ویژگی ها و خواص سنگ اونیکس و نحوه تشخیص سنگ اونیکس اصل و تقلبی

ویژگی ها و خواص سنگ اونیکس و نحوه تشخیص سنگ اونیکس اصل و تقلبی


منبع: آرگا

1

1402/10/15

14:11


سنگ اونیکس یک سنگ زینتی بسیار مفید و قدرتمند است که خواص بی شماری برای سلامتی دارد. به همین خاطر، افراد بسیار زیادی به دنبال استفاده از این سنگ ارزشمند و گران قیمت هستند.

سنگ اونیکس یا سنگ باباغوری یکی از سنگ های جواهر بسیار زیبا است که به خاطر قیمت مناسب، مورد توجه مردم قرار گرفته است. حتی یک تکه طلای ساده که با سنگ اونیکس تزئین شده باشد، می تواند جلوه این سبگ زیبا را بیشتر کند. بهتر است بدانید سیاه بودن رنگ سنگ اونیکس در زیبایی آن نقش مهمی دارد. در ادامه مطلب ضمن آشنایی با انواع سنگ اونیکس، با برخی خواص سنگ اونیکس، نحوه تشخیص و نگهداری آن بیشتر آشنا خواهیم شد.

آشنایی با انواع سنگ اونیکس

سنگ اونیکس تنها به یک نوع محدود نمی شود و همانند دیگر سنگ های زینتی انواع گوناگونی دارد. هم چنین می توان از آن ها در صنایع مختلف نیز استفاده کرد. یک تقسیم بندی برای سنگ اونیکس، دسته بندی بر اساس رنگ است. این سنگ در رنگ های مختلف وجود دارد که از مهم ترین آن ها می توان به سیاه، سیاه و سفید، سفید و طوسی اشاره کرد. این سنگ در طبیعت و به شکل طبیعی نیز وجود دارد. راه دیگری نیز برای ساخت سنگ اونیکس وجود دارد. به این صورت که این نوع سنگ ها را رنگ می کنند و پس از لکه دار کردن سنگ عقیق می سازند. بهتر است بدانید این نوع سنگ ها دارای رنگ سیاه و سفید بوده که به صورت رگه روی سنگ ها به وجود آمده اند. خوب است بدانید سنگ اونیکس در قدیم برای ساخت گردنبند مورد استفاده قرار می گرفت.

خواص فوق العاده سنگ اونیکس

سنگ اونیکس چه کاربردهایی دارد؟

اونیکس به علت داشتن رنگ خاص و کنتراست زیبایی که با سایر سنگ ها و طلاها ایجاد می کند، یکی از گزینه های بسیار مناسب برای ساخت جواهرات محسوب می شود. به علاوه این سنگ از جمله سنگ های زینتی است که به صورت براق و مات نیز استفاده می شود. یکی از کاربردهای مهم سنگ باباغوری یا اونیکس استفاده از آن در فضای داخلی ساختمان ها است. از مهم ترین خواص سنگ اونیکس می توان به رد شدن نور اشاره کرد. به همین منظور از این سنگ در دکوراسیون داخلی به وفور استفاده می شود. یک هتل معروف در فرانسه به علت داشتن تزئینات اونیکس به شهرت رسیده است.

جالب است بدانید موزاییک های یک تالار بزرگ در سن پترزبورگ از جنس مرمر و اونیکس است. به طوری که با این سنگ زیبایی تالار دو چندان شده است. برای ساخت کاسه و ظروف مختلف نیز می توان از اونیکس استفاده کرد. شاید برای شما جالب باشد این سنگ از کنتراست رنگی و استحکام بسیار بالایی برخوردار است. استحکام بالای آن موجب شده که در طول تاریخ از آن به عنوان مهره نیز استفاده گردد. علاوه بر این سنگ اونیکس برای ساخت جواهرات مختلف نیز تراشیده می شود.

سنگ اونیکس چه خواصی دارد؟

خواص سنگ اونیکس

برخی از خواص جسمانی و روحی سنگ اونیکس در ادامه آورده شده است:

خواص سنگ اونیکس برای سلامت جسمانی

سنگ اونیکس در بخش های پزشکی و دارویی نیز مورد استفاده قرار می گیرد. این سنگ می تواند به درمان مغز استخوان کمک کند. همچنین سنگ اونیکس برای درمان دندان درد نیز بسیار مؤثر است. با استفاده از این سنگ می توان بسیاری از دردهای خود را درمان کنید. به علاوه از ایجاد بیماری های جسمی نیز جلوگیری نمایید. علاوه بر این مطالعات نشان می دهد که سنگ اونیکس برای برطرف کردن بیماری کوری تدریجی و صرع بسیار مناسب است.

سنگ اونیکس و خواص آن برای سلامت روح

سنگ گرانبهای اونیکس می تواند نگرانی های مختلف را کاهش دهد. از خواص این سنگ می توان به کاهش نگرانی، اضطراب، تنش اشاره کرد. علاوه بر این اگر فرد درگیر کابوس های شبانه باشد نیز می تواند از این سنگ استفاده کند. اگر سنگ اونیکس را با خود به همراه داشته باشید کمتر احساس دلشوره و آشفتگی خواهید داشت. این سنگ به شما احساس نشاط و آرامش می بخشد. اکثر محققین و دانشمندان بزرگ گفته اند که این سنگ این قابلیت را دارد که استقامت و قدرت و خود کنترلی شما را تا حد زیادی افزایش دهد. علاوه بر این توان شما را در انجام بسیاری از کارها  بالا می برد.

آشنایی با مهم ترین خواص سنگ اونیکس

خواص کلی سنگ اونیکس

برخی از خواص سنگ اونیکس به شرح زیر است:

  1. بهتر است خانم های باردار برای داشتن زایمان ساده تر همراه خود سنگ اونیکس داشته باشند. این کار به حفظ آرامش آن ها کمک می کند.
  2. افراد دمدمی مزاج که نمی توانند روی مسائل مختلف تمرکز کنند، بهتر است این سنگ را به همراه داشته باشند.
  3. اونیکس در تقویت پوست، مو و ناخن نقش مهمی دارد.
  4. این سنگ موجب افزایش شادابی و نشاط در فرد می شود و تنبلی و سستی را برطرف می کند.
  5. این سنگ، یک سنگ قدرت است و می تواند جسارت و جرأت را در شخص بالا ببرد.
  6. اونیکس اختلالات شنوایی و ناراحتی های گوارش در شخص را بهبود می بخشد.
  7. سنگ اونیکس اعتماد به نفس فرد را بالا می برد.
  8. ایجاد تعادل در فرد و محافظت از او در برابر امواج منفی از مهم ترین خواص سنگ اونیکس محسوب می شود.
  9. این سنگ فشارهای عاطفی و روحی را در فرد کاهش می دهد.

به سازی سنگ قیمتی باباغوری یا اونیکس

به منظور به سازی سنگ اونیکس باید این سنگ را در محلول شیمیایی کربن یا شکر ذوب شده بگذارید. سپس آن را با سولفوریک اسید حرارت داده و صبر کنید تا رنگ سیاه به لایه های بالایی سنگ وارد شود. حالا می توانید آن را به سنگ یک دست تبدیل کنید. برای به سازی سنگ باباغوری یا اونیکس اصل راه های دیگری نیز وجود دارد. به عنوان مثال می توانید نیتریک اسید را با رنگ مصنوعی مخلوط کنید تا سنگ با کیفیت به دست بیاید. این نوع سنگ در بازار به فروش می رسد و شما می توانید به راحتی آن را خریداری کنید.

خواص دارویی سنگ اونیکس

راه های نگهداری از سنگ اونیکس

برای نگهداری از سنگ اونیکس روش های زیادی وجود دارد. یکی از بهترین راه ها برای حفظ و نگهداری این سنگ قیمتی، تمیز کردن آن با پارچه مرطوب است. شما می توانید با استفاده از پارچه مرطوب به سادگی سنگ اونیکس را تمیز کنید و برای مدت زمان طولانی از آن استفاده کنید.

توجه داشته باشید برای نگهداری و تمیز کردن سنگ گرانبهای اونیکس از پاک کننده های آمونیاک و اولتراسونیک استفاده نکنید. زیرا این کار به سنگ آسیب وارد می کند. این سنگ ها ممکن است منفذهای زیادی داشته باشند و مواد شیمیایی مثل صابون به راحتی درون آن جمع می شوند. در حقیقت این سنگ پس از ورود صابون بی رنگ خواهد شد. بنابراین توصیه می شود به نحوه نگهداری از آن دقت کنید.

چگونه سنگ اونیکس اصل را از تقلبی تشخیص دهیم؟

تشخیص سنگ اونیکس یا باباغوری اصل هنگامی راحت است که این سنگ تراش نخورده باشد. زیرا اگر سنگ اونیکس به صورت نگینی و تراش خورده موجود باشد، تشخیص آن از عقیق سیاه به سختی انجام می شود. در نگین های آماده به سختی تشخیص می دهید که عقیق سیاه رنگ بوده است یا اونیکس اصل؟ از سنگ های قیمتی اونیکس در جواهرسازی نیز استفاده می شود و این مدل سنگ در دو نوع براق و مات به فروش می رسد. در انگشترهای مردانه نیز می توان از این سنگ به عنوان نگین استفاده کرد. سنگ اونیکس مات به تزئین دستبند، طلا و گردنبند کمک زیادی می کند. با این سنگ ظاهر زیورآلات شما بسیار شیک تر خواهد شد.

زمان خرید سنگ اونیکس به هیچ عنوان فریب شفافیت آن را نخورید. دلیل این موضوع کاملا واضح است. سنگ اونیکس از شفافیت زیادی برخوردار نیست و می توان گفت تقریبا کدر و مات است. به همین دلیل بعضی از فروشندگان سنگ تقلبی را به جای اصل می فروشند. پس باید به این موارد دقت کنید. در زمان تشخیص سنگ اونیکس اصل از تقلبی توجه داشته باشید که سنگ اونیکس اصل دارای نوارهای سیاه و سفید است. سنگ تراش نخورده اونیکس به صورت راف وجود دارد که به راحتی می توانید اصل بودن آن را تشخیص دهید.

خواص سنگ اونیکس و نحوه تشخیص آن

امیدواریم از خواندن این مطلب نهایت استفاده را برده باشید. در پایان پیشنهاد می کنیم مقالات خواص سنگ عقیق، خواص سنگ فیروزه، خواص سنگ لاجورد، خواص سنگ چشم ببر و خواص سنگ حدید را نیز مطالعه فرمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو