خواص روغن چای سبز و نکات مهم مصرف آن

خواص روغن چای سبز و نکات مهم مصرف آن


منبع: آرگا

4

1401/11/14

01:06


از چای سبز روغنی استخراج می شود که تاثیر قوی بر نابودی میکروب های مضر دارد و برای اهداف درمانی از جمله رفع آکنه، اگزما و .. مورد استفاده قرار می گیرد. در این مطلب با خواص روغن چای سبز بیشتر آشنا می شوید.

روغن چای سبز معمولا از دانه و برگ های گیاه استخراج می شود که برای چندین هدف درمانی مورد استفاده واقع می شود. اگر مایلید تا با خواص روغن چای سبز آشنا شوید، با ادامه مطلب همراه ما باشید.

انواع خواص روغن چای سبز

خواص چای سبز مانند چای ماسالا آنقدر فراوان است که امروزه به یکی از گیاهان دارویی بسیار پرطرفدار تبدیل شده و افراد زیادی از آن استفاده می کنند. جالب است بدانید علاوه بر دمنوش چای سبز از این گیاه دارویی روغنی استخراج می شود که استفاده های درمانی فراوانی دارد.

روغن چای سبز معمولا از دانه ها و برگ های گیاه به دست می آید. این روغن برای چندین هدف درمانی مورد استفاده واقع می شود. روغن چای سبز حاوی پلی فنول ها، اسیدهای چرب اشباع نشده، ویتامین ها و کاتچین ها است این روغن برای محصولات آرایشی مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین در روغن های ماساژ، شامپو، لوسیون ها، کرم ها و .. به کار می رود.

قابل ذکر است روغن چای سبز تاثیر قوی بر نابودی میکروب های مضری دارد که ممکن است در پوست و مو نفوذ کنند. این روغن پوست را مرطوب نگه داشته و به درمان آکنه کمک می کند. با ادامه مطلب همراه ما باشید تا از خواص روغن چای سبز بیشتر بدانید.

۱.  بهبود بیماری های پوستی

روغن چای سبز دارای ترکیباتی است که برای پوست مفید می باشند. همانطور که اشاره شد این روغن کمک می کند پوست مرطوب بماند و آکنه را نیز درمان می کند. آکنه، اگزما، بیماری صدف، لوپوس و سفید شدگی از مشکلات پوستی رایج هستند که تحقیقات نشان داده به کمک روغن چای سبز می توان به طور موضعی آن ها را بهبود بخشید.

روغن چای سبز خواص ضد پیری داشته و از بروز چین و چروک جلوگیری می کند و موجب جوانسازی پوست می شود. در ضمن خاصیت ضد التهابی این روغن به انعطاف پذیری پوست کمک کرده و همچنین برای تقویت اعضای بدن می توان از این روغن بهره برد.

همانطور که اشاره شد این روغن برای درمان آکنه و بازگرداندن جوانی از دست رفته پوست موثر است. همچنین با بهبود خاصیت ارتجاعی پوست به درمان آکنه و جوش صورت می پردازد. در ضمن می تواند جای زخم های روی پوست را هم کمرنگ کند.

۲. سلامت قلب

روغن چای سبز بیماری های قلبی را کاهش داده و به سلامت قلب کمک می کند. ریسک بروز برخی مشکلات قلبی عروقی به ویژه سکته مغزی با استفاده از این روغن کاهش پیدا می کند. روغن چای سبز سبب افزایش سطح کلسترول خوب بدن شده همچنین بازجذب کلسترول توسط دستگاه گوارش را کاهش می دهد.

روغن مذکور جریان خون در بدن را بهبود بخشیده و از لخته مغزی، حمله قلبی، تصلب شریان ها پیشگیری می کند.

۳. حفاظت از دندان ها

از خواص خوب روغن چای سبز این است که برای حفاظت از دندان ها مفید بوده زیرا در دهان باکتری مضری به اسم استرپتوکوک موتانس زندگی می کند که سبب پوسیدگی دندان، تشکیل حفره و پلاک دندانی می شود. از آنجا که روغن چای سبز خاصیت کاتچین دارد این باکتری ار مهار می کند.

همچنین برای رفع بوی بد دهان و دهانشویه نیز می توان از روغن چای سبز کمک گرفت.

۴. بهبود حافظه و خلق و خو

این روغن دارای نوتروفیک قدرتمندی است که عملکرد مغز را بهبود می بخشد. همچنین کافئین موجود در آن مانند کافئین قهوه مضر نبوده و بر بهبود حافظه، هوشیاری و خلق و خو تاثیر مثبتی دارد.

۵. پیشگیری از سرطان

برای پیشگیری از سرطان می توان از روغن چای سبز بهره برد. این روغن دارای آنتی اکسیدان قوی بوده که می تواند با رادیکال های آزاد مقابله و به پیشگیری از سرطان بینجامد. این روغن از سرطان هایی مانند سرطان معده، مثانه، ریه، مری و … جلوگیری می کند. کاتچین موجود در روغن مذکور برای کاهش تشکیل و رشد تومورهای سرطانی و غیرفعال شدن مواد سرطان زا موثر می باشد.

۶. کاهش وزن

برای کاهش وزن نیز می توان از روغن درخت چای استفاده کرد. این روغن متابولیسم بدن را افزایش داده و سبب چربی سوزی بیشتری می شود. به ویژه کافئین موجود در این روغن کاهش وزن را تسریع می بخشد. همانطور که اشاره شد استفاده از این روغن به بهبود سلامت قلب، سطح کلسترول، فشار خون پایین کمک شایانی می کند.

۷. پیشگیری از ریزش مو

روغن چای سبز آنتی اکسیدان فراوانی دارد که برای مقابله با ریزش مو موثر است. خواص آنتی اکسیدانی و کاتچین های موجود در این روغن سبب سلامت موها می شود. ضمنا بر سرعت رشد مو تاثیر دارد و آن را افزایش می دهد. روغن چای سبز با تاثیر مثبت روی فولکیول های مو مانع از ریزش مو می شود.

همچنین این روغن در رفع شوره سر هم تاثیر مثبتی دارد و ضمنا سبب افزایش درخشندگی و شادابی موها می شود.

۸. کاهش تیرگی زیر چشم

از آنجا که روغن چای سبز سرشار از آنتی اکسیدان است ،استفاده منظم و با احتیاط آن زیر چشم در طی زمان سبب رفع گرفتگی رگ های خونی و بهبود تورم و سیاهی زیر چشم می شود.

۹. دفع حشرات

روغن چای سبز قدرت یادی در دفع پشه ها داشته و می تواند حشرات مزاحم را دور کند.

۱۰. محافظت از آسیب های خورشیدی

همانطور که پیشتر اشاره شد این روغن برای پوست مفید می باشد و سلامت آن را به دنبال دارد. روغن چای سبز سرشار از آنتی اکسیدان های قوی از گالات ها، کاتچین ها، فلانوئید ها می باشد که از پوست دربرابر آسیب های خورشیدی و رادیکال های آزاد محافظت می کند.

۱۱. بهبود زخم

روغن چای سبز می تواند سبب بهبود زخم شده و از عفونت بریدگی ها یا ساییدگی پوست جلوگیری نماید. این روغن التهاب را کاهش داده و فعالیت گلبول های سفید خون را تحریک می نماید. از آنجا که گلبول سفید نقش کلیدی در بهبود زخم دارد، سرعت بهبود زخم افزایش می یابد.

می توانید چند قطره روغن چای سبز را با چند قطره روغن اسطوخودوس و حدود ۱۰۰ میلی لیتر روغن آرگان یا روغن گل رز ترکیب کرده و شب های روی پوست زخمی بمالید و صبح شستشو دهید یا ترکیب مدنظر را را تنها روی زخم قرار دهید.

سایر فواید روغن چای سبز

از دیگر خواص و فواید روغن چای سبز می توان به موارد زیر اشاره کرد:
  • افزایش استحکام پوست
  • درمان آبله و گزش ناشی از حشرات
  • درمان جای جوش
  • حاوی تیامین بوده و سریع به لایه های پوستی نفوذ کرده و رطوبت آن را تامین می کند.
  • مقابله با بیماری های عفونی به خاطر خواص آنتی اکسیدانی
  • درمان هر نوع درد و سوزش عضلات
  • درمان سوختگی های پوستی

آیا روغن چای سبز عوارضی دارد؟

روغن چای سبز بیشتر به صورت موضعی مورد مصرف دارد. و عوارض جانبی برای آن اشاره نشده است. اما بهتر است پیش از مصرف با پزشک مشورت نمایید. تا با آزمایش از میزان حساسیت شما به روغن مذکور اطلاع یافته و دوز مناسب برای شما تجویز شود.

نکات مهم در استفاده از روغن چای سبز

بهتر است پیش از استفاده از روغن چای سبز به نکات زیر اهمیت بدهید:

  • در مصرف خوراکی روغن چای سبز به همراه دارو به ویژه داروهای رقیق کننده خون با احتیاط عمل کنید. زیرا ممکن است تاثیر منفی روی بدن داشته باشد. از این رو پیش از مصرف با پزشک مشورت نمایید.
  • مصرف خوراکی یا موضعی روغن چای سبز برای مادران باردار و شیرده ممنوع است.

  • بهتر است پیش از استفاده از این روغن برای هر هدفی، آن را با یکی از روغن های حامل مانند روغن نارگیل یا روغن بادام ترکیب کرده تا غلظت آن کم شود.
  • پیش از استفاده موضعی روغن چای سبز روی پوست ابتدا آن را در ناحیه کوچکی تست کنید تا در صورت بروز حساسیت از آن استفاده نکنید.

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو تا عید

‎ نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۱۲ کیلو لاغری با دمنوش گیاهی تا عید، همین الان میتونین مشاوره رایگان بگیرین.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو