ماجرای هجوم عاشقان عیسی مسیح به کلیسای زیبای وانک اصفهان در شب کریسمس چه بود؟

منبع: ساعد نیوز

2

1402/10/6

12:17


ساعدنیوز: در‌ حاشیه هیاهوی‌ دوشنبه‌ شب‌ کلیسای وانک.

ماجرای هجوم عاشقان عیسی مسیح به کلیسای زیبای وانک اصفهان در شب کریسمس چه بود؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ساعدنیوز به نقل از هفت صبح، ماجرای ازدحام جمعیت روبه‌روی کلیسای وانک چه بود؟ احتمالا دیروز تصاویر ازدحام جمعیت روبه‌روی کلیسای وانک اصفهان را دیده‌اید ولی هنوز نمی‌دانید ماجرا چیست و چرا خیابان منتهی به کلیسا در آن ساعت از شب از جمعیت مشتاق ورود به کلیسا پر شده بود؟

در روزهای منتهی به سال نو و میلاد حضرت مسیح درهای کلیسای وانک به روی مردم باز است و مردم امکان بازدید و عکاسی از آن را دارند. به طور عادی ساعت کاری کلیسای وانک تا قبل از این اتفاق تا هشت شب بود، اما دو شب پیش به دلیل ازدحام شدید مردم درها یک ربع زودتر بسته شد و جمعیت پشت درها ماند. جمعیتی که به کوبیدن به در اکتفا نکرد و از مجسمه‌های روبه‌روی کلیسا هم بالا رفت تا تصاویرش بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

بازدید از این کلیسا درروزهای منتهی به کریسمس اتفاق تازه‌ای نیست و تقریبا هرسال هم اتفاق می‌افتد، اما در شب سال نوی میلادی و شب تولد حضرت عیسی درهای آن به روی مردم عادی بسته است. امسال این ازدحام عجیب باعث شد نرده‌های فلزی اطراف کلیسا آسیب ببیند و به همین دلیل هم دستور داده شده که حیاط آن تخلیه و درها بسته شوند.

نکته مهم این ماجرا این است که هنوز بسیاری از مردم غیرارمنی علاقه‌مند به حضور در آیین‌های کلیسا، تفاوت میان کریسمس ارامنه و کاتولیک‌ها را نمی‌دانند. کلیساهای کاتولیک این مراسم را در شب 24 دسامبر برگزار می‌کنند و کریسمس ارامنه هم ششم ژانویه است.

این جمعیت علاقه‌مند ورود به کلیسا که تصویرشان در همه کانال‌های خبری داخلی و خارجی منتشر شده، احتمالا از ساعت‌ها قبل در اطراف کلیسا و در محله جلفا حضور داشتند و از شب‌های روشن آن که به مناسبت ایام چراغانی شده، استفاده می‌کردند.

دیوارها و محوطه داخل و اطراف کلیسا هم به مناسبت همین روزها چراغانی شده و جمعیت زیادی هم همین روزها با کاج‌ها و کلیسا عکس می‌گیرند. وانک تنها کلیسایی است که در این روزها درهایش برای مردم باز می‌شود؛ تقریبا از چهار روز قبل برای گردشگرها تزئین و برای بازدید از آن بلیت‌ فروخته می‌شود.

صد متر دورتر از وانک، کلیسای بیت‌لحم قرار دارد، اما از دوسال پیش که اتفاق مشابهی رخ داد، دیگر اجازه ورود مردم عادی داده نمی‌شود. با توجه به اینکه در این روزها تنها کلیسای وانک اجازه بازدید عموم را می‌دهد، محدوده کلیسا از شدت رفت‌و‌آمد مردم قفل می‌شود.

محله جلفای اصفهان در روزهای نزدیک به کریسمس ارامنه و سال نوی میلادی بیشتر از همیشه گردشگر دارد. روبه‌روی کلیسا یک میدان کوچک وجود دارد و پشت آن مغازه‌های صنایع دستی و کافه‌ها ردیف شده‌اند که این روزها هم شلوغ‌تر از همیشه است. همین کافه‌ها و فروشگاه‌های جلفا که تقریبا بخش زیادی از صاحبان آنها ارمنی‌ هستند، معمولا محله را تا دیروقت بیدار نگه می‌دارند.

غیر از روزهایی که در کلیسا مراسم مذهبی برگزار می‌شود، امکان ورود به این کلیسای تاریخی وجود دارد. خود محله جلفا هم چهره مدرنی پیدا کرده و کافه‌های زیادی اطرافش پیدا می‌شود و مهم‌ترین جذابیتش به پیاده‌راه و کلیسای معروفش است.

این وانک تاریخی
قدمت کلیسای وانک به دوره شاه‌عباس دوم و زمان کوچ بزرگ ارامنه از آذربایجان به اصفهان می‌رسد و چند بخش مهم دارد: برج‌های ناقوس، کتیبه‌ها، گنبدها، نقاشی‌ها، مجسمه‌های سنگی و موزه. بعد از استقرار ارمنی‌هایی که از آذربایجان کوچانده شدند، این کلیسا هم ساخته و به یکی از مهم‌ترین مراکز مذهبی ارامنه تبدیل شد.

محدوده‌ای که امروز به اسم جلفا می‌شناسیم، از ترکیب چند محله کوچکتر ارمنی‌نشین و زرتشتی‌نشین و دو محله دیگر به‌وجود آمده و حدود 400 سال قدمت دارد؛ در واقع این بخش از طرف شاه‌عباس به ارمنی‌ها اختصاص داده شده بود تا پس از کوچ از آذربایجان در آن مستقر شوند.

بزرگترین جمعیت ارامنه ایران ساکن اصفهانند و در سراسر کشور سه خلیفه‌گری در تهران، آذربایجان و جلفای اصفهان دارند که در محل کلیسای وانک قرار گرفته. به‌غیر از آن چهار کلیسای بزرگ در ایران هم متعلق به ارامنه است که دو مورد در آذربایجان غربی و دو کلیسای دیگر هم در جلفاست؛

یکی از این دیرها همان کلیسای وانک است که به نام دیر شفادهنده یا نجات‌بخش هم شناخته می‌شود و تا امروز در مجموع از 24 کلیسای ارامنه جلفای اصفهان، 12 مورد هنوز باقی مانده است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو