آیا عمل پروتز سینه درد دارد؟

منبع: ساعد نیوز

1

1402/10/12

10:29


بلافاصله بعد از عمل پروتز سینه به سبب برش‌های ایجاد شده ممکن است بیمار کمی احساس درد و ناراحتی داشته باشد. پزشک معمولا با تجویز داروهای مسکن سعی می‌کند تا حدودی درد را کنترل کند. چه افرادی درد بیشتری را  تجربه می‌کنند؟ نحوه کاهش درد بعد از عمل پروتز سینه و... موضوعاتی است که در این مطلب به آن خواهیم پرداخت.

آیا پروتز سینه درد دارد؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که آستانه درد هر شخص متفاوت است؛ برخی ممکن است درد کمی را تجربه کنند و در مقابل ممکن است این درد برای بعضی بسیار ناخوشایند باشد.

به طور کلی باید گفت استفاده از دارو‌های بیهوشی در حین عمل پروتز سینه باعث می‌شود که بیمار دردی را حس نکند. بلافاصله بعد از عمل پروتز سینه به سبب برش‌های ایجاد شده ممکن است بیمار کمی احساس درد و ناراحتی داشته باشد. پزشک معمولا با تجویز داروهای مسکن سعی می‌کند تا حدودی درد را کنترل کند. چه افرادی درد بیشتری را تجربه می‌کنند؟ نحوه کاهش درد بعد از عمل پروتز سینه و... موضوعاتی است که در این مطلب به آن خواهیم پرداخت.

دکتر محمدرضا ترحمی

علت درد بعد از عمل پروتز سینه

درد ناشی از عمل پروتز سینه ممکن است بلافاصله بعد از این عمل اتفاق بیفتد و تا مدت‌ها ادامه دار باشد. التهاب، تجمع مایع و تغییرات در عضلات و اعصاب از عوامل اصلی ایجاد درد بعد از عمل پروتز سینه می‌باشند.

علائم اولیه درد بعد از عمل پروتز سینه

آستانه درد عمل پروتز سینه در افراد مختلف متفاوت است و این تفاوت تا حد زیادی به محل قرار گیری پروتز برمی‌گردد. مثلا اگر محل قرارگیری پروتز پشت ماهیچه سینه‌ای باشد درد آن از نواحی دیگر بیشتر است چرا که به هنگام قرار دادن پروتز در این ناحیه مقداری از ماهیچه سینه برش داده می‌شود.

علائم دیگری مثل تغییر احساس در نواحی سینه نیز ممکن است نشان‌دهنده درد بعد از پروتز سینه باشند. به طور مثال قسمت نوک سینه و یا کل سینه فرد بی حس است و یا این که در بعضی از افراد افزایش حس در این نواحی مشاهده می‌شود.

چه افرادی درد بعد از عمل پروتز سینه را بیشتر تجربه می کنند؟

طبق آمار تقریبا نیمی از زنان بعد از عمل پروتز سینه درد را تجربه خواهند کرد. به طور کلی درد بعد از پروتز سینه یک عارضه شایع است که به موارد بسیاری بستگی دارد برخی از این موارد عبارتند از:

سن

افراد مسن ممکن است در مقایسه با افراد جوان‌تر آستانه درد پایین تری داشته باشند.

وزن

افرادی که اضافه وزن دارند یا به چاقی مبتلا هستند ممکن است نسبت به افراد لاغر عمل سخت‌تری را تحمل کنند.

اندازه پروتز

هرچه اندازه پروتز بزرگتر باشد اعصاب و عضلات بیشتری را درگیر و درد بیشتری را نیز ایجاد خواهد کرد.

محل قرار گیری و موقعیت پروتز

پروتز‌هایی که در زیر عضلات سینه قرار می‌گیرند به نسبت درد بیشتری را نسبت به پروتز‌هایی که بالای سینه قرار میگیرند، ایجاد خواهند کرد‌.

نوع برش جراحی

هرچه برش مربوط به قرار دادن پروتز در فضای داخل سینه بزرگتر باشد درد بیشتری را نیز ایجاد خواهد کرد.

نحوه کاهش درد بعد از عمل پروتز سینه

علی رغم این که درد عمل پروتز سینه یک عارضه شایع می‌باشد، اما قابل کنترل است. برخی از روش‌هایی که جهت کنترل درد بعد از عمل پروتز سینه استفاده می‌شوند عبارتند از:

مصرف مسکن

مصرف منظم مسکن‌هایی که به دستور جراح پروتز سینه تجویز می‌شوند تا حد زیادی می‌تواند به کاهش درد کمک کند. اگر درد با مسکن‌ کنترل نشد فرد حتما باید جراح خود را در جریان قرار دهد.

پوشیدن سوتین‌های طبی

سوتین‌های طبی با جمع کردن سینه و ثابت نگه داشتن آن تا حد زیادی به تسکین درد شما بعد از عمل پروتز سینه کمک خواهند کرد.

خودداری از انجام فعالیت‌های سنگین

در هفته‌های اول بعد از عمل از انجام ورزش‌های سنگین و بلند کردن اجسام خودداری کنید‌. انجام چنین فعالیت‌هایی ممکن است درد بعد از عمل پروتز سینه را بیشتر کند.

استفاده از کمپرس سرد و گرم

کمپرس سرد برای کاهش التهاب و درد و کمپرس گرم نیز برای شل شدن عضلات و کاهش درد کاربردی‌ هستند.

نکاتی در خصوص درد شدید و عفونت بعد از پروتز سینه

عفونت یکی از عوارض عمل پروتز سینه می‌باشد. پروتز سینه یک‌ جسم خارجی است که برای جذب و همسو شدن با بافت‌های بدن نیاز به زمان دارد. اگر عمل پروتز سینه سبب ایجاد عفونت گردد و این عفونت ادامه دار باشد ممکن است بافت‌های کلاژنی اطراف سینه منقبض شوند و روی پروتز فشار ایجاد کنند. فشار وارده روی پروتز سینه سبب تغییر شکل پروتز شده و در نهایت ممکن است شکل سینه نیز از حالت طبیعی خود فاصله بگیرد و تغییر کند که این موضوع سبب می‌شود فرد درد بیشتری را حس کند. بعد از ایجاد عفونت پس از پروتز سینه در درجه اول درمان دارویی شروع می‌شود و اگر فرد به درمان دارویی جواب نداد، پروتز باید هرچه سریعتر خارج شود.

مراجعه به دکتر برای درد بعد از عمل پروتز سینه

اگر فرد علائم مربوط به شروع درد بعد از عمل پروتز سینه را داشت و احساس کرد که این درد برای او غیر قابل تحمل است حتما باید با پزشک خود در میان بگذارد. پزشک با انجام معاینات لازم بررسی می‌کند که تا چه حدی اعصاب در ناحیه‌ای که پروتز قرار داده شده تحت تاثیر قرار گرفته و یا این که آیا مشکل جدی برای سایر بافت‌های بدن پیش آمده یا خیر.

گاها برای تکمیل بررسی‌ها پزشک ممکن است از فرد بخواهد که آزمایشاتی از قبیل آزمایش خون، الکترومیوگرافی و mri انجام دهد. این آزمایشات به بررسی بهتر عملکرد عضلانی و عصبی در ناحیه سینه کمک می‌کند.

دکتر محمدرضا ترحمی

نتیجه گیری

پروتز سینه یک عمل‌ زیبایی است که بین خانم‌ها بسیار محبوب گشته است. این عمل طی بیهوشی عمومی انجام ‌می‌شود و به هنگام عمل بیمار دردی را احساس نمی‌کند.

پس از اتمام عمل پروتز سینه به سبب برش‌های ایجاد شده در ناحیه سینه ممکن است بیمار احساس درد کند و این درد نیز تا چند وقت با او همراه باشد حتی اگر آن را با سایر جراحی ها مانند جراحی لیفت سینه انجام داده باشند. در چنین شرایطی در درجه اول پزشک معمولا اقدام به تجویز مسکن می‌کند اما اگر مسکن برای کاهش درد کارساز نبود پزشک باید راه حل‌های دیگری را جهت کاهش درد به بیمار توصیه کند.

سوالات متداول

آیا عمل پروتز سینه با بی حسی امکان پذیر است؟

پروتز سینه با بیهوشی عمومی انجام پذیر بوده و تنها طی یک شرایط خاص پزشک می‌تواند این عمل را به وسیله بی حسی موضعی انجام دهد.

عمل پروتز سینه چقدر طول می‌کشد؟

بازه زمانی مربوط به عمل پروتز سینه بین 2 ساعت الی 4 ساعت متغیر است.

آیا بیمار طی عمل پروتز سینه درد را احساس می‌کند؟

پروتز سینه به وسیله بیهوشی عمومی انجام می‌شود و بیمار طی عمل هیچ دردی را حس‌نخواهد کرد.

امیدوارم این مطلب برای شما مفید بوده باشد و اطلاعات لازم را کسب کرده باشید. شما میتوانید سوالات و تجربیات خود را در وب سیات دکتر محمدرضا ترحمی مطرح کنید و جهت مشاوره به مطب ایشان مراجعه کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو