درمان شوره ریش با چند راهکار ایده آل در خانه

درمان شوره ریش با چند راهکار ایده آل در خانه


منبع: آرگا

2

1402/10/18

23:08


شوره ریش معمولا بیشتر مردان را تحت تاثیر قرار می دهد به ویژه افرادی که تازه ریش های آن ها رشد پیدا کرده است. در این مطلب با راهکارهای درمان شوره ریش آشنا می شوید.

شوره ریش یکی از مشکلات اصلی بهداشت و تمیز نگهداشتن آن ها می باشد. اگر این مشکل را زودتر حل نکنید ممکن است وضعیت بدتر شود. شوره ریش به علل مختلفی از جمله استفاده از محصولات نامناسب به وجود می آید. در این مطلب با راهکارهای درمان شوره ریش آشنا می شوید.

راهکارهای درمان شوره ریش

شوره ریش وضعیتی است که بیشتر آقایان را تحت تاثیر قرار می دهد به ویژه کسانی که تازه ریش های آن ها رشد پیدا کرده است. داشتن ریش ضخیم و مناسب می تواند به حد کافی دشوار باشد. ولی شوره ریش از مشکلات اصلی بهداشت و تمیز نگهداشتن آن ها می باشد.

اگر زودتر این مشکل حل نشود وضعیت ریش ها ممکن است بدتر شود. شوره ریش می تواند به علل مختلفی از جمله استفاده از محصولات نامناسب به وجود آید و خارش پوست را سبب شود. بیماری پوستی شوره معمولا بیشتر ناحیه سر را تحت تاثیر قرار می دهد که سبب ایجاد پوستی قرمز و پوسته پوسته می شود که با خارش همراه است.

اگر شوره سر داشته باشید این احتمال هست که با شانه زدن یا بعد از تمیز کردن موها پوسته های ریزی را روی موها ببینید. پوست ناحیه سر نیز با خارش همراه شده و با توجه به میزان جدی بودن می تواند خفیف یا شدید باشد. این شرایط می تواند هر فردی را تحت تاثیر قرار دهد.

شوره سر به عنوان درماتیت سبورئیک شناخته می شود و قابل درمان است. همین شوره ای که روی پوست سر و موها ایجادمی شود می تواند برای ریش نیز رخ دهد که سبب بروز پوسته های سفید و خارش موهای صورت شود. در ادامه با چند راهکار درمان شوره سر با ما همراه باشید.

شستشوی منظم ریش

به طور کلی شوره ریش عارضه شایعی است که درصد معینی از آقایان را مبتلا می نماید به ویژه آن هایی که تازه ریش در می آورند. این مشکل می تواند به عللی از جمله خشکی پوست ناشی از مصرف محصولات پاک کننده خشن، عفونت های قارچی، یا بیماری های نادر پوستی نظیر درماتیت سبورئیک باشد.

اطلاع از این که چه عاملی سبب خشکی و پوسته پوسته شدن پوست ریش شده است نخستین گام برای راه حل شوره آن می باشد. برخی شامپوهای بدون نسخه حاوی مواد شوینده خشن در ترکیبات خود بوده که می توانند با تحریک پوست صورت وضعیت را بدتر نمایند. این محصولات برای پوست سر طراحی شده نه صورت.

استفاده از شامپوی معمولی هم شوره ریش را برطرف نمی کند تنها سبب بدتر شدن اوضاع می شود. به طور کلی یکی از راهکارهای موثر در درمان شوره ریش شستشوی منظم آن ها با شامپوی ریش می باشد. این همان روش خاصی است که در مورد رفع شوره سر با شامپوی مخصوص شوره می باشد.

دقت کنید که از شامپویی که برای موهای سر استفاده می کنید برای موی صورت استفاده نکنید. شامپو ریش دارای مواد شیمیایی خشن موجود در شامپوی معمولی نیست. این مواد شیمیایی از شر چربی هایی رها می شوند که می توانند سبب چرب شدن موها گردند.

روغن های طبیعی که پوست تولید می نماید در حفظ سلامت ناحیه ریش حائز اهمیت است. غدد چربی در ریشه فولیکول روغن هایی تولید که هم ریش را مرطوب و هم به خوبی تغذیه می کند.

شامپو ریش

همانطور که اشاره شد شامپوی ریش برخلاف شامپو معمولی ریش را بدون رهایی از شر این روغن های طبیعی تولیدی پوست تمیز می کند. همچنین شامپو مرغوب ریش نه تنها موهای صورت را تمیز بلکه سلول های مرده پوست را که ممکن است منجر به خارش، سوزش ریش و شوره گردند از بین می برد.

هنگامی که نوبت به شامپو زدن ریش رسید ابتدا ریش را خیس کرده و کمی شامپو را کف دست ریخته و روی ریش و پوست به کمک انگشتان مالش دهید. موها را به جهات مختلف تغییر داده و پیش از شستشو با آب گرم، خوب مالش دهید. بعد از پایان کار ریش را با حوله خشک کرده تا از شر آب اضافی خلاص شده که در صورت عدم خشک شدن کامل ممکن است پوست را تحریک نماید.

درباره استفاده از شامپو ریش، نیاز نیست هر روز آن را استفاده کنید. زیرا خطر از بین رفتن چربی های طبیعی پوست را به دنبال دارد و این منجر به شوره می شود.

روغن ریش

یکی دیگر از راهکارهای درمان شوره ریش استفاده از روغن مخصوص آن است. هنگامی مراقبت ریش را مدنظر قرار می دهید باید اطمینان یابید که کیت آرایش شما روغن ریش داشته باشد چه شوره ریش داشته باشید یا خیر. این روغن فواید بسیاری دارد از جمله این که سبب مرطوب ماندن این ناحیه شده و از خارش و شوره جلوگیری می کند.

رشد ریش در ابتدا منجر به از بین رفتن رطوبت این ناحیه شده زیرا موها آن را جذب می نمایند. روغن ریش به پوست رطوبت اضافه کرده و مو را در این روند حالت می دهد. از دیگر علل استفاده از روغن ریش این است که دارای روغن های ضروری و روغن های حامل می باشد که به نرم شدن پوست و ریش کمک می نماید.

این روغن از اسانس چرب گیاهان حاصل می شوند که از جمله آن ها می توان به روغن جوجوبا، روغن کرچک، روغن نارگیل و روغن ویتامین ای اشاره کرد. هر روغن عملکرد خاص خود را دارد. روغن نارگیل حاوی خواص ضد قارچی و ضد باکتریایی می باشد. به این ترتیب سبب مرطوب شدن ریش و پوست تحتانی شده و در عین حال باعث کاهش التهابی است که می تواند موجب شوره ریش شود.

از طرفی اسانس ها همان ترکیباتی هستند که به گیاهان عطر می بخشند. معمولا از ترکیبات فرار تشکیل شده از این رو نباید به تنهایی استفاده شوند. در حالی که روغن های ضروری نظیر روغن های حامل مزیت سلامتی نداشته و رایحه خاص به روغن ریش می بخشند. می توانید روزانه از روغن ریش استفاده ولی حداقل سه بار باشد.

توصیه می شود روغن ریش را پس از دوش گرفتن و خشک کردن ریش در حالی که کمی مرطوب باشد به پوست بمالید. چند قطره روغن ریش بایستی به خوبی اثر نماید. در غیر این صورت اگر بیش از حد استفاده شود ممکن است ریش خیلی چرب به نظر برسد.

موقع خرید روغن ریش یکی از عوامل مهمی که باید در نظر داشت نوع پوست است. به طور مثال اگر پوست شما حساس است از روغن ریشی که دارای مواد مسدود کننده منافذ پوست است خودداری کنید زیرا سبب آکنه و التهاب می گردد. در ضمن از روغن ریش حاوی الکل نیز دوری کنید.

زیرا الکل موجب خشکی بیش تر ریش و پوست می گردد. همچنین اگر ریش بلند و پر پشتی دارید بهتر است از شانه ریش استفاده تا روغن روی ریشه ریش و پوست بهتر اعمال شود.

برس زدن و اسکراب ریش

برس زدن ریش کار مهمی در روال نظافت آن به شمار می رود. این کار نه تنها سبب فرم دهی به ریش و رهایی از شر گره های آن می شود بلکه سبب لایه برداری پوست این ناحیه نیز می شود. این یک روش عالی برای رهایی از شوره های ریش می باشد. بعد از شانه زدن ریش آن را تمیز تا اگر پوسته های روی مو رسوب کرده از بین برود.

هنگامی که از برس صحبت می شود تنها از برس مو استفاده نکرده بلکه برس ریش هم استفاده نمایید. زیرا این برس به لایه برداری بیشتر ناحیه ریش کمک می کند. برس ریش سبب رشد موهای جدید شده و در عین حال از ریزش مو پیشگیری می کنند. موهای برس ریش، پوست را ماساژ داده و جریان خون را در فولیکول های پوست افزایش می دهند.

همچنین برس ریش برای توزیع یکنواخت روغن های طبیعی در ریش عمل کرده و به ترمیم ریش های خشک و دارای خارش کمک می کند. در عین حال برس ریش موجب بهبود بافت ریش و ظاهر آن می شود. زیرا گره ها و فرهای بیش از حد ریش را از بین برده و به ریش ظاهری بهتر و حالت پذیرتر می دهد.

ضمنا با استفاده از این برس، ریش تمیز نگه داشته می شود. زیرا هر گونه کثیفی و خرده های غذایی که ممکن است در طی روز روی ریش انباشته شده باشد را برطرف می کند. توصیه می شود از برس هایی استفاده که موهای طبیعی دارند به ویژه آن هایی که با موی گراز ساخته شده اند. زیرا روغن ها را به طور طبیعی پخش و گره ها را از بین می برند.

نرم کننده ریش

راهکار دیگر برای درمان شوره ریش استفاده از نرم کننده ریش می باشد که دقیقا شبیه روغن ریش عمل می کند و باید در کیت آرایش شما قرار داشته باشد. حتی نرم کردن ریش علیرغم رفع شوره سر، مزایای دیگری هم دارد که نمی توان از آن چشم پوشی کرد. نظیر روغن ریش، نرم کننده ریش حاوی ترکیباتی است که شبیه سبوم طبعی بوده و با آبرسانی پوست سبب رفع خشکی آن می شود.

نرم کردن ریش به عنوان حالت دهنده عمل کرده و به لطف موم زنبور موجود در محصول برای حالت بخشیدن به ریش مورد استفاده قرار می گیرد. موادی را انتخاب که دارای موم عسل و کاکائو هستند. موم زنبور عسل موجود در موم ریش سبب تثبیت ریش و حفظ شکل آن می شود. هر چند نگه داشتن آن به اندازه موقعی که از موم ریش استفاده می شود، قوی نباشند.

از سوی دیگر کره شی و کاکائو ویژگی پخش شدن موم را بهبود داده و رطوبت مورد نیاز پوست و فولیکول ها را هم فراهم می کند. نرم کردن ریش برای ریش های بلند به جای ریش های کوتاه موثر می باشد.

پاک کننده اسید لاکتیک

اسید لاکتیک یک اسید طبیعی می باشد که از شیر، سبزیجات و میوه ها به دست می آید. این ماده را می توان به عنوان یک عنصر در بیشتر محصولات بدون نسخه مانند لایه بردارهای شیمیایی و کرم های ضد پیری یافت. به این ترتیب پاک کننده اسید لاکتیک یک عامل لایه بردار بوده و سلول های مرده پوست را از بین می برد.

این ماده ملایم بوده و نسبت به دیگر محصولات نظیر اسید گلیکولیک که در لایه برداری شیمیایی به کار می رود تحریک کنندگی کمتری دارد. در ضمن اسید لاکتیک به آبرسانی پوست کمک کرده و برای استفاده آن را روی ریش خود زده و کف کرده و بشویید. در زمان کوتاهی متوجه می شوید که پوسته پوسته ها برطرف شده اند.

بهبود رژیم غذایی

تغذیه درست و کافی می تواند به سلامت پوست و مو بسیار کمک کند. به این ترتیب راهکار درمان شوره ریش می تواند یک رژیم غذایی مناسب باشد که از خشک شدن پوست جلوگیری و در عین حال ویتامین ها و مواد معدنی ضروری را تامین نماید. غذاهای سرشار از ویتامین آ نظیر شیر، تخم مرغ و سیب زمینی شیرین به ترمیم پوست آسیب دیده کمک می کنند و رشد موها را افزایش می دهند.  در ضمن غذاهای غنی از ویتامین ای و ث تولید روغن سبوم را افزایش داده و موجب هیدارته ماندن پوست می شوند.

هیدروکورتیزون

در صورتی که شوره ریش با خارش و قرمزی پوست همراه شده ممکن است به ماده ای نیاز که سوزش و خارش را تسکین بخشد. استفاده از کرم هیدروکورتیزون روی ناحیه آسیب دیده این مشکل را رفع می کند. همچنین سبب احیای پوست و جلوگیری از گسترش عفونت می شود.

این کرم را می توان از داروخانه ها تهیه کرد و باید حداقل دو بار در روز استفاده کنید. در صورتی که همچنان مشکل شوره ریش وجود داشت با پزشک مشورت تا کرم قوی تری تجویز نماید.

کاهش استرس

به طوری کلی هنگامی که از استرس صحبت می شود از بین بردن آن کار ساده ای نیست ولی کاهش استرس می تواند برای پوست و ریش معجزه نماید. پژوهش ها نشان داده مردهایی که استرس زیادی دارند بیشتر دچار مشکلات شوره سر و ریش می شوند. به این ترتیب حداقل میزان استرس را با خواب کافی کاهش دهید تا به سلامت پوست و مو کمک نمایید.

ورزش

باید گفت ورزش کردن به علل زیادی اهمیت دارد و در این باره به حفظ سلامت پوست و ریش کمک خواهد کرد. حتی ورزش سبب متعادل شدن هورمون ها در بدن می گردد که موجب تولید روغن سبوم و ضمنا بازسازی پوست می شود. با ورزش جریان خون افزایش یافته و مواد مغذی به طور موثری در پوست و مو توزیع می گردد. ضمنا تحقیقات ثابت کرده ورزش به کاهش استرس که از دلایل شوره سر و خشکی پوست می باشد، بسیار کمک می کند.

مراجعه به پزشک متخصص پوست و مو

در صورتی که راهکارهای زیر در درمان شوره ریش موثر نبود بهتر است به پزشک متخصص پوست و مو مراجعه کنید.

در پایان این مطلب از همراهی شما سپاسگزاریم و امیدواریم نهایت استفاده را برده باشید. همچنین پیشنهاد می شود در صورت تمایل برای آشنایی با راهکارهای درمان شوره سر و شوره صورت روی لینک ها کلیک و از این مقالات نیز استفاده نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو