درس نخواندن کودکان علت دارد | درس خوان کردن کودک هم راه و روش خودش را دارد

درس نخواندن کودکان علت دارد | درس خوان کردن کودک هم راه و روش خودش را دارد


3

1402/10/6

21:05


درس نخواندن کودکان علت دارد | درس خوان کردن کودک هم راه و روش خودش را دارد

پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

به جای برچسب تنبلی یا کم‌هوشی زدن روی کودکی که میل به درس‌خواندن ندارد، باید دنبال مشکل اصلی آن بود، ممکن است کودک با مشکلاتی روبرو باشد که او را از انجام تکالیفش دور می‌کند.

برچسب زدن به کودک

به جای برچسب تنبلی یا کم‌هوشی زدن روی کودکی که میل به درس‌خواندن ندارد، باید دنبال مشکل اصلی آن بود، ممکن است کودک با مشکلاتی روبرو باشد که او را از انجام تکالیفش دور می‌کند.

مشکلات شایع بچه مدرسه‌ای‌ها

مشکلات شایعی که دانش‌آموزان با آن‌ها مواجه هستند، عبارت‌ است از: خسته‌شدن از نوشتن، جاانداختن، بدخطی، مشکلات روان‌خوانی و... . اما اگر بخواهیم این مشکلات را ریشه‌شناسی کنیم، به ضعف بعضی از مهارت‌های شناختی یا عضلانی پی می‌بریم که با کار روی آن‌ها مشکل حل خواهد شد.

ضعف در مسائل شنیداری

اگر دانش‌آموز «دوست» را «دوس» می‌نویسد، قدرت او در تمیز شنیداری کم است؛ اگر باید یک کار را چند بار تکرار کنید تا انجام دهد، دقت شنیداری او ضعیف است و اگر در روان‌خوانی مشکل دارد، نشانه این است که آگاهی واجی او کم است، یعنی صداها را به خوبی نمی‌شناسد.

ضعف در حافظه فعال شنیداری

حافظه شنیداری اطلاعاتی را که از گوش به مغز وارد می‌شوند به‌مدت چند ثانیه ذخیره می‌کند تا مغز فرصت کافی برای پردازش و درک صدا را داشته باشد. اگر دانش‌آموز زیاد جا می‌اندازد، به دستورات درست گوش نمی‌دهد یا نمی‌تواند چند کاری که به او سپرده شده، پشت‌سرهم انجام دهد، نشان ضعف او در حافظه شنیداری است.

کودکان

ضعف در ادراک دیداری

حافظه دیداری به توانایی ذهن به ذخیره چیزی که از طریق چشم می‌بینیم، برمی‌گردد تا بخشی از اطلاعات را در حافظه ذخیره کند. غلط دیکته زیاد به حافظه فعال دیداری برمی‌گردد، جاانداختن نقطه و دندانه به دقت‌ کم دیداری مربوط است و اگر کلمات را ناخوانا یا حرف‌به‌حرف می‌خواند، مشکل از مسائل دیداری است.

ضعف در هماهنگی عصب و عضله

در تمامی حرکاتی که بدن ما انجام می‌دهد، نیاز به وجود هماهنگی میان عصب و عضله احساس می‌شود. دردهای عضلانی، خستگی شدید، اسپاسم و مشکلات بلع و گفتار و تنفس از نشانه‌های این مشکل است. در بسیاری از موارد دانش‌آموزی که بدخط یا کند می‌نویسد یا از نوشتن زود خسته می‌شود، این ضعف را دارد.

باید چه کرد؟

اگر والد یا معلم هستید، اولاً مراقب باشید برچسب خاصی به او نزنید و ثانیاً سعی کنید هم با او حرف بزنید هم با مشورت‌گرفتن از یک روان‌شناس مسئله او را بهتر متوجه شوید و به حل آن کمک کنید.

راهکارهایی برای مبارزه با درس نخواندن فرزند

تشویق و ترغیب دانش آموزان به درس خواندن ممکن است در اکثر موارد سخت بوده و یا نتیجه دلخواهی نداشته باشد. طرز برخورد با بچه درس نخوان می تواند تاثیر بسیار زیادی در آینده و تحصیل او داشته باشد. اگر شما نتوانید به درستی فرزند خود را به درس خواندن تشویق و ترغیب کرده و علاقه مند کنید. او نه تنها به سراغ کتاب هایش نمی رود بلکه درس نخواندن خود را شدیدتر کرده و به راه خود ادامه می دهد. شما می توانید تعدادی گام پیشگیرانه برای کمک به فرزندان خود در ایجاد عادات و مهارت های مطالعه بهتر بردارید. به یاد داشته باشید که نظم و انضباط مهم است. اما فرزند شما باید در کنار منظم بودن، مطالعه کردن و درس خواندن را نیز در برنامه های خود قرار دهد. مهم ترین و کاربردی ترین راهکارها برای مبارزه با بچه درس نخوان عبارتند از:

کودکان

 یک سیستم تشویقی و پاداش تعیین کنید

شما می توانید از پاداش برای ترغیب فرزند خود به درس خواندن استفاده کنید. متناسب با علایق و انگیزه های فرزند خود پاداش و تشویقی مناسبی را انتخاب کنید. یک ساعت بیشتر تلوزیون دیدن، خریدن یک عروسک و … می تواند راهکاری برای تشویق فرزندان برای مطالعه باشد. دو راه برای سیستم تشویق و پاداش وجود دارد:

اول اینکه به فرزندتان بگویید اگر درس بخواند می تواند به چیزی که می خواهد مانند تلوزیون دیدن و یا بازی کردن با دوستان و … دست یابد.

دوم اینکه به فرزند خود بگویید اگر درس نخواند، به چیزی که می خواهد دست نمی یابد و او را منع خواهید کرد. مثلا اگر امروز درس هایش را نخواند نمی تواند با دوستانش به پارک برود.

 هدف های مطالعه و درس خواندن را برای فرزندان خود شرح دهید

از دید کودکان، مطالعه و درس خواندن ممکن است رفتاری بیهودی تلقی شود. آنها نمی توانند درک کنند که درس خواندن چه سودی برایشان خواهد داشت. با فرزند درس نخوان خود صحبت کنید. به گونه ای که او متوجه منظور شما شود و بتواند درک کند که درس خواندن چه مزیت هایی دارد. برای او توضیح دهید که با درس خواندن می توانند به اهداف خود در آینده به راحتی برسند. سعی کنید به آنها نشان دهید که چگونه مطالعه و درس خواندن می تواند آنها را به اهداف بلند و مهم خود برساند.

کودکان

 به موضوعات مورد علاقه فرزندتان بیشتر توجه کنید

اکثر بچه ها به طور طبیعی روی موضوعات خاص علاقه بیشتری دارند. مثلا ممکن است کودکی از موضوعات مربوط به طبیعت خوشش بیاید ولی دانش آموز دیگری از موضوعات مربوط به حیوانات استقبال کند. سعی کنید مطالعه و درس خواندن را با موضوعات مورد علاقه کودکتان پیش ببرید. در این شرایط آنها علاقه بیشتری به مطالعه پیدا خواهند کرد و به مرور درس خواندن به یک عادت برای آنها تبدیل می شود.

 اجازه ندهید به موضوعات آسان عادت کنند

با گذشت زمان، دانش آموزان یاد می گیرند که موضوعاتی را که آسان است مطالعه کرده و درس های سخت خود را کنار بگذارند. این دوست نداشتن می تواند باعث شود که بچه ها وقتی دروس سخت تر می شود خاموش شده و دیگر نخواهند درس بخوانند. آنها بهانه برای درس نخواندن می آورند و این موضوع به یک عادت تبدیل می شود. قبل از اینکه فرزندتان عادت کند ریاضی نخواند و آن را سخت بداند، از ایجاد این عادت جلوگیری کنید. یکی از این راه های جلوگیری این است که موضوعی را که نمی فهمند به موضوعی که در آن برتری دارند، مرتبط کنید. از مثال ها و مقایسه استفاده کنید. مثلا اگر کودک به درس تاریخ علاقه دارد اما به ریاضی نه، سعی کنید او را با تاریخچه اعداد درگیر کنید. برای او داستان هایی در مورد ریاضیدانان معروف بگویید تا کمی به ریاضی علاقه مند شوند.

کودکان

 فرزندتان را به کلاس های مورد علاقه اش بفرستید

درنظر بگیرید که مهارت، توانایی و علاقه کودک شما در چه زمینه هایی بیشتر است. مثلا اگر او عاشق موسیقی است او را به کلاس موسیقی بفرستید و یا اگر دوست دارد آزمایش های علمی انجام دهد او را به یک اردوی علمی بفرستید. این کار می تواند محرک فرزند بوده و او را به سمت مطالعه کردن سوق دهد. شما می توانید با تحریک کردن فرزندتان برای یادگیری نوعی نظم کاری و مطالعه را به او آموزش دهید./مشرق

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو