انواع سنگ برای گردنبند و نگاهی به خواص آن ها

انواع سنگ برای گردنبند و نگاهی به خواص آن ها


منبع: آرگا

3

1402/2/7

15:41


اگر از افرادی هستید که به اکسسوری علاقه بسیاری دارید و مایلید گردنبند های مزین به سنگ های قیمتی را استفاده کنید. باید بدانید این گردنبندها جلوه خیلی خاصی به ظاهر شما خواهند داد. در این مطلب با انواع سنگ برای گردنبند آشنا می شوید.

چنانچه طرفدار حضور سنگ های قیمتی زیبا در اکسسوری های خود به ویژه گردنبند هستید ما در این مطلب شما را با انواع سنگ برای گردنبند آشنا می نماییم. تا بتوانید با آگاهی و اطمینان بیشتری نسبت به خرید آن اقدام نمایید.

آشنایی با انواع سنگ برای گردنبند و خواص آن

از زمان های بسیار دور انسان ها به سنگ های قیمتی و جواهرات علاقه بسیاری داشته و آن را نمادی برای دریافت انرژی های مثبت از کائنات تلقی می کردند. امروزه نیز علاقمندان بسیاری به اکسسوری های مجهز به سنگ های قیمتی وجود دارد و این سنگ های زیبا را می توان در انواع گردنبند، انگشتر، دستبند و … مشاهده کرد.

اگر شما هم جزو افرادی هستید که به ظاهر خود اهمیت بسیاری می دهید حتما از تاثیر شگفت انگیز اکسسوری های زینتی بر استایل خود آگاه هستید. در میان زیورآلات، گردنبند جلوه خاصی به ظاهر شما می بخشد و استایل شما را چشم گیر تر نشان می دهد.

ولی در انتخاب گردنبند ابتدا بهتر است با انواع سنگ قیمتی به کار رفته در آن آشنا شوید بعد اقدام به خرید کنید. ما در این مطلب قصد داریم شما را با انواع سنگ گران بها برای گردنبند آشنا نماییم. سنگ هایی که هر یک جذابیت خاص خود را داشته و پر از خاصیت و انرژی بخشی می باشند. در میان انواع سنگ ها، یاقوت، الماس و زمرد جزو سنگ های گران بها و معروف دنیا بوده و مهمترین سنگ های زینتی به شمار می روند.

سنگ یاقوت

قطعا یکی از جذاب ترین انواع سنگ های قیمتی با ارزش برای گردنبند، یاقوت است. یاقوت اسم سنگی شفاف و گران بهاست که خیلی محبوب بوده و از آن در ساخت انواع سنگ انگشتر، گردنبند و دستبند استفاده می شود. این سنگ به طور طبیعی از معادن استخراج می شود و به رنگ های سرخ، زرد، سبز، سفید و کبود دیده می شود.

یاقوت سفید می تواند از انواع سنگ های سفید قیمتی محسوب شود. همچنین نوع سرخ و شفاف یاقوت بعد از الماس از برترین سنگ های یافت شده تا کنون می باشد و هر چه سایز آن درشت تر و خوش رنگ تر باشد ارزش آن بیشتر خواهد بود. در قدیم به آن باکند نیز اطلاق می شد که در واقع جمع یاقوت می باشد.

از خواص سنگ یاقوت می توان به دوری از بیماری های معده، درمان بیماری هایی مانند غش، صرع، کمک به گردش بهتر خون و دفع سموم از بدن، کمک به سیستم عصبی در تنظیم عملکرد غده تیروئید و رفع مشکلات کم اشتهایی، عصبی و قلبی اشاره کرد.

سنگ عقیق

عقیق اسم سنگی شفاف و گران بها است که البته در نوع کدر هم وجود دارد. گردنبندهای عقیق از نظر مادی و معنوی جایگاه خیلی خاصی دارند. گونه مرغوب و با کیفیت عقیق به رنگ سرخ آلبالویی بوده و همچون نگین های قیمتی در انواع اکسسوری استفاده می شود. یک نوع از آن در یمن استخراج می شود که سرخ رنگ بوده و به عقیق یمنی یا یمانی معروف می باشد.

گونه سرخ عقیق هم ارزش بالایی دارد و می تواند جزو یکی از انواع سنگ های سیاه قیمتی محسوب شود. این سنگ از ته نشین شدن رسوبات و سیلیس موجود در آب های زیر زمینی در حفره هایی که در سنگ های آتشفشانی آذرین تشکیل شده و بعدها به دست می آید.

به طور کلی منبع این نگین زیبا روی کره زمین فراوان بوده و یکی از کشورهایی بیشترین میزان منابع سنگ عقیق در رنگ های و طرح های مختلف در آن وجود دارد کشور ماست. هم در بخش هایی از سواحل دریای خزر و هم سواحل خلیج فارس یا در سواحل رودخانه های ایران عقیق دیده می شود. شهرستان نمین استان اردبیل از بزرگترین معادن این کانی و نگین ارزشمند در دنیا می باشد.

از خواص سنگ عقیق می توان به تسکین دهندگی و کاهش استرس آن اشاره کرد. این سنگ زمانی که احساس نامتعادلی دارید با ارتعاشات نرم خود شما را به حالت نرمال بر می گرداند. عقیق به عنوان سنگ تثبیت کننده هم شناخته می شود. این سنگ ها از سالیان دور مورد تحسین و ستایش می باشد.

وقتی دستپاچه و سردرگم باشید این سنگ شما را به حالت نرمال باز می گرداند. و در رنگ های مختلفی از جمله سفید، بنفش، خاکستری، صورتی، زرد، قرمز و قهوه ای وجود دارد. نوعی از عقیق با اشکال درختی به شما کمک می کند تا در شرایط طاقت فرسا ثابت قدم باقی بمانید. هنگامی که در محیط عاطفی ناخوشایندی قرار بگیرید سنگ عقیق شجر انعطاف پذیری شما را تقویت خواهد کرد.

سنگ زمرد

یکی از خوش رنگ ترین و چشم نواز ترین انواع سنگ برای گردنبند، سنگ زمرد می باشد. این سنگ از نگین های قدیمی و سنگ های زینتی می باشد که هر چه میزان رنگ سنگ سبز آن بیشتر باشد قیمت آن بالاتر می رود. یک قطعه از این سنگ سبز قیمتی هیت نشده(شناسنامه دار) حدود پنجاه درصد گرانبهاتر از زمرد هم وزن هیت نشده، هم رنگ، سایز برابر و شفافیت مشابه هم را دارا می باشد.

امروزه به علت محبوبیت سنگ سبز قیمتی انواع گردنبند، انگشتر و دستنبد از این سنگ زینتی تولید می شود. بیشتر سنگ زمرد ها دارای ناخالصی می باشند و این ناخالصی ها به صورت حباب های گاز، لکه و نوارهای روشن و تیره، کانی های مهمان و …. هستند. البته باید بدانید این موارد هیچ یک ایراد محسوب نمی شود.

در حقیقت بیشتر جواهر شناسان از این نشانه ها برای تشخیص اصالت نگین زمرد استفاده می کند. به عبارتی وجود این ناخالصی ها یک نشانه از اصل بودن سنگ زمرد است. جالب است بدانید در یونان باستان دارنده سنگ زمرد را فردی دارای ثروت و قدرت های فوق العاده می دانستند.

آویختن زمرد بر گردن و قرار دادن آن بر روی چاکرای قلب برای تقویت این عضو بسیار مفید بوده و سبب تقویت عضلانی قلب می شود. به سنگ زمرد تراپیچ هم گفته می شود. کلمبیا با اختلاف خیلی زیادی بزرگترین تولید کننده سنگ زمرد در دنیا است و بعد از آن کشور زامبیا در رتبه دوم قرار می گیرد.

از خواص سنگ زمرد می توان به گشودن قلب به روی عشق، دلسوزی، بخشش و اعتماد اشاره نمود. این نگین خالص ترین جریان بلوری پرتو سبز می باشد که پاک ترین و صاف ترین نماینده الگوی انرژی چاکرای قلب گزارش شده است. از لحاظ بدنی زمرد برای تقویت قلب و دستگاه گردش خون مفید بوده و با انرژی بالایی که ساطع می کند خواص ضد پیری هم دارد همچنین باعث افزایش نبوغ، درک، ثروت و توانگری می گردد.

سنگ فیروزه

سنگ فیروزه به سنگ انرژی و مدیتیشن شهرت دارد. و یکی از انواع سنگ های زیبا برای استفاده در گردنبندها محسوب می شود. این سنگ به عنوان گردنبند به فرد انرژی بسیاری برای مقابله با مشکلات و موانع می بخشد. سنگ فیروزه سبب افزایش تفکر و انگیزه فرد می شود و به افزایش احساسات مثبت و علاقه مندی منجر می شود.

این سنگ قیمتی و ارزشمند به رنگ های آبی آسمانی از معدن استخراج شده و برای انواع اکسسوری مورد استفاده قرار می گیرد. در نیشابور، کرمان، فارس و آذربایجان معادن فیروزه وجود دارد. بهترین و باکیفیت ترین نوع فیروزه از معادن نیشابور به دست می آید که به آن فیروزه بو اسحاقی هم گفته می شود.

سنگ فیروزه با ایجاد صداقت و عشق در انسان به عقل حکومت کرده و سبب شده از فیروزه به عنوان سنگ صلح و خوش یمنی یاد شود. از خواص این سنگ قدیمی و محبوب می توان به تقویت چشم ها، بهبود بیماری های روحی، اصلاح جریان خون اشاره نمود.به طور کلی سنگ فیروزه داری خواص درمانی بسیاری برای بیماری های جسمی و روحی می باشد و جزو محبوب ترین سنگ های تزئینی هم به شمار می رود.

این سنگ گران بها در انواع مختلفی برای گردنبند مورد استفاده می شود و با توجه به نوع آن ارزش مختلفی دریافت می کند. فیروزه ای که در عمق زمین به علت اسید موجود در آب زیرزمینی نرم شود در دسته اول انواع سنگ فیروزه ای قرار می گیرد و ارزش و کیفیت کمتری دارد. دسته دوم سنگ های نزدیک سطح زمین هستند که خشک شده و مستحکم تر می باشند.

این دسته ارزش بیشتری دارند. دقت کنید برای نگهداری سنگ فیروزه باید از محصولاتی مانند کرم، ادکلن، روغن، مایع دستشویی، و آب کلر دار دور باشد. از دیگر خواص سنگ فیروزه این است که با دور نمودن انرژی های منفی و چشم زخم، آرامش را به زندگی هدیه می دهد و فرد را از وحشت، ترش و بلاها دور می دارد. همچنین سنگ فیروزه به کسب و کار رونق می بخشد و اعتماد به نفس را بالا می برد.

در روایات ائمه معصومین فیروزه برای افزایش رزق و روزی مفید دانسته شده و برای تقویت نور چشم بسیار سفارش شده است. معمولا فیروزه را بر خلاق عقیق در سایز درشت تراش نمی دهند زیرا این کار سبب شده قیمت سنگ خیلی افزایش یابد و ضمنا از زیبایی آن نیز کاسته شود.

سنگ کهربا

یکی از جالب ترین انواع سنگ های قیمتی برای گردنبند سنگ کهربا می باشد. کهربا سنگی ارگانیک و از انواع سنگ های زینتی آلی می باشد. به عبارتی از فرایندهای بیولوژیکی موجودات و حشرات زنده تشکیل شده است. بیشترین میزان سنگ کهربا در اروپا مشاهده شده مربوط به فعالیت های یخچالی است. از این رو محدود به حوزه بالتیک نظیر کشور آلمان شرقی، لهستان و دانمارک می باشد.

در بین انواع سنگ کهربا زینتی نوعی که در داخل خود دارای حشره یا جانوری مربوط به دوره های قدیمی تر باشد قیمتی تر بوده و گران بهاتر می باشد. با توجه به میزان کیفیت و گونه حشره قیمت کهربای صیقلی متفاوت است. یک گردنبند کهربای اصل با ۱۲ سنگ می تواند چند صد پوند قیمت داشته که با وجود حشرات داخل آن ارزش این نوع سنگ زینتی خیلی بیشتر خواهد شد.

از خواص سنگ کهربا این است که یک تصفیه کننده طبیعی بوده و با جذب انرژی های منفی محیط آن را به انرژی مثبت تبدیل می کند. از این رو نقش موثری در ارتقای شور و نشاط و کمک به بازسازی سلول های بدن داشته و موجب کاهش درد و بهبود مشکلات روحی و عاطفی فرد می شود.

اکثر افراد از سنگ کهربا به عنوان گردنبند استفاده زیرا عقیده دارند عملکرد تیروئید را بهبود می بخشد. برای این کار باید گردنبند کوتاه باشد تا به تیرویید نزدیک شود. در ضمن موقع استفاده از جواهرات مجهز به کهربا باید این جواهرات با بدن در تماس باشند زیرا این سنگ زمانی می تواند نقش خود را خوب انجام دهد که در تماس با گرمای پوست باشد.

سنگ الکساندریت

این سنگ نیز مانند کهربا یکی از انواع سنگ های قیمتی و زیبا می باشد که بسیار عجیب و خارق العاده است. این جواهر چند رنگ یکی از کمیاب ترین سنگ های زینتی و قیمتی در بازار امروز محسوب می شود. این سنگ از رنگ های زمردی، قرمز، نارنجی، و زرد تشکیل می شود که با توجه به زوایای مختلفی که از آن دیده می شود رنگ ها متغیر است.

می توان گفت الکساندریت از عجیب ترین و شگفت انگیز ترین انواع سنگ های قیمتی در بازار روز دنیا می باشد. این نگین با پدیده کالرچنجینگ به زمرد روز و یاقوت شب مشهور است. احتمالا علت این موضوع توانایی تغییر رنگ سبز تا سرخ آن است. این سنگ زیبا در برابر نور به طیف های مایل به قرمز تغییر رنگ می دهد.

ارزشمندترین نوع سنگ از دید رنگ گونه تغییر رنگ دهنده سبز به قرمز آتشی می باشد. از خواص الکساندریت نیز می توان به رفع غم و افسردگی، رفع نفرت و حسادت، لطافت و پاکی روح، شانس و خوشبختی ، افزایش اعتماد به نفس، افزایش مهر و محبت و ایجاد تعادل روحی اشاره کرد.

سنگ الماس

سنگ الماس یکی از انواع سنگ های خیلی گران بها و کمیاب است که بسیار محبوب و مجذوب کننده است. این سنگ از فشرده شدن کربن در طی میلیون ها سال حاصل می شود. و اغلب در معادن زغال سنگ وجود دارد. الماس تکه ای مذاب و متبلور از عنصر کربن بوده که در اثر حرارت ذوب شده و بعد در اثر فشار منسجم و به صورت تک عنصر تشکیل دانه های کریستالی را می دهد.

از این رو مقاومت زیادی در برابر ضربه دارد. این سنگ به علت عرضه خیلی محدود قیمت بسیار بالایی دارد و از دسترس تولید کنندگان صنعتی دور بوده و بیشتر جنبه جواهراتی دارد. برش برلیان معروف ترین شیوه تراش الماس می باشد. گردنبند الماس در گذشته برای سلامتی مفید بوده و می تواند همه احساسات منفی را از فرد دور کند.

همچنین برای افرادی که زیاد به فکر فرو می روند یا دچار عصبانیت و اضطراب و بدخلقی می شوند نیز آرامش را هدیه می دهد. این سنگ سبب بخشیدن افکار سخاوتمندانه شده و فرد را جذاب و دلربا نماید. همچنین درخشندگی چهره را افزایش و موجب افزایش اعتماد به نفس می شود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو