خواص رزهیپ و مضرات مصرف این شبه میوه

خواص رزهیپ و مضرات مصرف این شبه میوه


منبع: آرگا

14

1401/9/10

20:08


در این مطلب در باره خواص رزهیپ صحبت می کنیم که درمان عفونت های کلیه، درمان مشکلات جنسی، تقویت سیستم ایمنی بدن و غیره را شامل می شود.

رزهیپ شبه میوه ای از گیاهان تیره رزا در خانواده Rosacea  می باشد. گیاه رزا حدودا صد گونه می باشد که به صورت گسترده در سراسر خاورمیانه، آمریکای شمالی، آسیا و اروپا رشد می کند. در این مطلب درباره خواص رزهیپ صحبت خواهیم کرد.

آشنایی با خواص رزهیپ

آشنایی با خواص رزهیپ

در اروپا فراوان ترین مورد گونه Rosa canina می باشد که یک درختچه بومی است. شبه میوه های گونه رزا به علت برخورداری از مقدار بالای ترکیبات فعال زیستی هم برای تغذیه و هم برای اهداف دارویی مورد استفاده قرار گرفته اند. این گیاه از سطح بالایی از آنتی اکسیدان و آنتی میکروبی برخوردار است. خاصیت آنتی اکسیدانی این گیاه، به علت پلی فنولها، ویتامین B، ویتامین C و کاروتنوئیدهای موجود در آن می باشد و این ترکیبات امکان دارد اثرات سینرژیسم (هم افزایی) هم داشته باشند. البته دارای خاصیت های ضد التهابی، ضد سرطانی و ضد دیابتی می باشد.

افزودن اسید اسکوربیک (ویتامین ث) در رژیم غذایی بسیار اهمیت دارد. این ویتامین تاثیر مفیدی در کاهش شناختی و بیماری آلزایمر دارد. غلظت این ویتامین در رزهیپ به عوامل مختلفی وابسته می باشد و دارای طیف وسیعی از غلظت می باشد. در رزا روگوزا ۱۲۰۰ میلی گرم در لیتر و در رزا کانیا ۶۰۰ میلی گرم در لیتر یافته شده است.

از آنجایی که بعضی از فلانوئیدها و اسیدهای چرب فقط یا عمدتا در دانه های رزهیپ “شبه میوه” یا به اصطلاح pseudofru دارای اهمیت است که میان پودر رز هیپی که تنها از پوسته رزهیپ به دست آمده است و آنچه ترکیبی از دانه و پوسته می باشد حتما تفاوت قائل شوید. بعضی از مطالعات گفته اند که از گیاه رزهیپ، برای درمان سنگ کلیه، فشار خون بالا، بیماری های گوارشی و مشکلات تنفسی مانند برونشیت، سرماخوردگی و سرفه استفاده می شود.

فایده های رزهیپ

انواع مختلف رزهیپ

بیشتر آنها دارای پنج گونه متفاوت هستند:

  • گل رز آرونسیس
  • گل رز کانیا
  • گل سرخ
  • گل رز سوزنی
  • گل رز روبیژینوزا

کاربردهای رزهیپ

رزهیپریال قسمت گرد گل رز می باشد که درست در زیر گلبرگها قرار دارد. رزهیپ دارای دانه های گیاه گل رز می باشد. از رزهیپ خشک شده و دانه های آن برای به دست آوردن دارو استفاده می شود. رزهیپ تازه دارای ویتامین ث است، البته بعضی از اشخاص آن را منبع ویتامین ث می دانند. البته، مقدار زیادی از ویتامین ث موجود در رزهیپ در زمان خشک شدن و پردازش نابود می شود. افزون بر ویتامین ث، سایر مواد شیمیایی طبیعی موجود در رزهیپ امکان دارد برای انواع بیماری ها دارای فایده باشد. از گیاه رزهیپ در صنایع غذایی، برای به دست آوردن مربا، چای، سوپ و حتی به عنوان منبع طبیعی ویتامین ث مورد استفاده قرار می گیرد.

ارزیابی خواص رزهیپ

درد مفاصل و سفتی ناشی از آرتروز

از خواص فوق العاده رزهیپ می توان برای تسکین درد مفاصل و سفتی ناشی از آرتروز اشاره کرد. از رزهیپ برای آرتروز و درد پس از جراحی مفصل استفاده می شود. بیشتر تحقیقات نشان دهنده این هستند که استفاده خوراکی رزهیپ می تواند درد و سفتی مفاصل را کاهش دهد و عملکرد افراد مبتلا به آرتروز را بهبود ببخشد.

اثرات ضد درد و ضد التهابی

 یکی دیگر از خواص معجزه انگیز رزهیپ ضد التهابی و ضد درد بودن آن است. تحقیقات و مطالعات علمی نشان دهنده این هستند که این گیاه از اثر ضد التهابی و ضد درد برای افراد با التهاب مفاصل برخوردار می باشد. نکته مهم دیگری که وجود دارد مخاط دستگاه گوارش، عصاره رزهیپ را بسیار بهتر از NSAID  تحمل می نماید. اثرات مسکنی آن بر التهاب، درد و تورم بیشتر، بسته به دوز و میزان رزهیپ متغیر می باشد.

بیان مزایا رزهیپ

پیشگیری از پیری پوست

از دیگر خواص بی نظیر رزهیپ می توان به پیشگیری از پیری پوست اشاره کرد. استفاده ازپودر رزهیپ، در کاهش چین و چروک و بهبود کیفیت پوست در افراد مسن کمک می نماید و به عنوان یک محصول ضد پیری شناخته می شود.

درد پس از عمل سزارین

تحقیقان نشان دهنده این هستند که استفاده یک دوز عصاره رزهیپ امکان دارد فورا پس از عمل سزارین در کاهش درد و کاهش نیاز به مصرف دارو های ضد درد کمک نماید.

گرفتگی های قاعدگی

مطالعات اولیه نشان می دهند که استفاده از عصاره رزهیپ احتمالا در تسکین درد ناشی از قاعدگی موثر باشد و به ما کمک بسیاری نماید.

عفونتهای کلیه، مثانه یا مجاری ادرار (عفونت های دستگاه ادراری یا UTIs)

بر طبق شواهد علمی استفاده از رزهیپ در سزارین امکان دارد احتمال وجود باکتری در دستگاه ادراری را پایین بیاورد. ولی به نظر نمی رسد از نشانه UTI پیشگیری نماید.

توضیح در مورد خواص رزهیپ

چاقی

مطالعات اولیه نشان دهنده این هستند که استفاده از پودر رزهیپ به همراه آب سیب بر وزن یا سطح قند خون در افراد چاق تاثیر نمی گذارد. اما امکان دارد کمی کلسترول و فشار خون را پایین بیاورد. مطالعات بر موش ها نشان داد که استفاده از دانه های رزهیپ به مقدار ۱۰۰ میلی گرم روزانه به مدت سه ماه، تا ۱۷ درصد چربی احشایی شکم، وزن بدن و شاخص توده بدنی را در گروه تحت درمان با رزهیپ، کاهش داد. چون محققین به این نتیجه دست پیدا کردند که درمان رزهیپ برای درمان چاقی بسیار دارای فایده می باشد.

مشکلات جنسی

از دیگر خواص بی نظیر رزهیپ می توان به درمان مشکلات جنسی اشاره کرد. تحقیقاتی وجود دارد که نشان دهنده این هستند که استفاده از رزهیپ می تواند رضایت جنسی افراد را در زمان فعالیت جنسی بالا ببرد.

مزیت های دیگر رزهیپ

برای مداوای سرطان، شب ادراری، تقویت سیستم ایمنی بدن، بزرگ شدن پروستات، آنفولانزا، سرماخوردگی، دیابت، اسهال، مشکلات واژن یا رحم، نقرس، فشار خون بالا، درد ناشی از فشار بر عصب سیاتیک، عفونت ها، سطح بالای کلسترول یا سایر چربی ها، مشکلات معده و روده و … احتمال دارد در بعضی از مطالعات علمی به آنها اشاره شده باشد.

آشنایی با فواید رزهیپ

مضرات رزهیپ

اصولا چنانچه  رزهیپ به صورت خوراکی استفاده شود اثرات جانبی زیادی نخواهد داشت و ایمن می باشد. البته به اینکه از کدام نوع رزهیپ هم استفاده شود امکان دارد عوارض جانبی متفاوتی داشته باشد. به عنوان مثال زمانی که گل رز رزینا استفاده می شود، حتی اگر در مقدار زیاد و دارویی استفاده شود، باز هم بسیار ایمن می باشد. اما زمانی که از رزهیپ داماسکنا استفاده شود، در صورت مناسب در مقادیر بالاتر دارویی، امکان دارد ایمن باشد و بنابراین باید با احتیاط استفاده شود. اطلاعات معتبر کافی برای اطلاع از اینکه آیا رزهیپ مشتق شده از سایر انواع گیاهان، در مقادیر بزرگتر دارویی بی خطر است یا خیر وجود ندارد. البته برخی دیگر از عوارض جانبی رزهیپ می تواند به شکل اسهال و خستگی ظهور پیدا کند.

نکته مهم در استفاده از رزهیپ

اطلات مطمئن و کافی از مصرف این گیاه در بارداری و شیردهی وجود ندارد. به علت مقدار زیاد ویتامین سی موجود در این گیاه، در دوزهای بالا، رزهیپ امکان دارد احتمال ابتلا به سنگ کلیه را بالا ببرد و بنابراین در این بیماران باید با احتیاط استفاده شد.

در اتمام مطالعه این مطلب، به جهت آشنایی با مطالب بیشتر در زمینه خواص مواد غذایی خواص روغن گل سرخ و خواص گل محمدی دیدن نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو