درمان خانگی آبسه دندان با ۱۴ راهکار طبیعی

درمان خانگی آبسه دندان با ۱۴ راهکار طبیعی


منبع: آرگا

2

1402/10/10

08:25


حساسیت به غذاهای گرم و سرد، تب، سردرد، و نیز تورم گونه ها و صورت از علائم شدید عفونت دندان می باشد؛ دارو های گیاهی زیادی وجود دارد که برای درمان عفونت دندان مفید می باشند. در این مطلب قصد داریم برخی از روش های درمان خانگی آبسه دندان را به شما معرفی کنیم.

عفونت دندان که اصطلاحاً آبسه دندان نامیده می شود، زمانی اتفاق می افتد که یک نوع باکتری از طریق پوسیدگی یا ترک دندان وارد دندان می شود و تا نوک ریشه گسترش می یابد، که این امر موجب بروز درد، تورم و نیز آبسه که به صورت توده های چرکین است می شود. در ادامه به چند روش درمان خانگی آبسه دندان به منظور مبارزه با این نوع عفونت اشاره شده است.

درمان خانگی آبسه دندانی

۱۴ راهکار طبیعی برای درمان خانگی آبسه دندان

اگر چه عامل اصلی آبسه دندان، پوسیدگی شدید دندان و یا بیماری های لثه است. با این وجود عدم رعایت بهداشت دهان و دندان، رژیم غذایی پر شکر، مواد غذایی چسبناک و همچنین کربو هیدرات ها احتمال بروز عفونت های دندانی را افزایش می دهند. این عفونت ها اگر درمان نشود، امکان دارد باعث بروز مشکلات زیادی از جمله آبسه دندان، لق شدن دندان و دندان درد شدید می شود. بنابراین در صورتی که متوجه علائم آبسه شدید به پزشک مراجعه کنید؛ زیرا معمولا این مشکل به خودی خود رفع نخواهد شد. در زیر برخی از روشهای رفع آبسه دندان را گردآوری کرده ایم که می توانید از آنها بهره لازم را ببرید.

۱. جوش شیرین : یکی از راهکارهای مفید و موثر به منظور درمان آبسه می باشد زیرا، دارای خواص ضد باکتریایی است از این رو، نصف قاشق غذا خوری جوش شیرین را همراه با نصف لیوان آب و کمی نمک ترکیب کرده و مخلول حاصل را به مدت پنج دقیقه داخل دهان تان چرخانده و بعد آن را تف نمایید روزی دو بار از این روش استفاده کنید تا نتیجه مطلوبی را دریافت نمایید.

۲. دمنوش شنبلیله: یکی دیگر از روش های مفید و موثر به منظور بهبود آبسه دندان، دمنوش شنبلیله است زیرا، دارای خواص ضد باکتریایی است و به منظور بهبود زخم ها و کاهش التهاب نیز مورد استفاده قرار گرفته می شود بنابراین، به یک لیوان آب گرم یک قاشق چای خوری شنیلیله بیفزایید و با کمک پنبه بر روی زخم بگذارید و به منظور دریافت نتیجه بهتری روزی دو تا سه بار از این روش استفاده نمایید.

۳. سرکه سیب : در این روش کافی است یک قاشق غذاخوری سرکه سیب را به مدت چند دقیقه در دهانتان غرغره کنید. سپس دهانتان را با آب ولرم بشویید.

۴. سیر : یک حبه سیر را در داخل دهانتان بگذارید و آن را بجوید، این عمل را تا زمانی که درد آرام شود ادامه دهید. به منظور رفع بوی سیر می توانید چند قطره عصاره میخک را به آب اضافه کرده و با آن دهان خود را شست و شو دهید.

درمان خانگی عفونت و آبسه دندان

 

۵. آب نمک : یک قاشق چای خوری نمک را در یک لیوان آب ولرم ریخته و حل نمایید. دو الی سه بار در روز دهان خود را به وسیله این محلول بشویید. این روش نقش مثبتی در روند درمان آبسه دندان دارد.

۶. میخک : یکی دیگر از روشهای ساده برای درمان طبیعی آبسه دندان و همچنین تسکین فوری درد دندان، آغشته کردن یک تکه پنبه به عصاره میخک و قرار دادن آن به مدت چند دقیقه بر روی محل مورد نظر می باشد.

درمان خانگی عفونت دندان

۷. روغن زیتون : برای این روش یک قاشق غذا خوری روغن زیتون خالص را در دهان خود بریزید و به مدت ۱۵ دقیقه، آن را در دهانتان بچرخانید، سپس تف کرده و دهان خود را با آب ولرم بشویید. سعی کنید این کار را با معده خالی و به مدت یک ماه به صورت دو بار در روز انجام دهید.

درمان خانگی آبسه دندان

۸. زردچوبه : با مخلوط کردن یک قاشق زردچوبه با کمی آب، خمیری بدست می آید. بعد از مسواک زدن دندان هایتان، می توانید این خمیر را به مدت ۱۵ الی ۲۰ دقیقه روی ناحیه مورد نظر قرار دهید و سپس دهان را با آب ولرم بشویید.

درمان گیاهی آبسه دندان

۹. کیسه چای سیاه : یک کیسه چای سیاه را داخل آب ولرم قرار دهید، سپس آن را خارج کرده و فشار دهید تا آبش گرفته شود؛ کیسه را به مدت چند ساعت روی دندان قرار داده، بعد دهان خود را با آب نمک ولرم شست و شو دهید. لازم است این کار به مدت چند هفته و روزی یک بار انجام گیرد.

درمان دارویی آبسه دندان

۱۰. عصاره نعناع : استفاده از عصاره نعنا نیز راهکار مناسبی برای درمان خانگی آبسه دندان می باشد. برای این منظور چند قطره نعناع را روی قسمت مورد نظر بمالید تا درد ناشی از آبسه کمی تسکین یابد.

۱۱. زنجبیل : زنجبیل، ضد باکتری است. بنابراین می تواند عفونت و زخم های کوچک را درمان کند. برای این کار مقداری از زنجبیل تازه را بر روی دندان آلوده بریزید و یا اینکه دهان را با آب زنجبیل شست و شو دهید، همینطور می توانید قبل از خواب به مدت ۵ دقیقه زنجبیل را بجوید. لازم است این روند را ۷ تا ۱۰ روز تکرار نمایید.

درمان خانگی آبسه دندان+عکس

۱۲. کمپرس آب سرد :  به طور کلی یخ عفونت دندان را کاهش می دهد و نیز تورم و درد را کاهش می دهد. برای این کار می توانید بسته یخ را درون یک حوله قرار دهید و آن را به مدت ۱۰ دقیقه در خارج از دهان قرار دهید. اگر احساس کردید اذیت می شوید بسته یخ را بردارید.

 

راهکار خانگی آبسه دندان

۱۳. آب گریپ فروت : گریپ فروت به دلیل دارا بودن ویتامین C یکی از درمان های خانگی موثر برای رفع آبسه دندان است، برای این منظور می توانید آب یک عدد گریپ فروت را بگیرید تا آب میوه طبیعی و خالص بدست آید و بعد ۳ قاشق غذا خوری عسل به آن اضافه کنید و این مخلوط را بنوشید، مصرف این آب میوه طبیعی به شکل روزانه می تواند به رفع آبسه دندان کمک نماید.

درمانهای خانگی آبسه دندان

۱۴. عسل : در ابتدا دندان هایتان را به طور معمول مسمواک بزنید و بعد مقداری عسل را در ناحیه ای که دچار آبسه شده است، قرار دهید، حدود ده دقیقه اجازه دهید که عسل روی آبسه دندانتان بماند و بعد دهانتان را بشویید، توجه داشته باشید که عسل فقط باید بر روی آبسه زده شود و حتما از قرار دادن آن بر روی دندان خودداری نمایید.

انواع درمان خانگی آبسه دندان

علائم شایع آبسه دندان

  • داشتن درد دندان؛ این درد امکان دارد به هنگام جویدن، گاز زدن و حتی در مواقعی که دهن شما بسته است نیز احساس درد در دندان هایتان داشته باشید.
  • حساس شدن به غذا های سرد و گرم
  • ایجاد تلخی دهان
  • بوی تنفس بد
  • در برخی موارد تب کردن
  • متورم شدن گره گردن
  • احساس خستگی
  • متورم شدن فک بال و فک پایین
  • قرمزی و تورم لثه ها

آبسه دندان امکان دارد با عوارضی نیز همراه باشد، البته این عوارض زمانی بروز پیدا می کنند که آبسه درمان نشده باشد.

روش های درمان آبسه دندان

در چه مواقع باید به پزشک مراجعه کرد ؟

همانطور که می دانید دندان آبسه یک عفوت جدی می باشد که اگر درمان نشود به دیگر قسمت های صورت و چشم نیز گسترش پیدا می کند بنابراین، در صورت داشتن آبسه دندان بهتر است بلافاصله به پزشک و در اسرع وقت به دندان پزشک مزاجعه نمایید زیرا، درمان های خانگی گفته شده به عنوان درمان های مکمل درمان هایی می باشد که توسط پزشک تجویز شده است و امکان دارد دندان تان به آنتی بیوتیگ فوری و مراقبت از دندان نیاز داشته باشد.

روش های پیشگیری از آبسه دندان

  • لازم است، حداقل روزی دو بار دهان و دندان هایتان را با مسواک، خمیر دندان و نخ دندان تمیز کنید.
  • همچنین حداقل روزی ۲ تا ۳ بار از دهانشویه استفاده کنید.
  • هر ۶ ماه یکبار به دندانپزشک مراجعه نمایید.
  • هنگامی که مشکلی را در دهان و دندان خود احساس کردید، لازم است حتما به پزشک مراجعه نمایید، زیرا درمان در ابتدای راه بسیار راحت تر از زمانی که آبسه و عفونت دندان پیشرفت کرده باشد.

درمان آبسه دندان

در این مقاله با ده روش درمان خانگی آبسه دندان آشنا شدید. به منظور آگاهی بیشتر از دیگر مطالب مربوط به درمان های گیاهی و خانگی و کسب اطلاعات بسیار مفید در این رابطه به بخش درمان گیاهی و طب سنتی مجله آرگا مراجعه نموده و از به روز ترین مطالب ما دیدن نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو