خواص روغن کنجد و فواید جادویی این روغن برای سلامت بدن و زیبایی پوست و مو

خواص روغن کنجد و فواید جادویی این روغن برای سلامت بدن و زیبایی پوست و مو


منبع: آرگا

6

1402/3/15

10:39


از خواص روغن کنجد می توان به آنتی اکسیدان آن، ویتامین E، ویتامین D، ویتامین B از جمله تیامین، پانوتنیک اسید، پیریدوکسین، اسید فولیک، آهن، مس، کلسیم، منگنز، منیزیم، سلنیوم، فسفر، ریبوفلاوین، نیاسین و روی می باشد که اشاره کرد در ادامه مطلب با مجله ارگا همراه باشید.

در بررسی چربی ها می توان گفت که انواع مختلفی دارد و برخی از آن ها استفاده بیش از حدش برای سلامتی مضر می باشد. ما در این مقاله می خواهیم درباره خواص روغن کنجد برای شما عزیزان سخن بگوییم روغن کنجد سرشار از چربی های غیر اشباع می باشد که میزان چربی آن ها بسیار کم است. براساس مطالعات انجام شده چربی های تک غیر اشباع و چند غیر اشباع از چربی های مفید برای بدن که به سلامت قلب کمک می کند و همچنین می تواند کلسترول را کنترل نماید، می باشد. در این جا می توان گفت که چربی های اشباع چربی های بد شناخته می شوند که ترانس شدت آن ها زیاد است و باعث به وجود آمدن کلسترول و افزایش التهاب که سلامت قلب را هم به خطر می اندازد باشد.

آشنایی با خواص روغن کنجد

فواید و خواص روغن کنجد

 طبیعت روغن کنجد گرم و خشک می باشد که یکی از بهترین و سالم ترین روغن های موجود گیاهی روغن کنجد است. هم برای پخت و پز و هم تاثیر خوبی روی پوست و قلب می گذارد که در سال های اخیر طرفداران زیادی در جهان پیدا کرده می باشد. شما با مصرف روزانه ۵ قاشق از این روغن که حاوی چربی تک غیر اشباع و چند غیر اشباع است می توانید سلامتی را به قلب خود هدیه دهید. همچنین از دیگر خواص روغن کنجد می توان به حفظ سلامتی زیبایی پوست و دهان و دندان و گوارش و لاغری بدن اشاره کرد. این دانه های مقوی سرشار از فواید دارویی و درمانی می باشند که اولین دفعه در حدود ۵۰۰۰ سال قبل در مصر و روم برای افزایش انرژی بدن استفاده می کردند مورد استفاده قرار گرفت.

روغن کنجد و تاثیر شگفت انگیز

  • جوان سازی پوست صورت

در خواص روغن کنجد حاوی مقدار زیادی ویتامین E می باشد که این از اکسیداسیون سلول های پوست جلوگیری می کند و همچنین باعث رفع چین و چروک و جوان سازی پوست صورت می شود.

  • درمان پسوریازیس و اگزما

این روغن به خاصیت ضد التهابی و ضد باکتری دارد که یکی از عالی ترین روغن های گیاهی برای درمان اگزما و پسوریازیس می باشد.

  • درمان آکنه و جوش صورت

از خواص دیگر روغن کنجد می توان به ضد باکتریایی و ضد التهابی بودن اشاره کرد که برای بهبودی جوش و آکنه مفید می باشد. به دلیل وجود مقدار زیاد ویتامین E و D و B برای درمان جوش ها موثر واقع شده است.

  • روغن کنجد مفید برای کودکان

با ماساژ دادن پوست کودکان باعث افزایش رشد و بهبود خواب آن ها و همچنین ماساژ کشاله های ران برای درمان سوختگی نوزادان مفید می باشد.

آشنایی با خواص روغن کنجد

  • روغن کنجد مرطوب کننده پوست

یکی از بهترین نرم کننده ها و مرطوب کننده های پوستی که برای صورت هم مفید می باشد  عوارضی ندارد استفاده از روغن کنجد می باشد.

  • ضد آفتاب طبیعی

وجود ویتامین E و آنتی اکسیدان موجود در روغن کنجد می تواند جایگزین خوب و طبیعی برای جلوگیری از آفتاب سوختگی استفاده کرد.

  • درمان پوکی استخوان

برای تقویت بهتر استخوان ها از روغن کنجد استفاده کنید چون دارای روی و مس و کلسیم می باشد و از پوکی استخوان های زنان یائسه جلوگیری می کند که از خواص روغن کنجد می باشد.

  • مفید برای دهان و دندان

این روغن خاصیت ضد باکتری قوی دارد به همین جهت برای سلامت دهان و بوی بد دهان را از بین می برد. روغن کنجد معجزه بخش پلاک های روی دندان را کم می کند و خطر پوسیدگی را کاهش داده و باعث سفیدی دندان می شود. شما با نگه داشتن روغن کنجد روزانه به مدت ۱۰ دقیقه آن شاهد سفید شدن دندان تان خواهید بود.

روغن کنجد مفید برای پوست

  • رفع سیاهی دور چشم

این آب رسان فوق العاده برای بهبود و درمان گردش خون در زیر چشم کمک کرده که برای سیاهی دور چشم بسیار موثر بوده است.

  • روغن کنجد برای چاقی صورت

از خواص روغن کنجد می توان برای چاق شدن صورت هم استفاده کرد چون مقدار زیاد آنتی اکسیدان ها، ویتامین ها و مواد معدنی که دارد  با ماساژ دادن برای بهبود گردش خون در پوست صورت و بدن باعث پاک سازی و سم زدایی پوست می شود.

  • روغن کنجد برای سفیدی و افزایش مو

به دلیل وجود اسید های چرب و ویتامین موجود در روغن کنجد که می تواند رنگ موی طبیعی را حفظ کند و از سفید شدن زود هنگام مو جلوگیری کند و رنگ مو را تیره تر می کند. همینطور به بهبود جریان خون در پوست سر موجب تقویت فولیکول های مو شده و به افزایش رشد و تقویت مو کمک فراوانی می کند.

  •  درمان یبوست

اگر به یبوست دچار شده اید می توانید به خوردن روزانه ۲ قاشق از روغن معده و شکم خود را ملین کنید تا حرکات روده را بهبود ببخشد.

روغن کنجد مفید برای بدن

  • درمان فشار خون

از دیگر خواص روغن کنجد می توان به پایین بودن سدیم و که به کاهش فشار خون بالا کمک می کند اشاره کرد. شما با استفاده ۵۰ روزه از این روغن می توانید فشار خون دیاستولیک خود را کاهش دهید.

  • درمان شوره سر

چون خواص روغن کنجد ضد قارچ و ضد التهاب و اسید چرب می باشد خارش سر را هم می تواند کاهش دهد به همین دلیل برای درمان شوره سر مفید است.

  • رفع شپش سر

یک روش عالی و طبیعی برای درمان شپش سر استفاده از روغن کنجد می باشد که برای از بین برده شپش و تخمش مفید می باشد.

  • روغن کنجد برای تقویت و رشد ابرو و مژه

زمانی که روغن کنجد به جریان گردش خون کمک می کند می تواند باعث پرپشت شدن ابرو و مژه ها شود. شما با استفاده هر شب از این روغن بر روی ابرو و مژه ها به مدت ۱ ماه می توانید ابروی پر داشته باشید و بگذارید تا صبح روی ابرو بماند.

مزایا و خواص روغن کنجد

  • روغن کنجد موثر برای کبد چرب

از خواص روغن کنجد می تواند کبد را سم زدایی و پاک سازی کند که به برای درمان بیماری های کبد هم این روغن موثر واقع شده است.

  • کاهش وزن و لاغری

طبق تحقیقات به عمل آمده نشان می دهد که اسید های چرب غیر اشباع می تواند باعث بیشتر شدن سطح پروتئین لیپتین شود و این هورمون اشتها را کاهش داده و مانع از پرخوری و به کاهش وزن کمک می کند.

  • خواص روغن کنجد مفید برای کم خونی

چون در روغن کنجد مس و روی می باشد گردش خون را بهبود بخشیده و گلبول های قرمز را افزایش داده و به کم خونی کمک زیادی می کند.

  • تاثیر روی قند خون و دیابت

مقدار زیاد منیزیمی که در روغن کنجد وجود دارد خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را که همان قند خون است کاهش می دهد و همچنین باعث کم تر شدن گلوکز پلاسمای خون می شود.

مزایا و خواص روغن کنجد

  • درمان زخم معده

خاصیت ضد باکتریایی روغن کنجد موجب از بین رفتن هلیکوباکتر پیلوری که یکی از عوامل ایجاد کننده ی زخم معده است می شود.

  • درمان اضطراب و افسردگی

به دلیل این که در روغن کنجد مقادیر بالای آمینواسید تیروزین وجود دارد به صورت مستقیم باعث افزایش سروتونین در مغز می شود که بهبود خلق و خو را درمان و از بروز اضطراب و استرس و افسردگی جلوگیری می کند.

  • روغن کنجد برای کلسترول خون

وجود مقدار زیادی از ویتامین B در خواص روغن کنجد می تواند به کاهش کلسترول خون و قلب کمک کند که اسید های چرب مفیدی دارد و خطر بیماری های قلبی و عروقی و حمله قلبی و آترواسکلروزین را کاهش دهد.

  • خواص روغن کنجد مفید برای سرطان

مقدار بالای فیتیک اسید در روغن کنجد به کاهش رشد سرطان کمک می کند که این مقدار بالای کلسیم و منیزیم در وجود این روغن ابتلا به سرطان را کاهش و خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ و کولورکتال را کم تر می کند.

بررسی خواص روغن کنجد

  • روغن کنجد مفید برای روماتیسم، نقرص و آرتروز

می توان گفت که خواص روغن کنجد یک درمان عالی برای کاهش تورم مفاصل و رگ و استخوان هاست که مقدار بالای مس آن ضدالتهاب بوده و برای رماتیسم و نقرص و آرتروز مفید است.

  • سردرد و سرماخوردگی

مصرف مقداری از این روغن چون آنتی اکسیدان دارد باعث تقویت سیستم ایمنی می شود. بهترین راه برای درمان سردرد و تب و سرماخوردگی استفاده از روغن کنجد به دلیل خاصیت ضد ویروسی آن می باشد که سینوزیت و آنفلونزا را درمان می کند.

  • روغن کنجد درمان ام اس یا مولتیپل اسکلروزیس

تحقیقات نشان داده که روغن کنجد به دلیل خواص ضد التهابی که دارد برای پیشگیری و درمان بیماری ام اس یا مولتیپل مفید می باشد.

درباره خواص روغن کنجد

نحوه مصرف از روغن کنجد

  1. زمانی که می خواهید از این روغن برای ماسک پوست صورت استفاده نمایید. ۱ قاشق غذا خوری روغن کنجد را با ۱ قاشق روغن اسطوخودوس ترکیب نمایید و هر شب قبل خواب به صورت دایره ای وار روی پوست و دور چشم ماساژ دهید و بگذارید تا صبح بماند سپس با آب سرد بشویید.
  2. شما می توانید از ۵ قاشق روغن کنجد و ۸ قاشق زرد چوبه با هم ترکیب کنید و این را روی پوست صورت بمالید سپس بگذارید تا ۲۰ دقیقه بماند و بعد با آب نسبتا گرم بشویید.
  3. همینطور می توانید از ۱ قاشق غذا خوری روغن کنجد با ۲ قاشق غذا خوری روغن اکالیپتوس و ۲ قاشق شکر با هم ترکیب و این محلول را روی پوست ماساژ دهید و تا ۲۰ دقیقه بماند سپس با اب ولرم بشویید.
  4. همچنین برای رشد ابرو می توان ۲ قاشق غذا خوری روغن کنجد با ۱ قاشق چای خوری آب لیموترش و ۱ قاشق غذا خوری روغن رزماری ترکیب کنید و روی ابرو تا نیم ساعت بذارید سپس با آب بشویید این کار را ۲ بار در روز امتحان کنید تا زود نتیجه بگیرید.
  5. در زمان آفتاب سوختگی می توانید از ۵ قاشق روغن کنجد با ۴ قاشق آب و ۴ قاشق هم سرکه سیب سرخ شده باهم مخلوط سپس روی جای سوخته بزنید و تا ۱۵ دقیقه صبر کنید و بعد با آب سر بشویید که از خواص روغن کنجد درمان سوختگی است.
  6. برای رشد مژه ها می توانید از روغن کنجد روی پنبه ۱ قطره بزنید و روی مژه ها ماساژدهید و بذارید تا صبح بماند سپس با آب گرم بشویید.

روغن کنجد و خواص دارویی و درمانی

نکته آخر

  • استفاده زیاد از روغن کنجد که در آن زیاده روی شود باعث چاقی و اضافه وزن و همینطور اسهالی خواهد شد.
  • خواص روغن کنجد هورمون ها را افزایش می دهد و باعث انقباض رحم شده و خطر ابتلا به سقط جنین و زایمان زودرس در زنان باردار را افزایش می دهد به همین دلیل بهتر است که زنان در دوران بارداری و شیردهی از مصرف روغن کنجد اجتناب کنند.
  • دقت کنید قبل از گذاشتن هرگونه ماسک یا روغن بر روی صورت و نواحی حساس بدن با مالیدن مقداری کمی از آن بر روی پوست دست خود به مدت حداقل ۲۰ دقیقه از نداشتن حساسیت نسبت به آن اطمینان حاصل نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو