رفع ترک های دست با نسخه های خانگی و راهکارهای آسان

رفع ترک های دست با نسخه های خانگی و راهکارهای آسان


منبع: آرگا

1

1402/10/6

09:19


بسیاری از افراد امکان دارد پوست دست آن ها در اثر عوامل مختلفی همچون خشکی هوا، قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی یا بیماری های مختلف دچار آسیب و ترک پوستی شود که بهتر است قبل از شدیدتر شدن آن با استفاده از راهکارهای رفع ترک های دست این عارضه را درمان نمایید.

یکی از مشکلات پوستی رایج که اغلب در فصل پاییز و زمستان شدت پیدا می کند خشکی پوست و ایجاد ترک در قسمت های بدن از جمله دست ها می باشد که این عارضه تحت تاثیر عوامل مختلفی بروز پیدا کرده و از آنجایی که بسیار آزار دهنده بوده و ظاهری ناخوشانید به پوست می دهد در نتیجه با استفاده از روش هایی می توان آن را برطرف و درمان نمود. بدین منظور در این مطلب راهکارهایی کاربردی در جهت رفع ترک های دست را برای یادگیری و آگاهی شما عزیزان معرفی کرده ایم.

راه های درمان و رفع ترک های دست

به طور کلی پوست انسان بخصوص پوست دست به دلیل انجام فعالیت ها و کارهای رومزه همواره در معرض آسیب قرار گرفته و با توجه به این که بافت ظریفی داشته باید تا جای امکان از آن محافظت گردد اما برخی مواقع به دلایل مختلفی دچار مشکل و ترک های پوستی می شود. بنابراین آشنایی و بکارگیری روش های رفع ترک های دست بسیار اهمیت داشته و باید در این زمینه آگاهی لازم را داشته باشید تا در صورت بروز چنین مشکلی قبل از جدی شدی آن و بروز پیامدهای مختلف بتوانید خیلی سریع آن را درمان و برطرف سازید.

نحوه درمان و رفع ترک های دست

خشکی دست و ایجاد ترک بر روی آن در واقع از گونه مشکلاتی بوده که بعضی از افراد به ویژه در فصل های سرد سال درگیر آن می شوند. برخی اوقات این عارضه پیشرفت کرده و به خارش و درد و زخم های جدی تبدیل می گردد. ترک پوست همینطور می تواند یک نشانه از اختلال زمینه ای باشد.

فعالیت هایی که هر فردی در طول روز انجام می دهد همچون شستشوی ظرف ها، تمیز کردن خانه، باغبانی، حمام کردن حیوانات خانگی، پخت و پز و … دست ها را به ترکیباتی آغشته می کنند که امکان دارد به پوست دست آسیب برسانند و همچنین باید گفت کار کردن با دست های خشک و ترک خورده کار دشواری می باشد در نتیجه بهتر است پیش از شدیدتر شدن آن مشکل به وجود آمده را برطرف و این عارضه را درمان نمایید.

روش های موثر درمان ترک های دست

دلایل اصلی ترک پوست دست

علل و عوامل مختلفی وجود دارند که باعث بروز این عارضه می شوند. در ادامه به شرح این موارد پرداخته ایم.

سرما و خشکی آب و هوا

سرما و وزش باد در فصل زمستان موجب تحریک شدن پوست می گردد. زمانی که میزان رطوبت هوا کاسته می شود پوست حالت خشکی گرفته و دچار ترک می شود. به همین خاطر در آب و هوای سرد یا خشک اغلب افراد دچار این مشکل می شوند.

بیماری اگزما

کسانی که درگیر اگزما یا درماتیت اتوپیک هستند درگیر خشکی و ترک پوست می شوند. در بیماران پوست امکان دارد قرمز رنگ بوده و حالت ملتهبی به خود بگیرد و بیشتر مواقع خاراندن یا خراشیدن موجب بدتر شدن راش های پوستی می گردد. در این بیماران کمبود و یا نبود رطوبت موجب ایجاد خشکی و ترک های پوستی می شود.

روش های رفع ترک های دست

درماتیت تماسی

این بیماری نوعی راش خارش دار و خشکی پوست به حساب آمده که به علت تماس داشتن با یک ترکیب تحریک کننده به وجود می آید. این نوع اختلال امکان دارد به دلیل مبتلا بودن فرد به حساسیت یا به خاطر سمی یا تحریک کننده بودن ترکیب موردنظر اتفاق بیفتد. از جمله درماتیت های تماسی دیگر استفاده از الکل و ضدعفونی کننده ها و شستن مداوم دست ها می باشد.

پسوریازیس یا صدفک

پسوریازیس نوعی بیماری خودایمنی بوده که به پوست صدمه وارد می کند. بیماران دچار پسوریازیس درگیر لکه های پوستی بیش از حد خشک و به طور معمول بر روی جمجمه، تنه و اطراف مفاصل می گردند. در هر صورت این لکه ها امکان دارد در هر بخشی از بدن ظهور پیدا کنند.

راه های درمان ترک های دست

در ادامه روش ها و راهکارهایی موثر در جهت از بین بردن و رفع ترک های دست را شرح داده ایم.

جوی دو سر

از دیگر راهکارهای طبیعی به منظور رفع ترک های دست شستن دست ها با جوی دو سر خام و یا پخته شده  می باشد بنابراین، می توانید روغن طبیعی مانند روغن زیتون را با جوی دو سر ترکیب کرده تا روند درمان موثز و سریع تر شود.

استفاده از مرطوب کننده

بیشتر مرطوب کننده های مخصوص دست در بازار موجود می باشند که می توانید آن ها را خریده و مورد استفاده قرار دهید. باید بعد از هر دفعه شستشو کرم مرطوب کننده را بر روی دست های خود بمالید. کرم مرطوب کننده در برگرداندن رطوبت طبیعی پوست موثر می باشد.

درمان خانگی ترک های دست

پوشاندن پوست از نور آفتاب

در صورتی که در مقابل نور خورشید از خود مراقبت نکنید پوستتان حالت خشکی به خود گرفته و آفتاب سوخته می شود. حتی امکان دارد درگیر مشکلات بیشتری شوید. در حقیقت هیچ بخشی از بدن شما نباید برای زمانی طولانی در برابر آفتاب قرار بگیرد. این موضوع در رابطه با دست های شما نیز صدق می کند. مراقبت از دست ها با استفاده از کرم ضدآفتاب از خشک شدن و ایجاد ترک ناشی از نور آفتاب ممانعت می کند.

استفاده از آلوئه ورا

آلوئه ورا به علت دارا بودن خاصیت آنتی بیوتیک و ضد التهاب بخشی رایج در اغلب محصولات مراقبتی پوست می باشد. آلوئه ورا را می توانید بدون نسخه پزشک خریداری نمایید و از آن به منزله یک مرطوب کننده طبیعی و بدون خطر برای پوست خود بهره ببرید.

نحوه از بین بردن ترک های دست

عدم شستشوی دست با صابون

ترکیبات شمیایی اغلب صابون ها دست های شما را خشک کرده و باعث ترک زدن آن ها می شود. به همین خاطر بهتر است از شوینده های غیرصابونی همچون پاک کننده های مناسب استفاده نمایید. همینطور باید از شستن بیش از اندازه دست های خود خودداری کنید تا از ترک زدن و خشکی پوست پیشگیری نمایید.

پوشیدن دستکش

در صورتی که با آب سر و کار زیادی دارید پوشیدن دستکش لاستیکی را از یاد نبرید چرا که تماس داشتن طولانی مدت با آب دست های شما را خشک کرده و چربی طبیعی آن را از بین می برد. دستکش در واقع به عنوان نوعی محافظ عمل کرده و از خشکی و ترک برداشتن دست های شما ممانعت می کند.

طریقه درمان ترک های دست

کاهش استرس

استرس و اضطراب امکان دارد موجب ایجاد اگزما یا شدت گرفتن آن شود. در صورتی که مبتلا به اگزما هستید سعی کنید استرس خود را بکاهید تا از خشک شدن و ترک زدن پوست دست و همچنین قسمت های دیگر بدن مصون بمانید.

تغذیه مناسب و درست

هر آن چه که در طول روز می خورید بسیار دارای اهمیت می باشد. پروتئین ها و مکمل های ویتامینB و ویتامین E باید قسمتی از برنامه غذایی شما باشند تا ناخن های سالم و محکمی داشته باشید و دست هایتان پوست لطیف و نرمی داشته باشد و دچار خشکی و ترک نگردد.

درمان ترک های دست

در مطلب ارائه شده علل ایجاد و راه های درمان و رفع ترک های دست را به طور کامل شرح دادیم که امیدواریم مورد توجه و پسندتان قرار گرفته باشد و نهایت استفاده را از آن برده باشید.

راهکاری های پیشگیری از خشکی پوست

اگر شما نیز نمی خواهی پوست دست تان خشک باشد با رعایت چند نکته می توانید تا حدود زیادی از خشکی پوست دست و اگزما جلوگیری نمایید که راه های پیشگیری از خشکی دست عبارتند از :

  • خودداری از شست دست ها بیش از اندازه و استفاده از کرم مطوب کننده دست روزی دوبار
  • نوشیدن آب به میزان کافی ( هشت لیوان در طول رورز)
  • استفاده از دستکش گرم کننده در زمان قرار گرفتن در آب و هوای سرد
  • پرهیز از تماس دست با مواد شیمیایی
  • اجتناب از مصرف دخانیات و کافئین ( باعث کم ابی بدن می شود)
  • استفاده از دستکش در زمان شست و شوی ظزوف و …
  • در امان نگه داشتن پوست دست از تتابش مستقین نور خورشید
  • خودداری از دستگاه های خشک کن دست نصب شده در فروشگاه هاف مراکز خرید، بیمارستان ها و ….
  • مشورت با پزشک در صورت استفاده از دارو خاصی که منجر به کم آبی بدن می شود.

اگر چه این نکات تاثیر بسیار زیادی در جلوگیری از خشک شدن پوست دست می کند اما به منظور اطلاعات بیشتر می توانید از مشاوره پوست و مو و یا پزشک متخصص کمک بگیرید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو