دکتر عبدالحسین شاهوردی کیست و الان کجاست؟ + بیوگرافی

منبع: نم نمک

1

1402/10/16

11:10


رئیس پژوهشگاه رویان بر ضرورت معرفی فرهنگ کاری دکتر کاظم آشتیانی به جامعه تاکید کرد و گفت : همانطور که سردار شهید سلیمانی دارای یک منش و فرهنگ خاصی بود ، دکتر کاظمی آشتیانی نیز در حیطه علمی منش و فرهنگ کاری خاصی داشت که باید آن را به جامعه به خصوص نسل جوان معرفی کرد.

دکتر عبدالحسین شاهوردی کیست و الان کجاست؟ + بیوگرافی

راه دکتر کاظمی آشتیانی در رویان ادامه دارد

به گزارش نم نمک ، دکتر عبدالحسین شاهوردی در هجدهمین سالگرد بزرگداشت زنده یاد دکتر کاظمی آشتیانی که امروز در بهشت زهرا برگزار شد ، ضمن بیان این مطلب بر ضرورت معرفی شخصیت ایشان به جامعه تاکید کرد و گفت : امیدوارم در راستای رهنمودهای رهبری جهت معرفی مرام و منش یک جهادگر نمونه نظیر دکتر کاظمی آشتیانی به نسل جوان قدم گذاشته باشیم که البته طی یک ماه اخیر جهاد دانشگاهی اقدامات ارزنده ای را در این زمینه انجام و پویشی با عنوان سعید ایران راه اندازی کرد و مصاحبه های مختلفی با همکاران جهادی و مسئولان کشوری در این زمینه صورت گرفت که همه این اقدامات در راستای یاد آوردی و ذکر محاسن دکتر آشتیانی بود.

دکتر عبدالحسین شاهوردی کیست و الان کجاست؟ + بیوگرافی

دکتر عبدالحسین شاهوردی کیست و الان کجاست؟ + بیوگرافی

وی در ادامه تاکید کرد : احساس ما این است که دکتر کاظمی آشتیانی امروز یک فرهنگ کاری دارد و همانطور که سردار شهید سلیمانی در واقع یک منش و فرهنگ خاص خود را داشت دکتر آشتیانی نیز در حیطه علمی دارای یک منش خاصی بودند. یک نفر که با دست خالی اما همت والا در جهت تقویت یک نسل کار بزرگی را برای کشور انجام داد و قدم های موثری را برداشت که امروز برکات هر کدام از این گام ها به روح بزرگ او بازخواهد گشت.

رئیس پژوهشگاه رویان خاطرنشان کرد : امیدواریم همانطور که دکتر کاظمی آشتیانی در زمان حیاط خود مطرح کردند که امروز ما موثر و فردا اثر هستیم ما نیز بتوانیم در دوران حیاط خود قدمی را برداریم که رضایت خداوند در آن باشد.

وی همچنین خاطرنشان کرد : ما امروز شاهد نتیجه فعالیت ها و اقدامات دکتر کاظمی آشتیانی هستیم و بسیاری از فعالیت هایی که در پژوهشگاه رویان صورت می گیرد ریشه در فعالیت های زمان حیات ایشان دارد . همکاران جهاد دانشگاهی و پژوهشگاه رویان نیز قسم یاد کرده بودند تا راه دکتر کاظمی آشتیانی را ادامه خواهند داد خوشبختانه این قسم امروز به بار نشسته است.

رئیس پژوهشگاه رویان همچنین از تولد بیش از 40 هزار نوزاد در این پژوهشگاه خبر داد و گفت : دکتر کاظمی آشتیانی بنیان علم جدید در کشور در حوزه سلول های بنیادی را گذاشت و امروز دعای خیری که در این مسیر وجود دارد به روح بزرگ ایشان خواهد رسید.

شاهوردی با تاکید بر اینکه در دهه 60 بیماران مان برای درمان ناباروری به خارج از کشور می رفتند تصریح کرد : امروز به برکت خدمات ارزشمند دکتر آشتیانی میزبان تعداد زیادی از بیماران خارجی در مراکز مختلف ناباروری کشور از جمله رویان و ابن سینا هستیم.

وی تاکید کرد : دکتر کاظمی آشتیانی ایده خود برای ساخت رویان امروز را ابتدا از طریق بنیاد جانبازان پیگیری کرد و ساختمانی را در زعفرانیه تحویل گرفت و این ساختمان را تغییر کاربری داد و با عشق و علاقه کار خود را آغاز کرد. در واقع قدم اول شکل گیری پژوهشگاه رویان به این صورت و در قالب یک موسسه پیگیری شد که البته شرطی که برای دکتر آشتیانی گذاشته بودند این بود که اگر ظرف یک سال موفق به تغییر کاربری ساختمان نشود این ساختمان از او گرفته خواهد شد که خوشبختانه تلاش ایشان در این زمینه به بار نشست.

شاهوردی ادامه داد : همچنین زمین منطقه بنی هاشم نیز با حمایت رهبری از بنیاد جانبازان توسط دکتر آشتیانی گرفته شد و امروزه ساختمان آن به سرمایه ای برای جهاد دانشگاهی تبدیل شده است.

به گفته وی ، دکتر کاظمی آشتیانی هنر استفاده از وقت ها را داشت و مرکزی با عنوان مرکز کوثر که مختص بنیاد جانبازان و امور ایثارگران بود و در زمینه ناباروری فعالیت می کرد تعطیل شده بود در پی تعامل با دکتر آشتیانی خدماتی که در آن مرکز به جانبازان ارائه می شد به رویان منتقل شد و در نهایت 70 تا 80 درصد جانبازانی که به این مرکز مراجعه کردند صاحب فرزند شدند.

رئیس پژوهشگاه رویان نیز همچنین تاکید کرد : دکتر کاظمی آشتیانی در بُعد نیروهای انسانی نیز برنامه های خود را به وقت انجام می داد بطوریکه امروزه می بینیم بیش از 80 عضو هیات علمی و 800 نفر از همکاران در سطوح مختلف در مجموعه پژوهشگاه رویان فعالیت می کنند.

وی با بیان اینکه دکتر کاظمی آشتیانی با تاسیس رویان کانون نخبگانی برای جوانان و دانشجویان ایجاد کرد ، گفت : امروزه در شرایطی قرار داریم که وقتی مقاله ای در دنیا چاپ می شود یا وقتی نامی از محققین برتر حوزه سلول های بنیادی یاد می شود نام پژوهشگاه رویان و محققان آن جزو 10 مرکز و محقق برتر می درخشد.

دکتر شاهوردی با بیان اینکه زنده یاد کاظمی آشتیانی معتقد به انتقال دانش خود به جامعه علمی بود ، گفت : این بزرگوار سال اول تاسیس رویان اولین سنپوزیوم ناباروری در کشور را راه اندازی کرد و احساس می کرد که باید به گونه ای کار کند که دانش موجود به سایر همکاران ارتقاء یابد و خوشبختانه امروزه شاهد راه اندازی رشته هایی در حوزه ناباروری در کشور هستیم و جهاد دانشگاهی بار بزرگی در توسعه این دانش بر عهده گرفته است.

وی ادامه داد : امروزه حدود دو دهه از پژوهش های دکتر کاظمی آشتیانی به مرحله کارآزمایی بالینی رسیده است و در حوزه پارکینسون و موضوعات شبکه ای مجوز از کمیته اخلاق برای کارآزمایی بالینی دریافت شده است.

رئیس پژوهشگاه رویان خاطرنشان کرد : کار جدیدی که ماحصل تجربه دکتر آشتیانی در دانشکده توانبخشی بود و در آن زمان آنها با این موضوع مانوس نبودند که پژوهشی روی مدل حیوانی انجام بگیرد اما امروز کار با مدل حیوانی شروع و حیوان خانه های مختلفی نیز شکل گرفته است بطوریکه مجموعه مرکز نخستین سانان در حوزه مباحث علوم شناختی و علوم اعصاب کار جدیدی است که در پژوهشگاه رویان دنبال می شود.


بیوگرافی دکتر عبدالحسین شاهوردی

دکتر عبدالحسین شاهوردی متولد 1341 در شهر تفرش ، رئیس پژوهشگاه رویان ، عضو هیئت علمی گروه جنین شناسی پژوهشگاه رویان ، عضو هیئت مدیره انجمن علمی تخصصی باروری و ناباروری ایران ، عضو شورای علمی گروه پژوهشی تحقیقات پایه و جمعیتی بیماری های غیر واگیر ، عضو هیات تحریریه مجله پژوهشی یاخته (سل ژورنال) و آی.جی.اف.اس (IJFS) است.

وی دوران دبیرستان را در رشته علوم تجربی در تفرش به پایان رساند و پس از انقلاب فرهنگی در رشته شنوایی سنجی دانشگاه علوم پزشکی ایران به تحصیل پرداخت. ایشان موفق به اخذ مدرک کارشناسی ارشد و دکتری در رشته علوم تشریح از دانشگاه تربیت مدرس گردید و از سال 1370 همزمان با تاسیس و شکل گیری رویان ابتدا به عنوان معاون پژوهشی و آموزشی و در ادامه به عنوان رئیس پژوهشگاه رویان مشغول به فعالیت شد.

انتشار بالغ بر 300 مقاله و خلاصه مقاله ، ترجمه ، تالیف و مشارکت در تالیف چندین کتاب در زمینه بیولوژی اسپرم از جمله بیولوژی اسپرم و روش های نوین (جلد اول) ، بیولوژی اسپرم و دیدگاه های نوین (جلد دوم) و کشت سلول و بافت از جمله سوابق درخشان دکتر عبدالحسین شاهوردی است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو