معجزه و خواص اسفرزه | طریقه مصرف اسفرزه

منبع: زیبامون

161

1399/11/2

23:27


در این بخش از زیبامون با تمام خواص و فواید اسفرزه برای سلامتی بدن آشنا خواهید شد. با ما همراه باشید.

معجزه و خواص اسفرزه | طریقه مصرف اسفرزه

استفاده از بذرها و گیاهان طبیعی کاربرد خیلی زیادی در طب سنتی ایران و سایر کشورها داره و از انجایی که این گیاهان طبیعی بوده و هیچ ترکیب شیمیایی و مضری در تولید آن استفاده نشده، اثربخشی خوبی هم در برطرف کردن مشکلات مربوط به سلامتی دارند و به ندرت باعث ایجاد عوارض جانبی و خطرات احتمالی خواهند شد.

اسفرزه یکی از این بذرهای گیاهی و طبیعی هست که مطمئنا شما نیز تا به حال چندین و چند بار نام آن را شنیده اید و با خواص و معجزاتی که برای سلامتی بدن داره، کم و بیش آشنا هستید. ما در این بخش از زیبامون دات کام به معرفی اسفرزه، خواص و فواید اسفرزه و نحوه استفاده از اسفرزه برای بهره مندی از خواص معجزه آسای آن اشاره کردیم. با ما همراه باشید و اطلاعات مفیدی در این زمینه کسب کنید.

 

اسفرزه چیست؟

اسفرزه گیاهی از خانواده بارهنگ هست که جز گیاهان یکساله بوده به اندازه 10 تا 35 سانتی متر رشد میکنه. ساقه های گیاه اسفرزه نازک و کرک داره بوده و برگهایی بسیار باریک، تاجی و به رنگ سبز و خاکستری دارند که این برگها نیز پوشیده از موهای نرم و نازک هستند. 

بذر گیاه اسفرزه خواص و فواید خیلی زیادی برای سلامتی بدن داره و به روشهای مختلفی مورد استفاده قرار میگیره. نام انگلیسی اسفرزه Psyllium یا Fleawort هست که نام لاتین Plantago Afra به عنوان نام علمی صحیح گیاه اسفرزه شناخته شده هست.

بسیاری از افراد، اسفرزه رو به عنوان مکمل غذایی سرشار از فیبر مورد استفاده قرار میدن؛ چراکه اسفرزه میتونه خیلی خوب در اب حل بشه و آب خیلی زیادی رو به خودش جذب میکنه و به یک ترکیب غلیظ و چسبناک تبدیل میشه و در برابر هضم شدن بسیار مقاوم میشه.

این مقاومت اسفرزه در برابر هضم شدن به بدن کمک میکنه کلسترول بالا، تری گلیسرید بالا و سطح قند خون به خوبی تنظیم و کنترل بشه و به مدیریت وزن هم کمک میکنه و همچنین تاثیر خیلی خوبی در درمان و تسکین اسهال خفیف و یبوست خواهد داشت.

 

گیاه اسفرزه

 

معرفی معجزه و خواص اسفرزه برای سلامتی بدن

 

1. خواص اسفرزه برای یبوست

اسفرزه به دلیل داشتن خواص ملین میتونه یبوست رو درمان کنه. اسفرزه در ابتدا به غذای نیمه هضم شده متصل میشه و از معده وارد روده کوچک میشه. سپس به جذب آب کمک میکنه و باعث افزایش رطوبت در مدفوع میشه و کمک میکنه تا دفع راحتتری داشته باشید.

در واقع اسفرزه یک فیبر محلول هست که اگر به مدت 2 هفته، 2 بار در روز مورد استفاده قرار بدید، حرکات روده منظم میشه و هم یبوست رو درمان میکنه.

 

2. خواص اسفرزه برای لاغری

اسفرزه به دلیل قدرت بالایی که در جذب آب داره خیلی سریع به یک ترکیب چسبناک تبدیل میشه و تاثیر خیلی خوبی در کنترل اشتها داره و به کاهش وزن کمک میکنه. در واقع اسفرزه با کاهش سرعت تخلیه معده و کاهش اشتها در کنترل کردن اشتها موثر هست و کاهش اشتها و دریافت کالری کمتر هم میتونه به طور موثری در کاهش وزن موثر باشه

طبق تحقیقات انجام شده، اگر روزانه 10 گرم اسفرزه رو قبل از صبحانه و ناهار میل کنید، اینکار میتونه تاثیر قابل توجهی در کاهش گرسنگی داشته باشه و با افزایش احساس سیری در بدن، تمایل به غذا خوردن و ریزه خواری بین وعده های غذایی رو به شدت کاهش میده و از این طریق میتونه با کاهش شاخص توده بدن و درصد چربی بدن کمک کنه.

 

3. خواص اسفرزه در کاهش سطح کلسترول خون

اسفرزه به چربی ها و اسیدهای صفراوی متصل میشه و به بدن کمک میکنه تا این مواد رو بهتر دفع کنه. در روند جایگزینی این اسیدهای صفراوی از بین رفته، کبد از کلسترول برای تولید بیشتر استفاده میکنه و در نتیجه سطح کلسترول خون کنترل میشه.

به طور میانگین اگر روزانه چیزی حدود 5 گرم اسفرزه رو به طور منظم مورد استفاده قرار بدید سطح کلسترول خون در بدن به خوبی کاهش پیدا میکنه. 

 

اسفرزه

 

4. خواص اسفرزه برای سلامتی قلب

استفاده از انواع فیبرها میتونن برای سلامتی قلب بسیار مفید باشه. انجمن قلب ایالات متحده میگوید که فیبرهای غذایی میتونن کلسترول خون رو بهبود داده و خطر بیماریهای قلبی، سکته، دیابت نوع 2 و چاقی رو کاهش دهند.

فیبرهای محلول در آب به ویژه اسفرزه میتونه تاثیر خوبی به کاهش تری گلیسرید خون، فشار خون و خطر بیماریهای قلبی کمک کنه. طبق مطالعات انجام شده در این زمینه، مصرف روزانه 10 گرم اسفرزه میتونه در بهبود سلامت قلب تاثیر چشم گیری داشته باشه. 

 

حتما بخوانید: خواص آب انار برای سلامتی بدن چیست؟

 

5. اسفرزه دارای خواص پروبیوتیکی

پرو بیوتیک ها ترکیبات غیر قابل هضمی هستند که باکتری های روده رو تغذیه می کنند و باعث رشد این باکتریها میشن. محققان معتقدند كه اسفرزه هم دارای اثرات پرو بیوتیک هست.

باکتریهای روده میتونن قسمت کمی از الیاف اسفرزه رو تخمیر کنند و این تخمیر میتونه باعث تولید اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه از جمله بوتیرات کمک کنه و از انجایی که اسفرزه آهسته تر از سایر فیبرها تخمیر میشه، گاز و ناراحتی گوارشی رو هم کاهش میده.

استفاده منظم از اسفرزه به مدت 4 ماه میتونه تا 45 درصد به کاهش علائم و مشکلات گوارشی مثل کولیت اولسراتیو کمک کنه.

 

6. خواص اسفرزه برای بواسیر

اسفرزه میتونه درد و خونریزی نشای از بواسیر و شکاف های مقعدی رو هم کاهش بده. دلیل مفید اسفرزه برای بواسیر این هست که باعث نرم شدن مدفوع میشه و باعث کاهش تحریک رگهای متورم و پیچ خورده مقعدی خواهد شد.

اگر از اسفرزه به طور منظم استفاده کنید، حرکات روده به طور چشمگیری بهبود پیدا می کنند و میتونید درد و ناراحتی ناشی از بواسیر رو به بهترین شکل ممکن از بین ببرید!

 

دانه اسفرزه

 

7. خواص اسفرزه برای عفونت

استفاده موضعی از اسفرزه میتونه تاثیر خیلی خوبی در درمان عفونت های مختلف، تسکین دندان درد، درمان زخم ها و تحریکات پوستی داشته باشه. زیرا اسفرزه دارای محتوای بالایی از موسیلاژ (mucilage) هست که میشه از ان به عنوان اتصال دهنده و ماده چسبناک در هنگام تهیه کمپرس گیاهی و یا ماسک صورت استفاده کرد.

 

8. خواص اسفرزه با کاسنی

اگر از مشکلات گوارشی رنج میبرید و در هضم غذا دچار مشکل هستید، میتونید از مقداری اسفرزه با کاسنی یا عرق کاسنی استفاده کنید و این مشکل رو به بهترین شکل ممکن درمان کنید. استفاده از ترکیب اسفرزه با عرق کاسنی تاثیر خیلی خوبی در سم زدایی از بدن داره و کمک میکنه تا هضم غذا بهبود پیدا کنه و مشکلات گوارشی هم به خوبی از بین روند.

 

9. خواص اسفرزه برای رحم

استفاده از اسفرزه میتونه تاثیر خیلی خوبی در کاهش خونریزی های زیاد قاعدگی داشته باشه و از این طریق برای رحم مفید و موثر هست. برای بهره مندی از خواص اسفرزه برای رحم توصیه میشه هر روز صبح یک قاشق چای خوری از اسفرزه رو درون آب جوش بریزید و با مقداری نبات یا عسل بنوشید. این ترکیب نه تنها برای رحم مفید هست بلکه میتونه در از بین بردن خارش واژن هم موثر باشه.

 

طریقه مصرف اسفرزه

شما میتونید 5 تا 10 گرم اسفرزه رو در آب خیس کنید و یک بار در روز به همراه وعده های غذایی مورد استفاده قرار بدید. بهترین روش مصرف اسفرزه این هست که همراه با آب مصرف بشه و سپس به طور منظم در طول روز نیز آب زیادی مورد استفاده قرار بدید.

اگر قرار هست از اسفرزه به عنوان یک مکمل ملین استفاده کنید بهتره 5 گرم اسفرزه رو درون یک لیوان آب بریزید و در طول روز بنوشید. 

 

طریقه مصرف اسفرزه

 

حتما بخوانید: خواص سیاه دانه چیست ؟ + عوارض جانبی و طریقه مصرف

 

عوارض جانبی اسفرزه چیست

اسفرزه به دلیل دارا بودن خواص ملین شناخته شده هست و اگر به اندازه درست و توصیه شده مورد استفاده قرار بگیره، هیچگونه عوارض جانبی به همراه نخواهد داشت. اما با این حال ممکنه عوارض جانبی هم به همراه داشته باشه که در ادامه به برخی از عوراض جانبی احتمالی اسفرزه اشاره کردیم:

 

  • هیچ محدودیتی در استفاده از اسفرزه در دوران بارداری و شیردهی وجود نداره.
  • استفاده از اسفرزه ممکنه در برخی از افراد باعث ایجاد واکنشهای آلرژیک بشه.
  • افرادی که دچار آسم هستند نباید از اسفرزه استفاده کنند؛ زیرا ممکنه باعث بدتر شدن شرایط آسم بشه.
  • اگر یبوست به دلیل انسداد ناشی از پیچ خوردن معده یا روده (volvulus) باشه هرگز نباید از داروهای ملین مثل اسفرزه استفاده کرد.
  • فیبر قابل هضم در دانه و پوسته اسفرزه میتونه باعث تولید بیش از حد گاز در روده بشه و دردهایی رو در ناحیه شکم به وجود بیاره.
  • اسفرزه باید با مقدار خیلی زیاد آب مصرف بشه؛ اگر به همراه اسفرزه از آب زیادی استفاده نکنید ممکنه توده هایی در بدن ایجاد بشه که باعث مسدود شدن دستگاه گوارشی شده و باعث ایجاد یبوست بشه. بنابراین مصرف مایعات زیاد بعد از استفاده از اسفرزه ضرورت دارد.
  • استفاده طولانی مدت از اسفرزه همراه با مکمل های غذایی یا ویتامین ها ممکنه در جذب عناصر غذایی مثل آهن، کلسیم، روی یا ویتامین B12 اختلال ایجاد کنه.
  • استفاده از فیبرها میتونه بر جذب داروهای معمولی هم اثرگذار باشه؛ بنابراین بهتره حداقل یک ساعت بعد از مصرف هر نوع دارویی از اسفرزه استفاده کنید.

 

حتما بخوانید: خواص و فواید تخم بلدرچین برای سلامتی بدن + روش استفاده و مضرات

 

سخن آخر

اسفرزه یکی از ترکیبات گیاهی ملین که میتونه در درمان اسهال، یبوست، کاهش تری گلیسرید خون، درمان بواسیر، حفظ سلامت قلب و کنترل قند خون موثر باشه. شما میتونید از اسفرزه به عنوان یک مکمل فیبری در رژیم غذایی خود استفاده کنید و از خواص و معجزه اسفرزه برای سلامتی بدن بهره مند بشید. اما به هیچ عنوان نباید در مصرف اسفرزه زیاده روی کنید زیرا ممکنه مشکلاتی رو برای بدن ایجاد کنه.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو