گلاب اصل را چطور تشخیص دهیم؟

گلاب اصل را چطور تشخیص دهیم؟


منبع: آرگا

319

1400/2/10

00:06


توجه داشته باشید که تشخیص گلاب اصل از گلاب تقلبی چندان سخت و پیچیده نیست و شما می توانید با مطالعه این مقاله با روش ها و اصول شناخت گلاب اصل آشنا شوید.

به طور گلاب یکی از معروف ترین عرقیاتی است که خواص درمانی بی شماری را به خود اختصاص داده و امروزه یکی از کالاهای صادراتی کاشان و ایران محسوب می شود. بسیاری از مردم ترجیح می دهند که گلاب ناب را به جای عطاری ها مستقیما از کاشان تهیه کنند که البته در این روند برای تشخیص گلاب اصل دچار مشکل خواهند شد.

آشنایی با نحوه تشخیص گلاب اصل

بهتر است بدانید که گلاب دارای خاصیت های بسیار زیادی است که برای پوست، مو و بدن بسیار مفید هستند. همچنین بزرگ ترین مشکل اینجاست که این خواص شگفت انگیز را تنها در گلاب اصلی می توانید بیابید و امروزه سود جویانی هستند که دست به تولید گلاب ها تقلبی می زنند و برای اینکه شما بتوانید گلاب های تقلبی را از اصل تشخیص بدهید بایستی تکنیک هایی را به خاطر داشته باشید. توجه داشته باشید که گلاب همواره یکی از عرقیات گیاهی بوده که خواص درمانی و بهداشتی بی شماری را در خود جای داده اما این خواص زمانی قابل استفاده هستند که گلاب اصل باشد. گلاب اصل کاشان یکی از ممتازترین گلاب های موجود در ایران است که همواره گلابی اصل و دارای خواص خواهد بود. با وجود این موارد به سختی می توان گلاب اصل و تقلبی را از هم تشخیص داد زیرا در تولید سنتی گلاب معمولا گل های محمدی درون دیگ های گلاب گیری ریخته شده و سپس وارد فرآیند تقطیر خواهند شد. در این فرآیند بخاری که از تقطیر گل محمدی و آب به دست می آید سرد شده و به گلاب تبدیل خواهد شد. همچنین گلاب گیری ممکن است تا ۴ ساعت هم طول بکشد و برای مثال اگر ۳۰ کیلوگرم گل محمدی و ۸۰ لیتر آب درون دیگ ریخه شود پس از این زمان ۴۰ لیتر گلاب سنگین و درجه یک به دست خواهد آمد. همانطور که متوجه شدید فرآیند گلاب گیری هم بسیار زمانبر است و هم مقدار زیادی گل تازه چیده شده می خواهد اما گل های سرخی که پیش از ظهر چیده می شوند و به کارگاه آورده می شوند این روند مشخص می کند که چرا برخی از افراد سودجو نمی خواهند این زحمت را به خود بدهند و راه آسان و متقابلانه را در پیش خواهند گرفت. به صراحت می توان گفت که این افراد گل کمتری درون دیگ می ریزند و در پایان به آن اسانس های تقلبی می زنند تا عطر و طعم گلاب درجه یک را پیدا کنند. سپس آن را به دست مشتری می دهند یا از ترکیب اسانس های مصنوعی با آب چیزی می سازند که عطر و بوی گلاب می دهد اما گلاب اصل نیست.

چگونگی تشخیص گلاب اصل

ویژگی های گلاب خالص:

دقت داشته باشید که گلاب اصل بسیار شفاف و روشن، بدون رسوب است و بوی آن بوی مطبوع گل محمدی و فاقد ترشیدگی است. همچنین گلاب اصل بسیار سنگین و مایل به تلخی است که از جمله مهم ترین نشانه های اصل بودن به شمار می رود. به طور کلی اینکه چرا گلاب ترش می شود دلایل مختلفی دارد زیرا در فرآیند تولید و نگهداری گلاب اصول بهداشتی رعایت نمی شود و یا اینکه گل محمدی چیده شده از گلستان بلافصله در فرآیند استحصال گلاب قرار نگرفته و خود گل محمدی طعم و بوی ترشیدگی پیدا خواهد کرد. همچنین می توانید برای جلوگیری از خراب شدن و ترش شدن گلاب در هنگام مصرف نیز از لب زدن بطری گلاب خودداری نمایید و بطری گلاب را در فضایی خنک نگهداری نمایید.

آشنایی با خصوصیات گلاب اصل

روش های تشخیص گلاب اصلی:

همانطور که متوجه شدید گاهی اوقات گلابی که تهیه می کنید اصل نیست و شما از این موضوع بی اطلاع خواهید بود اما در ادامه سعی داریم تا به بیان روش های تشخیص گلاب اصل بپردازیم تا بتوانید با اطمیان بیشتری این عرقیجات را تهیه کنید:

خرید از مکان های معتبر:

در ابتدا باید سعی کنید گلاب و عرقیجات خود را از مکان های معتبر تهیه کنید. با وجود اینکه گلاب کاشان از گذشته های دور تاکنون معروف بوده اما خود مردم کاشان هم می دانند که تمامی گلاب هایی که در این شهر به فروش می رسند الزاما اصل و باکیفیت نیستند و به همین منظور توصیه می شود از مکان های شناخته شده گلاب و عرقیجات طبیعی را تهیه کنید.

بررسی عطر و بوی گلاب:

اگر چنانچه فرصت دیدن گل محمدی از نزدیک را داشتید حتما آن را بو کنید و عطرش را به خاطر بسپارید زیرا گلاب اصل کاشان عطر گل محمدی را دارد اما این عطر کمی ملایم است. اگر گلابی را  که تهیه می کنید عطر تندی دارد باید به کیفیت آن شک کنید و بدانید الزاما عطر زیاد و تند نشان دهنده کیفیت گلاب نیست زیرا این عطر تند می تواند ناشی از اسانس های تقلبی اضافه شده به گلاب باشد. همچنین برای تشخیص بهتر هم می توانید مقداری کمی از گلاب را درون ظرفی بریزید و آن را بو کنید. اگر گلاب اصل باشد همین مقدار کم از گلاب بوی فوق العاده ای خواهد داشت و عطر آن در فضای اطراف می پیچد.

آشنایی با عطر گلاب اصل

بررسی رنگ شفافیت گلاب:

بهتر است بدانید که گلاب اصل معمولا باکیفیت و شفاف و کاملا بی رنگ است به گونه ای که هیچ ناخالصی و رسوبی در آن پیدا نخواهید کرد. به همین خاطر اگر ذرات معلقی درون گلاب دیدید بایستی به کیفیت آن شک کنید.

بررسی طعم گلاب:

برای تشخیص گلاب اصل توصیه می شود مقداری از آن را بچشید زیرا مزه گلاب اصل تلخ و گس است اما این تلخی اذیت کننده نیست و سریع از بین می رود. هر چقدر گلاب سنیگن تر باشد و میزان گل محمدی بیشتری برای تهیه آن استفاده شده باشد گلاب نیز تلخ تر خواهد بود. برای مثال گلاب دو آتیشه مزه تلخ تری دارد اما دقت داشته باشید که مزه گلاب نباید به هیچ وجه تند باشد و یا سر زبان را بسوزاند زیرا معمولا گلاب های تقلبی که دارای اسانس هستند سر زبان را می سوزانند. در پایان بهتر است بدانید که گذر زمان هم می تواند گلاب اصل را از گلاب تقلبی متمایز نماید زیرا گلابی که اصل و خالص باشد ماندگاری بالایی دارد و یک سال بعد هم که در آن را باز کنید همچنان همان عطر و بوی قبل را استشمام خواهید کرد اما گلاب های تقلبی که از اسانس در آن ها استفاده شده پس از مدتی عطر خود را از دست داده و مانند آب می شوند.

خصوصیات گلاب تقلبی و اصل

همچنین در ادامه پیشنهاد می شود که با کلیک بر روی لینک های مقابل با مطالب خواص گلاب و همچنین مطلب خواص گل محمدی نیز آشنا شوید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو