مهدی ضیغمی الان کجاست؟ + بیوگرافی

منبع: نم نمک

2

1402/10/17

20:09


رئیس سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به اهمیت افزایش صادرات کالاهای با ارزش افزوده بالاتر و دانش بنیان و لزوم تنوع بخشی کالاها و بازارهای صادراتی ، انعقاد موافقت نامه تجارت آزاد با اوراسیا را فرصتی برای افزایش رقابت پذیری واحدهای تولیدی ، صنعتی و مشوقی برای ورود به بازارهای صادراتی عنوان کرد.

مهدی ضیغمی الان کجاست؟ + بیوگرافی

فرصت موافقت نامه تجارت آزاد با اوراسیا برای تولید داخلی

به گزارش نم نمک ، مهدی ضیغمی در «برنامه سومین همایش فصلی شورای انجمن های علمی ایران ، راهبردهای توسعه صنعتی» با اشاره به موانع رشد صادرات کشور ، درون‍گرایی صنایع تولیدی در کشور را یکی از این چالش های موجود عنوان کرد و در تشریح دلایل درون گرایی صنایع تولیدی در کشور ، ورود دشوار به بازارهای صادراتی به واسطه موانع و تحریم و وجود بازار تضمین شده داخلی را عاملی دانست که باعث شده ، صنایع رغبت چندانی برای صادرات نداشته باشند.

مهدی ضیغمی الان کجاست؟ + بیوگرافی

مهدی ضیغمی الان کجاست؟ + بیوگرافی

 معاون وزیر صمت با اشاره به موانع و دیوار تعرفه ای که همواره در مسیر تجارت وجود داشته است ، به موافقت نامه تجارت آزاد با اتحادیه اقتصادی اوراسیا اشاره کرد و ورود به این بازار با حذف موانع تعرفه ای را مقدمه ای برای ورود به بازارهای بزرگ تر و پیچیده تر و پیوستن به WTOعنوان کرد. 

ضیغمی انعقاد این توافق نامه را عاملی در جهت افزایش رقابت پذیری واحدهای تولیدی و صنعتی داخلی و مشوقی برای ورود به بازارهای صادراتی برای بنگاه ها دانست.

 معاون وزیر صمت در ادامه به ماندگاری پایین کالاها در بازارهای صادراتی و برندینگ ضعیف تولیدات داخلی اشاره کرد و گفت : از آنجایی که صادرات به برخی کشورهای همسایه در سطح کیفی پایین برای تولیدات داخلی فراهم است ، این موضوع رقابت های شکننده و کاذب در این بازارها ایجاد کرده و باعث شده کمتر برند خوش سابقه و با دوامی در این بازارها و کشورهای هدف شکل بگیرد؛ این در حالی است که کشورهایی همچون ترکیه در راستای ماندگاری و برندسازی در کشورهای هدف اقدامات متعددی را از سال ها قبل آغاز کرده اند. 

طبق اعلام سازمان توسعه تجارت ، این مقام مسئول همچنین به تنوع محدود سبد محصولات صادراتی کشور اشاره کرد و گفت : بیش از 75-70 درصد صادرات کشور را محصولات کامودیتی و کالاهای خام و نیمه خام تشکیل می دهد و سهم کالاهای با ارزش افزوده بالا به رغم روند رو به رشدی که از سال های اخیر آغاز شده است ، همچنان اندک است.

معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران همچنین به عدم تنوع مقاصد صادراتی اشاره کرد و گفت : تقریبا می توان گفت 80 درصد صادرات کشور عملا به 5 کشور صورت می گیرد.

به گفته او این پنج کشور شامل چین ، عراق ، ترکیه ، امارات و هند است و عملا 80 درصد صادرات ایران به این 5 کشور و در 5 گروه کالایی است.

ضیغمی مقاصد و کالاهای صادراتی اندک را از جمله دلایلی دانست که باعث شده پیچیدگی اقتصادی کشور کاهش یابد و با اشاره به رویکردها و اقدامات صورت گرفته در این زمینه به لزوم افزایش تاب آوری اقتصاد کشور برای مقابله با تحریم تاکید کرد و افزایش گروه های کالایی و مقاصد صادراتی ، ورود صنایع دانش بنیان و خلاق و درگیر کردن حوزه خدمات را از جمله اقدامات در این زمینه عنوان کرد.

او همچنین به تقویت تولید رقابت پذیر و صادراتی اشاره کرد و گفت : در این مسیر استفاده از ظرفیت ایجاد شده با انعقاد موافقت نامه ها و تقویت بنگاه هایی که محصولات کیفی با ارزش افزوده بالاتری تولید می کنند و همچنین برنامه ریزی برای ورود برخی برندها به بازارهای مدنظر با موافقت نامه های دولتی که در حال انجام است ، در دستور کار قرار دارد.

ضیغمی همچنین به لزوم تقویت صادرات خدمات فنی مهندسی به دلیل پتانسیل بالای موجود در کشور و ماندگاری و تاثیرگذاری این بخش در کشورهای هدف اشاره کرد و رشد این حوزه را بیشتر از بخش های دیگر وابسته به حمایت های دولت ها عنوان کرد.

رئیس کل سازمان توسعه تجارت در ادامه با اشاره به تقویت صادرات به کشورهای همسایه و هم سو به صورت با ثبات تر و مدون تر ، تقویت ظرفیت های استان های مرزی و استفاده از پتانسیل بازارچه های مرزی براساس قوانین تجارت کشور را دارای اولویت دانست.

معاون وزیر صمت همچنین با تاکید بر اهمیت ایجاد خوشه ها ، کنسرسیوم های صادراتی ، شرکت های مدیریت صادرات(EMC) و مراکز تجاری بر استفاده از ظرفیت شرکت های مدیریت صادرات برای تجارت با کشورهای دورتر و بازارهای بزرگ تر تاکید کرد.

ضیغمی چابک سازی فرایند صادراتی ، ارتقای نظام پشتیبانی صادرات ، مدیریت بهینه واردات و صادرات ، تخصیص ارز به کالاها و زیرساخت های اولویت دار ، افزایش توانمندی بخش خصوصی ، برنامه ریزی در جهت افزایش ماندگاری کالاهای صادراتی در بازارهای هدف ، اصلاح های سیاست های ارزی و تجاری را از دیگر اقدامات برای بهبود صادرات کشور عنوان کرد.


بیوگرافی مهدی ضیغمی

مهدی ضیغمی متولد تهران رئیس سازمان توسعه تجارت ایران است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو