راهنمای خرید و قیمت جعبه آتش نشانی وکپسول آتش نشانی

منبع: ساعد نیوز

1

1402/10/5

08:24


معرفی تجهیزات آتش نشانی فردی و ساختمانی + نحوه تهیه لوازم آتش نشانی از جمله کپسول های آتش نشانی, جعبه های آتش نشانی

تجهیزات آتش نشانی به‌عنوان یک سپر محافظ در برابر خطرات جسمی، حرارتی و شیمیایی به جهت حفاظت از زندگی و سلامتی افراد عمل می‌کنند. در این مطلب قرار است به بررسی ضرورت استفاده از تجهیزات آتش ‌نشانی فردی و ساختمانی و نقش آن در حفاظت از افراد و اموال بپردازیم؛ پس تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

ضرورت استفاده از تجهیزات فردی آتش نشانی

تجهیزات آتش‌ نشانی فردی، به تمامی افراد امکان می‌دهند تا در شرایط پرخطر و آتش‌سوزی با اطمینان بیشتری عمل کرده و از جان و سلامتی خود و دیگران مراقبت کنند. آتش‌سوزی نه تنها جان افراد را تهدید می‌کند، بلکه می‌تواند به تخریب کامل اموال و دارایی‌ها نیز منجر شود.

با استفاده از تجهیزات فردی آتش‌نشانی، آتش نشانان قادر هستند که با امنیت به مناطق خطرناک و در حال احتراق، ورود کرده و به مهار آتش بپردازند. این تجهیزات به تامین امنیت در حین کار، کمک می‌کند.

تجهیزات آتش نشانی ساختمان

تجهیزات آتش‌نشانی فردی در ساختمان، مجموعه‌ای از ابزارها و دستگاه‌هایی هستند که برای پیشگیری، کشف، اطلاع‌رسانی و خاموش کردن حریق در ساختمان‌ها به‌کار می‌روند. در ادامه، به انواع این تجهیزات و کاربردهای آنان می‌پردازیم.

کپسول‌های آتش‌نشانی: کپسول‌های آتش‌نشانی دستگاه‌هایی هستند که مواد خاموش‌کننده حریق را درون خود نگه می‌دارند و با فشار هوا یا گاز، آن‌ها را به سمت منبع حریق پاشش می‌دهند. انواع مختلفی از این کپسول‌ها وجود دارد که بر اساس نوع ماده خاموش‌کننده، رنگ و نشانه‌گذاری متفاوتی دارند.برای خرید کپسول های آتش نشانی میتوانید روی لینک کلیک کنید و به سایت یونکس مراجعه کنی. برخی از کپسول های آتش نشانی عبارتند از:

Ø کپسول آبی: مناسب خاموش کردن حریق‌های مربوط به چوب، کاغذ، پارچه و مواد آلی.

Ø کپسول قرمز: مناسب خاموش کردن حریق‌های مربوط به مواد قابل اشتعال مایع، گازی، الکتریکی و فلزی.

Ø کپسول سبز: مناسب خاموش کردن حریق‌های مربوط به مواد قابل اشتعال مایع و گازی.

Ø کپسول زرد: مناسب خاموش کردن حریق‌های مربوط به مواد الکتریکی و فلزی.

· لباس، کلاه و دستکش آتش نشان: مجموعه‌ای از پوشاک و محافظ‌های شخصی هستند که جزء مهم‌ترین تجهیزات آتش نشانی فردی به حساب می آید و آتش‌نشانان برای حفاظت از بدن خود در برابر حرارت، شعله، دود و مواد شیمیایی در مواجهه با حریق از آنها استفاده می‌کنند.

· شلنگ‌های آب‌رسانی: آن‌ها لوله‌هایی انعطاف‌پذیری هستند که برای انتقال آب از منبع آب (مثل شیر آتش‌نشانی، جعبه و هوزریل یا ماشین آتش نشانی) به نازل آتش‌نشانی به‌کار می‌روند. این شلنگ‌ها باید از جنس مقاوم در برابر حرارت و فشار و همینطور دارای اتصالات آتش‌نشانی مناسب باشند.

· کوپلینگ اینترلاک: کوپلینگ اینترلاک یا اتصال سریع، قطعه‌ای است که برای اتصال دو شلنگ آب رسانی یا یک شلنگ آب‌رسانی و یک نازل آتش نشانی به‌کار می‌رود.

· آچار: از مهم‌ترین تجهیزات آتش نشانی فردی است که برای باز و بسته کردن شیر آتش‌نشانی، جدا و وصل کردن کوپلینگ اینترلاک و دیگر اتصالات آتش نشانی به‌کار می‌رود. این ابزار دارای دندانه‌هایی است که به شکل و اندازه مختلفی طراحی شده‌اند تا با قطعات متناظر هماهنگ شوند.

· دستگاه‌های دتکتور: برای کشف وضعیت حریق در ساختمان‌ها به‌کار می‌روند. این دستگاه‌ها می‌توانند بر اساس نوع عامل کشف‌کننده، به چند نوع دتکتور حرارتی، دودی، شعله‌ای و گازی تقسیم شوند.

· آژیرهای اعلام حریق: دستگاه‌هایی هستند که وظیفه آن‌ها، اطلاع رسانی به مردم در صورت وقوع حریق است. این دستگاه‌ها می‌توانند بر اساس نوع صدای تولیدشده، به چند دسته تقسیم شوند. برخی از این دسته‌ها عبارت‌اند از:

Ø آژیر زنگی

Ø آژیر بوقی

Ø آژیر سوتی

Ø آژیر گفتاری

· اسپرینکلر: یکی از تجهیزات آتش نشانی فردی است که برای خاموش کردن حریق در ساختمان‌ها به‌کار می‌رود. این دستگاه تعدادی نازل‌ دارد که به شبکه آب ساختمان متصل هستند و در صورت کشف حریق توسط دیتکتور‌ها، آب را به صورت پاششی روی حریق می‌ریزند. اسپرینکلرها نیز براساس نوع نازل، به چند دسته ثابت، قطعی و تنظیم‌شونده تقسیم شوند.

· شیر آتش نشانی: دستگاهی است که جریان آب در شبکه آتش‌نشانی را کنترل می‌کند. این دستگاه دارای دو قسمت بدنه و دسته است که با چرخاندن دسته، می‌توان جریان آب را باز یا بسته کرد. شیر آتش‌نشانی می‌تواند بر اساس نوع بدنه، به انواع شیر گیت، شیر بال و شیر پروانه‌ای تقسیم شوند.

با استفاده از تجهیزات آتش نشانی فردی و اطفای حریق به‌موقع، اغلب افراد قادر خواهند بود تا حوادث را با سرعت و کارآمدی بیشتری کنترل کنند.

جعبه آتش نشانی

جعبه آتش‌نشانی یک محفظه است که تجهیزات ضروری برای اطفا حریق را در خود جای می‌دهد. این تجهیزات عبارتند از کپسول، قرقره، شیلنگ و شیرآلات. جعبه آتش‌نشانی می‌تواند دیواری یا محوطه‌ای باشد. همچنین جعبه دیواری در دو نوع روکار یا توکار در ساختمان قرار می‌گیرد.

جعبه محوطه‌ای می‌تواند پایه‌دار یا ایستاده باشد. جعبه آتش‌نشانی برای نگهداری کپسول یا شلنگ استفاده می‌شود. جعبه کپسولی فقط کپسول را در خود دارد.

جعبه شلنگی می‌تواند فایر باکس ای هوزریل باکس باشد.

شما میتوانید از طریق مراجه به سایت یونکس، خرید جعبه آتش نشان با شیلنگ و نازل روکار و توکار درجه 1 را با مناسب ترین قیمت انجام دهید.

خرید کپسول آتش نشانی co2

انواع تجهیزات فردی آتش نشانی

تجهیزات آتش نشانی فردی شامل لباس، کلاه، دستکش، کفش، ماسک، عینک و تجهیزات کار در ارتفاع می‌شوند.

این تجهیزات، باید مطابق با استانداردهای ملی و بین‌المللی باشند و قابلیت مقاومت در برابر حرارت، شعله، دود، برق، سموم و ضربه را داشته باشند.

در ادامه به معرفی انواع این تجهیزات می‌پردازیم:

دستکش ایمنی : این وسیله، بهتر است از جنس پارچه‌های ضدآتش، ضدآب و همچنین مجهز به لایه‌های محافظ در داخل و خارج باشند. انعطاف‌پذیری و چسبندگی مناسب از خصوصیات بارز آن‌ها است. همچنین لازم است که مجهز به نوارهای بازتابنده و رنگ‌های روشن باشد تا در شب و محیط‌های تاریک قابل رویت باشد.

کفش ایمنی: کفش‌های آتش‌نشانی باید دارای آج‌های ضد لغزش و ضد سایش باشند. این کفش‌ها همچنین می بایست از استحکام و مقاومت مناسبی برخوردار باشند تا پاهای آتش‌نشانان را در برابر حرارت، شعله، شیشه، میخ و سایر مواد خطرناک محافظت کنند.

ماسک: در اینگونه تجهیزات آتش نشانی فردی، لازم است که فیلترهای هوا و اکسیژن درون‌شان به‌کار رفته باشد. این لوازم، باید افراد را در برابر دود، گازهای سمی، بخارات و سایر آلاینده‌های هوا محافظت کنند. همچنین نیاز است که دارای صفحه‌های شفاف و مقاومی باشند تا دید آتش‌نشان را مخدوش نکنند.

عینک: اینگونه عینک‌ها بهتر است دارای لنزهای ضدخش و ضدآب باشند. این عینک‌ها باید آتش‌نشان را در برابر اشعه‌های ماوراء بنفش، نور خیره‌کننده، جرقه و سایر مواردی که می‌توانند به چشم‌ها آسیب برسانند، محافظت کنند. همچنین باید دارای قاب‌های محکم و بندهای قابل تنظیم باشند تا روی صورت افراد به خوبی قرار بگیرند.

تجهیزات کار در ارتفاع: این تجهیزات شامل طناب، کمربند، قلاب، حلقه، کلاهبردار و سایر ابزارهایی است که آتش نشان را قادر می‌سازد در محیط‌های بلند و نامنظم کار کند.

تجهیزات حفاظتی آتش نشان ها

در حوادثی مانند آتش‌سوزی، احتمال آسیب افزایش می‌یابد و ضروری است تا آتش‌نشانان از تجهیزات و لباس‌ها به جهت حفظ جان‌شان از آن‌ها برخوردار باشند.

تجهیزات حفاظت شخصی که با نام (Personal protective equipment یا PPE شناخته می‌شوند)، به‌عنوان «سپر دفاعی آتش‌نشان‌ها» از آن‌ها یاد می‌شود. در ادامه به چند نمونه از تجهیزات آتش‌نشانی فردی اشاره خواهیم کرد:

· دستگاه‌های تنفسی شامل کپسول اکسیژن و ماسک قرارگیری بر روی صورت هستند که برای جلوگیری از ورود دودهای سمی به مجراهای تنفسی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

· چراغ‌قوه محکم و نسوز (ضد انفجار) که حتی در صورت قرار گرفتن در حرارت یا افتادن در شعله‌های آتش، باز هم قابل استفاده باشد.

· چراغ‌قوه پیشانی با قابلیت شارژ و دارای 12 لامپ.

· تجهیزاتی چون «هارنس سینه» که مناسب فرود اضطراری هستند (مناسب ساختمان‌ها و کار در ارتفاع).

· دوش مناسب برای شستن چشم‌ها (چشم‌شور).

· لباس‌های آتش‌نشانی که الزاما باید نسوز و غیر قابل اشتعال باشند.

· چکمه عملیاتی آتش‌نشانی (پلیمر نسوز و دارای زیری آج‌دار).

· کلاه‌های آتش نشانی.

جهیزات آتش نشانی فردی و ساختمانی

قیمت تجهیزات آتش نشانی و راهنمای خرید

آتش، عنصری است کارآمد که استفاده از آن، نیازمند رعایت یک سری موارد امنیتی است. برای کنترل آتش و مقابله با آن ضروری است که از تجهیزات آتش نشانی فردی استفاده شود. قیمت این تجهیزات با توجه به نوع، کیفیت، برند، سایز، ظرفیت و مشخصات فنی آن‌ها متفاوت است.

برای خرید تجهیزات آتش نشانی، باید به چند نکته توجه کرد:

اولا، باید نیاز و بودجه خود را مشخص کرد. برای مثال، اگر می‌خواهید یک محل کوچک را از خطر حریق محافظت کنید، ممکن است یک کپسول یا یک اسپری خاموش‌کننده آتش کافی باشد، اما چنانچه قصد دارید یک محل بزرگ را از خطر حریق محافظت کنید، ممکن است نیاز به یک سیستم اعلام و اطفاء حریق پیشرفته داشته باشید.

در مرحله دوم، باید از کیفیت و استاندارد تجهیزات آتش‌نشانی اطمینان حاصل کرد. برای این منظور، می‌توانید از نشان‌های معتبری مانند CE، UL، FM و غیره استفاده کنید. سوما، باید از قیمت مناسب و رقابتی تجهیزات آتش‌نشانی مطمئن شد و لازم است از خدمات پس‌ازفروش و گارانتی تجهیزات آتش‌نشانی، کسب اطلاع کرد.

تضمین امنیت با تجهیزات معتبر و استاندارد

می‌دانیم که نمی‌توان برای حوادث و بروز آن زمان مشخصی تعیین کرد.

اما می‌توان با تدابیر عاقلانه، هرگونه حادثه غیر قابل پیش‌بینی را در ساختمان‌ها و مراکز جمعیتی، به سرعت کنترل کرد. بنابراین، ضروری است که علاوه بر استفاده از تجهیزات آتش نشانی فردی، آن‌ها را از مراکز معتبر و دارای گواهینامه خریداری کرد.

منبع: سایت تجهیزات ایمنی یونکس (WWW.unexsafety.Com)

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو