خواص روغن گل همیشه بهار برای پوست، مو و سلامت بدن

خواص روغن گل همیشه بهار برای پوست، مو و سلامت بدن


منبع: آرگا

3

1402/3/17

20:37


روغن گل همیشه بهار یا کالاندولا به صورت مستقیم در تهیه انواع پماد و کرم استفاده می شود. گل همیشه بهار حاوی آنتی اکسیدان و ترکیبات فراوانی است که خواص دارویی بسیاری دارد. در این مطلب به خواص روغن گل همیشه بهار اشاره می شود.

روغن گل همیشه بهار دارای خواص ضد قارچی، ضد التهابی و ضد باکترایی می باشد و ریز مغذی های مفید زیادی دارد. از این روغن در صنعت عطر سازی و تغذیه نیز استفاده می شود. اگر مایلید تا از خواص روغن گل همیشه بهار اطلاع کافی داشته باشید با ادامه مطلب همراه ما باشید.

آشنایی با خواص روغن گل همیشه بهار

روغن گل همیشه بهار که به اسم کالاندولا نیز شناخته می شود نوعی روغن گیاهی و طبیعی بوده و از گل همیشه بهار به دست می آید. این گیاه سالیان درازی است که به صورت دمنوش، روغن، رنگ دهنده، ضماد گیاهی و مصارف دارویی تحت استفاده است. قسمت قابل توجهی از حرید و فروش روغن گل همیشه بهار به خاطر خواص دارویی و سلامتی آن می باشد.

چرا که این روغن خاصیت ضد قارچی، باکتریایی و ضد التهابی دارد. همچنین سرشار از ریزمغذی های مفید می باشد. از این روغن در صنایع غذایی و عطر سازی نیز استفاده می شود. گل همیشه بهار در ماه های گرم سال معمولا گل می دهد و در نواحی کوهستانی و مرطوب حضور دارد.

این گل بومی مناطق معتدل و کوهستانی آسیا و جنوب اروپا بوده و در کشورمان در غرب و جنوب غربی به ویژه ارتفاعات بالای ۲۵۰۰ متر در استان کهکیلویه و بویراحمد رویش دارد. گل همیشه بهار دارای گل های کوچک و پر گلبرگی است که به رنگ های نارنجی، زرد و گاها قرمز دیده می شوند.

بعد از چیدن گل همیشه بهار، گلبرگ های آن را خشک و از آن روغن استخراج یا به عنوان دمنوش استفاده می کنند. روغن گل همیشه بهار به طور مستقیم در تهیه انواع پماد و کرم استفاده می شود چرا که سرشار از آنتی اکسیدان و روغن های فرار بوده که خواص زیادی دارند.

این گل گیاهی علفی، یکساله و پایا می باشد و ساقه ای به طول ۲۰-۵۰ سانتی متر دارد که اواخر بهار تا پاییز زمان گلدهی گل همیشه بهار است. میوه آن نیز قهوه ای رنگ و با سطح ناهموار است. برگ های گیاه ساده ، بیضوی و دراز پوشیده از کرک است. حاشیه برگ ها موج‌دار به رنگ سبز مایل به قهوه ای روشن است. در ادامه به خواص گل همیشه بهار اشاره می شود.

عملکرد اصلی گل همیشه بهار

این گیاه عملکرد ضد التهاب و قاعده آور داشته و در روسیه به وفور وجود دارد. همچنین گل همیشه بهار در روسیه به عنوان پنی سیلین روسی شناخته می شود. مهمترین کاربردهای گل همیشه بهار عبارت است از:

  • قاعده آور
  • نرم کننده
  • بهبود زخم
  • ضد التهاب
  • ضد میکروب
  • مرهم

خواص کلی روغن کالاندولا

از جمله خاصیت های کلی روغن گل همیشه بهار می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • بهبود سرخک و آسم
  • بهبود میخچه و زگیل
  • سوختگی های خفیف
  • کاهش التهاب و درد ناشی از آفتاب سوختگی و سرما زدگی

  • نرم کننده مو
  • بهبود گردش خون
  • رفع  افتادگی و چین و چروک پوست
  • ضد قارچ
  • بهبود جریان خون
  • ضخامت ریشه موی سر
  • رنگ طبیعی برای موی سر
  • تسکین گلو درد
  • درمان شوره سر
  • آرامش اعصاب
  • درمان سردرد و سرگیجه
  • درمان زخم واریس

  • شادابی پوست
  • ضد التهاب روده
  • درمان اگزما و خشکی پوست
  • درمان زخم نوک پستان در دوران شیردهی
  • درمان خشکی و ترک های پوستی
  • درمان گزش حشرات

قابل ذکر است طبع روغن گل همیشه بهار نیز سرد و خشک یا سوداوی می باشد.

تاثیر روغن گل همیشه بهار بر پوست

از جمله اثرات روغن گل همیشه بهار بر روی پوست عبارت است از:

جلوگیری از پیری زودرس

خشکی پوست از زیبایی و جذابیت صورت می کاهد. در ضمن منجر به پیری زودرس پوست هم می شود. روغن گل همیشه بهار با خواص آبرسانی و مرطوب کنندگی اش مانع از خشکی پوست می شود. آنتی اکسیدان های موجود در این روغن موجب التیام پوست آسیب دیده شده و سبب شاداب تر و جوان تر شدن پوست صورت می شوند.

بهبود پوست تحریک یافته و زخم شده

روغن گل همیشه بهار همانطور که اشاره شد خاصیت ضد التهابی قوی داشته و برای تهیه داروهای تسکین دهنده آفتاب سوختگی، گزش حشرات، بثورات جلدی، خراش و دیگر مشکلات پوستی جزئی استفاده می شود. همچنین این گیاه خواص ضد باکتری و ضد عفونی کنندگی داشته و از عفونت زخم پیشگیری می کند.

جلوگیری از آکنه

خاصیت ضد باکتریایی روغن گل همیشه بهار به پاکسازی باکتری ها در منافذ پوستی کمک کرده و باید دانست وجود باکتری در منافذ پوستی به آکنه منجر می شود.

مرطوب کنندگی عالی

حفظ رطوبت و آبرسانی پوست سبب شادابی آن می شود. روغن گل همیشه بهار مرطوب کنندگی عالی داشته و مانع از خشک و ترک پوست می شود.

جلوگیری از آفتاب سوختگی

بهترین راهکار برای جلوگیری از آفتاب سوختگی این است که ساعات طولانی در مقابل نور مستقیم خورشید قرار نگیرید اما راه دیگر برای بهبود آفتاب سوختگی این است که از روغن گل همیشه بهار کمک بگیرید. این روغن خاصیت ضد التهاب داشته و پوست آفتاب سوخته را تسکین می بخشد و از قرمزی و التهاب آن می کاهد.

می توانید چند قطره از روغن کالاندولا را با مرطوب کننده ای ترکیب نموده و روی پوست آسیب دیده بزنید. قابل ذکر است این روغن به عنوان یکی از مواد اولیه در برخی کرم های ضد آفتاب وجود دارد.

تسکین خارش پوست

روغن گل همیشه بهار خاصیت تسکین دهندگی و ضد التهاب دارد. اگر آن را روی محل گزش یا نیش حشرات بزنید خارش ناشی از گزش آن ها از بین می رود. این ماده سبب تسکین خارش، کاهش قرمزی و التهاب شده و محل گزش را ضد عفونی می کند.

بهبود عفونت های قارچی پوست

عفونت قارچی پوست مسری بوده و قابل انتقال به دیگران است. برای بهبود این عفونت بایستی از سریعا از گسترش عفونت در بدن جلوگیری کنید. یک روش موثر طبیعی استفاده از روغن گل همیشه بهار می باشد که خاصیت ضد قارچی و ضد التهابی دارد. همچنین موجب بهبود عفونت های قارچی و بیماری پای ورزشکاران می شود.

تاثیر روغن گل همیشه بهار برای تقویت و رشد مو

رشد مو نقش موثری در زیبایی ظاهری دارد. اگر موهای خشک یا چربی دارید و یا این که موها سفیدی زودرس پیدا کرده یا ریزش دارند به کمک روغن گیاهی گل همیشه بهار آن را تقویت و سبب رویش مجدد موها شوید.

این روغن خاصیت بازسازی داشته و به رشد موها کمک می کند و از آن ها در مقابل عوامل محیطی حفاظت می کند. همچنین روغن گل همیشه بهار عفونت های پوستی نظیر خارش و شوره سر را از بین می برد و توسط استفاده موضعی آن می توان شوره سر را بهبود بخشید.

روغن گل همیشه بهار و درمان عفونت گوش

گوش میانی ممکن است عفونت پیدا کند. اکثر عفونت ها به طور معمول خود به خود و با گذشت زمان از بین می روند. اما برای بهبود سریع و پیشگیری از تشدید عفونت می توان از روغن گل همیشه بهار کمک گرفت. قطره روغن گل همیشه بهار برای درمان درد ناشی از عفونت به مدت ۳-۴ روز موثر است.

بهبود التهاب ناشی از پوشک نوزاد

ممکن است برخی نوزادان به پوشک حساسیت داشته و در مواردی دچار سوختگی و التهاب ناشی از پوشک گردند. از این رو می توان از روغن گل همیشه بهار استفاده که برای بهبود التهاب ناشی از پوشک و پوست حساس نوزاد بهترین گزینه محسوب می شود. به این ترتیب چند بار در روز از این روغن به محل مورد نظر بزنید.

روش و میزان استفاده از روغن گل همیشه بهار

جهت استفاده موضعی برای بخش های آسیب دیده و التهاب یافته پوست روزانه دو الی سه بار روی محل مورد نظر اعمال شود. سپس به مدت سه دقیقه به شکل دورانی و با نوک انگشت آن را ماساژ دهید. همچنین برای استفاده جهت موهای خشک و شکننده روغن گل همیشه بهار روی ساقه مو ماساژ داده شود.

بعد سر را با کلاه یا روسری نازکی پوشانده و دو دقیقه سشوار باد گرم روی ان بگیرید. بعد از دو ساعت موها را با آب و شامپوی ملایم شستشو دهید. از آب گرم استفاده نشود و موها را آنقدر شستشو ندهید که همه روغن از روی آن پاک شود.

روغن گل همیشه بهار را در جای خنک و دور از نور آفتاب نگهداری نمایید و از دسترس کودکان دور باشد. قابل ذکر است استفاده از این روغن در بارداری و شیردهی خطرناک است. این روغن نباید با داروهای ضد افسردگی استفاده شود. همچنین روغن گل همیشه بهار را مستقیما روی زخم های باز استفاده نکنید.

برای استفاده موضعی ابتدا کمی از آن را در محلی که در دید نیست تست کنید و اگر حساسیتی مشاهده نشد، دوز آن را به تدریج اضافه کنید. گفتنی است افراد حساس به گیاهان دارویی از مصرف این روغن خودداری کنند. و در افراد مبتلا به فشار خون روغن گل همیشه بهار منع مصرف دارد.

در صورت تمایل برای آشنایی با خواص روغن گل سرخ و خواص روغن میخک روی لینک ها کلیک کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو