بهترین ترفندها برای داشتن خانه تمیز

بهترین ترفندها برای داشتن خانه تمیز


منبع: ساعد نیوز

2

1402/10/18

07:57


این فوت و فن های هوشمندانه باعث می شوند که منزل شما همیشه حال و هوای تازگی و تمیز بودن داشته باشد. به نظر می رسد به محض آن که خانه را تمیز می کنید، خیلی زود همه چیز به هم می ریزد. چند پیشنهاد ساده کمک می کند تا خانه دار خوبی بوده و خانه ای همیشه مرتب داشته باشید.

آرزوی هر خانم کدبانویی است که خانه ای مرتب و منظم داشته باشد تا در مواجهه به مهمان های سرزده بتواند به نحو احسنت از آن ها پذیرایی کند و بهم ریختگی خانه موجب سرخوردگی او نشود. گرچه داشتن خانه ای مرتب و تمیز آن هم با داشتن فرزند کوچک و همسر شلخته کار دشواری است و تمیزکاری روزانه موجب خستگی زیاد میشود ولی با داشتن یک برنامه حساب شده و تقسیم کار در بین روزهای هفته میتوانید همیشه خانه ای مرتب و منظم داشته باشید و به کدبانویی نمونه در فامیل مبدل شوید. اگر شما هم به دنبال راه حلی برای نظم دادن به وسایل خانه و جلوگیری از بهم ریختگی آن ها هستید با ما همراه باشید تا با نکاتی ساده همیشه خانه ای تمیز و مرتب داشته باشید.

کمد لباس

هر وسیله را سر جای خودش قرار دهید


روز اول را به جمع کردن وسایل اضافی از سطح پذیرایی اختصاص دهید برای این کار برای هر قسمت از خانه یک سبد اختصاص دهید و وسایل هر قسمت را داخل سبد مخصوص خودش قرار دهید. بعد از اینکه وسیله های اضافی را از پذیرایی جمع آوری کردید هر کدام از آن ها را به مکان مخصوص خودش برده و وسیله ها را سر جایشان بگذارید.حالا وسیله های پذیرایی را بخوبی مرتب کرده و هر وسیله را سر جای خودش بچینید.سری هم به وسایل بازی کودکان بزنید و آن ها را مرتب کرده و هر وسیله را سر جای خودش قرار دهید. بهتر است لوازم اضافی و اسباب بازی های به درد نخور را جدا کرده تا از شلوغی و بهم ریختگی مداوم وسیله ها جلوگیری نمایید

برای داشتن خانه مرتب برنامه ریزی داشته باشید


تمیز کردن همه بخش‌های خانه آن هم در یک روز می تواند شما را بسیار خسته کند. بهتر است کارهای خانه تان را دسته بندی کنید و برای هر کدام برنامه روزانه هفتگی ماهانه و یا سالانه داشته باشید. برای مثال پنجشنبه ها را به جارو زدن کل خانه اختصاص دهید. تمیز کردن اجاق گاز را دو روز در هفته انجام دهید و برای شست و شوی لباس ها و گردگیری خانه نیز برنامه مشخصی داشته باشید. با استفاده از این ترفند های مرتب بودن خانه دیگر لازم نیست زمان زیادی را به تمیز کاری اختصاص دهید. بلکه تنها با صرف چند دقیقه در روز می توانید خانه مرتب و منظم داشته باشید.

دفتر

شیشه

از خلاقیت برای جمع‌آوری وسایل استفاده کنید


اگر در خانه‌ای زندگی می‌کنید که فضای کوچکی دارد (مشکل این روزهای ما در شهرها)، ممکن است با انبوهی از وسایل که جای مشخصی برای آنها ندارید، روبرو باشید. پیشنهاد می‌کنیم برای کمتر کردن این مشکل از روش‌های خلاقانه برای جمع کردن و نظم و ترتیب دادن به آنها استفاده کنید. برای مثال، می‌توانید از وسایل دورریختنی مانند حلقه مقوایی دستمال توالت برای قرار دادن سیم‌های شارژ استفاده کنید. روش‌های جمع کردن و مرتب کردن لباس‌ها را برای فضاهای کوچک یاد بگیرید و با استفاده از این موارد، مشکل تراکم وسایل را کمتر کنید.

شلوغ نبودن کانتر


برای مرتب نگه داشتن خانه، روی کانتر و پیشخوان را بیش از اندازه شلوغ نکنید. در بیشتر اوقات مرتب نبودن خانه به خاطر وسایل زیادی است که روی کانتر هستند. به منظور جلوگیری از نا مرتب شدن خانه، به هیچ عنوان ظرف های اضافه و کثیف را روی کانتر نگذارید.همچنین بهتر است وسایل برقی را روی کانتر نچینید و آنها را داخل کابینت قرار دهید. فقط در صورتی که به این وسایل نیاز دارید آنها را از داخل کابینت بیرون بیاورید. فقط وسایل ضروری که هر روز از آنها استفاده می کنید را روی کانتر بگذارید. هر روز روی کانتر را با یک دستمال تمیز و مرطوب، تمیز کنید. به این ترتیب جای هیچ لکه ای روی کانتر باقی نمی ماند.

کانتر

از ترفندهای مرتب بودن خانه این است که هر شب ظروف را بشویید


اگر واقعاً دوست دارید خانه ای مرتب داشته باشید، بهتر است از تلنبار کردن ظروف در ظرفشویی اجتناب کنید. هر شب بعد از صرف شام ظرف ها را در ظرفشویی قرار دهید و یا شروع به شستن آن ها کنید. بهتر است این موضوع را به یک عادت هر روزه تبدیل کنید. زیرا هر چقدر هم خانه تان را مرتب کنید، اما ظرف های کثیف داخل آشپزخانه را به موقع جمع نکنید خانه شما باز هم نامرتب و به هم ریخته به نظر می رسد.

اگر سعی کنید بعد از هر وعده غذایی و بعد از استفاده از هر ظرفی، همان لحظه آن ها را بشویید، در انتهای روز سینک ظرف شویی شما پر از ظرف های کثیف نخواهد شد. اگر در خانه ماشین ظرف شویی دارید بهتر است بعد از استفاده از ظروف آن ها را بلافاصله داخل ظرف شویی قرار دهید و شب قبل از خواب آن را روشن کنید.

ظرف شویی

برای یک خانه مرتب و شیک هر شب 15 دقیقه وقت بگذارید


اگر هر شب قبل از خواب با کمک همه اعضای خانواده تنها 15 دقیقه برای یک تمیز کاری سریع وقت بگذارید خانه شما همیشه مرتب خواهد بود. برای این کار حتی می‌ تواند به شکل یک بازی به آن نگاه کنید. تایمر ساعتتان روی 15 دقیقه تنظیم کنید. سپس با همه اعضای خانواده در این 15 دقیقه خانه را مرتب نمایید. بهتر است بچه ها در این فرصت اتاق خودشان را مرتب کنند و یا کارهای کوچک دیگر را انجام دهند. شما نیز با جمع کردن لباس ها و قرار دادن ظروف در ماشین ظرفشویی به سرعت خانه را مرتب نمایید. در واقع از بهترین ترفندهای مرتب بودن خانه مشارکت کردن با سایر افراد خانواده آن هم به روشی جذاب و سرگرم کننده است.

سعی کنید هر شب با کمک یک جاروی دستی، سرامیک های آشپزخانه و فضاهایی از خانه که در آن بخش ها غذا می خورید را جارو کشی کنید. این کار از جمع شدن گرد و خاک زباله روی زمین جلوگیری می کند و کمک می کند تا خانه شما همیشه تمیز و مرتب به نظر برسد. لازم نیست برای این کار زمان زیادی صرف کنید می توانید تنها 5 دقیقه از 15 دقیقه شبانه تان را به این کار اختصاص دهید و ببینید که همین عادت هر روزه چطور روی تمیزی خانه شما تأثیر می گذارد.

تمیزکردن

برای داشتن خانه مرتب و منظم جاکفشی مناسبی با سایز بزرگ انتخاب کنید


جاکفشی یکی از وسایل نسبتا مهم به خصوص زمان آمدن مهمان به شمار می آید. برای داشتن خانه ای مرتب و منظم جاکفشی مناسب می تواند تا حدودی مشکلات بهم ریختگی را برطرف کند. شما هر قدری هم کف خانه و لوازم خانه را بسابید اما اگر راهرو منزل یا ورودی نامرتب باشد تمام زحمات شما دیده نخواهد شد چرا که وجود کفش های زیاد و به هم ریخته در جلوی درب خانه تصویر جالبی به وجود نمی آورد بنابراین برای داشتن یک خانه مرتب و منظم به جاکفشی منزل توجه ویژه ای داسته باشید.

جاکفشی

فرش

مواظب طرح و نقش قالیچه‌ها و فرش‌ها باشید


فرش و قالیچه جایگاه مهمی در دکوراسیون خانه‌های ایرانی دارند و تقریباً همگی ما حواسمان هست تا لکه غذا و یا آبی روی آن ریخته نشود و یا از سایر کثیفی‌ها و آلودگی‌ها در آنها جلوگیری شود. برای رسیدن به این هدف، تلاش کنید همیشه جای مشخصی برای غذا خوردن داشته باشید تا همه فرش‌ها کثیف و لکه‌دار نشوند. اگر لکه‌ای روی فرش ریخت، به سرعت و با روش‌های درست تلاش کنید آنها را تمیز کنید و اجازه ندهید لکه‌ها برای مدت طولانی روی فرش باقی بماند و در طول هفته، مدت زمان مشخصی را برای جارو کردن به فرش‌ها اختصاص دهید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو