دلیل شوره سر چرب و روش های درمان آن

دلیل شوره سر چرب و روش های درمان آن


منبع: آرگا

3

1402/3/18

00:41


شوره سر چرب یکی از مشکلات شایعی است که بسیاری از افراد در سنین مختلف با آن مواجه می شوند. اگرچه شوره سر چرب مسری نیست و عارضه خاصی برای بدن به همراه ندارد، اما اگر درمان نشود، علاوه بر ظاهر نامطلوبی که ایجاد می کند، می تواند با مشکلات دیگری مانند ریزش مو همراه باشد. بر همین اساس در این مقاله قصد داریم با دلایل ایجاد شوره سر چرب و راه های درمان آن بیشتر آشنا شویم. بنابراین پیشنهاد می کنیم خواندن این مقاله را از دست ندهید!

پیشگیری از شوره سر چرب به کمک روش های طبیعی به معنای استفاده از محصولاتی است که از انواع گیاهان و دانه های موجود در طبیعت استخراج می شوند. البته داستان به همین سادگی ها نیست! چرا که شوره ها انواع مختلفی دارند که هر کدام از آن ها پاسخ متفاوتی به درمان نشان می دهند. به همین خاطر پیش از این که راهکاری برای کنترل شوره سر و پیشگیری از بروز آن ارائه دهیم، خوب است ابتدا با این عارضه ناخوشایند بیشتر آشنا شوید. در ادامه مطلب به مهم ترین دلایل شوره سر چرب و راهکارهایی برای درمان این عارضه خواهیم پرداخت.

منظور از شوره سر چیست و چگونه ایجاد می شود؟

در حقیقت شوره سر همان سلول های مرده است که با گذشت زمان از روی پوست سر جدا شده و به صورت پوسته های سفید بر سطح پوست و روی موها مشاهده می شود. به صورت کلی این عارضه با خارش و التهاب بر روی پوست سر و ایجاد چربی بر روی موها همراه است. هم چنین باعث جدا شدن پوسته ها از پوست سر و ریختن بر روی لباس می شود و با ایجاد ظاهر نامطلوب، اعتماد به نفس فرد را کاهش می دهد.

در حالت کلی شوره سر جرب یکی از شایع ترین مشکلات مویی در میان افراد است که احتمال دارد در طول دوره های سنی مختلف بروز کند. هنگامی که پوست سر و موها تغذیه مناسبی نداشته باشند و مواد مغذی لازم به آن ها نرسد، سلول های بیرونی پوست به تدریج از بین می روند. پس از مدتی که تعداد سلول های مرده افزایش یافت، این سلول ها از سطح پوست جدا شده و به صورت پوسته های سفید ظاهر می شوند.

باید خاطر نشان ساخت شوره سر چرب با عوارض زیادی همراه نیست. با این حال ممکن است از نظر ظاهری و نظافت مشکلاتی را به همراه داشته باشد و ظاهر افراد را نامرتب نشان دهد. هم چنین در بسیاری موارد ممکن است با التهاب و خارش در پوست سر همراه باشد. بهتر است بدانید که اگر از بروز شوره پیشگیری نشود، می تواند به مروز زمان باعث ریزش موی سر شود.

اصلی ترین دلایل شوره سر چرب

علائم و نشانه های شوره سر چرب

مهم ترین علائم شوره سر چرب به شرح زیر است:

  • خارش پوست سر
  • ریزش موقتی مو
  • پوسته پوسته شدن سر نوزادان
  • ایجاد لکه های چربی بر روی پوست سر
  • در برخی موارد با احساس سوزش در سر همراه است.
  • در موارد حاد و شدید با تورم و قرمزی پوست سر همراه است.
  • لایه لایه شدن پوست سر در آب و هوای سر تشدید می شود.
  • گاهی ممکن است احساس کنید که در سرتان دچار جراحت و زخم شده اید.

روش های پیشگیری از شوره سر چرب

دلایل به وجود آمدن شوره سر چرب چیست؟

اگرچه دلایل بسیاری در ایجاد شوره سر چرب نقش دارند، اما مهم ترین آن ها شامل موارد زیر هستند:

۱. شامپو نکردن موها به اندازه کافی از دلایل شوره سر چرب است

متداول ترین علت شوره سر چرب، ناتوانی در کنترل چربی پوست سر است. اگر موهای خود را به درستی نشویید و به اندازه کافی از شامپو استفاده نکنید، احتمال این که به شوره سر دچار شوید، بسیار زیاد است. در حقیقت زمانی که به اندازه کافی از شامپو استفاده نمی کنید، چربی ها روی پوست سر تجمع کرده و باعث ایجاد شوره سر می شوند. البته این بدان معنا نیست که موهای خود را به خوبی نشسته اید. بلکه امکان دارد به خاطر مصرف ناکافی شامپو یا استفاده از شامپوهای خیلی ملایم برای موهای چرب باشد.

چنانچه فکر می کنید که شوره سر شما ناشی از شستشوی ناکافی با شامپو است، می توانید در هفته چند بار موهای خود را با شامپو بشویید تا شوره سرتان کاملا از بین برود. شما می توانید با اقدامی اساسی تر و استفاده از یک شامپوی ضد شوره، خود را از شر شوره سر رها کنید. استفاده از شامپوی ضد شوره چند بار در هفته می تواند از تجمع چربی بر روی پوست سر شما پیشگیری کند.

۲. ابتلا به بیماری های خاصی باعث ایجاد شوره سر می شوند

درماتیت سبورئیک یکی از بیماری های مزمن پزشکی است که علاوه بر پوست سر، دیگر نواحی بدن را که دارای غدد چربی هستند، درگیر می کند. این بیماری باعث شوره سر و قرمزی پوست سر خواهد شد. البته ابتلا به بیماری هایی نظیر اگزما، پسوریازیس و … نیز می توانند از دلایل بروز شوره سر باشند. به منظور درمان شوره سر در این موارد بهتر است نوع مراقبت پوست و موی خود را تغییر داده و از شامپوهای مناسب استفاده کنید.

۳. پوست خشک از دلایل اصلی شوره سر چرب و ریزش مو است

خشکی پوست از شایع ترین دلایل بروز شوره سر چرب است. اگر به دلیل خشکی پوست به شوره سر مبتلا شده اید؛ تشخیص آن به آسانی صورت می گیرد. زیرا پوست سایر نواحی بدن تان نیز خشک خواهد بود. متأسفانه اگر شوره سر به دلیل خشکی پوست باشد، در روزهای سرد به ویژه زمستان این عارضه تشدید خواهد شد.

به منظور از بین بردن خشکی پوست و درمان شوره سر چرب باید از شامپوهای آبرسان که حاوی ترکیبات ملایم هستند، استفاده کنید. شامپوهایی که رطوبت پوست شما را تأمین می کنند، نقش مهمی در درمان شوره سر چرب ایفا خواهند کرد.

علل ایجاد و راه های درمان شوره سر

۴. ابتلا به قارچ های پوستی باعث بروز شوره سر می شوند

اگر از افرادی هستید که قارچ پوستی دارید، امکان دارد دچار شوره سر شوید. مالاسزیا نوعی قارچ است که بر روی پوست بدن و سر بسیاری از افراد وجود دارد. با این حال بسیاری از افراد نسبت به آن واکنش نشان می دهند. همانند درماتیت پوستی، سایر بیماری های پوستی نظیر انواع درماتیت، اگزما، پسوریازیس و … با وجود مالاسزیا تشدید خواهند شد.

برای درمان شوره سر در این شرایط می توان از شامپوهای ضد شوره استفاده کرد. هم چنین پیروی از یک روتین مراقبت پوست سر و مو می تواند بسیار مفید باشد.

۵. آلرژی داشتن به بسیاری از مواد باعث بروز شوره سر چرب می شود

اگر از جمله افرادی هستید که درگیری مشکلات پوستی و آلرژی هستید، احتمال دارد گرفتار شوره سر چرب شوید. آلرژی به هر چیزی، از گیاهان گرفته تا بادام زمینی، می تواند اصلی ترین دلیل شوره سر چرب باشد. اگر بعد از استفاده از یک محصول خاص دچار کهیر پوستی، خارش و حساسیت شدید، به شما اطمینان می دهیم که درگیر آلرژی هستید. برای درمان شوره سر، ابتدا بهتر است استفاده از محصول مذکور را متوقف ساخته و محصول دیگری را جایگزین آن نمایید.

راه های تشخیص شوره سر چرب

به منظور تشخیص شوره سر چرب می توانید نکات کاربردی زیر را مورد استفاده قرار دهید:

  • شوره سر قارچی با اگزما و پسوریازیس همراه است.
  • شوره سر چرب دانه های درشت و مایل به زرد دارد.
  • در شوره سر درماتیت سبورئیک خارش پوست سر و لکه های قرمز پوستی مشاهده می شود.
  • شوره سر خشک با دانه های ریز و سفیدی همراه است. این عارضه معمولا در فصول سرد سال بیشتر مشاهده می شود.
  • شوره سر پسوریازیس معمولا براق است و پوسته های آن ریز و پودری شکل می باشد.

درمان خانگی شوره سر چرب

درمان شوره سر چرب کار نسبتا راحتی است و با انجام چند راهکار خانگی تا حدودی می توانید آن ها را از بین ببرید. در ادامه به راه های درمان طبیعی شوره سر اشاره خواهیم کرد:

مهم ترین علائم شوره سر چرب

درمان شوره سر با نمک

استفاده از نمک می تواند در درمان خانگی شوره سر مؤثر باشد. نمک سلول های مرده پوست را از بین می برد و به باز کردن منافذ پوست کمک می کند. به کمک نمک می توانید تولید چربی اضافی پوست خود را کنترل کرده و به آبرسانی و رطوبت رسانی سطح پوست خود کمک کنید. برای این منظور کافی است مقداری نمک را به طور مستقیم بر سطح پوست خود بریزید. سپس دست خود را خیس کرده و پوست سر را ماساژ دهید. هم چنین می توانید مقداری نمک به شامپوی خود اضافه کنید و موهای خود را با آن بشویید.

درمان شوره سر با ماست

ماست ماده ای مؤثر برای درمان شوره سر و تقویت پوست و مو است. به منظور درمان قطعی شوره سر می توانید مقداری ماست را بر روی پوست سر خود قرار داده و بگذارید ۲۰ دقیقه بماند. سپس با یک شامپوی مناسب موهایتان را بشویید.

درمان خانگی شوره سر با روغن نارگیل

روغن نارگیل ماده ای مؤثر در درمان شوره سر چرب است. برای این منظور می توانید مقداری روغن نارگیل را بر روی اجاق گاز گرم کرده و به کمک آن پوست سر خود را به آرامی ماساژ دهید. اجازه دهید روغن نارگیل شب تا صبح بر روی موهای شما بماند. صبح روز بعد می توانید به کمک یک شامپوی ملایم موهای خود را شستشو دهید.

درمان شوره سر با حنا

حنا از گذشته های دور برای تقویت موها مورد توجه افراد بوده است. استفاده از حنا در درمان شوره سر راهکاری فوق العاده بوده که با تأثیراتی فوری همراه است. با یک بار استفاده از این ماده می توانید شاهد تأثیر شگفت انگیز آن بر پوست سر خود باشید. هم چنین به منظور درمان خانگی شوره سر قارچی می توانید این ماده را در ماسک های مختلف مورد استفاده قرار دهید تا شوره سر شما به طور کامل برطرف گردد.

درمان شوره سر با جوش شیرین

جوش شیرین پوست سر را پاکسازی کرده و شوره سر را برطرف می کند. استفاده از جوش شیرین به رفع سبوم اضافی پوست کمک می کند، PH پوست را متعادل نگه داشته و قادر به از بین بردن سلول های مرده از پوست می باشد.

درمان شوره سر با تخم مرغ

۲ عدد تخم را شکسته و زرده و سفیده آن را به خوبی با یکدیگر مخلوط کنید. ترکیب به دست آمده را بر روی پوست سرتان قرار دهید و اجازه دهید یک ساعت روی موهایتان بماند. بعد از یک ساعت موهای خود را به خوبی بشویید و کاملا خشک نمایید.

درمان خانگی شوره سر با سرکه سیب

سرکه سیب ماده ای مؤثر در رفع شوره سر است که خاصیت اسیدیته دارد. به همین خاطر می تواند سلول های مرده پوست سر را جدا کند، PH پوست را تنظیم کرده و از رشد قارچ بر روی پوست سر جلوگیری می کند.

راهکارهایی خانگی برای درمان شوره سر چرب

آیا راهی برای پیشگیری از شوره سر چرب وجود دارد؟

پیشگیری از شوره سر چرب تنها با اصلاح سبک زندگی امکان پذیر است. سبک زندگی سالم به سلامت پوست سر و جلوگیری از عارضه های پوستی کمک می کند. به منظور ایجاد تغییرات مثبت بر روی پوست سر خود می توانید نکات زیر را مد نظر قرار دهید:

۱. استرس خود را کنترل کنید

اضطراب بالا و تجربه موقعیت های استرس زا می تواند سیستم ایمنی بدن را تضعیف نماید. این اتفاق باعث ایجاد عارضه های پوستی نظیر شوره سر چرب، شوره سر خشک، شوره سر درماتیت سبورئیک و شوره سر پسوریازیس خواهد شد.

۲. رژیم غذایی خود را اصلاح کنید

رژیم غذایی سرشار از امگا ۳، ویتامین B و روی علاوه بر این که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود، اجازه نمی دهد پوست سر بستر مناسبی برای بروز انواع بیماری ها باشد.

۳. از شامپوهای ملایم استفاده کنید

اگر عادت دارید چند بار در هفته دوش بگیرید، بهتر است برای شستشوی موهای خود از شامپوهای ملایم استفاده کنید.

۴. موهای خود را به هیچ عنوان با آب داغ نشویید

آب داغ علاوه بر این به سلامت و بافت موها آسیب می رساند، پوست سر را تحریک می کند. بهتر است در هر شرایطی موهای خود را با آب ملایم شستشو دهید.

شوره سر چرب؛ از دلایل تا درمان

۵. استفاده از انواع رنگ مو را محدود کنید

استفاده از انواع محصولات آرایشی مو باعث تحریک پوست سر خواهد شد. تحریک پوست سر از اصلی ترین دلایل بروز شوره سر می باشد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو