سریع ترین هلیکوپترهای جهان + 10 هلیکوپتر

سریع ترین هلیکوپترهای جهان + 10 هلیکوپتر


منبع: تالاب

1

1402/10/5

17:20


هلیکوپترها یک نوع حمل و نقل منحصر بـه فرد و ارزشمند هستند کـه قادر بـه […]

سریع ترین هلیکوپترهای جهان + 10 هلیکوپتر

هلیکوپترها یک نوع حمل و نقل منحصر بـه فرد و ارزشمند هستند کـه قادر بـه برخواستن و فرود عمودی «VTOL» و شناور در محل هستند. یکی از جنبه هاي‌ مهم هلیکوپترها کـه میتواند بـه طور قابل توجهی بر کارایی آن ها تأثیر بگذارد سرعت انها اسـت. ما دراین قسمت از مجله تالاب 10 مورد از سریع ترین هلیکوپترهای جهان را درسال 2023 بررسی خواهیم کرد.

 

10 سریع ترین هلیکوپتر دنیا

وقتی پای هلیکوپترها بـه میان می‌آید، سرعت و کارآمدی از مهم‌ترین فاکتورهای مهم در طراحی ان هستند کـه اهمیتی بسیاری بیشتر از اسانی دارند. مهندسان هوافضا سال‌ها را صرف فکر کردن روی طرح هاي‌ اولیه کرده اند تا هلیکوپترهایی سریعتر بسازند. اکنون سوال این اسـت کـه سریع ترین هلیکوپترهای جهان کدامند؟

 


مطالب مشابه: پیشرفته ترین هلیکوپترهای جنگی دنیا + عکس


 

10. Denel Rooivalk

Denel Rooivalk

Rooivalk آفریقای جنوبی بر اساس هلی کوپتر فرانسوی Aérospatiale SA 330 Puma ساخته شده اسـت. بـه این ترتیب، طراحی بـه شدت بـه فناوری و قطعات یدکی فرانسوی وابسته اسـت. دنل اویشن با هدف جسورانه ساخت یکی از بهترین هلیکوپترهای تهاجمی در سطح جهان، موفق بـه تولید هواپیمایی همتراز با رقبای خود شد.

 

Rooivalk کـه با موشک هاي‌ هدایت شونده ضد تانک بومی بسیار پیشرفته موکوپا «ATGM» مسلح شده اسـت و با هر چیزی کـه آفریقای جنوبی میتواند در منطقه ژئوپلیتیک خود با ان روبه‌رو شود، برابری می‌کند.

 

9. Changhe Z-10

Changhe Z-10

چانگ Z-10 چینی کـه سبک‌تر از نمونه‌هاي‌ هم‌عصر خود اسـت بر اساس کاموف روسیه طراحی شد. این نخستین هلیکوپتر تهاجمی بومی تولید شده در چین اسـت. طراحی جدید با مقدمه اي کـه بـه سال 2012 برمی گردد، از نظر عددی، نیازهای نیروهای مسلح چین را پوشش می‌دهد.

 

8. Mil Mi-24

Mil Mi-24

در چهار دهه گذشته، طراحی قدیمی ودر عین حال نمادین هلیکوپتر Mi-24 یک تصویر هوایی تکراری در درگیری‌هاي‌ آسیایی و آفریقایی بوده اسـت. این پلت فرم همه ی کاره برای چندین کشور و گروه هاي‌ شبه نظامی خدمت کرده اسـت و معادل تفنگ تهاجمی AKM در دنیای هلیکوپتر شده اسـت.

 

یک پیشرفت جالب در 25 آگوست 2020 رخ داد، زمانی کـه یک نوع جدید، Mi-35P، تولید سریالی را برای یک مشتری خارجی نامشخص آغاز کرد. Mi-24 با 60 اپراتور در سراسر جهان و تعداد تولید بیش از 2600 دستگاه، رکورد تولید شده ترین هلیکوپتر تهاجمی در تاریخ را دارد.

 

7. آگوستا A129 Mangusta

آگوستا A129 Mangusta

A129 ایتالیایی، دارای امتیاز بـه عنوان نخستین هلیکوپتر تهاجمی ساخت داخل اروپای غربی اسـت. پس از پایان جنگ سرد، طراحی ایتالیایی دستخوش تحول شد تا با اهداف استراتژیک در حال تغییر ناتو هماهنگ شود. با کاهش احتمال مواجهه با حمله زرهی شوروی، هواپیما ساده شد ودر نتیجه حفاظت بالستیک کاهش یافت.

 

در دوران اوج خود، بـه عنوان یک همتای قابل دوام برای آپاچی آمریکایی AH-64 درنظر گرفته می شد. مجهز بـه تسلیحات استاندارد ناتو مانند Hellfire و TOW ATGM، A129 برخوردار بود. در مجموع 60 دستگاه تولید شد کـه بیش از 30 دستگاه از انها هنوز در خدمت هستند

 

6. Kamov Ka-52

Kamov Ka-52

مشخصات بهترین هلیکوپترهای جنگی دنیا

 

احتمالاً منحصربه‌فردترین هلیکوپتر تهاجمی در خدمت امروزی، Ka-52 یک طراحی بسیار غیرمتعارف اسـت، با صندلی‌هاي‌ پشت سر هم، صندلی‌هاي‌ جهشی، روتورهای اصلی دوتایی متضاد و بدون تیغه‌هاي‌ دم. این یکی از مانورپذیرترین هلیکوپترها در جهان امروز اسـت.

 

با سیستم مدیریت پیشرفته میدان نبرد، Ka-52 می‌تواند نقش فرماندهی و نظارت را برای یک گروه هلیکوپتر بزرگ تر از Mi-24 و Mi-28 بـه عنوان آشکارساز و تعیین کننده هدف ایفا کند. Ka-52 علاوه بر ویژگی‌هاي‌ منحصربه‌فرد خود، تمام قدرت آتش مورد انتظار از یک هلیکوپتر تهاجمی مدرن را بـه کار میگیرد. با این توپ خودکار ان در موقعیت ثابتی نصب شده اسـت کـه انعطاف‌پذیری برجک را ندارد.

 

5. TAI T129 ATAK

TAI T129 ATAK

آگوستا A129 Mangusta، T129؛ هلی کوپتر مدرن سازی شده ترکی تنها کار مشترک با همتای ایتالیایی اسـت. قطعات داخلی، فناوری انحصاری ترکیه با سیستم هاي‌ اویونیک، بدنه هواپیما و تسلیحات ارتقا یافته اسـت. 76 واحد امروز در خدمت هستند. با توجه کشور های مختلف از جمله قطر، فیلیپین و برزیل، T129 یک نسخه بین المللی بـه ظاهر موفق تر از سلف ایتالیایی خود اسـت.

 


مطالب مشابه: عکس و مشخصات بالگردهای تهاجمی نیروی هوایی ایران


 

4. یوروکوپتر تایگر

یوروکوپتر تایگر

هلی کوپتر تایگر کـه توسعه مشترک فرانسه و کشور آلمان اسـت، دومین و جدید ترین هلیکوپتر تهاجمی اسـت کـه از اروپای غربی بیرون آمده اسـت. با تولید بیش از 180 دستگاه، موفق ترین و گسترده ترین طرح اروپایی اسـت. با استفاده از طرح کامپوزیت، 80 درصد از بدنه هواپیما از ورقه هاي‌ کربنی، کولار و ساختارهای لانه زنبوری تشکیل شده اسـت.

 

تایگر کـه با انبوهی از موشک هاي‌ غربی، راکت ها و یک توپ فرانسوی پیکربندی شده اسـت، توسط نیروهای آلمانی، فرانسوی، اسپانیایی و استرالیایی بـه کار گرفته میشود. لازم بـه ذکر اسـت کـه کشور آلمان درنظر دارد تمامی مدل هاي‌ تایگر را بین سال هاي‌ 2031 تا 2038 بازنشسته کند.

 

ارتقای Tiger Mk3 کـه برای نخستین تحویل درسال 2029 برنامه ریزی شده اسـت، چندین پیشرفت قابل توجه را در بر خواهد گرفت. قابل ذکر اسـت کـه این ارتقا شامل اضافه شدن یک موشک ضد تانک استاندارد شده، همراه با بهبودهای بیشتر در سیستم ارتباطی خواهد بود.

 

3. بل AH-1Z Viper

بل AH-1Z Viper

American Viper از نسل سوم هلیکوپترهای Bell AH-1 Cobra، سلف همه ی هلیکوپترهای تهاجمی مدرن اسـت. نسب دارایی تفنگداران دریایی ایالات متحده بـه سال 1965 بازمی گردد. وایپر آخرین مدل در طراحی کلاس خود، ثابت می‌کند کـه یک پلت فرم مناسب و بادوام اسـت.

 

تعداد این هلی کوپترها کـه درسال 2010 معرفی شدند، در حال حاضر 189 فروند در حال خدمت هستند و با سفارش هاي‌ اضافی از بحرین و جمهوری چک تعداد کل ساخته شده ان بـه 195 دستگاه میرسد.

 

2. Mil Mi-28NM Havoc

Mil Mi-28NM Havoc

بهترین هلیکوپترهای جهان

جدید ترین هلیکوپتر تهاجمی روسی مکمل نمونه Mi-24 و سری منحصر بـه فرد Ka-50 اسـت. با یک زمان توسعه فوق العاده طولانی، از نخستین پرواز تا معرفی کـه 27 سال گذشته اسـت، Havoc در نهایت خودرا بـه یک طراحی کارآمد همه ی جانبه تبدیل کرده اسـت.

 

این هلی کوپتر در درجه اول بـه خاطر زره هایش شناخته می‌شود، با شیشه هاي‌ جلویی کـه در برابر ضربه کارتریج هاي‌ 14.5×114 میلی متری مقاومت میکنند. از سال 2023؛ این هلی کوپتر در روسیه، عراق و الجزایر در خدمت اسـت. در حال حاضر 126 واحد از این نوع ساخته شده اسـت.

 

1. AH-64E Apache Guardian

AH-64E Apache Guardian

هلی کوپتر آپاچی، اسب کارآمد ارتش ایالات متحده، پرتعدادترین و گسترده ترین هلیکوپتر تهاجمی جهان غرب و متحدان ان اسـت. از سال 2020؛ بیش از 2400 دستگاه برای ایالات متحده و شرکای ان؛ از جمله اسرائیل، بریتانیا، ژاپن، کره جنوبی و دیگران ساخته شد. باتجربه ترین و اثبات شده ترین جنگنده غربی در رده خود، آپاچی از زمان معرفی خود تا کنون شاهد اقداماتی در تمامی درگیری هاي‌ بزرگ آمریکا و ناتو بوده اسـت.

 

موشک هاي‌ هلفایر، اسلحه M320 با 1200 گلوله مهمات 30 میلی متری و راکت هاي‌ هایدرا – یک پلت فرم بسیار قابل اعتماد و موفق برای آپاچی ایجاد کرده کـه حداقل تا سال 2048 در خدمت باقی خواهد ماند.

 


مطالب مشابه: مشخصات بالگرد ایرانی شاهد 285 «بالگرد سبک و پر تحرک»


 

در پایان

دنیای فناوری هلیکوپتر بـه تکامل و پیشرفت خود ادامه می‌دهد و مدل هاي‌ جدیدی وارد بازار میشوند و مدل هاي‌ موجود ارتقا و التیام می‌یابند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو