دلیل پوسته پوسته شدن صورت چیست؟ و چطور درمان می شود؟

دلیل پوسته پوسته شدن صورت چیست؟ و چطور درمان می شود؟


منبع: آرگا

2

1402/10/25

23:05


پوسته پوسته شدن صورت معمولا به علل مختلفی بروز می کند که ظاهر ناخوشایندی داشته و زیبایی را تحت تاثیر قرار می دهد. در این مطلب با راهکارهایی برای درمان این مشکل آشنا می شوید.

پوست صورت در زیبایی ظاهری تاثیر زیادی دارد و ممکن است با مشکل پوسته پوسته شدن مواجه شود. اگر شما هم با این مشکل روبرو و به دنبال درمان پوسته پوسته شدن صورت هستید با ادامه این مطلب همراه ما باشید تا نکات کمک کننده را فرا بگیرید.

درمان پوسته پوسته شدن صورت

این تصور که پوسته پوسته شدن صورت تنها در پوست خشک روی می دهد اشتباه است زیرا برای پوست چرب نیز این مشکل احتمال دارد. به هر روی چه پوست خشک یا چربی دارید باز هم پوسته پوسته شدن صورت ظاهر و زیبایی را تحت تاثیر قرار می دهد. از این رو یافتن علت و درمان این عارضه اهمیت پیدا می کند.

معمولا پوست صورت تحت عواملی از جمله نور خورشید، سرما، باد، خشکی و … قرار می گیرد که سبب تحریک و آسیب رساندن به پوست می شوند. اگر این تحریک ها ادامه داشته باشند به پوسته پوسته شدن پوست منجر می شوند. ضمنا این مشکل می تواند مربوط به وجود یک بیماری باشد که با خارش نیز همراه است.

در ادامه مطلب به بررسی علت پوسته پوسته شدن صورت و درمان های آن می پردازیم.

به چه دلیل پوست صورت پوسته پوسته می شود؟

به طور کلی پوسته پوسته شدن صورت برخی مواقع به علت عوامل طبیعی روی می دهد از جمله:

  • آلودگی هوا (گرد و خاک و ذرات معلق کارخانه ها و دود ماشین ها)
  • خشکی بیش از حد پوست
  • تحریک پوست در اثر اصطکاک
  • پیر شدن طبیعی پوست
  • قرار گرفتن در معرض نور شدید خورشید

از دیگر علل بروز این عارضه به برخی عادات اشتباه زیر مربوط است:

  • استفاده از شوینده و صابون های نامناسب
  • شستن صورت و حمام با آب گرم
  • ننوشیدن مایعات کافی در روز
  • خشک کردن صورت با حوله های زبر
  • استرس زیاد

رایج ترین علت خشکی پوست صورت نیز به موارد زیر باز می گردد:

کمبود مواد مغذی سلول های پوست

پوست صورت علاوه بر رطوبت به مواد مغذی و انواع ویتامین هم نیاز دارد. هنگامی که سلول پوستی با کمبود مواد مغذی روبرو شود علائمی نظیر پوسته پوسته شدن در نواحی مختلف چهره ایجاد می شود.

واکنش های آلرژیک

ممکن است پوست پوست شدن صورت به علت قرارگیری در معرض مواد یا شرایط حساسیت زا باشد. در این شرایط سیستم ایمنی بدن تضعیف می شود و به مشکلات حاد تنفسی منجر می شود.

نبود رطوبت کافی

پوست برای این که عملکرد صحیح داشته و سالم و زیبا به نظر برسد به رطوبت کافی احتیاج دارد. اگر به هر علتی آب و رطوبت در لایه های پوست کاهش یابد و به اندازه کافی تامین نشود سبب خشکی و کم آبی پوست می شود.

آب و هوا

آب و هوای خشک سبب از دست رفتن رطوبت و در نتیجه خشکی پوست می شود. سرمای هوا در پاییز و زمستان و باران های سوزناک منجر به ایجاد پوسته های خشک روی صورت می شوند. به عبارتی هر چه دمای هوا در فصل سرد سال کاهش یابد رطوبت نیز کم شده و پوست خشک و خشک تر می شود.

هوای خشک و باد نیز رطوبت را از پوست صورت دفع و سبب ایجاد پوسته های خشک می گردد.از سویی گرما و رطوبت بیش از حد هم در بروز این مشکل تاثیرگذار می باشد.

نور خورشید

نور ماورا بنفش خورشید برای سلامت پوست مضر است. این اشعه با اختلال در عملکرد سلول های پوست و ایجاد خشکی زیاد سبب قرمزی، خارش، تحریک و ایجاد پوسته روی صورت می شود. به این ترتیب استفاده از ضد آفتاب توصیه می شود.

درمان های موضعی

برخی روش های درمان موضعی ضد چروک و ضد چوش نظیر رتینوئیدها و بنزوئیل پراکسید می توانند سبب خشک شدن پوست و در نتیجه ایجاد پوسته های ریز گردند. هر چه ترکیبات قوی و دفعات مصرف زیادتر باشد بروز این عارضه بیشتر می شود.

بیماری های پوستی

ممکن است این عارضه نشان دهنده وجود یک بیماری پوستی باشد. از جمله رایج ترین این بیماری ها عبارت است از:

البته بیماری های ژنتیکی، کم کاری پاراتیروئیدی، اختلال سیستم ایمنی بدن و کمبود مواد مغذی و ویتامین در سلول پوستی و ضمنا عوارض جانبی برخی داروها در بروز این مشکل موثر هستند. از توصیه هایی که برای پوست ملتهب داده شده این است که فرد باید به میزان کافی آب بنوشد و از کرم های مرطوب کننده مناسب پوست و محصولات مراقبت از پوست استفاده نماید.

محصولات آرایشی بهداشتی خشن

برخی از محصولات آرایشی بهداشتی حاوی رایحه ها و رنگ مصنوعی بوده که هر چه عناصر شیمیایی قوی تر در آن ها به کار رفته باشد احتمال پوسته پوسته شدن صورت بیشتر خواهد بود. در این شرایط هر چه سریعتر محصولات خود را با نوع ملایم تر و طبیعی تر جایگزین نمایید. البته این فقط به موادی که مستقیما روی صورت اعمال می شود مربوط نبوده و ممکن است شامپو و نرم کننده مورد استفاده نیز خشن باشد.

درمان پوست پوسته شدن پوست

به طور کلی درمان این عارضه پوستی به علل ایجاد کننده آن بستگی دارد. با این حال در ادامه به راهکارهایی برای جلوگیری و بهبود این عارضه اشاره می شود.

آبرسانی روزانه پوست صورت

از آنجا که کمبود رطوبت و مواد مغذی از علل اصلی ایجاد پوسته های ریز است. رطوبت رسانی و تغذیه روزانه پوست می تواند احتمال پوسته پوسته شدن صورت را کاهش دهد. به این ترتیب به صورت مداوم از آبرسان و مرطوب کننده مغذی و قوی نظیر ژل های آبرسان استفاده کنید.

روغن تراپی

می توانید از روغن های سبک مانند روغن آرگان، روغن زیتون و روغن بادام شیرین برای بهبود این عارضه پوستی استفاده کنید. این روغن های گیاهی به عنوان مرطوب کننده طبیعی برای صورت عمل کرده و غنی از مواد معدنی و مغذی هستند که پوست را تغذیه و آبرسانی می کنند.

روغن آرگان علیرغم خواص مرطوب کنندگی و آبرسانی قوی حاوی مقادیر زیادی SPF می باشد که از آسیب ناشی از اشعه ماورا بنفش خورشید نیز جلوگیری می کند. این روغن خواص آنتی باکتریال داشته و عفونت های قارچی پوست را از بین می برد. به این ترتیب پوست با روغن آرگان تغذیه شده و از چنین اختلالاتی جلوگیری می شود.

روغن بادام شیرین نیز غنی از ویتامین و مواد مغذی حیاتی برای سلامت پوست می باشد. این روغن نیز از آسیب ناشی از اشعه ماورابنفش جلوگیری می کند. اسیدهای چرب امگا ۳ موجود در این روغن برای پوست صورت نقش آبرسان قوی را دارند و اجازه بروز خشکی، اگزما و عوارض خشکی پوست را نمی دهند. روغن بادام در درمان بیماری پوستی پسوریازیس هم موثر است.

روغن زیتون نیز یک مرطوب کننده طبیعی عالی برای پوست صورت می باشد که حاوی ویتامین ای بوده و در رفع خشکی پوست موثر است. به این ترتیب میزان کمی از این روغن ها را روی انگشت دست ریخته و روی صورت به شکل دایره ای ماساژ دهید.

ضد آفتاب

با توجه به این که نور خورشید حاوی اشعه ماورابنفش است توصیه می شود در برابر آفتاب همیشه ضد آفتاب استفاده کنید. حتی اگر مشکل پوستی هم ندارید باز هم استفاده روزانه از ضد آفتاب برای افراد ضروری می باشد.

شوینده های ملایم پوست

توصیه می شود هنگام خرید همه محصولات آرایشی بهداشتی به فرمولاسیون ملایم آن روی پوست و مو دقت کنید. از محصولاتی که حاوی ترکیبات شمیایی مضر نظیر الکل، سولفات و … هستند خودداری و به جای ان از محصولات ملایم تر استفاده کنید.

لایه برداری پوست

توصیه شده برای کمک به تجدید سلول و بازسازی سطح پوست، هرزگاهی آن را لایه برداری نمایید. زیرا تجمع سلول های مرده و باکتری روی پوست هم به شکل پوسته هایی روی صورت نمایان می شود. لایه برداری منظم پوستی این لایه های قدیمی و مرده را با سلول های سالم جایگزین می کند.

با توجه به این که در این شرایط پوست حساس است از لایه بردار قوی استفاده نکنید بلکه لایه بردارهای ملایم و با فواصل زمانی مناسب استفاده شود.

استفاده از خیار

از دیگر روش ها برای درمان پوسته پوسته شدن صورت استفاده از خیار است. خیار دارای میزان زیادی آب بوده که سبب آبرسانی به پوست صورت می شود. در ضمن خیار حاوی ویتامین سی است که به ترمیم پوست کمک بسیاری می کند. بنابراین یک عدد خیار را رنده و آن را روی بخش های مدنظر پوست قرار دهید و حدود ۱۵-۲۰ دقیقه ای صبر کرده بعد صورت را با آب ولرم آبکشی کنید. جهت دریافت نتیجه بهتر این شیوه درمانی را دو بار در روز انجام دهید.

استفاده از عسل

قابل ذکر است عسل نیز به عنوان مرطوب کننده طبیعی عالی پوست سبب رطوبت بخشی به پوست و در نتیجه نرمی و لطافت پوست می گردد. در ضمن عسل دارای فروکتوز، آب، روغن و آنزیم هایی می باشد که موجب التیام بخشیدن به پوست و کاهش تورم و التهابات آن می شود. به طور کلی استفاده از عسل در بهبود خشکی پوست موثر است.

از این رو مقداری عسل را  روی بخش های مورد نظر پوست صورت قرار داده و به آرامی ماساژ دهید. بعد از ده دقیقه آن را با آب ولرم شستشو دهید. برای کسب نتیجه بهتر این روش را روزی یک بار انجام دهید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو