مرتضی پورعلی گنجی الان کجاست؟

منبع: نم نمک

1

1402/10/16

18:45


مدافع تیم فوتبال پرسپولیس گفت این تیم برای موفقیت در لیگ و حتی در آینده در آسیا ، نیازمند جذب یک مهاجم خارجی توانمند است.

مرتضی پورعلی گنجی الان کجاست؟

با قرارداد 160 میلیونی در اسنپ کار می کند؟/ آمریکا ما را نمی برد عدالت خدا برقرار نبود

مرتضی پورعلی گنجی ، درباره شرایط پرسپولیس در لیگ بیست وسوم به صحبت پرداخت. او معتقد است اجرای قانون سقف بودجه باعث شد فقط سر باشگاه پرسپولیس کلاه برود و این تیم ضربه بخورد چون این باشگاه این قانون را به طور کامل رعایت کرده است. مدافع تیم فوتبال پرسپولیس هم چنین می گوید این تیم نیاز به یک مهاجم خارجی توانمند دارد تا بتواند عملکرد خوبی در لیگ داشته باشد. او گریزی هم به عملکرد تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی 2022 قطر زد و عنوان کرد که شکست شش بر دو برابر انگلیس به خاطر تغییر سیستمی بود که کی روش در تیم ملی ایران ایجاد کرده بود. پورعلی گنجی می گوید اگر ایران در جام جهانی آمریکا را شکست می داد ، عدالت در فوتبال جاری نبود.

مرتضی پورعلی گنجی الان کجاست؟

مرتضی پورعلی گنجی الان کجاست؟

در ادامه گفت وگوی مرتضی پورعلی گنجی را با ایسنا می خوانید :

مرتضی متاسفانه بعد از چهار ، پنج هفته از لیگ برتر در بازی تیم ملی با قطر مصدوم شدی و رباط صلیبی ات پاره شد. از شرایط خودت بگو!

اتفاق بدی بود که رخ داد و خودم ، خانواده ام و دوستان و رفقایم ناراحت شدیم. مصدومیت طولانی مدت مثل سه چهار سال قبل سراغم آمد. هم برای بازی در پرسپولیس و هم در تیم ملی دلتنگم. پروسه درمان را طی می کنم. من همیشه می گویم مصدومیت های طولانی مدت شما را به زندان فیزیوتراپی می برد. الان هم در آن زندان هستم و باید از ساعت 8 صبح تا 6 بعدازظهر آنجا باشی تا بتوانی راه بروی و دوباره بدوی. فکر می کنم امروز بعد از 2 ماه و 6 روز عصا را کنار گذاشتم و دارم آماده می شوم برای تقویت عضلات برای دویدن.

امسال فکر می کنم پرسپولیس هم بدشانس بود و هم شرایطی برای بازیکنان و کادر پیش آمد که به نظرم لایق این بی محبتی نبودند. ما پارسال فراز و نشیب زیادی داشتیم اما توانستیم سه تا جام بگیریم. برای قهرمان شدن لازم نیست چهار هفته در صدر جدول باشی ، فقط باید کل لیگ در حد تاپ باشی. ما پارسال 17، 18 هفته در صدر جدول بودیم و سه قهرمانی آوردیم. همه بازیکنان و مربیان می دانند که برای قهرمانی باید کل تیم خوب باشد. من فکر می کنم پارسال اعضای تیم پرسپولیس دو شب تا ساعت 3 شب در کنار خانواده شان نبودند. به هر حال برای قهرمان شدن باید یک جایزه ای می گرفتند. این طوری نیست که قهرمان با پنجم جدول یک جایزه بگیرند یا اصلا جایزه ای نگیرند.

فکر می کنی چه زمانی می توانی دوباره فوتبال بازی کنی؟

این مصدومیت ، مصدومیت سختی برای هر فوتبالیسیتی است. پزشکی می گوید بازیکن باید حداقل 9 ماه بیرون از بازی دوستانه و رسمی باشد. ولی بسته به بدن هر فردی است. شما می توانی بعد از 6 ماه بازی کنی. من خودم دفعه قبل بعد از یک سال و دو ماه بازی کردم اما بازیکنی داشتیم که 6 ماهه هم بازی کرد. این سری مسیر برای من تار نیست و روشن است. دوستانی دارم که من را کمک کنند. تا دو ماه دیگر من می توانم در کنار تیم باشم و در حد سایه زنی بازی کنم. از الان فکر کنم تا 4 ماه و نیم و 5 ماه دیگر بازی کنم.

پرسپولیس امسال مصدومان زیادی داشته و تو ، وحید امیری و یاسین سلمانی مطرح ترین بازیکنانی بودید که مصدوم شدید. یحیی گل محمدی بارها از تاثیر نبود شماها صحبت کرده است. به نظر خودت نبودت چقدر در پرسپولیس تاثیر داشته است؟

پرسپولیس در این چند سال نشان داده که متکی به بازیکن نبوده است. وحید امیری ستون تیم بوده است. من هم در کنار باقی بازیکنان جا افتاده بودم. من می گویم که نبود ما تاثیر 100 درصدی نداشته است. چون همه بازیکنان به این درک رسیده اند که اگر دو بازیکن نیستند ، باید تیم را جمع کنند. من باید از هواداران مان ، آقا یحیی و آقای قلعه نویی به خاطر نبودنم عذرخواهی کنم. من فکر می کنم به حدی از آمادگی رسیده بودم که بتوانم باری از دوش تیم بردارم. به همین دلیل عذرخواهی می کنم. امیدوارم بتوانم با صلابت برگردم. امسال فکر می کنم پرسپولیس هم بدشانس بود و هم شرایطی برای بازیکنان و کادر پیش آمد که به نظرم لایق این بی محبتی نبودند. ما پارسال فراز و نشیب زیادی داشتیم اما توانستیم سه تا جام بگیریم. من به یکی از دوستانم می گفتم که برای قهرمان شدن لازم نیست چهار هفته در صدر جدول باشی ، فقط باید کل لیگ در حد تاپ باشی. ما پارسال 17، 18 هفته در صدر جدول بودیم و سه قهرمانی آوردیم. همه بازیکنان و مربیان می دانند که برای قهرمانی باید کل تیم خوب باشد. من فکر می کنم پارسال اعضای تیم پرسپولیس دو شب تا ساعت 3 شب در کنار خانواده شان نبودند. به هر حال برای قهرمان شدن باید یک جایزه ای می گرفتند. این طوری نیست که قهرمان با پنجم جدول یک جایزه بگیرند یا اصلا جایزه ای نگیرند.

اصلا سازمان لیگ جایزه ای نمی دهد؟

به نظرم باید تدارک ببینند. مراسم قهرمانی را دیده اید که در شان و شخصیت قهرمان نیست ، حداقل یک جایزه برای قهرمانی در نظر بگیرند نه این که وقتی مثلا پرسپولیس قهرمان شد از قراردادهای شان کم کنید ، یا اصلا پول شان را ندهید. اصلا چرا باید برای قهرمانی تلاش کنیم یا در لیگ قهرمانان به قهرمانی فکر کنیم؟ پس باید یک تدارک ویژه برای بازیکنان و کادری که تلاش می کنند در نظر بگیرند. من یادم هست که آقا یحیی از ساعت 9 صبح که دخترش را به مدرسه می برد کار می کرد تا ساعت 6 بعد از ظهر. تمام کادرش هم حضور داشت. تمام این زحمت ها در کنار زحمات مدیریت در نهایت به قهرمانی منجر شد. پرسپولیس نشان داد که در سال های اخیر گل کاشته است.

رضا درویش بارها گفته که با قهرمانی سه گانه پرسپولیس ، 65 میلیارد تومان به خاطر آپشن ها روی هزینه های پرسپولیس آمد. البته منظور او این بود که این قهرمانی ها باید پاداشی داشته باشد. آیا در کشورهای دیگر مانند چین که بازی می کردی ، چنین اتفاقی دیده بودی؟

من فقط می توانم بگویم که الان وضعیت اقتصادی مردم زیاد خوب نیست که راجع به مسائل مالی صحبت کنیم. چیزی که من به چشم دیدم این بود که درباره پول سر و کله نمی زدند یا در قرارداد یک سری از بازیکنان این بود که به ازای هر برد 30 هزار دلار که به پول الان یک میلیارد و پانصد میلیون تومان می شود ، به حساب بازیکنان واریز می کردند. باید به صحبت قبلی ام برگردم که بازیکنان ملی پوش ما نتوانستند در حد یک سوم بازیکنان تیم های دیگر قرارداد ببندند. یعنی عددی که بستیم مثلا یک سوم تیم های دیگر بوده است.

قرارداد پارسالت چقدر بود؟

12 میلیارد تومان.

از هوادار متمول هم پول گرفتی؟

خدا شاهد است من فقط در حد تبلیغ یکی ، دو برند در حد 500 میلیون تومان انجام دادم. هوادار متمول به من چیزی نداد ، به بازیکنان دیگر هم فکر نمی کنم چیزی داده باشد. شاید دو ، سه نفر از هوادار عزیزمان که برای عشقش پول می دهد ، پول گرفته اند. من شاید هوادار عاشق پرسپولیس هستم و می خواهم کل زندگی ام را به بازیکن بدهم. بحث جدای از باشگاه است. به خاطر این یک سری آپشن ها به امید کسب سه گانه آوردیم که نفری 3، 4 میلیارد تومان به قراردادمان اضافه شود. برای این قهرمانی چقدر باید زجر بکشی؟ چقدر باید از خود گذشتگی داشته باشی؟ هنوز که هنوز است فکر می کنم بازیکنان ما 50 درصد از آن پول را گرفته باشند. ما قرارداد کم بستیم ، باید 4، 5 میلیارد به خاطر قهرمانی به بازیکنان داده می شد که هنوز آن پول را نگرفته ایم. کما این که بعضی از بازی ها را که می بردیم در حد 10، 20 میلیون تومان پاداش می گرفتیم که بعضی از آن ها را نریختند. چرا باید به حدی برسیم که برای قهرمان شدن ، هنوز نتوانستیم پولش را بگیریم؟ پولی که برای سلامتی مان است.

تازه در شرایطی قهرمان شدید که استقلال را هم در لیگ برتر و هم در فینال جام حذفی شکست دادید.

آقای برهانی در برنامه فوتبال برتر ، البته او بزرگ تر و دوست ماست ، گفته بود که در یک سالی ما را دو بار برده بودند و توانستند قهرمان شوند. پارسال همین اتفاق برای ما افتاد و ما توانستیم دو بار داربی را ببریم و دو بار استارت بزنیم برای قهرمانی. بعد از بردن داربی توان ما بالای 1000 رفت و توانستیم همه بازی ها را ببریم. لذت قهرمان شدن ، بعد از این که بخواهی داربی را ببری واقعا بیش تر است.

در این چند سال از لحاظ آماری به نظرم پرسپولیس بهانه گیری کم تری نسبت به تیم های دیگر داشت. آقای گل محمدی به خاطر شرایطی که رقم خورد و رفت و آمد ، فقط به خاطر دریافت مطالبات بازیکنان بوده است. آقا یحیی البته که برای کادر و خودش برای باشگاه هم وارد بحث شده اند ولی برای بازیکنان بیشتر بحث کردند تا پول شان را بگیرند.

آپشن بازیکنان گریبان گیر تیم شد و حاشیه های زیادی برای پرسپولیس ایجاد کرد. حتی باعث شد که گل محمدی چند بار اعتراض کند و در نهایت خداحافظی کند و به دوبی برود. هم پرسپولیس متضرر شد و از کورس قهرمانی عقب افتاد. نمی توان گفت که فقط اتفاقات فوتبالی و داوری تاثیرگذار بوده چون همین آپشن ها برای پرسپولیس حاشیه ایجاد کرد. نظرت را راجع به این موضوع بگو.

در این چند سال از لحاظ آماری به نظرم پرسپولیس بهانه گیری کم تری نسبت به تیم های دیگر داشت. آقای گل محمدی به خاطر شرایطی که رقم خورد و رفت و آمد ، فقط به خاطر دریافت مطالبات بازیکنان بوده است. آقا یحیی البته که برای کادر و خودش برای باشگاه هم وارد بحث شده اند ولی برای بازیکنان بیش تر بحث کردند تا پول شان را بگیرند. همه خانواده داریم. بحث مالی در فوتبال ما زبان زد است. در دنیا همه باشگاه ها برای سلامتی و زحمت بازیکنان شان پول می دهند به جز کشور ما که فکر می کنند بازیکن می خواهد به زور پول بگیرد. فوتبال بازی کردن یک هنر است وگرنه همه می توانستند بشوند رونالدو ، مسی ، علی دایی یا هر بازیکن بزرگ دیگری. ما برای زحمت خودمان ، برای خانواده مان نان حلال می بریم و از جوانی مان می گذریم. نمی خواهم فاز غم بگیرم اما این واقعیت است. آقای گل محمدی بابت این موضوع با آقای درویش صحبت کرد که باشگاه در آن زمان به خاطر مشکلات مالی ، این که پول به حسابش واریز نمی شد و نمی توانست درآمدزایی کند ، نتوانست این کار را انجام دهد. این اتفاق در کنار هم بی انگیزگی و بی روحی را خود به خود در تیم ایجاد می کند. بازی کردن در پرسپولیس سخت تر از بازی کردن در تیم ملی جمهوری اسلامی ایران است. واقعا سخت تر است. من در شش تیم در بیرون از ایران بازی کردم. من در نفت تهران بازی کردم که هوادار نداشت. در تیم ملی بازی کردم و 100 هزار نفر به استادیوم آمدند ولی زمانی که در پرسپولیس بازی کردم سختی کار را فهمیدم. بازیکن باید فشار را تحمل کند و شبانه روز 100 درصد توانش را بگذارد. بازیکن باید پول نگیرد ، بازیکن باید تمام حاشیه ها را جمع کند. چه انتظاری دارید که امسال تیم نتیجه بگیرد؟ تازه جدای از مصدومیت ها و باقی داستان ها. بالاخره بحث مالی هم یک انگیزه برای بازیکنان است.

به نظرت این که یحیی بگذارد و برود ، دوباره برگردد و بگوید قرارداد ندارد ، درست بود؟ بهتر نبود که جلسات بیش تری با باشگاه برگزار می کرد؟ این را به این جهت می گویم که هوادار وقتی تیمش در حاشیه می رود ، ناراحت می شود.

من می گویم چرا باید اتفاقاتی بیفتد که سرمربی تیم چنین کاری بکند. شاید فشار آن قدر زیاد بوده که او پیش خودش تصمیم گرفته خودش را خراب کند تا پول به باشگاه بیاید. شما می دانید در یک سری از شرایط در فوتبال ما طوری است که اگر دعوا کنی و اعتراض کنی ، پولت را می گیری. حقت را نمی دهند. این اتفاق بسته به تجربه او رقم خورد. آقا یحیی نیاز ندارد که من پشتش دربیایم ولی از لحاظ آمار او بهترین مربی تاریخ پرسپولیس است.

الان شرایط پرسپولیس را در کورس قهرمانی چطور می بینی؟

امسال ما شرایط خوبی نداشتیم. اتفاقاتی که افتاد ، مصدومان ، بحث مالی گریبان تیم ما را گرفت. بدشانسی هایی هم در بازی با الدحیل و صنعت نفت داشتیم. به هر حال فوتبال است. دیگر آسیا از دست رفت اما دو بازیکن خوب خارجی برای شادی دل هوادار نیاوردند.

قائل به این هستی که بازیکن خارجی به درد پرسپولیس می خورد؟

شک نکنید. باید در خط حمله بازیکن خارجی بیاورند که کار دربیاید. با تمام احترام ، استقلال و سپاهان و پرسپولیس باید در آسیا بازیکن خارجی خوب داشته باشد. باید برای شادی دل مردم هزینه کرد. تیم ملی و پرسپولیس که می برد ، مردم شاد می شوند. اگر در نیم فصل دوم نتیجه نگیریم ، کار سختی داریم. الان تیم های بالای جدول جابه جا می شوند و مشخص نیست. اگر ما زور بزنیم و نتیجه بگیریم و مصدومان مان برسند ، امسال هم قهرمان می شویم ولی باید تقویت شویم.

من حاضرم قسم بخورم که پرسپولیس سقف بودجه را رعایت کرده است. من در مورد خودم قسم می خورم که یک قران از هوادار متمول پول نگرفتم. در حد سه ، چهار بازیکن ، آن هم در حد تبلیغ یک مجموعه از این هوادار پول گرفتند که فکر نمی کنم بیش تر از دو ، سه میلیارد تومان به بازیکنی پول داده باشد. سقف بودجه را رعایت کردیم. بازیکن ملی ما ، علی بیرانوند 15 میلیارد و 900 میلیون تومان بسته است. بیش تر از علی بیرانوند کسی نگرفته است. بیش تر بازیکنانی که سقف را گرفتند ، 14 میلیارد و 500 میلیون تومان بوده است.

رقابت در فوتبال ایران فقط در زمین فوتبال نیست و بحث و جدل بین تیم ها هم تاثیرگذار است.

امسال تنها تیمی که سرش کلاه رفت پرسپولیس بود. آن هایی که در فوتبال هستند متوجه می شوند. سقف بودجه تیم ما را از هم پاشوند. به قول آقا یحیی کلاه بزرگی سر ما رفت. متاسفانه در فوتبال ما هر که زورش بیش تر باشد ، بازی بیرون از زمین را انجام دهد می تواند روی نتایج تاثیر بگذارد. البته اگر در داخل زمین به حدی بالایی خوب باشی ، باز هم می توانی نتیجه بگیری. من می گویم همیشه باید آن قدری در زمین خوب باشیم که بازی را ببریم.

پرسپولیس سقف بودجه را رعایت کرد؟

من حاضرم قسم بخورم. من در مورد خودم قسم می خورم که یک قران از هوادار متمول پول نگرفتم. در حد سه ، چهار بازیکن ، آن هم در حد تبلیغ یک مجموعه از این هوادار پول گرفتند که فکر نمی کنم بیش تر از دو ، سه میلیارد تومان به بازیکنی پول داده باشد. سقف بودجه را رعایت کردیم. بازیکن ملی ما ، علی بیرانوند 15 میلیارد و 900 میلیون تومان بسته است. بیش تر از علی بیرانوند کسی نگرفته است. بیش تر بازیکنانی که سقف را گرفتند ، 14 میلیارد و 500 میلیون تومان بوده است.

یک بازیکن 104 میلیارد تومان قرارداد بسته است.

نوش جان شان. من حسود نیستم ، ناراحت هم نمی شوم. شاید لیاقتش این بوده که این میزان قرارداد بسته است.

یک بازیکن هم 160 میلیون بسته است.

آن که دمش گرم. به خاطر عشقش بزرگواری کرده است. احتمالا اسنپ کار می کند. ان شاءالله خدا یک جای دیگر به زندگی اش برکت دهد. من فکر می کنم پرسپولیس سقف را رعایت کرد و کلاه گشادی سرش رفت.

چند بازیکن مهم مثل عیسی آل کثیر را به خاطر این قانون از دست دادید که یحیی هم بحث زیادی راجع به آن ها داشت.

ما الان پنج بخش این مصاحبه را راجع به مالی صحبت کردیم. ما انقدر بحث فنی و انگیزشی در فوتبال داریم که باید درباره آن صحبت کنیم که نمی کنیم. در مصاحبه همه افراد فوتبال ایران بحث مالی است. عیسی که دوست من است. کلا فکر نمی کنم عیسی یا هر بازیکن استقلال و پرسپولیس در این چند سال 15 میلیارد تومان پس انداز داشته باشند. به هر حال برای زندگی آینده اش باید فکری به حالش می کرد. اگر مصدوم شوید 5 نفر هم به شما زنگ نمی زنند. پس نوش جانش که قرارداد خوب بسته است.

بعد از مصدومیتت به تو زنگ زدند؟

فدراسیون پول عمل من را داد. پول فیزیوتراپی هم گفته اند هزینه کن و بعدا به تو می دهیم. من از هر دو طرف افتادم.

البته باتوجه به دولتی بودن فوتبال ما ، اگر قانونی مثل سقف بودجه نباشد ، فوتبال ما هم مثل چین ورشکسته می شود.

باید مدیریت شود. باید قانون درستی باشد و زیرساخت های مان را درست کنیم. این که یک تیم کم بگیرد یا یک تیم زیاد بگیرد ، درست نمی شود. یک سری تیم ها خصوصی هستند و می خواهد بازیکن 100، 200 میلیاردی بیاورد تا هوادارش را خوشحال کند. شما هم در فوتبال عربستان می بینی که رونالدو را 200 میلیون دلار می آورد و چون زیرساخت دارد می تواند این پول را در همان دو هفته اول دربیاورد. آن ها قانون درستی برای فوتبال شان دارند و هزینه می کند. ما در کل تاریخ فوتبال مان دو بازیکن معروف نداشته ایم. تهران به این بزرگی یک استادیوم دارد. سقف را ولش کنید. به خدا فوتبال بازی کردن سخت است. در ایران که موفق شدن به خاطر یک سری داستان ها سخت تر هم هست. پس باید به مسائل دیگری بپردازیم. امسال اگر سقف بودجه نبود ، خیلی از دعواها نبود و شما خبرنگاران بیکار می شدید. از بس که ما از سقف صحبت کردیم.

پارسال هم که سقف نبود دائما علیه یکدیگر صحبت می کردید. جالب این است که خیلی از شماها دوست هستید.

همه بازیکنان با هم داداش هستند. در میکسدزون انگار که دشمن خونی هستند. عزیز من از آن فوتبالی که نان حلال به سر سفره ات می بری ، من هم می برم. این دورو بودن دیگر چه چیزی است؟

ما در بازی با انگلیس به شکل سیستمی باختیم. تغییر سیستم باعث شد که تا دقیقه 25 یا 30، گل نخورده بودیم که علی بیرانوند مصدوم شد و ما از نظر روحی و روانی به هم ریختیم. از بیرون هم تحت فشار بودیم و بعضی از هواداران در استادیوم به ما حرف های رکیکی می زدند. همه چیز دست به دست هم داد که ما گل بخوریم و دیگر شیرازه تیم ما از هم پاشید. متاسفانه نتوانستیم نتیجه خوبی بگیریم.

در آستانه جام ملت ها هستیم و به همین دلیل به سراغ تیم ملی برویم. ابتدا از جام جهانی قطر صحبت کنیم؛ جایی که کی روش در فاصله کمی تا جام به جای اسکوچیچ آمد که از انگلیس شش گل نخوریم اما خوردیم. چه شد که جلوی انگلیس وا دادیم؟

در جام جهانی روسیه حمایت بیش تری از ما شد. در جام جهانی قطر ، حمایت بیش تری از ما می توانست بشود اما بسته به یک سری مسائل آن حمایت از طرف مردم و طرف جوانب دیگر نبود. ما در بازی با انگلیس به شکل سیستمی باختیم. شما می دانید که من و تمام بازیکنانی که اسم و رسمی درکرده ایم ، کشف شده آقای کی روشیم ولی من فکر می کنم که تصمیم اشتباهی از سوی کی روش در بازی با انگلیس گرفته شد. تغییر سیستم باعث شد که تا دقیقه 25 یا 30، گل نخورده بودیم که علی بیرانوند مصدوم شد و ما از نظر روحی و روانی به هم ریختیم. از بیرون هم تحت فشار بودیم و بعضی از هواداران در استادیوم به ما حرف های رکیکی می زدند. همه چیز دست به دست هم داد که ما گل بخوریم و دیگر شیرازه تیم ما از هم پاشید. متاسفانه نتوانستیم نتیجه خوبی بگیریم.

مصدومیت علی بیرانوند چقدر تاثیر داشت؟ به نظر می رسید سیدحسین از نظر ذهنی آماده بازی کردن نبود.

علی بیرانوند دروازه بان بزرگی است. سیدحسین هم همین طور. من و سید حسین از جام جهانی نوجوانان کنار هم بودیم. ولی بازیکن همین طوری استرس بازی مقابل بزرگان را دارد. بعضی بازیکنان شاید نتوانند شب بازی با یک بازیکن بزرگ بخوابند. کمااینکه شب بازی با النصر ما بازیکنانی داشتیم که استرس و هیجان زیادی داشتند. حالا شما فرض کن بازیکنان بهترین تیم دنیا در ترکیب یک تیم باشند. نمی گویم که اگر علی بود ما بازی را صفر ، صفر می کردیم. علی هم گل می خورد شاید همین تعداد می خورد ولی سید از نظر روحی آماده بازی نبود. اگر بیرانوند بود از گل هایی که خوردیم شاید یکی ، دو توپ را می توانست بگیرد. در کل روز خوب ما نبود. سیستم مان هم طوری نبود که ما بتوانیم هم دیگر را پوشش دهیم. برزیل هم هفت گل از آلمان خورده است.

بعد از بازی با انگلیس کی روش یک حلقه اتحاد با بازیکنان درست کرد. می خواهم درباره بین دو نیمه بازی ایران انگلیس صحبت کنیم. کی روش در بین دو نیمه چه چیزی به شما گفت؟

همه مربیان بسته به شخصیت شان به بازیکنان انگیزه می دهند. من می گویم که آن بازی را سیستمی باختیم. هزار بار دیگر هم بگویید چه گفت ، وقتی شرایط با سیستم خوب پیش نرفت ، هیچ صحبتی تاثیرگذار نمی شد. ما در نیمه دوم هم با همان سیستم جلو رفتیم. ما شانس گل زنی هم داشتیم. ما می توانستیم گل های مان را به سه ، چهار گل برسانیم. ما در نیمه دوم آمدیم که حمله کنیم و خودمان را نشان دهیم اما با بازیکنان خوبی که داشتند در ضدحملات گل خوردیم. کی روش پس از بازی در حلقه اتحاد به ما گفت که این بازی به هر دلیلی با اتفاق بدی برای ما تمام شد ولی جام جهانی ما از الان (پس از بازی با انگلیس) برایمان شروع شده است. او گفت که ما اگر می خواهیم مردم را خوشحال کنیم باید از همین امشب خوب ریکاوری کنیم و بازی با ولز و آمریکا را ببریم. ما بازی با ولز را خوب بردیم و خوب بازی کردیم. ما در بازی با آمریکا بدنی باختیم وگرنه از لحاظ فنی کمتر نبودیم. ما فقط 90 دقیقه را می بینیم و خداحافظ. کسی که در راس کار است ، می داند که چه خبر است و باید همه چیز را بگوید. بازیکنان آمریکا در بهترین لیگ های دنیا بازی می کنند. آن ها قبل از جام جهانی 25 بازی متداوم داشتند و بدون مصدومیت آمدند. شما یک آمار سرانگشتی بگیر که کل بازیکنان ما از آنها که در اروپا لژیونر هستند تا بازیکنان داخلی و لژیونرهای کشورهای عربی روی هم 50 بازی فیکس بازی نکردند. فقط فکر می کنم مهدی (طارمی) تداوم داشت. بازیکنان از لحاظ بدنی آماده نبودند.

حتی روند آماده سازی کی روش هم اجرا نشد.

شما اگر یک دوره عقب تر بروید ، برای جام جهانی روسیه در کمپ گالاتاسرای یا فنرباغچه بدنسازی کردیم. ما با بدشانسی در گروه مرگ چهار امتیاز گرفتیم. من بسته به آمار صحبت می کنم. چون کی روش خودش بدنسازی کرد و می دانست در هر بازی قرار است چه طور عمل کنیم. او می دانست که ما باید در هر بازی 50 تا استارت بزنیم در حالی که در کل فصل آن قدر استارت نزده بودیم. برای جام جهانی قطر فقط دو هفته بازیکنان داخلی در اختیار کی روش بودند. اگر بخواهیم عاقلانه و منطقی به نتیجه گرفتن فوتبال مان نگاه کنیم ، باید زیرساختمان را درست کنیم. باید با خودمان صادق باشیم. من می گویم که اگر بازی با آمریکا را می بردیم ، عدالت خدا انجام نشده بود.

البته اگر مساوی هم می کردیم ، صعود کرده بودیم.

من می گویم اگر آمریکا ما را نمی برد ، عدالت خدا برقرار نبود؛ چرا که تمام بازیکنان و امکانات شان زمین تا آسمان با ما فرق می کرد.

در روسیه و قطر همیشه یک گل تا صعود فاصله داشتیم. چه کار باید بکنیم که به این هدف برسیم؟

اگر بخواهم صادقانه بگویم. شما جام جهانی نوجوانان را دیدید. ان شاءالله همه شان به تیم بزرگسالان می آیند همان طور که من آمدم. همین تیم را نگه دارند و آرام آرام بالا بیاورند. ببینیم که می توانیم؟ یکی از دوستان گفت که یک تیم لیگ برتری برای شان درست کنیم. زیرساخت ها را درست کنیم که بتوانند خوب تمرین کنند و مصدوم نشوند. یکی ، دو مربی خوب خارجی بیاوریم که آنها فوتبال یاد بگیرند. الان ژاپن چه کار می کند؟ امکانات و بازیکنان شان را دیده اید؟ ما باید به یک حد مساوی از آنها برسیم که توقع صعود داشته باشیم. ما از لحاظ تعصب و مردانگی زبانزد هستیم و نتیجه هم می گیریم ، به خاطر این موضوع است. شما اگر بخواهی سبک و سنگین بکنید ، ما از لحاظ امکانات عقب هستیم. باید مقداری عمیق فکر کنیم.

در آن جام همه فکر می کردند که ایران قهرمان می شود. ما تمام بازی ها را خوب بردیم و گل هم نخوردیم. همه مان هم بلیت فینال را برای خانواده مان رزرو کرده بودیم. ما باید در یک ثانیه تصمیم می گرفتیم که متاسفانه مغز همه مان در یک ثانیه ارور داد. فکر نمی کردیم که همه به سمت داور می رویم و سوت نمی زند. بعد سانتری شود که نه میلاد محمدی و نه بیرانوند نمی توانند توپ را بزنند.

ما در جام ملت های 2019 تا نیمه نهایی رفتیم اما در نهایت روی یک اشتباه عجیب به ژاپن باختیم.

در آن جام همه فکر می کردند که ایران قهرمان می شود. ما تمام بازی ها را خوب بردیم و گل هم نخوردیم. همه مان هم بلیت فینال را برای خانواده مان رزرو کرده بودیم. فوتبال هر روزش درس است. یکی از اتفاقات نادر فوتبال برای ما رخ داد. من یکی از حسرت های بزرگ زندگی ام بازی با ژاپن بود. متاسفانه ما نفر به نفر به سمت داور رفتیم و همه مان این اشتباه را کردیم.

آیا سوت داور را شنیدید؟

آن قدر در استادیوم سوت می زنند که مشخص نیست. ما باید در یک ثانیه تصمیم می گرفتیم که متاسفانه مغز همه مان در یک ثانیه ارور داد. فکر نمی کردیم که همه به سمت داور می رویم و سوت نمی زند. بعد سانتری شود که نه میلاد محمدی و نه بیرانوند نمی توانند توپ را بزنند.

بعد از گل اول ژاپن ، چند حمله نصفه و نیمه داشتیم تا این که هند پنالتی تو اعلام شد.

VAR اعتقاد داشت که هند نشده است اما خودش چک کرد و پنالتی گرفت. آن جا دست تکیه گاه من موقع تکل بود. در کل همه چیز دست به دست هم داد که نتیجه نگیریم. بیش ترین سهم در این باخت برای ما بود که به سمت داور رفتیم و اشتباه کردیم. من از طرف خودم و همه بازیکنان عذرخواهی می کنم. این حسرتی است که در ذهن و فکر خودم است. امیدوارم از این به بعد اتفاقات خوب به سمت ما بیفتد.

حالا به خاطر مصدومیت در جام ملت ها نیستی اما قرار است در کنار تیم ملی باشی. توصیه ای برای بازیکنان داری؟

ما باید باور داشته باشیم و بزرگ باشیم. من اعتقاد دارم که بزرگ باش و بزرگ فکر کن تا خدا خواسته ات را به تو بزند. ما امسال تجربه کافی و بازیکنان مستعدی داریم. البته تیم های دیگر سه برابر از ما قوی تر هستند. ژاپن ، کره ، استرالیا و عربستان با تیم های بزرگ بازی کرده اند. من امیدوارم بازیکنان همه سالم باشند و ان شاءالله نتیجه خوبی بگیریم.

پیش بینی ات از جام ملت ها چیست؟

تا بازی کره جنوبی سلامت می رویم. کره را هم به لطف خدا می بریم. البته خیلی سخت است اما امیدوارم خدا آن روز با ایران باشد تا بتوانیم ببریم و به فینال برویم. اگر خدا بخواهد ببریم و قهرمان شویم.


بیوگرافی مرتضی پورعلی گنجی

مرتضی پورعلی گنجی متولد 30 فروردین 1371 در بابل بازیکن فوتبال اهل ایران است که در پست مدافع میانی بازی می کند.

مرتضی پورعلی گنجی

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو