشورهای جهان در سال 2024 + جدول

تا انتهای قرن بیستم میلادی ، دلار ایالات متحده قدرتمندترین ارز ذخیره دنیا در نظر گرفته می شد که بلافاصله پس از آن ، قیمت یورو در جایگاه دوم قرار داشت. نیاز دنیا به دلار ، به دولت ایالات متحده و آمریکایی ها این امکان را داد تا با بهای کمتری وام بگیرند و همین باعث شد مزیت فوق العاده 100 میلیارد دلار درآمد سالانه اضافه ، راهی صندوق های ذخیره ارزی این کشور شود. البته وضعیت دلار به عنوان یک ارز ذخیره و بالا رفتن ارزش آن ، باعث لطمه دیدن صادرات این کشور می شود.

فهرست کشورها بر پایه منابع مالی صندوق پول

این فهرست کشورها ، بر پایه ثروت و منابع مالی یک کشور است. صندوق پول(SWF) ، یک صندوق متعلق به دولت ها متشکل از دارایی های مالی انها مانند سهام ، اوراق قرضه ، اموال یا دیگر ابزارهای مالی است. صندوق های مالی هستند که مدیریت سازمان های پس انداز ملی را برای مقاصد ذخیره سازی ثروت یک کشور بر عهده دارند.

رتبه کشور دارایی(میلیارد دلار) منشاء
1  چین 2،395 غیر کالایی
2  امارات متحده عربی 1889 نفت و گاز / غیر کالایی
4  نروژ 1،388 نفت و گاز
5  سنگاپور 1057 غیر کالایی
6  عربستان سعودی 837 نفت و گاز
7  کویت 804 نفت و گاز
8  قطر 450 نفت و گاز
9  استرالیا 357 غیر کالایی
10  ایالات متحده 322 نفت و گاز ، مواد معدنی و اراضی عمومی
11  کره جنوبی 181 غیر کالایی
12  روسیه 174 نفت و گاز / غیر کالایی
13  قزاقستان 156 نفت و گاز
14  ایران 150 نفت و گاز
15  مالزی 110 غیر کالایی
16  آذربایجان 75 نفت و گاز
17  لیبی 66 نفت و گاز
18  برونئی 55 نفت و گاز
19  عمان 41.5 نفت و گاز
20  بوقلمون 34 غیر کالایی
21  اتریش 32 غیر کالایی
22  نیوزلند 27 غیر کالایی
23  اندونزی 24.6 غیر کالایی
24  شیلی 21 فلز مس
25  بحرین 18.6 نفت و گاز
26  تیمور شرقی 18 نفت و گاز
27  کانادا 16 نفت و گاز
28  هندوستان 12.4 غیر کالایی
29  ایرلند 12 غیر کالایی
30  کلمبیا 12 نفت و گاز
31  فیلیپین 9.2 غیر کالایی
32  پاکستان 8.0 نفت و گاز / غیر کالایی
32  هنگ کنگ 7.9 غیر کالایی
33  مکزیک 7 نفت و گاز
34  ترینیداد و توباگو 6 نفت و گاز
35  پرو 5 غیر کالایی
36  آنگولا 5 نفت و گاز
37  بوتسوانا 4.9 الماس
38  مغولستان 4 مواد معدنی
39  نیجریه 2 نفت و گاز
40  غنا 2 نفت و گاز
41  پاناما 1.4 غیر کالایی
42  اسرائیل 1.24 گاز و مواد معدنی
43  ویتنام 1.2 غیر کالایی
44  گابن 1.0 نفت و گاز
45  مصر 0.6 غیر کالایی
46  بولیوی 0.4 غیر کالایی
47  کیریباتی 0.4 فسفات ها
48  سنگال 0.1 غیر کالایی
49  موریتانی 0.1 نفت و گاز
50  گینه استوایی 0.1 نفت و گاز

صندوق پول چیست

تاریخچه ارز ذخیره

ارزهای ذخیره می آیند و می روند. ارزهای بین المللی در گذشته شامل «دراخمای یونان» که در قرن پنجم پیش از میلاد استفاده می شد ، «دناریوس» روم ، «سولیدوس» بیزانتین و «دینار» قرون وسطای غرب ، «دوکات» ونیز و «فلورین» فلورانس در دوره رنسانس ، «فرانک» فرانسه و «گیلدر» هلند بوده است.

گیلدر هلند در قرن هجده میلادی به عنوان یک ارز غیر رسمی ظهور کرد که علت آن ، قدرت گرفتن بی سابقه تجارت توسط کمپانی «Dutch East India» بود. البته توسعه مفهوم مدرن ارز ذخیره در اواسط قرن 19 میلادی با معرفی بانک مرکزی و خزانه کشورها و اقتصاد یکپارچه جهانی اتفاق افتاد.

تا دهه 1860، کشورهای صنعتی دنباله رو انگلستان بودند و ارز خود را منطبق بر استاندار طلا قرار می دادند. در آن دوران ، انگلستان بزرگ ترین صادرکننده کالا و خدمات در جهان بود؛ 60 درصد داد و ستدهای بین المللی بر اساس پوند استرلینگ انجام می شد. بانک های بریتانیایی هم به خارج از مرزهای کشور گسترش یافته بودند. لندن مرکز بازارهای بیمه بود و سرمایه گذاری هایی را از سراسر جهان جذب می کرد. استرلینگ خیلی زود به ارز معیار در معاملات بین المللی تبدیل شد.

بعد از جنگ جهانی دوم ، سیستم مالی بین المللی توسط یک قرارداد رسمی به نام «سیستم برتون وودز» کنترل می شد. تحت این سیستم ، دلار ایالات متحده آمریکا به عنوان معیار این سیستم انتخاب شد و دولت آمریکا تضمین کرد که بانک های مرکز سایر کشورها می توانند ذخیره دلار خود را با قیمت ثابت طلا بفروشند. می توانید با مراجعه به مقاله تحولات ارزهای ذخیره ، با تاریخ این نوع ارز آشنا شوید.

ذخیره ارزی کشورهای جهان

ذخیره ارزی کشورهای جهان

مهم ترین ارزهای ذخیره

با بررسی سهم هر ارز در معاملات بازرگانی دنیا و صدور فاکتور خرید و فروش بر اساس آن ، مهم ترین ارزهای ذخیره دنیا شامل این موارد هستند :

دلار آمریکا

دلار ایالات متحده آمریکا ، پر استفاده ترین ارز در ذخایر تخصیصی امروز است. در طی دهه گذشته به طور میانگین ، دو سوم ذخایر تخصیص یافته ارز خارجی کشورها به دلار آمریکا بوده است. به همین دلیل گفته می شود که دلار در وضعیت ارز ذخیره قرار دارد؛ بنابراین آمریکا تا حدودی ساده تر می تواند بودجه بالاتری به تجارت اختصاص داده و اثرات بد اقتصادی را به طور چشمگیری به تعویق بیاندازد. دلار همچنان ارز ذخیره محبوب باقی خواهد ماند؛ زیرا در دارایی هایی مانند اوراق بهادار ، خزانه آمریکا دارای ثبات است.

جایگاه حاکم دلار آمریکا در صندوق های ذخیره جهانی گاهی دچار چالش می شود. علت آن هم سهم رو به رشد صندوق های ذخیره تخصیص نیافته و شک به ثبات دلار در طولانی مدت عنوان می شود. البته بعد از بحران مالی ، سهم دلار در مبادلات ارز خارجی جهان از 85 درصد در سال 2010 به 87 درصد در سال 2013 افزایش یافت.

یورو

قیمت یورو در حال حاضر دومین ارز با ارزش در جهان است که حدود یک چهارم ذخایر تخصیص یافته را به خود اختصاص می دهد. پس از جنگ جهانی دوم و بازسازی اقتصاد آلمان ، «مارک» هلند به دومین ارز ذخیره مهم بعد از دلار آمریکا تبدیل شد. وقتی یورو در اول ژانویه 1999 معرفی شد ، جایگزین مارک ، فرانک فرانسه و 10 ارز اروپایی دیگر شد و جایگاه ارز ذخیره مهم خود را مدیون مارک آلمان است. مدیرعامل فدرال رزرو آمریکا در سپتامبر 2007 گفت که یورو می تواند جای دلار آمریکا را بگیرد یا به همان اهمیت دلار دست یابد.

صندوق پول چیست

صندوق پول چیست

پوند انگلیس

پوند استرلینگ انگلستان در قرن 19 میلادی و نیمه اول قرن بیستم ، ارز ذخیره بخش زیادی از جهان بود. ظهور آمریکا به عنوان ابرقدرت اقتصادی جهان و ایجاد سیستم فدرال رزرو در سال 1913، حاکمیت اقتصادی آمریکا از نیمه دوم قرن بیستم به بعد ، ضعف اقتصادی انگلستان طی نیمه دوم قرن بیستم ، منجر به از دست رفتن جایگاه استرلینگ به عنوان مهم ترین ارز ذخیره جهان شد. در دهه 1950 هنوز نیمی از ذخایر جهانی بر اساس استرلینگ بود؛ اما سهم آن از 20 سال گذشته حدود 10 درصد کمتر شده است.

سایر ارزهای ذخیره مهم دنیا شامل ین ژاپن ، فرانک سوییس ، دلار کانادا و یوان چین است. در سال 2010 گزارشی از سوی «کنفرانس ملل متحد پیرامون توسعه و تجارت» منتشر شد که برای مقابله با دلار به عنوان تنها ارز ذخیره مهم دنیا فراخوان زده بود. این گزارش عنوان کرده بود که سیستم جدید ذخیره نباید بر اساس یک ارز واحد یا ارزهای چند کشور باشد ، بلکه باید تلاش کرد تا یک سیستم مالی بین المللی پایدار ایجاد شود.

کشورهایی مثل روسیه و جمهوری خلق چین ، بانک های مرکزی و گروه ها و تحلیلگران اقتصادی مثل «شورای همکاری خلیج» علاقه مند هستند تا یک ارز مستقل جدید جایگزین دلار ، به عنوان ارز ذخیره شود. در 10 جولای 2009، مددوف رئیس جمهور روسیه یک «ارز جهانی» پیشنهاد داد تا جایگزین دلار شود. چین ، روسیه ، هند ، ترکیه ، برزیل ، ونزوئلا و دیگر کشورهای تولیدکننده نفت اخیرا توافق کرده اند که تمام داد و ستدها و سرمایه گذاری های دوجانبه خود را بر اساس ارزهای کشور خود انجام دهند. که این باعث کاهش نیاز به ارز بین المللی می شود.

با این وجود در ابتدای قرن 21 میلادی ، طلا و نفت خام همچنان به دلار قیمت داده شدند که این امر به ایجاد تورم در صادرات کمک کرده و شکایت هایی از سیاست های اوپک در مدیریت قیمت نفت برای حفظ ثبات قیمت دلار ارائه شده است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو