کاشت مو پی آر پی؛ نکات مثبت و منفی، مراحل انجام و سن مناسب این روش کاشت

منبع: روزانه

3

1402/10/7

09:54


آیا با مشکل کم شدن تراکم موهای سرتان مواجه شده اید؟ احساس اینکه به زودی به طور کاملا موهای سرتان را برای همیشه از دست می دهید می تواند یک …

کاشت مو پی آر پی؛ نکات مثبت و منفی، مراحل انجام و سن مناسب این روش کاشت

آیا با مشکل کم شدن تراکم موهای سرتان مواجه شده اید؟ احساس اینکه به زودی به طور کاملا موهای سرتان را برای همیشه از دست می دهید می تواند یک فشار روانی سنگین برای شما ایجاد کند که اصلا خوشایند نیست. در دنیای امروزی و با توجه به پیشرفت های علمی زیادی که انسان ها در حوزه سلامت پوست و مو کسب کرده اند روش های بسیار زیادی همچون کاشت مو پی آر پی برای برطرف کردن این نگرانی ها کشف شده است. کاشت مو پی آر پی در بسیاری از موارد می تواند برای افراد درخواست کننده درمان مفید واقع شود.

همانطور که گفتیم ریزش مو و مواجه شدن با طاسی سر یک اتفاق بسیار ناراحت کننده است که هیچ کسی دوست ندارد به آن دچار شود. بسیاری از افراد که ریزش مو در آنها شروع شده است یا در مراحل پیشرفته خود قرار دارد تلاش می کنند تا با کمک گرفتن از روش های خانگی، استفاده کردن از محصولات مراقبتی و دارویی و همچنین تجربه پروسیجرهای درمانی متنوع پزشکی این مشکل خود را هر چه سریع تر برطرف کنند.

استفاده کردن از کاشت مو پی آر پی (به انگلیسی PRP) یکی از پروسیجرهای کمکی برای درمان ریزش مو است که امروزه متخصصان زیادی در حوزه پوست و مو آن را به بیماران خود توصیه می کنند. در طول این مقاله سعی می کنیم تا این روش را از جنبه های مختلف مورد بررسی قرار داده و آن را به صورت کامل برایتان توصیف کنیم. اگر شما هم به این موضوع علاقمند هستید و می خواهید اطلاعات بیشتری درباره آن داشته باشید، بهتر است تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

فهرست موضوعات این مطلب

کاشت مو پی آر پی؛ نکات مثبت و منفی، مراحل انجام و سن مناسب این روش کاشت

کاشت مو پی آر پی چیست؟

کاشت مو پی آر پی در واقع به معنای استفاده کردن از پلاسمایی است که از پلاکت غنی شده است و جزو مفیدترین راه ها برای جلوگیری و درمان ریزش مو و حتی کم مویی در ناحیه سر به شمار می رود.

برای انجام دادن روش کمکی PRP ایندا به اندازه ای که در روند درمانی به آن نیاز می شود از فرد نمونه خون می گیرند. بعد از آن از کیت های مخصوصی که ژل جدا کننده اجزای خون را در خود دارند استفاده کرده و با کمک این کیت ها و دستگاه تخصصی سانتریفیوژ به جداسازی اجزای خون گرفته شده می پردازند. در نهایت پلاکت های خون جدا شده و آماده تزریق به بیمار می شوند.

حروف اختصاری PRP در واقع برای بیان عبارت Platelet-Rich Plasma مورد استفاده قرار می گیرند که در دسته درمان های غیر جراحی ترمیمی موی سر دسته بندی می شود. این روش که در آن از خون خودتان برای تحریک کردن رشد مجدد موهای سرتان استفاده می کنند در سال های اخیر معروف شده و طرفداران زیادی پیدا کرده است. بدون در نظر گرفتن این محبوبیت، قبل از اینکه از این روش درمانی استفاده کنید باید جنبه های مثبت و منفی آن برای خودتان را بسنجید تا در نهایت به یک تصمیم درست در مورد انجام دادن یا ندادن این روش برسید.

پلاکت هایی که در این روش به شما تزریق می شوند دارای فاکتورهای مربوط به رشد هستند که بعد از تزریق توانایی اثر گذاشتن روی سلول های موی شما را داشته و آنها را وادار به بازسازی مجدد می کنند. تزریق کردن این فاکتورهای رشد در نهایت فولیکول های مو را فعال کرده و جلوی روند منفی ریزش موهای شما گرفته می شود.

نکات مثبت روش درمانی پی آر پی

این روش را جزو درمان های طبیعی ریزش مو می دانند و ارتباط چندانی با مواد شیمیایی یا فرایندهای شیمیایی ندارد. چرا که در طول روش PRP خون خود فرد کشیده شده، اجزای آن جداسازی می شوند و در نهایت فرایند تزریق پلاسمای غنی شده هم به درون همین خون انجام می شود تا در نهایت همه چیز به صورت طبیعی انجام شود.

مطلب مشابه: کاشت مو با الیاف؛ روش انجام این نوع کاشت مو و مزایای آن

کاشت مو پی آر پی؛ نکات مثبت و منفی، مراحل انجام و سن مناسب این روش کاشت

در مورد این روش درمانی چندین نقطه قوت اصلی وجود دارد. بعضی از مهم ترین فواید استفاده از روش PRP عبارتند از:

عدم نیاز به عمل جراحی

با استفاده از این روش درمانی دیگر نیازی به انجام عمل جراحی نخواهد بود. به همین دلیل این روش در مقایسه با پروسیجرهای دیگر زمان از کار افتادگی و دوران نقاهت کمتری را خواهد داشت. در نتیجه استفاده کردن از روش پی آر پی به افرادی که به دنبال درمان های غیر تهاجمی بوده و نمی خواهند زیر تیغ عمل جراحی قرار بگیرند به عنوان یک روش درمانی کاربردی، مفید و در دسترس معرفی و توصیه می شود.

ایمن بودن روش درمانی

همانطور که در قسمت های قبلی هم گفتیم برای تزریق پلاکت به فرد بیمار از خون خود او استفاده می شود.

در نتیجه این پلاکت ها با بدن و ساختار آن بیگانه نبوده و به همین دلیل احتمال رخ دادن واکنش های ناخواسته و مقاومت در برابر این پلاکت ها در بدن تا حد بسیار زیادی کاهش می یابد. در نهایت، روش PRP را با توجه به ویژگی هایش جزو درمان های ایمن با ریسک پایین محسوب می کنند.

موثر بودن روش درمانی

با وجود در نظر گرفتن این نکته که نتایج حاصل از PRP می تواند در افراد گوناگون متفاوت باشد، باز هم به خاطر رضایت اکثر بیماران از نتایج این درمان آن را یک روش موثر می دانند.

برای بسیاری از بیمارانی که با مشکل ریزش و کم پشت بودن مو دست و پنجه نرم می کنند، گذراندن این درمان خاص به معنای بهبود ضخامت و تراکم موهایشان بوده که باعث بهتر شدن ظاهر آنها شده است. همانطور که گفتیم دلیل این اتفاق به فعال شدن فولیکول های مو در نتیجه عملکرد فاکتورهای رشد موجود در پلاکت های تزریقی باز می گردد.

عوارض جانبی کمتر

این درمان در مقابل درمان های دیگری که معمولا به منظور جلوگیری از ریزش موهای سر استفاده می شوند دارای عوارض جانبی کمتری بوده و بعد از آن با مشکلات چندانی روبرو نخواهید شد.

تنها مشکلی که ممکن است ایجاد شود در مورد درد در محل تزریق پلاکت های خونی است. این درد خفیف ممکن است به همراه تورم جزئی در ناحیه ای که تزریق صورت گرفته ایجاد شود؛ اما چندان جدی نبوده و به طور معمول طی یک الی دو روز رفع می شود.

مطلب مشابه: روش کاشت مو Super Fue Plus + مراحل انجام، عوارض و مزایای آن

قابل تنظیم بودن فرایند درمانی

روش درمانی PRP خاصیت قابل تنظیم بودن را دارد. در نتیجه این درمان کاربردی تر شده و متخصص می تواند با توجه به شرایط، ویژگی ها و خواسته هایی که بیمار دارد، برای هر بیمار روند درمانی منحصر به فردی را طراحی و اجرا کند. این طراحی روند درمانی به فاکتورهای مهمی همچون میزان ریزش مو، الگوی ریزش مو، شرایط جسمی بیمار و … بستگی خواهد داشت. بعد از این کار شما به عنوان بیمار در طی چند جلسه مشخص تحت درمان PRP قرار می گیرید تا بهبود پیدا کنید.

با توجه به فوایدی که گفته شد این روش درمانی می تواند در عین موثر بودن، ساده و راحت هم باشد. با این وجود برای تصمیم گیری در مورد انجام PRP بهتر است در مورد وضعیت خود با یک متخصص مراقبت های بهداشتی مشورت کنید. چنین افرادی می توانند تعیین کنند که روش درمانی مذکور برای نیازهایی که دارید مناسب است یا باید از آن اجتناب کنید.

نکات منفی روش درمانی پی آر پی

علیرغم همه فواید و جنبه های مثبتی که برای روش درمانی پی آر پی در نظر می گیرند، این درمان معایبی هم دارد که باید به اندازه کافی به آنها توجه کرد. در ادامه به برخی از نکات و جنبه های منفی درمان موی پی آر پی پرداخته ایم:

کاشت مو پی آر پی؛ نکات مثبت و منفی، مراحل انجام و سن مناسب این روش کاشت

داشتن هزینه نسبتا زیاد

می توان گفت این روش درمانی نسبت به دیگر روش هایی که معمولا استفاده می شوند پر هزینه تر است. چرا که برای رسیدن به نتیجه نهایی معمولا چندین جلسه درمانی لازم است که هر جلسه می تواند هزینه ای نسبتا سنگین برای بیمار به همراه داشته باشد.

مخصوصا اگر قرارداد بیمه درمانی شما این نوع درمان ها را تحت پوشش خود قرار ندهد، هزینه های شما بسیار بیشتر هم خواهند شد.

احتمال بروز تفاوت در نتایج درمانی

گفتیم که اکثر بیماران بعد از گذراندن دوره درمانی خود از نتایج ابراز رضایت کرده و پیامدهای مثبتی برای وضعیت آنها گزارش می شود. با این وجود باز هم احتمال دارد که نتایج روش درمان موی پی آر پی از فردی به فرد دیگر تفاوت هایی داشته باشد.

هر چند این تفاوت ها می توانند در طیف وسیعی از ساده و جزئی تا پیشرفته و تاثیرگذار قرار بگیرند. با توجه به این نتایج در برخی از بیماران این امکان وجود دارد که درمان های مکمل و اضافه تری هم تجویز شوند که برای تکمیل درمان لازم و ضروری هستند.

تعهد زمانی و طولانی شدن روند درمان

برای اینکه درمان پی آر پی موهای سر خود را کامل کنید احتمالا به جلسات درمانی متعددی احتیاج خواهید داشت. این جلسات با فواصل چند هفته ای برگزار می شوند و در نهایت باعث می شوند در مدت زمان قابل توجهی تمرکز و وقت شما گرفته شود.

 در برخی از بیماران هم این مدت زمان بیشتر شده و تا حدی پیش می رود که فرد بیمار از مشاهده نتایج مثبت در خود نا امید شود.

مطلب مشابه: بانک مو یا گرافت مو چیست؟ (بررسی کاربرد و استفاده آن در کاشت مو)

احتمال بروز درد خفیف

این روش درمانی جزو درمان های ایمن و کم خطر دسته بندی می شود که عوارض جانبی کمتری هم به همراه دارد. با این وجود باز هم ممکن است بعد از تزریق پلاکت درد و تورم خفیفی را در این ناحیه تجربه کنید. برای کنترل کردن این مشکل به راحتی می توانید از داروهای مسکنی که به نسخه پزشک احتیاجی ندارند هم استفاده کنید. این مورد در افرادی که آستانه تحمل درد بسیار پایینی دارند بیشتر به چشم می خورد.

کاشت مو پی آر پی؛ نکات مثبت و منفی، مراحل انجام و سن مناسب این روش کاشت

مناسب نبودن برای همه انواع ریزش مو

درمان و کاشت مو پی آر پی لزوما پاسخگو و درمان کننده همه انواع ریزش موها نبوده و مخصوصا در مواردی که مشکلات موی سر فرد به خاطر مشکلات هورمونی بدنش ایجاد شده اند، این روش نمی تواند گزینه مناسبی برای درمان قطعی تلقی شود. برای مطمئن شدن از تاثیر این روش بهتر است قبل از شروع جلسات درمانی با یک متخصص مشاوره درمانی داشته باشید تا به صورت اصولی راهنمایی شوید.

در نهایت باید بگوییم که قبل از انجام دادن هر کاری، بهتر است ابتدا همه نکات مثبت و منفی این روش درمانی برای خودتان را در نظر بگیرید و بعد از مطمئن شدن برای شروع درمان خود دست به کار شوید!

مراحل انجام دادن کاشت مو پی آر پی

برای اینکه روش درمانی PRP به درستی روی یک بیمار متقاضی درمان اجرا شود لازم است این مراحل به ترتیب دنبال شوند:

خونگیری از فرد بیمار

اولین مرحله این درمان جمع آوری کردن خون از بیمار است. برای شروع کار شما باید مقدار کمی خون ( 10 تا 30 سی سی) از ناحیه بازوی بیمار بگیرید. بعد از این کار خون گرفته شده را در دستگاه سانتریفیوژ قرار می دهید تا با روشن شدن دستگاه ظرف حاوی خون خوب چرخیده شود. خون در سرعت بالا دچار جداسازی اجزای تشکیل دهنده شده و مواردی مثل پلاسما، گلبول های قرمز و گلبول های سفید موجود در آن از یکدیگر جدا می شوند.

جدا کردن پلاسمای خون

بعد از اینکه دستگاه سانتریفیوژ کار خود را کامل کرد پلاسمای خون را از دیگر اجزای تشکیل دهنده خون جدا می کنند. این پلاسما از نظر میزان پلاکت غنی محسوب شده و با عنوان اختصاری PRP هم شناخته می شود. پلاسمای غنی شده در یک سرنگ کشیده می شود تا برای فرایند تزریق آماده و مهیا باشد.

آماده کردن پوست سر بیمار

قبل از اینکه PRP را به بیمار تزریق کنید لازم است تا محل تزریق در پوست سر او را برای این کار آماده کنید. به منظور رسیدن به این هدف، پوست سر به وسیله محلول ضد عفونی کننده تمیز می شود تا احتمال به وجود آمدن عفونت های مختلف در این ناحیه به حداقل میزان ممکن برسد. در بعضی از موارد هم علاوه بر این ضد عفونی کننده، از یک بی حس کننده موضعی هم استفاده می کنند تا بیمار در حین انجام فرایند درمانی درد خاصی را احساس نکند.

تزریق کردن پی آر پی به پوست سر بیمار

بعد از تکمیل شدن مراحل مربوط به آماده سازی، نوبت به مرحله اساسی این روش درمانی می رسد. پی آر پی را در نواحی از پوست سر بیمار تزریق می کنند که در آن قسمت ها ریزش مو، نازک شدن رشته های مو و ضعیف شدن تار موها به چشم می خورد. تزریق PRP غالبا با دستگاهی صورت می گیرد که با نام میکرونیدلینگ شناخته می شود. این دستگاه می تواند در پوست سر بیمار سوراخ های ریزی ایجاد کرده و راهی را برای رسیدن پی آر پی به فولیکول های موی آسیب دیده باز کند.

مطلب مشابه: کاشت مو به روش SUPER FUE | مراحل و مزایای انجام این روش

کاشت مو پی آر پی؛ نکات مثبت و منفی، مراحل انجام و سن مناسب این روش کاشت

مراقبت های حمایتی بعد از تزریق

بعد از اینکه کار تزریق پلاسمای غنی از پلاکت تمام شد ممکن است فرد بیمار درد یا تورم جزئی در ناحیه ای تحت درمان قرار گرفته بود را گزارش کند. در این موارد شانس تجویز کمپرس یخ و استفاده از داروهای مسکن ضد درد وجود دارد. همچنین متخصصی که درمان را انجام می دهد معمولا توصیه می کند که فرد بیمار تا بیست و چار ساعت از شست و شوی سر خود خودداری کند. علاوه بر این موارد، فردی که درمان را دریافت کرده است نباید تا چند روز از حالت دهنده های حرارتی موی سر یا ابزارهایی شبیه به آن استفاده کنند.

توجه داشته باشید که روند درمانی PRP و کمیت و کیفیت جلساتی که بدین منظور شکل می گیرند همه و همه به شرایط بیمار، نیازهای او و توانایی های فرد ارائه دهنده روش درمانی وابسته است. برای مثال ممکن است در یک کیس در طی دو تا سه جلسه کار انجام شود و در یک کیس دیگر روند درمانی تا چند ماه طول بکشد. بیمار در طول دوره درمانی باید به طور مرتب با متخصص خود صحبت کند تا بهترین شرایط ممکن برای فرایند درمانی او در نظر گرفته شود.

کاشت مو پی آر پی؛ نکات مثبت و منفی، مراحل انجام و سن مناسب این روش کاشت

عوارض کاشت مو پی آر پی

اگر بخواهیم به طور کلی عوارض کاشت مو پی آر پی بررسی کنیم، درمان مو با پی آر پی روش درمانی بی خطر با عوارض جانبی کمی در نظر گرفته می شود ولی نمی توان گفت که این روش درمانی به طور کامل بی خطر می باشد. به هر حال هر درمان پزشکی، برخی خطرات و عوارض مورد انتظار است که آگاه بودن از آن به ما برای جلوگیری از آسیب بیشتر کمک می کند. از جمله عوارض پی آر پی موی سر می توان به درد یا ناراحتی، عفونت، واکنش آلرژیک، کبودی، تورم، سردرد و ریزش مو اشاره کرد.

درد یا ناراحتی

در برخی بیماران ممکن است در طول عمل درد یا ناراحتی در محل تزریق را حس کنند. این درد معمولا خفیف است و بیماران می توانند با مصرف داروهای مسکن بدون نسخه درد را برطرف کنند.

عفونت

ممکن است هنگامی که کاشت مو پی آر پی انجام می شود، در محل تزریق عفونت رخ دهد. البته توجه کنید که که احتمال عفونت بسیار پایین بوده و خطر کمی وجود دارد. برای این که خطر عفونت کاهش پیدا کند، بیمار باید از دستورالعمل های مراقبت های بعد از عمل که توسط ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی ارائه می شود پیروی کند. انجام این موضوع برای کاهش خطر عفونت بسیار حیاتی می باشد.

واکنش آلرژیک

واکنش آلرژیک موضوعی است که باید در این عمل به آن توجه کرد البته توجه داشته باشید که خطر کمی فرد را در این عمل از نظر واکنش آلرژیک تهدید می کند. توجه داشته باشید که اگر سابقه واکنش های آلرژیک به فرآورده های خونی داشته باشید احتمال واکنش آلرژیک بالا می رود.

کبودی

معمولا در این عمل پس از این که تزریق انجام شد در محل تزریق می توانید مقداری کبودی مشاهده کنید. این کبودی ها را نمی توان خطر بزرگی تلقی کرد زیرا که طی چند روز به صورت خود به خودی برطرف می شوند.

تورم

معمولا در برخی از بیماران علاوه بر کبودی ممکن است که تورم نیز در محل تزریق ایجاد شود. توجه داشته باشید که وجود این تورم نگرانی چندانی ایجاد نمی کند زیرا که طی چند روز به صورت خود به خودی برطرف می شود.

سردرد

معمولا برخی از بیماران ممکن است پس از عمل درد در ناحیه سر را تجربه کنند. این درد معمولا خفیف بوده و می توان آن را با داروهای مسکن بدون نسخه تسکین داد.

ریزش مو

در موارد نادری، در برخی از بیماران درمان مو با پی آر پی ممکن است باعث ریزش مو به صورت موقت شود. این حالت برای بیمار بسیار خفیف بوده و پس از گذشت چند هفته به صورت خود به خودی برطرف می شود.

با توجه به این که درمان مو با پی ار پی دارای عوارض جانبی می باشد مهم است که قبل از انجام درمان مو با پی آر پی در مورد هرگونه نگرانی یا عوارض جانبی احتمالی که ممکن است در حین عمل یا بعد از آن ایجاد شود با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود صحبت کنید.

مطلب مشابه: “کاشت مو سوپر ترکیبی” و مزایا و معایبی که دارد + مراقبت ها و نکات مهم

کاشت مو پی آر پی؛ نکات مثبت و منفی، مراحل انجام و سن مناسب این روش کاشت

کاندیدای مناسب برای دریافت درمان پی آر پی مو

تا به حال افرادی را دیده اید که از درمان پی ار پی برای مو استفاده کنند؟ آیا می دانید که چه کسانی باید از این روش درمانی استفاده کنند؟ در این قسمت از مقاله قصد داریم افرادی را که می توانند برای درمان موی خود از روش پی آر پی استفاده کنند را معرفی کنیم.

درمان مو با پی آر پی می تواند یکی از گزینه های مناسب برای افرادی باشد که دچار نازک شدن مو یا ریزش مو هستند. نامزدهای خوب برای درمان موی پی آر پی عبارتند از:

افراد مبتلا به آلوپسی آندروژنتیک

آلوپسی آندروژنتیک که به آن طاسی با الگوی مردانه یا زنانه نیز می گویند، یکی از معروف ترین و شایع ترین دلیل های ریزش موی سر شناخته می شود. حال یکی از راه های درمان آلوپسی آندروژنتیک استفاده از روش درمان پی ار پی جهت کاهش یا همچنین معکوس کردن ریزش مو مرتبط با این بیماری می باشد.

افراد مبتلا به آلوپسی آره آتا

 آلوپسی آره آتا یکی از بیماری هایی است که در دسته بیماری های خود ایمنی قرار می گیرد. از آثار این بیماری می توان به ریزش مو در پوست سر و سایر اندام های بدن اشاره کرد. برای درمان این اختلال خود ایمنی می توان از روش درمان مو با پی آر پی استفاده کرد چرا که این روش می تواند رشد مو را در افراد مبتلا به این بیماری تحریک کرده و در نهایت موجب درمان این بیماری شود.

افراد مبتلا به تلوژن افلوویوم

تلوژن افلوویوم از دیگر بیماری های مربوط به مو می باشد. در بیماری تلوژن افلوویوم موی بیمار به صورت موقت و دوره ای ریزش می کند و این ریزش مو علل متفاوتی دارد. از علت های آن می توان به استرس، بیماری یا تغییرات هورمونی اشاره کرد. درمان مو به روش پی آر پی می تواند موجب درمان افراد مبتلا به این بیماری شود.

افرادی که موهای نازک دارند

درمان مو با پی آر پی می تواند باعث افزایش ضخامت مو در افراد با موی های نازک شود و حجم مو در این افراد را افزایش داده و در نتیجه می توان بهبود مو در این افراد را مشاهده کرد.

افرادی که باردار یا شیرده نیستند

توجه کنید که درمان مو با این روش در افرادی که باردار یا شیرده اند می تواند خطرناک باشد. درمان مو با پی آر پی به طور کلی برای اکثر افرادی که باردار یا شیرده نیستند یک روش بی خطر در نظر گرفته می شود.

افرادی که از داروهای رقیق کننده خون استفاده نمی کنند

رقیق کننده های خون با اثراتی که بر روی خون دارند می توانند باعث افزایش خطر خونریزی و کبودی در طول درمان شوند. به این موضوع توجه کنید که قبل از درمان مو با روش پی آر پی بهتر است که از مصرف دارو های رقیق کننده خون خودداری کنید.

افرادی که انتظارات واقع بینانه دارند

 درمان مو با پی آر پی یکی از روش هایی است که می تواند باعث تحریک رشد مو شود؛ اما به این موضوع توجه داشته باشید که نمی توان گفت این روش درمان معجزه آسایی برای ریزش مو است. بنابراین توقع نداشته باشید که در همه موارد درمان مو با پی ار پی می تواند مشکل مو در شما را حل کند. بنابراین افراد باید در این موضوع باید انتظارات واقع بینانه ای داشته باشند.

بنابراین مهم است که با یک فرد با تجربه از نظر ارائه مراقبت های بهداشتی در عمل درمان موی پی ار پی مشورت کنید. این موضوع به شما کمک می کند که بفهمید آیا این روش برای شما گزینه مناسبی است یا خیر.

مطلب مشابه: کاشت مو با روش BHT + مراحل انجام آن و مزایای و معایبی که دارد

سن مناسب برای کاشت مو پی آر پی

آیا تا به حال روش پی آر پی برای درمان موی خود استفاده کرده اید؟ آیا می دانید سن مناسب برای پی آر پی چند است؟

به این موضوع توجه کنید که سن مناسب برای درمان مو با پی آر پی به مسائلی مانند خود فرد و علت ریزش مو او وابسته است. به طور کلی، افرادی که دچار نازک شدن یا ریزش مو شده اند و همچنین سن آنها بالای هجده سال است را می توان در دسته بندی افراد مناسب جهت انجام درمان موی پی ار پی قرار داد. البته این موضوع نیز اهمیت دارد که قبل از این که فرد را به درمان مو با پی ار پی توصیه کنیم، به سلامت کلی او و همچنین علت یا علت های ریزش موی سر او نیز توجه کنیم.

افرادی که به بیماری آلوپسی آندروژنتیک مبتلا شده اند در واقع دارای یکی از شایع ترین علل ریزش مو می باشند. جهت درمان این افراد روش درمان مو با پی ار پی می تواند یکی از روش های مناسبی باشد که در هر سنی می تواند آن را اجرا کرد. با این حال سن افراد نیز در این موضوع از اهمیت بالایی برخوردار است به طوری که درمان موی سر با پی ار پی در فردی که سن پایین تری دارد نسبت به افراد با سن بالاتر می تواند موثرتر باشد؛ دلیل این موضوع این است که به علت جوان تر بودن فولیکول ‌های موی آنها ممکن است بیشتر به درمان پاسخ دهند.

برای افرادی که مبتلا به سایر بیماری های مربوط به ریزش مو، مانند آلوپسی آره آتا یا تلوژن افلوویوم هستند، زمانی که فرد اقدام به درمان مو با استفاده از روش پی آر پی می کند می تواند به برخی عوامل مانند شدت و مدت ریزش مو بستگی داشته باشد.

در برخی موارد، ممکن است به افراد توصیه شود که ابتدا شرایط زمینه‌ ای که باعث ریزش مو شده است را درمان یا برطرف کرده سپس به انجام درمان مو با استفاده از روش پی ار پی بپردازند. در نهایت فرد با توجه به مشاوره انجام شده به با یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی که در انجام درمان مو با روش پی ار پی با تجربه است و توجه و انجام توصیه هایی که در این مشاوه به او داده می شود می تواند تصمیم به انجام درمان مو با پی آر پی گرفته و به مراکز درمانی که این درمان را انجام می‌دهند مراجعه کند.

مراقبت های لازم بعد از کاشت مو پی آر پی

توجه کنید که پس از انجام درمان مو با روش پی آر پی، رعایت برخی از دستورالعمل های مراقبت پس از درمان برای اطمینان از رخ دادن بهترین نتایج ممکن بسیار اهمیت دارد. در این قسمت از مقاله قصد داریم چند نکته برای مراقبت از موهای خود پس از درمان پی ار پی آورده شده است را برای شما شرح دهیم:

از شستن موهای خود خودداری کنید

حداقل تا بیست و چهار ساعت بعد از انجام درمان مو به روش پی ار پی از شستشوی مو امتناع کنید. با انجام این کار به پوست سر خود این فرصت را می دهید که زمان برای بهتر شدن شرایط موی سر شما و جذب پلاسمای غنی از پلاکت توسط فولیکول های مو را داشته باشد.

خودداری از استفاده از محصولات خشن مو

یکی از مراقبت های بعد از انجام درمان مو با پی ار پی که باید بسیار به آن توجه کرد استفاده از محصولات خشن مو است. پس از این که درمان مو به روش پی ار پی را انجام دادیم در چند روز ابتدایی پس از آن، نباید محصولاتی که حاوی مواد شیمیایی خشن یا محرک درون خود هستند مانند رنگ مو، ژل و اسپری مو استفاده کنیم.

قرار نگرفتن در معرض نور خورشید

توجه به این موضوع که اجتناب از قرار دادن پوست سر در معرض نور خورشید می تواند از موضوعات پر اهمیت در مراقبت های بعد از درمان مو با پی ار پی است ضروری می باشد. پس از درمان مو با پی آر پی، مهم است که پوست سر خود را در برابر اشعه های مضر منتشره از خورشید مورد محافظت قرار دهید؛ زیرا این اشعه ها می توانند پس از درمان مو با پی ار پی بسیار آسیب رسان باشند. بنابراین وقتی بیرون هستید می‌توانید جهت محافظت از پوست سر خود از کلاه یا از کرم ضد آفتاب استفاده کنید.

مطلب مشابه: روش کاشت مو SUT | اطلاعات ضروری در مورد روش اس یو تی با مزایا و معایب آن

کاشت مو پی آر پی؛ نکات مثبت و منفی، مراحل انجام و سن مناسب این روش کاشت

فعالیت بدنی سنگین انجام ندهید

 در چند روز اول پس از درمان به روش پی ار پی، بهتر است که از فعالیت بدنی سنگین یا ورزش هایی که باعث تعریق بیش از حد می شود خودداری کنید. زیرا پس از این درمان تعریق بیش از حد می تواند اثر نامطلوبی بر فولیکول های مو شما داشته باشد.

صبور باشید

ممکن است نتایج درمان پی ار پی مو چندین ماه طول بکشد تا قابل توجه شود. بنابراین صبور بودن در این موضوع از اهمیت بالایی برخوردار است. همچین مهم است که دستورالعمل های ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود را برای درمان های بعدی دنبال کنید.

پیگیری با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی

پس از درمان مو با پی ار پی باید به طور منظم با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود در ارتباط باشید. ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی ممکن است درمان های بعدی را برای اطمینان از بهترین نتایج ممکن توصیه کند. پس توجه کنید که پیروی از توصیه های آنها و برنامه ریزی قرار ملاقات های ضروری بسیار مهم است و در بهتر نتیجه دادن درمان شما بسیار موثر است.

پیروی از این دستورالعمل های مراقبت پس از درمان می تواند به اطمینان از بهترین نتایج ممکن از درمان موی پی آر پی کمک کند. بنابراین مهم است که با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود برای دستورالعمل ها و توصیه های خاص بر اساس نیازهای فردی خود مشورت کنید. پس به طور منظم با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود در ارتباط بوده و به توصیه های بهداشتی و نظارتی او گوش کرده و به دقت به آنها عمل کنید.  

جمع بندی

اگر در مورد مشکل ریزش موهای خود نگران شده اید، می توانید از گزینه های درمانی زیادی استفاده کنید. در کنار روش های گوناگونی مانند درمان های خانگی و دارو درمانی، کاشت مو PRP هم یکی از روش های مکمل برای رفع این مسئله است که محبوبیت زیادی هم دارد.

در طول این مقاله سعی کردیم شما را با این روش درمانی آشنا کنیم و بدین منظور، جنبه های مختلف کاشت مو پی آر پی را برای شما عزیزان مورد بررسی دقیق قرار دادیم. برای اطمینان بیشتر در مورد این روش درمانی و اینکه اجرای آن برای شما لازم است یا خیر، بهتر است با یک پزشک متخصص مشورت کنید. امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشد و از مطالعه آن لذت برده باشید…

مطلب مشابه: روش کاشت مو FUT ؛ مراحل کاشت، مزایا و معایب این روش کاشت مو

گوناگون کاشت مو پی آر پی چیست نکات مثبت روش درمانی پی آر پی عدم نیاز به عمل جراحی ایمن بودن روش درمانی موثر بودن روش درمانی عوارض جانبی کمتر قابل تنظیم بودن فرایند درمانی نکات منفی روش درمانی پی آر پی داشتن هزینه نسبتا زیاد احتمال بروز تفاوت در نتایج درمانی تعهد زمانی و طولانی شدن روند درمان احتمال بروز درد خفیف مناسب نبودن برای همه انواع ریزش مو مراحل انجام دادن کاشت مو پی آر پی خونگیری از فرد بیمار جدا کردن پلاسمای خون آماده کردن پوست سر بیمار تزریق کردن پی آر پی به پوست سر بیمار مراقبت های حمایتی بعد از تزریق عوارض کاشت مو پی آر پی درد یا ناراحتی عفونت واکنش آلرژیک کبودی تورم سردرد ریزش مو کاندیدای مناسب برای دریافت درمان پی آر پی مو افراد مبتلا به آلوپسی آندروژنتیک افراد مبتلا به آلوپسی آره آتا افراد مبتلا به تلوژن افلوویوم افرادی که موهای نازک دارند افرادی که باردار یا شیرده نیستند افرادی که انتظارات واقع بینانه دارند سن مناسب برای کاشت مو پی آر پی مراقبت های لازم بعد از کاشت مو پی آر پی از شستن موهای خود خودداری کنید خودداری از استفاده از محصولات خشن مو قرار نگرفتن در معرض نور خورشید فعالیت بدنی سنگین انجام ندهید صبور باشید پیگیری با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو