دفع انواع حشرات خانگی | ترفندهای ساده و موثر برای از بین بردن حشرات در خانه

منبع: تاپ ناز

2

1402/10/14

11:08


وجود انواع حشرات موذی مانند پشه و مگس در خانه ممکن است باعث ایجاد مشکلات زیادی برای اعضای خانه شود. این حشرات ممکن است باعث بروز برخی از بیماری ها …

وجود انواع حشرات موذی مانند پشه و مگس در خانه ممکن است باعث ایجاد مشکلات زیادی برای اعضای خانه شود. این حشرات ممکن است باعث بروز برخی از بیماری ها شوند و یا آرامش افراد خانه را بهم بزنند. معمولا برای از بین بردن انواع حشرات اولین راهی که به ذهن مان می رسد، خرید محصولات شیمیایی دفع حشرات است. اما این سم های شیمیایی موجود در فروشگاه ها برای استفاده در خانه مناسب نیستند چون عوارض خطرناکی برای سلامت افراد خانواده و حیوانات خانگی دارند.

بنابراین بهتر است از روش های امن و طبیعی برای از بین بردن حشرات استفاده کنیم. در این مقاله قصد داریم به روش های خانگی و نکات مهم برای دفع انواع حشرات اشاره کنیم. تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

راهکارهای ساده برای از بین بردن انواع حشرات

حشرات مختلفی شامل مورچه، سوسک، مگس، عنکبوت و … در خانه وجود دارند و هر کدام از این حشرات را باید با روش خاصی از بین ببریم و از محل زندگی خود دور کنیم. در ادامه روش های از بین بردن انواع حشرات را بررسی می کنیم.

مگس ها

مگس یکی از مزاحم ترین حشرات موذی است که وجود آن در خانه باعث از بین رفتن آرامش می شود و می تواند سلامتی افراد خانه را به خطر بیندازد. مگس ها به راحتی می توانند از طریق درز پنجره ها یا درهای باز وارد خانه شوند. از مهم ترین دلایل زیاد شدن مگس ها می توان به وجود تکه های خوراکی، گوشت فاسد، وجود مواد فاسد شده در مجاری فاضلاب و لوله سینک و زباله های سر زیر اشاره کرد. برای از بین بردن مگس ها در خانه می توان روش های زیر را به کار برد.

روش اول:

یکی از روش های دور کردن مگس ها استفاده از سرکه سیب است. برای این کار می توانید سرکه سیب را حرارت دهید. سپس آن را در یک ظرف بریزید و یک قیف را در دهانه این ظرف بگذارید. می توانید از بطری های خالی آب معدنی یا نوشابه هم استفاده کنید. شیشه را در محلی که مگس ها در آن جا جمع می شوند بگذارید. بعد از چند ساعت می بینید که تعداد زیادی مگس در این ظرف به دام افتاده اند. همچنین می توانید سرکه سیب را روی مگس ها اسپری کنید.

روش دوم:

یک روش دیگر قرار دادن تله میوه است. برای این کار یک تکه میوه را برش دهید و آن را در یک ظرف بگذارید به طوری که قسمت بریده شده میوه به سمت بالا باشد. ظرف را با بسته بندی پلاستیکی بپوشانید و آن را با نوار یا باند پلاستیکی محکم کنید. با کمک یک خلال دندان در بالای آن سوراخ هایی ایجاد کنید و آن را در آشپزخانه قرار دهید.

روش سوم:

یکی از بهترین مواد برای از بین بردن مگس ها ترکیب چهار فنجان سرکه، 20 قطره اسانس ریحان، 20 قطره عرق نعنا، 20 قطره اسانس رزماری، یک قاشق مایع ظرفشویی و دو قاشق غذاخوری روغن زیتون یا کانولا است. این مواد را با یکدیگر ترکیب کنید و در یک ظرف بریزید. سپس در جایی که مگس ها جمع می شوند اسپری کنید.

مطلب مشابه: از بین بردن سوسک های خانگی با 10 روش عالی و موثر

مورچه ها

مورچه ها موجودات ریز و درشتی هستند که به راحتی می توانند وارد هر نقطه ای از خانه شوند. مورچه ها می توانند با جا به جا کردن خاک و حتی مدفوع خود، مواد غذایی شما را آلوده کنند. علاوه بر آن، می توانند در وسایل چوبی خانه تونل سازی کنند و آسیب وارد کنند. برای دفع مورچه ها از روش های زیر استفاده کنید.

روش اول

یک روش ساده برای دور کردن مورچه ها استفاده از عصاره روغن دارچین است. برای این کار کافی است 4 یا 5 قطره از عصاره روغن دارچین را در 240 میلی لیتر آب ریخته و آن را در یک ظرف اسپری بریزید. این محلول را در محلی که مورچه ها هستند اسپری کنید.

روش دوم

با این روش علاوه بر از بین رفتن مورچه ها، سطوح خانه شما نیز تمیز می شود. بطری اسپری را به میزان سه چهارم از آب پر کنید و بعد حدود 2 تا 3 قاشق از صابون پودر شده یا 10 تا 20 قطره مایع ظرف شویی را به آن اضافه کنید و هم بزنید. سپس این ترکیب را در مسیر مورچه ها اسپری کنید.

روش سوم

یکی دیگر از روش ها برای دفع مورچه ها، استفاده از محلول آب، شکر و اسید بوریک است. این مواد را با هم ترکیب کنید و آن ها را در ماکروویو گرم کنید. سپس این مواد را به خوبی تکان دهید. تکه هایی از پنبه را به این محلول آغشته کنید و در محلی که مورچه ها وجود دارند قرار دهید. بعد از چند روز تمام مورچه ها با این روش مسموم می شوند و از بین می روند.

روش چهارم

ترکیب فلفل، پودر ذرت یا پودر قهوه، ترکیب دیگری است که باعث می شود حس بویایی مورچه ها برای پیدا کردن غذا از بین برود و نتوانند یک دیگر را دنبال کنند. همچنین با این مواد مورچه ها محل را ترک خواهند کرد. برای استفاده از این روش، این مواد را ترکیب کنید و در مسیر مورچه ها بپاشید.

پشه ها

پشه ها موجودات مزاحمی هستند که می توانند آرامش و خواب شب را از اعضای خانه بگیرند. علاوه بر آن نیش های دردناکی دارند و باعث خارش و تحریک پوست بدن می شوند. با روش های طبیعی زیر می توانید پشه ها را از خانه دور کنید.

روش اول

اولین روش برای از بین بردن پشه ها، استفاده از ترکیب 25 قطره روغن زیتون و یک چهارم فنجان سرکه سیب است. اگر این ترکیب را روی پوست بدن یا لباس های خود اسپری کنید، پشه ها دیگر مزاحم شما نمی شوند.

روش دوم

پشه ها معمولا در کنار زباله ها هستند. بنابراین اگر زباله ها را در ظروف مناسب بریزید، کیسه پلاستیکی زباله را گره بزنید و آن ها را زود به زود از خانه بیرون ببرید تعداد پشه ها در خانه بسیار کم می شود.

مطلب مشابه: بهترین روش برای از بین بردن سوسک های کابینت

سوسک ها

سوسک ها یکی دیگر از شایع ترین حشرات موذی هستند که می توانند از راه سوراخ ها و ترک های کوچک دیوارها یا لوله ها وارد خانه شوند. سوسک ها باعث ناراحتی و مشکلات زیادی می شوند و می توانند آلرژی زا باشند. روش های مختلفی برای از بین بردن سوسک ها وجود دارد که در ادامه آن ها را بررسی می کنیم.

روش اول

در روش اول یک بطری قدیمی را با یک ماده چسبنده مانند شربت که سوسک را به خود جلب می کند، پر کنید. سپس قسمت داخلی و بالای بطری را با روغن پخت و پز چرب کنید. اما دقت داشته باشید که قسمت بیرونی بطری چرب نشود. سوسک ها به سمت مواد شیرین می آیند اما داخل بطری گیر می کنند چون نمی توانند از دیوارهای لغزنده بالا بیایند.

روش دوم

یکی از روش های ساده برای دفع سوسک ها، استفاده از مایع کنستانتره است. این مایع را با استفاده از آب رقیق کنید و در مناطقی بریزید که سوسک ها از آن جا وارد خانه می شوند. علاوه بر آن، با این مایع می توانید کف و دیوارهای سرویس بهداشتی و حمام را تمیز کنید تا سوسک ها تا یک مدت دیده نشوند.

روش سوم

سوسک ها جاهای تاریک را برای زندگی دوست دارند به همین دلیل بیشتر آن ها در جاهای تاریک مانند چاه، داخل کابینت و زیر تخت جمع می شوند. یکی از روش های خانگی برای دفع سوسک ها، استفاده از نفت است. نفت را باید داخل چاه نفت بریزید و درپوش آن را بگذارید.

جیرجیرک ها

جیرجیرک ها نوعی از حشرات هستند که معمولا در خانه ها پیدا می شوند و به محیط های گرم و مرطوب کشیده می شوند. جیرجیرک ها صدای بسیار بلندی دارند که شما را کلافه می کند و خواب شب را از شما می گیرد. برای خلاص شدن از جیرجیرک ها می توانید از راهکارهای زیر استفاده کنید.

روش اول

با جوشاندن 2 فنجان آب و اضافه کردن نصف فنجان فلفل قرمز یا پودر فلفل قرمز یک اسپری فلفل درست کنید. مایع را صاف کنید و سپس 2 فنجان آب دیگر اضافه کنید. محلول را در یک بطری اسپری قرار دهید و محیط بیرونی خانه خود را اسپری کنید تا جیرجیرک ها از خانه شما دور بمانند. از این اسپری داخل خانه استفاده نکنید چون رنگ آن قرمز است و ممکن است وسایل خانه را لکه دار کند.

روش دوم

با پر کردن نصف یک شیشه با شیره یا شهد شیرین، یک تله درست کنید. بوی شیره جیرجیرک ها را فریب می دهد و بافت چسبنده آن ها را به دام می اندازد.

عنکبوت ها

یکی دیگر از انواع حشرات خانگی عنکبوت ها هستند. حدود 4000 گونه عنکبوت وجود دارد که برخی از آن ها سمی و برخی دیگر بی ضرر هستند. عنکبوت های بی ضرر اگر چه به خودی خود خطری ندارند اما باعث افزایش تعداد عنکبوت ها در خانه می شوند. اما عنکبوت های سمی برای انسان خطر دارند، گزش برخی از آن ها خارش ایجاد می کند و برخی از آن ها نیز می توانند کشنده باشند.

روش اول

عنکبوت ها با بوی مرکبات دور می شوند. می توانید پوست مرکبات را به قفسه های کتاب، کنار تخته ها و چهارچوب های پنجره بمالید. با این کار عنکبوت ها دفع خواهند شد.

روش دوم

با ترکیب کردن آب و چند قطره روغن گیاهی اسپری درست کنید. رایحه های دفع عنکبوت شامل نعناع، دارچین، اسطوخودوس، مرکبات، درخت چای، سرو، اکالیپتوس و سیترونلا است. این محلول را در مناطقی که عنکبوت ها وجود دارند به خصوص زمانی که هوا سرد یا بارانی است، اسپری کنید.

پروانه ها

پروانه ها ،شب ها در تاریکی وارد خانه می شوند و تخم های میکروسکوپی خود را در غلات، آرد، حبوبات، دانه ها و غذای خشک حیوانات می گذارند. وقتی پروانه ها بر روی غذاها می نشینند، پوست، مدفوع و بخش هایی از بدن آن ها بر روی غذا می ماند که این باعث آلوده شدن غذا و مواد غذایی می شود. برای دفع پروانه ها می توانید از راه های زیر استفاده کنید.

روش اول

برای جلوگیری از تکثیر پروانه ها در خانه می توانید از برگ بو استفاده کنید و این برگ ها را در تمام کابینت های آشپزخانه قرار دهید.

روش دوم

معمولا پروانه ها در ظرف ها و جعبه ها دیده می شوند و از راه قوطی و کیسه های غذای خشک خریداری شده وارد خانه می شوند. پاک کردن قوطی ها و کیسه های خرید با دستمال نم دار و صابون از ورود پروانه ها به بقیه مواد غذایی جلوگیری می کند.

مطلب مشابه: روش های موثر برای از بین بردن سوسک ها و نابودی سوسک ها!

کک ها

کک ها یکی دیگر از حشرات موذی محسوب می شوند که موجودات ریزی هستند و می توانند برای چند هفته تا چند ماه زنده بمانند. این موجودات به راحتی تولید مثل می کنند و اگر چه به میزان کمی بدن را می گزند اما معمولا نیش آن ها باعث خارش می شود و گاهی هم ممکن است باعث عفونت یا واکنش آلرژیک شود. روش های زیر برای دفع کک ها موثر است.

روش اول

برای از بین بردن کک ها به روش خانگی، می توانید اسپری گیاهی درست کنید. ابتدا تمام خانه را خالی کنید و وسایل خود را با آب گرم بشویید. سپس 4 فنجان سرکه، 4 قاشق آبلیمو، 2 قاشق فندق افسونگر و 2 لیوان آب را در یک بطری اسپری دو لیتری ترکیب کنید و آن را در همه جای خانه اسپری کنید.

روش دوم

در روش دوم، 3 لیوان آب را بجوشانید. 6 عدد لیمو را به صورت ریز خرد کنید و همراه با برگ رزماری خرد شده و 4 قطره روغن شمعدانی به آب اضافه کنید. این محلول را بپوشانید و بگذارید یک شب بماند. روز بعد، محلول را صاف کنید و ترکیب صاف شده را در یک بطری اسپری بریزید. این محلول را در تمام خانه خود اسپری کنید تا کک ها را از خانه دور کند.

روش سوم

یکی دیگر از روش ها برای خلاص شدن از شر کک ها، استفاده از مایع ظرفشویی است. برای این کار باید کمی مایع ظرفشویی را با آب گرم مخلوط کنید و در یک ظرف بریزید. این ظرف را در محلی که کک ها قرار دارند بگذارید تا به دام بیفتند. بهترین زمان برای استفاده از این روش شب ها است. کک ها در شب فعالیت بیشتری می کنند و برای موثر تر بود این روش می توانید یک منبع نور کوچک مانند چراغ های کوچک در کنار تله بگذارید.

ساس ها

ساس ها موجودات ریزی هستند و معمولا در اتاق خواب دیده می شوند. این حشرات بسیار آزار دهنده هستند و بیشتر در تابستان و هنگام سفر پیدا می شوند. ساس ها هیچ گونه بیماری را منتقل نمی کنند اما از خون انسان تغذیه می کنند. نیش ساس ها معمولا آسیب نمی زند اما باعث ایجاد خارش و کبودی روی پوست می شود. راهکارهای زیر برای دفع ساس ها موثر می باشند.

روش اول

جوش شیرین باعث جذب رطوبت موجود در محیط می شود و می تواند ساس ها را بکشد. بنابراین در مکان هایی که ساس وجود دارد، جوش شیرین بپاشید. اجازه دهید یک ساعت بماند و بعد آن را تمیز کنید. هر چند روز یک بار این کار را تکرار کنید تا تمام ساس ها از بین بروند.

روش دوم

ساس ها و تخم های آن ها هنگام قرار گرفتن در معرض دمای بالا از بین می روند. استفاده از بخار شور در مکان هایی که ساس ها دیده می شوند، آن ها را در مای بالاتر از 140 درجه فارنهایت قرار می دهد. اگر بخار شور ندارید، می توانید از سشوار برای تمیز کردن مکان های مورد نظر استفاده کنید.

بید کاغذ ها

بید کاغذها حشرات کوچکی هستند که بیضی شکل و نقره ای رنگ هستند. بید کاغذها معمولاً در مناطق مرطوب مانند حمام و زیر زمین پیدا می شوند. این حشرات به خوبی پنهان می شوند و گاهی اعضای خانه متوجه وجود این حشرات در خانه نمی شوند. بید کاغذ ها برای انسان خطری ندارند اما می توانند به خانه آسیب بزنند. این حشرات از پلی ساکاریدها تغذیه می کنند که در چسب ها، اتصالات کتاب و فرش پیدا می شوند. بید کاغذها معمولا قفسه های کتا، کارهای هنری و تزئینات دیگر خانگی را خراب می کنند. در زیر روش های رهایی از بید کاغذ ها را بررسی می کنیم.

روش اول

قسمت بیرونی یک شیشه را با نوار بپوشانید و چند تکه نان را در داخل آن قرار دهید. شیشه را در جایی که بید کاغذها وجود دارند بگذارید. یک شب بگذارید آن جا بماند. بید کاغذها می توانند از بافت خشن نوار بالا بروند، اما وقتی وارد شیشه شدند دیگر نمی توانند از شیشه صاف بالا بروند و در آن گیر می افتند.

روش دوم

بید کاغذها بوی سدر را دوست ندارد. تکه هایی از چوب درخت سدر را در جاهایی قرار دهید که این حشرات را در آن جا دیده اید. اگر تکه های سدر مرطوب یا پلاسیده شد آن ها را عوض کنید.

موریانه ها

موریانه ها موجودات بی صدایی هستند که از مواد گیاهی مبتنی بر سلولز تغذیه می کنند و این مواد در همه خانه ها پیدا می شود. موریانه ها برای انسان ضرر ندارند اما برای ساختار خانه و وسایل مشکلات زیادی ایجاد می کنند. برای رهایی از موریانه ها روش های طبیعی زیر را امتحان کنید.

روش اول

موریانه ها به آب و سلولز علاقه زیادی دارند. تکه هایی از مقوای مرطوب را در مکان هایی که موریانه وجود دارد قرار دهید. وقتی موریانه روی مقوا مستقر شد، قطعه را بگیرید و آن را بسوزانید. این کار را تا زمان رفع مشکل انجام دهید.

روش دوم

موریانه ها در مکان های تاریک و مرطوب رشد می کنند و در اثر نور خورشید و گرما ممکن است بمیرند. اگر شما در یک شهر آفتابی زندگی می کنید و مبل شما موریانه دارد، آن را در یک روز گرم بیرون بیاورید. اگر موریانه ها در خانه شما هستند، سعی کنید چراغ های UV را در آن منطقه تنظیم کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو