خواص روغن آووکادو و کاربردهای جالب این روغن برای سلامتی و زیبایی

خواص روغن آووکادو و کاربردهای جالب این روغن برای سلامتی و زیبایی


منبع: آرگا

119

1400/5/16

20:10


در واقع روغن آووکادو نیز مانند دیگر روغن های طبیعی دارای مزیت و فوایدی است که در این مقاله سعی داریم شما را با برخی از این خواص روغن آووکادو آشنا نماییم با ما همراه شوید.

به طور کلی روغن آووکادو که از میوه آووکادو تولید می شود به عنوان یکی از سالم ترین انواع روغن ها شناخته می شود. روغن آووکادو به خاطر داشتن مقادیر زیادی ویتامین A و B، ریبوفلاوین، اسید اوئیک و اسید های چرب خواص بسیاری را در خود جای داده و عمدتا وقتی روغن آن تصویه می شود رنگش به زرد متمایل خواهد شد.

آشنایی با خواص روغن آووکادو

بهتر است بدانید که روغن آووکادو در واقع یک پدیده تازه نیست زیرا برنابه کوبو مورخ قرن شانزدهم در کشور اسپانیا که از سال ۱۵۹۶ میلادی به آمریکا سفر کرده بود بر اساس شواهد به جا مانده از روغن آووکادو برای پخت و پز استفاده می کرده است. آووکادو درختی است که ارتفاع آن معمولا به حدود ۶ متر می رسد و در قسمت های گرم آمریکا و برزیل و غرب هندوستان پرورش می یابد. همچنین این میوه را می توان بومی مناطق آمریکای جنوبی دانست که امروزه در سراسر نقاط جهان گسترش یافته است.

مزیت و خواص روغن آووکادو

برگ های درخت آووکادو ضخیم و سبز و گل های آن معمولا کوچک و سبز رنگ خواهند بود. میوه های آووکادو نیز مشابه میوه گلابی و دارای پوستی سخت به رنگ سبز تیره و یا سیاه هستند. امروزه می توانید در حدود ۴۰۰ نوع مختلف از این میوه را بیابید که برخی از آن ها دارای پوست صاف و رنگی سبز اما برخی دیگر سیاه و خشن خواهند بود.

میوه آووکادو در مقایسه با دیگر میوه ها و سبزیجات، آنتی اکسیدان بیشتری را در خود جای داده و به صراحت می توان گفت که تنها در پوست و گوشت آووکادو حدود ۳۰ درصد آنتی اکسیدان و درون هسته آن حدود ۷۰ درصد آنتی اکسیدان وجود دارد. عمدتا این آنتی اکسیدان ها مقدار کلسترول در بدن را کاهش می دهند و از انواع بیماری ها به ویژه بیماری های قلبی جلوگیری خواهند کرد. همچنین می توانند تورم در دستگاه گوارش را درمان و بیماری های التهابی را کاهش دهند.

دانه های آووکادو دارای مقدار کمی در حدود ۲% روغن هستند که این روغن غلیظ و سفت و به رنگ زرد مایل به سبز خواهد بود. همچنین ۷% روغن اشباع شده مانند اسید پالمیتیک و اس ید استئاریک، اسید آراشیدیک، اسید میریستیک و حدود ۸۰% روغن های اشباع نشده مانند اسید اولئیک و اسید لینولئیک را شامل می شود.

تاثیر روغن آووکادو بر سلامتی

آووکادو برای پوست و مو:

توجه داشته باشید که آووکادو سرشار از خواص و مزیت برای پوست و موها می باشد که در ادامه سعی داریم برخی از آن ها را شرح دهیم:

درمان پسوریازیس:

بر اساس مطالعه ای که در سال ۲۰۰۱ انجام شده متخصصان به این نتیجه رسیدند که استفاده موضعی از روغن آووکادو برای درمان پسوریازیس مفید است.

رفع جوش و آکنه صورت:

این روغن به منظور پیشگیری و درمان آکنه و جش صورت نیز مفید خواهد بود. روغن آووکادو به راحتی درون پوست نفود می کند، چربی پوست را کنترل کرده و سلول های مرده را از بین خواهد برد که در نتیجه به درمان آکنه و جوش صورت کمک می کند.

مزیت استفاده از روغن آووکادو

مرطوب کننده طبیعی پوست:

این روغن می تواند به درون پوست نفوذ کرده و پوست را نرم و هیدراته می کند. همچنین از خشک کردن پوست جلوگیری کرده و آن را مرطوب نگه می دارد.

رفع سیاهی دور چشم:

به طور کلی روغن آووکادو به خاطر داشتن مقدار بسیار زیادی از ویتامین ها و اسید های چرب برای رفع سیاهی دور چشم افراد مفید خواهد بود .

جوان سازی پوست:

توجه داشته باشید که روغن آووکادو دارای خاصیت ضد پیری نیز می باشد که رادیکال های آزاد را از بین برده و با تولید مقادیر زیادی کلاژن برای جلوگیری از چروک پوست و جوان سازی آن مفید خواهد بود.

فواید آووکادو برای جوانسازی پوست

درمان ریزش مو ها و تقویت آن:

معمولا این روغن به منظور جلوگیری از ریزش موها ویتامین های لازم و ضروری مانند ویتامین D و ویتامین H را تامین خواهد بود. همچنین روغن آووکادو غنی از ویتامین E و B می باشد که موجب تقویت و افزایش رشد موها خواهد شد.

ضد آفتاب طبیعی:

می توانید از روغن تولید شده آووکادو به عنوان یک ضد آفتاب طبیعی استفاده کنید که معمولا از آفتاب سوختگی و تیره شدن پوست صورتتان جلوگیری خواهد کرد.

افزایش رشد ناخن ها:

همچنین این روغن می تواند برای تقویت و افزایش رشد ناخن ها نیز موثر باشد و علاوه بر شکنندگی ناخن را درمان نماید. برای استفاده از آن می توانید ۱ قاشق چایخوری روغن آووکادو را با ۱ قاشق چایخوری روغن هسته انگور ترکیب کنید و هر شب پیش از خواب ناخن ها را با آن ماساژ دهید.

خصوصیات بارز روغن آووکادو

فواید درمانی و دارویی آووکادو:

توجه داشته باشید که روغن آووکادو علاوه بر خاصیت هایی که برای پوست و مو دارد، می تواند در عرصه دارویی و درمانی نیز موثر عمل نماید و به همین منظور در ادامه برخی از خواص دارویی روغن آووکادو را بیان کرده ایم:

درمان فشار خون:

آووکادو را می توان یک روش طبیعی برای کاهش فشار خون بالا دانست زیرا چربی های غیر اشباع شده در روغن آن می تواند تاثیر مثبتی در کاهش فشار خون افراد داشته باشد.

افزایس سلامتی چشم ها:

مقدار بسیار زیاد آنتی اکسیدان لوتئین در روغن آووکادو می تواند برای سلامت چشمان شما مفید باشد و در مواردی خطر ابتلا به آب مروارید و دژنراتیو ماکولا را کاهش دهد.

کاهش کلسترول و سلامت قلب:

آووکادو دارای مقادیر بالایی از اسید اولئیک می باشد که عمدتا به عنوان یک غذای کاهش دهنده کلسترول بالای خون شناخته می شود. همچنین این روغن با کاهش میزان کلسترول و تری گلیسیرید بالای خون برای سلامت قلب و عروق و همچنین جلوگیری از حمله قلبی و سکته قلبی مفید خواهد بود.

خواص دارویی روغن آووکادو

درمان روماتیسم و آرتروز:

تحقیقات انجام شده در فرانسه به این نتیجه رسیده که مصرف روغن آووکادو در رژیم غذایی می تواند برای درمان بیماری های مختلفی اعم از آرتروژ، روماتیسم و حتی پوکی استخوان مفید باشد.

رفع بیماری پیرادندانی:

از دیگر خواص آووکادو به ویژه روغن آن می توان به پیشگیری و درمان بیماری پیرادندانی اشاره کرد. در واقع بیماری پیرادندانی عمدتا بافت های نگهدارنده دندان مانند لثه و بافت استخوانی اطراف آن را درگیر می کند که در مراحل اولیه با درگیر نمودن لثه باعث ایجاد التهاب شده و با خونریزی در زمان مسواک زدن آغار خواهد شد. در مراحل بعدی نیز با درگیر شدن الیاف نگهدارنده و استخوان به مراحل پیشرفته تری می رسد و در نهایت با شدید شدن بیماری دندان ها لق و از دست خواهند رفت.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو