بهترین مسکن دندان درد و تاثیر داروی های مختلف بر انواع درد دندان

بهترین مسکن دندان درد و تاثیر داروی های مختلف بر انواع درد دندان


منبع: آرگا

2

1402/7/8

09:20


ابتلا به دندان درد می تواند مشکلات زیادی را برای فرد به وجود آورد. در چنین مواقعی افراد به دنبال استفاده از بهترین مسکن برای دندان درد هستند. یادتان باشد که استفاده از این مسکن ها باید طبق دستورالعمل روی بسته آن صورت گیرد. مصرف بیش از دوز توصیه شده می تواند با عوارضی همراه باشد. زیرا مسکن دندان درد تنها برای تسکین درد استفاده می شود و راه حل دائمی برای درمان مشکلات دندان نیست.

به صورت کلی دندان درد به ناراحتی های زیادی در فرد منجر می شود و می تواند زندگی روزمره فرد را تحت تأثیر قرار دهد. یافتن راه حل مناسب برای کاهش درد دندان اهمیت بسیار زیادی دارد. چرا که ریشه یابی این مشکل می تواند به درمان آن کمک کند. به عنوان مثال اگر به پوسیدگی دندان مبتلا شده اید، درمان ریشه و یا ترمیم دندان می تواند راه حل مناسبی باشد. اگرچه گاهی دندان درد می تواند به طور موقت با مصرف دارو و مسکن برطرف شود؛ اما مهم این است که علت آن را یافته و مسکن مناسب برای آن را انتخاب کنید. در ادامه مطلب به معرفی بهترین مسکن برای دندان درد خواهیم پرداخت.

مسکن ها چگونه می توانند به کاهش دندان درد کمک کنند؟

زمانی که صحبت از دندان درد به میان می آید، حتما متوجه شده اید که درد آن تا چه اندازه غیر قابل تحمل است. در این شرایط انجام فعالیت هایی مانند نوشیدن، خوردن و حتی صحبت کردن نیز بسیار دشوار می شود. خوشبختانه بسیاری از دندان دردها با مصرف بهترین مسکن ها قابل درمان است. دندان درد می تواند از مشکلات دندانی مختلفی مثل بیماری لثه، پوسیدگی دندان، ضربه های دندان و آبسه های دندانی ناشی شود. به طور معمول دردهای دندانی به التهاب در پالپ دندان مربوط است که حاوی عروق خونی و اعصاب است. این التهاب باعث تحریک سیگنال های درد شده و فعالیت های روزمره فرد را با اختلال مواجه می کند.

مسکن ها که از آن ها به آرامش بخش یاد می شود، داروهایی هستند که به منظور تسکین درد مورد استفاده قرار می گیرند. این داروها با گیرنده های درد در بدن در ارتباط بوده و به کاهش التهاب در نواحی آسیب دیده کمک می کنند. مسکن های دندان درد قادر به رفع چند مشکل بوده که مهم ترین آن ها عبارتند از:

آشنایی با بهترین مسکن دندان درد

کاهش تب

گاهی اوقات آبسه دندان و عفونت ناشی از آن با تب همراه است. در این شرایط مسکن های ضد تب علاوه بر کاهش تب، علائم ناشی از درد دندان را نیز کاهش می دهند.

تسکین درد

مسکن های دندان درد با تأثیر بر سیستم عصبی مرکزی بدن، مانع از رسیدن سیگنال های درد به مغز می شوند. در حقیقت عملکرد این سیگنال ها به گونه ای است که با کاهش درد، درد دندان را به سرعت تسکین می دهند.

کاهش التهاب

معمولا التهاب با دندان درد همراه است و باعث افزایش ناراحتی و درد می شود. بسیاری از مسکن ها مثل داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی، با کاهش تورم و التهاب در نواحی اطراف دندان آسیب دیده، تورم و درد را تسکین می دهند.

اگرچه مسکن ها می توانند درد دندان را به طور موقت کاهش دهند، با این حال خوب است برای درمان طولانی مدت به دنبال مراقبت های دندانپزشکی حرفه ای باشید. یادتان باشد که مصرف بیش از اندازه مسکن ها می تواند درد دندان و مشکلات دندان را به طور موقت پوشش دهد، اما به مشکلات جدی تری در آینده منجر خواهد شد. همیشه قبل از هر اقدامی با یک دندانپزشک مجرب مشورت کنید تا درمان مناسب دندان شما را پیدا کند.

بهترین قرص برای دندان درد

آشنایی با بهترین مسکن دندان درد

دندان درد یک مسئله ناخوشایند و غیر قابل تحمل برای همه فراد است که تقریبا همه ما در زندگی تجربه دندان درد را داشته ایم. این درد آن چنان ناتوان کننده است که می تواند همه برنامه های ما در زندگی از جمله خوردن، نوشیدن و صحبت کردن را تحت تأثیر قرار دهد. پیدا کردن راه حلی مناسب برای کاهش درد دندان و باز گرداندن آن ها به حالت طبیعی می تواند بسیار کمک کننده باشد. اگرچه راه های زیادی برای کنترل و مدیریت درد دندان وجود دارد، اما نقش داروها معمولا دست کم گرفته می شود. در ادامه به بررسی بهترین مسکن ها برای دندان درد خواهیم پرداخت.

استامینوفن

استامینوفن یکی از داروهایی است که تقریبا برای تسکین بسیاری از دردها از آن استفاده می شود. این دارو در تمام دنیا به نام Paracetamol شناخته می شود. اگرچه خاصیت ضد درد این دارو به اثبات رسیده است، اما ضد التهاب بودن آن تاکنون ناشناخته مانده است. استامینوفن بیشتر در زمان ترکیب با داروهای ضد درد تجویز می شود. این دارو یک ضد درد خوب برای خانم های باردار در تمام طول دوره بارداری است. یادتان باشد که مصرف بیش از حد این دارو و زیاده روی در آن می تواند به ایجاد مشکلات کبدی شدید منجر شود.

ایبوپروفن

به جرأت می توان گفت ایبوپروفن دارویی مؤثر جهت کاهش درد دندان و یکی از بهترین مسکن ها برای دندان درد است. اگر از این دارو به شیوه مؤثری استفاده شود، می تواند درد دندان تان را کاهش داده و شما را از مصرف سایر داروهای مسکن بی نیاز کند. در حال حاضر ایبوپروفن در ۲ دوز ۲۰۰ و ۴۰۰ میلی گرم در بازار موجود است. این دارو در ایران و بسیاری از کشورها بدون نسخه به فروش می رسد؛ به طوری که اگر منع مصرف دارویی نداشته باشید، می توانید با خیال راحت برای درمان درد فعلی خود از آن استفاده کنید. نوع دیگر این دارو که به نام ژلوفن موجود است، به خاطر شکل ژلاتینی، جذب گوارشی راحتی دارد.

قرص قوی برای درمان دندان درد

کدیین

کدیین یک داروی ضد درد مخدر است که معمولا در بازار ایران به شکل ترکیبی وجود دارد. لازم است بدانید که ضد دردهای مخدر با عوارض جانبی بسیاری همراه هستند که استفاده از آن ها برای تسکین دندان درد به هیچ عنوان مناسب نیست.

مفنامیک اسید

هنوز به طور دقیق مشخص نیست که چرا بسیاری از افراد از مفنامیک اسید به عنوان یک داروی مسکن استفاده می کنند. متأسفانه بسیاری از داروخانه ها برای تسکین درد دندان به جای ایبوپروفن که داروی مؤثرتری است، مفنامیک اسید را به افراد توصیه می کنند. اگرچه این داروها از یک دسته دارویی هستند، اما تأثیر ایبوپروفن در کاهش درد دندان به مراتب بیشتر است و مفنامیک اسید تنها برای دردهایی مانند میگرن و دردهای قاعدگی کاربرد دارد.

آسپرین

آسپرین یکی از مسکن های ساده و مؤثر برای تسکین درد دندان در مواردی غیر از جراحی در ناحیه دهان و کشیدن دندان است. این دارو عوارض جانبی کمی داشته و یک ضد درد و ضد التهاب مؤثر به شمار می رود. به یاد داشته باشید که دندان درد کودکان به هیچ عنوان با آسپرین کاهش نمی یابد. آسپرین تشکیل لخته را در خون به تعویق انداخته و برای بیماران مبتلا به خونریزی یا زخم گوارشی به هیچ عنوان مناسب نیست.

معرفی بهترین مسکن دندان درد

آنتی بیوتیک

آنتی بیوتیک ها به طور مستقیم بر روی دندان درد تأثیری ندارند. بسیاری از افرادی که درگیر دندان درد هستند، با این تصور که عفونت عامل اصلی درد است، اقدام به مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک ها می کنند. این در حالی است که این قبیل داروها به تنهایی تأثیری در کاهش درد دندان ندارند. اگرچه آنتی بیوتیک ها می توانند در زمان تب و تورم به کنترل علائم با کاهش فشار بافتی کمک کنند، اما آنتی بیوتیک هایی مثل آموکسی سیلین هیچ تأثیری در از بین بردن درد ندارند.

کورتون ها

بتامتازون و دگزامتازون از جمله داروهای کورتونی هستند که مصرف و تجویز آن ها در کشور ما بیش از حد است که برای سلامتی خطرآفرین است. دریافت این داروها از داروخانه نیاز به تجویز پزشک داشته و فروش آن بدون نسخه ممنوع است. این داروها برای تسکین درد دندان های معمولی قابل استفاده نیستند و بیشتر با اثرات ضد التهابی همراه هستند. توصیه می شود تا حد امکان از مصرف این داروها برای تسکین درد دندان خود استفاده نکنید.

مسکن های ترکیبی

این داروها ترکیبی از کافئین، ایبوپروفن و استامینوفن هستند که به عنوان یک ضد درد مؤثر شناخته می شوند. این قبیل داروها به صورت کپسول و با نام های تجاری مگافن، نوافن، آسیفن و … عرضه شده و دارای ترکیبات یکسانی می باشند. ترکیب کدیین و استامینوفن نیز در بازار موجود است که بدون نسخه از داروخانه های سراسر کشور قابل تهیه می باشد. یادتان باشد که هنگام مصرف این داروها احتیاط کنید. زیرا احتمال حساسیت به عوارض جانبی آن وجود دارد.

درمان فوری دندان درد با مسکن

تسکین درد دندان با درمان های خانگی

اگرچه بهتر است برای درمان دندان درد به دنبال مراقبت های حرفه ای و بهترین مسکن ها باشید، اما برخی درمان های خانگی نیز می توانند به طور موقت به کاهش درد کمک کنند. در ادامه به برخی از درمان های خانگی دندان درد اشاره شده است:

  • روغن میخک: روغن میخک از ترکیبی به نام اوژنول ساخته شده که دارای خواص ضد التهابی و ضد درد است. این روغن برای قرن های متمادی یک درمان طبیعی دندان درد بوده که توانایی زیادی در از بین بردن باکتری ها دارد.
  • شستشو با آب نمک: استفاده از محلول آب نمک اگرچه یک درمان خانگی ساده است، اما تأثیر فوق العاده ای در کاهش و تسکین فوری درد دندان دارد. محلول آب نمک باعث از بین بردن باکتری ها، کاهش التهاب و بهبود درد دندان خواهد شد.
  • سیر: سیر خواص ضد درد و ضد میکروبی دارد و همین مسئله آن را به یک داروی قوی جهت تسکین درد دندان تبدیل کرده است. یادتان باشد که سیر ماده ای مؤثر در از بین بردن هر گونه عفونت است.
  • کمپرس سرد: کمپرس به بی حس کردن اطراف دندان کمک کرده و باعث تسکین درد دندان به طور موقت می شود. یادتان باشد که هیچ گاه یخ را به طور مستقیم بر روی دندان قرار ندهید. زیرا دندانی که درد می کند، نسبت به دمای سرد یا گرم بسیار حساس است.
  • چای کیسه ای: به منظور درمان فوری و رفع سریع دندان درد خود، می توانید یک چای کیسه ای مرطوب را بر روی آن قرار دهید. این کار عفونت را از بین برده و به تسکین درد کمک می کند. به خاطر داشته باشید که انجام مداوم این کار باعث تغییر رنگ دندان ها و لثه می شود. به همین خاطر فقط در مواقع ضروری از این روش استفاده کنید.
  • روغن نارگیل: روغن نارگیل با درگیر کردن باکتری ها، درد دندان را بهبود بخشیده و یا به طور کامل از بین می برد. البته مراقبت باشید که این روغن را نبلعید. چرا که باعث وارد شدن تعداد زیادی باکتری به دستگاه گوارش می شود.
  • چای نعناع فلفلی: این چای خواص تسکین دهنده ای داشته و در کاهش درد دندان مؤثر است. اثرات ضد درد چای نعناع فلفلی به تسکین موقت درد کمک خواهد کرد.

امیدواریم مطالب این مقاله برای شما عزیزان مفید بوده باشد. در پایان پیشنهاد می کنیم مقالات قرص برای دندان درد، قرص عفونت دندان، قرص دندان درد و درمان دندان درد شدید را نیز مطالعه فرمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو