کامل ترین ترفندهای نگهداری مواد غذایی

کامل ترین ترفندهای نگهداری مواد غذایی


منبع: ساعد نیوز

2

1402/10/19

20:07


یکی از معضلاتی که ممکن است خیلی از افراد در خانه با آن دست و پنجه نرم کنند، نگهداری مواد غذایی است. بدون شک نگهداری مواد غذایی در خانه یکی از مهم ترین نکات خانه داری است. ما در این مقاله بهترین روش نگهداری مواد غذایی را برای شما ذکر میکنیم .

روش نگهداری انواع مواد غذایی بسیار متعدد است. در واقع هر ماده غذایی عمری دارد که با نگهداری درست آن، می‌توان زمان بیشتری آن را نگه داشت. به‌قول شهریار، شتاب کن که جهان با شتاب می‌گذرد و مواد غذایی در این شتاب عمر، فاسد می‌شوند!

تابه‌حال شده است که با چیزی در یخچال برخورد کنید و بپرسید این دیگر چیست؟ بوی گوشت می‌دهد اما شبیه کیک شده است! بله نگهداری نادرست مواد غذایی چنین بلایی سر مواد غذایی‌تان می‌آورد. در این مقاله 6 روش نگهداری انواع مواد غذایی را یاد می‌گیرید تا در وقت و هزینه خود صرفه‌جویی بیشتری کنید

نگهداری حبوبات در منزل


  • برای نگهداری غلات و حبوبات می‌توانید از ظروف شیشه‌ای، استیل یا پلاستیکی و مکان‌های خشک و خنک استفاده کنید. ظروف استیل یا فلزی باید عاری از زنگ‌زدگی باشند. وجود زنگ‌زدگی در قوطی‌های فلزی نشان‌دهنده وجود رطوبت در محیط نگهداری غلات است.

  • در محل نگهداری غلات یا حبوبات (کابینت، انبار و...) می‌توانید چند قرص زغال فعال قرار دهید.

  • در حین نگهداری مواظب باشید درِ ظروف برای مدت زمان طولانی باز نماند.

  • یکی از روش‌های دفع حشرات این است که قبل از ریختن آن‌ها در ظروف اصلی، چند روز آن‌ها را در مقابل آفتاب به صورت لایه نازکی پهن کنید تا در صورت وجود تخم حشرات، نور آفتاب سبب غیرفعال‌شدن آن‌ها شود.

  • این حشرات بیشتر باعث آلودگی حبوبات و غلات می‌شوند تا آسیب به آنها.

  • از خرید مقادیر زیادی از حبوبات و غلات بپرهیزید و سعی کنید فقط در حد نیاز معمول آن را تهیه کنید.

  • اگر از حبوبات بسته‌بندی‌شده تهیه می‌کنید، از سالم‌بودن بسته‌بندی آن و نیز تاریخ تولید و انقضای آن مطمئن شوید.

  • هر چند وقت یکبار محل نگهداری حبوبات و غلات را به ویژه در گوشه‌ها و شکاف‌ها با جارو برقی کاملا تمیز کنید. به یاد داشته باشید بعد از این کار و قبل از استفاده مجدد جارو برقی را تخلیه کنید.

  • در صورتی که در بازرسی اولیه محموله فله متوجه حضور سوراخ در دانه‌ها شدید از خرید این محموله بپرهیزید.

  • در صورتی که در یخچال فضای اضافی در اختیار دارید، می‌توانید حبوبات را در آن نگهداری کنید. اما در ظروف دربسته و غیرقابل نفوذ به هوا برای جذب‌نکردن رطوبت و بو از یخچال.

  • در صورتی که علائمی از حمله آفات را در اطراف محل نگهداری حبوبات دیدید، می‌توانید آن‌ها را حداقل چهار روز در فریزر یا در دمای صفر درجه سانتی‌گراد قرار دهید. به این ترتیب تخم آفات غیرفعال خواهند شد.

  • استفاده از حشره‌کش‌ها برای استفاده در کابینت‌ها یا محل نگهداری (انبارها) پیشنهاد نمی‌شود. مگر این‌که در زمان استفاده و چند روز پس از آن هیچ ماده غذایی در آن مکان وجود نداشته باشد. حشره‌کش‌ها هیچ اثری روی حشراتی که در داخل بسته‌بندی هستند ندارند.

  • هر ماده غذایی که با حشره‌کش در تماس مستقیم باشد باید دور ریخته شود. کابینت‌ها، قفسه‌ها و ظروف باید قبل از استفاده کاملا شسته و خشک شود.

  • حتما شما هم با این مشکل مواجه شده اید که حبوبات مخصوصا نخود حشره می زند و دیگر قابل استفاده نیست. اگر مقدار زیادی خریداری می کنید و می خواهید برای مدت طولانی مصرف کنید داخل ظرف حبوبات چند گلوله فویل قرار دهید تا از شر حشرات خلاص شوید

جبوبات

نگهداری میوه و سبزیجات در منزل


نحوه نگهداری از مواد غذایی بسته به عوامل مختلف متفاوت است؛ به این معنی که همه میوه ها و سبزیجات را نمی توان به یک روش خاص نگهداری کرد. به عنوان مثال، بعضی ها را باید درون یخچال نگه داشت و برخی را روی طاقچه! بعضی از آن ها را نباید در نزدیکی بقیه قرار داد. جنسی که مواد خوراکی را با آن بسته بندی می کنیم نیز بسیار مهم است، زیرا ممکن است بعضی از خوراکی ها با یک جنس بسته بندی مانند پلاستیک، سازگاری نداشته باشند و طی برخی واکنش های شیمیایی موادی تولید شود که برای سلامتی انسان خطرناک باشد. در این محتوا به معرفی بهترین مکان ها و روش های نگهداری از خوراکی ها در منزل با توجه به نوع خوراکی می پردازیم. با ما همراه باشید


انتخاب صحیح میوه ها و سبزیجات برای نگهداری در یخچال

انتخاب میوه‌ ها و سبزیجات تازه و با کیفیت برای نگهداری در یخچال بسیار مهم است. مطمئن شوید که میوه‌ ها و سبزیجاتی را که می‌خواهید برای مصرف در آینده نگهداری کنید، به طور کامل رسیده و بدون ترک خوردگی باشند. انتخاب میوه‌ ها و سبزیجاتی با رنگ زنده، بدون لک و تازه به معنای انتخاب صحیح است. نگهداری میوه ها و سبزیجات در یخچال نیازمند رعایت کردن نکاتی است که در ادامه به شما خواهیم گفت.

تمیز کردن میوه و سبزیجات قبل از قرادادن آنها در یخچال

قبل از قرار دادن میوه‌ ها و سبزیجات در یخچال، آن‌ها را به طور کامل تمیز کنید. برگ‌ها و بخش‌هایی که خراب یا پژمرده هستند را بردارید. همچنین، قبل از قرار دادن میوه‌ ها در یخچال آن‌ها را به طور مناسب تهیه کنید؛ به طور مثال، در برخی منابع توصیه شده است که انار را به صورت دان شده داخل ظرف ریخته و در یخچال نگهداری کنید یا کاهو را خوب بشویید و برگ برگ کرده و در یخچال قرار دهید.

استفاده از ظروف مناسب

برای نگهداری میوه‌ ها و سبزیجات در یخچال از ظروف مناسبکار ببرید. ظروفی که برای نگهداری استفاده می‌شوند، باید ضد آب و بدون نشت باشند. همچنین، بهتر است از ظروف شفاف استفاده کنید تا بتوانید محتوای داخل آن‌ها را به راحتی مشاهده کنید. به علاوه، از ظروفی با درب قفل شونده استفاده کنید تا هوا و رطوبت وارد آن نشود و میوه‌ها و سبزیجات تازه بمانند.

دمای مناسب یخچال

تنظیم دمای مناسب برای یخچال بسیار مهم است. برای نگهداری میوه‌ ها و سبزیجات، دمای یخچال را بین 1-4 درجه سانتیگراد تنظیم کنید. دمای پایین‌تر از این باعث یخ‌زدگی و تغییر رنگ میوه‌ ها و سبزیجات می‌شود، در حالی که دمای بالاتر از این می‌تواند باعث فساد آن‌ها شود.

سبزی

جدا کردن میوه ها و سبزیجات

هنگام قرار دادن میوه‌ ها و سبزیجات در یخچال، مطمئن شوید که آن‌ها را جدا از یکدیگر قرار می‌دهید. برخی از میوه‌ ها می‌توانند گاز اتیلن تولید کنند که سریعاً سایر میوه‌ها و سبزیجات را به فساد بکشانند. بنابراین، بهتر است میوه‌ها را در یخچال جداگانه قرار داده و با سبزیجات قاطی نکنید.

نگهداری سبزیجات و میوه های خاص

برخی از میوه‌ ها و سبزیجات نیاز به رعایت نکات خاصی در هنگام نگهداری در یخچال دارند. به عنوان مثال، خیارها را در بسته‌بندی مناسب و در بخش سبد میوه‌ ها قرار دهید، قرار دادن چند برگ دستمال کاغذی در میان خیار ها از خراب شدن زودهنگان آنها جلوگیری میکند. موزها را در دمای اتاق نگهداری کنید زیرا در دمای پایین تر از 12 درجه سانتیگراد زودتر خراب می‌شوند. برای نگهداری سبزیجاتی مانند اسفناج و کرفس، باید سرها و ریش‌های خشک آن‌ها را برداشت کنید و در آب قرار دهید.

چند نکته برای افزایش ماندگاری میوه و سبزیجات

برای افزایش ماندگاری میوه‌ ها و سبزیجات در یخچال، می‌توانید از ترفندهایی استفاده کنید. به عنوان مثال، قرار دادن یک کاغذ جعبه در بین لایه‌های میوه‌ هایی مثل سیب و هلو، می‌تواند فرایند تولید گاز اتیلن را کاهش داده و آن‌ها را تازه نگه دارد. همچنین، استفاده از پلاستیک‌های سبزیجات و فویل آلومینیوم برای بسته‌بندی سبزیجات می‌تواند از تماس آن‌ها با هوا جلوگیری کند.

نگهداری صحیح میوه‌ ها و سبزیجات در یخچال می‌تواند به شما کمک کند تا از آنتیجه ای عالی و طعم و ماندگاری بیشتری برخوردار شوید. با رعایت نکاتی مانند انتخاب صحیح میوه‌ ها و سبزیجات، تهیه و تمیز کردن آن‌ها، استفاده از ظروف مناسب، تنظیم دمای صحیح یخچال، جدا کردن محصولات، رعایت نکات خاص برای برخی میوه‌ ها و سبزیجات، استفاده از ترفندهای افزایش ماندگاری میوه‌ ها و سبزیجات، شما می‌توانید از میوه‌ ها و سبزیجات تازه و خوشمزه خود لذت ببرید.

کپک نزدن پرتقال

اگر پرتقال ها در یخچال کپک می زند داخل کشوی میوه ها و بین آنها یک تکه اسفنج قرار دهید.

برای خراب نشدن خیار داخل یخچال

خیار ها را بدون شستشو در یخچال قرار دهید و داخل کیسه آن چند دستمال کاغذی گذاشته و در کیسه را ببندید و داخل یخچال نگهداری کنید. گوجه فرنگی

گوجه فرنگی

نگهداری از گوجه فرنگی کمی پیچیده‌تر از سایر مواد است. گوجه فرنگی‌های نارس را تا زمانی که برسند می‌توانید روی پیشخوان آشپزخانه نگهداری کنید. گوجه فرنگی‌های کاملا رسیده بهتر است در دمای 55 درجه‌ی فارنهایت (تقریباً 13 درجه‌ی سانتی‌گراد) نگهداری شوند.

جلو گیری از خراب نشدن توت ها

معمولاً توت‌ها قبل از اینکه فرصتی برای خوردن همه آن‌ها داشته باشیم، خراب می شوند. یکی از راه‌های کاهش رشد باکتری این است که آن‌ها را به محلول 1 قسمت سرکه و 3 قسمت آب آغشته کنید. سپس توت‌ها را آبکش کنید و قبل از نگهداری در یخچال، توت‌ها درارون یک حوله‌ی کاغذی یا سطل توت کاملاً خشک قرار دهید.

نگهداری هندوانه

برای نگهداری مواد غذایی دیگر که از نوع میوه های آبدار هستند، توصیه های بسیار جالبی داریم. هندوانه را باید در دمای زیر دو درجه نگه دارید. در این شرایط هندوانه به خوبی سالم باقی می‌ماند. اما برای اینکه بتوانید این کار را در منزل انجام دهید، باید هندوانه را درون یک پارچه بگذارید و سپس آن را داخل یک توری قرار دهید. حالا می‌توانید هندوانه را از دیوار آویزان کنید. در روش دیگر می توان یک حصیر روی آن بگذارید و آن را درون کابینت قرار دهید. در روش دیگر میتوانید روی پوست هندوانه خاک بمالید. از دیگر روش های جالب برای نگهداری هندوانه استفاده از خاکستر است که می توانید از آن هم استفاده کنید. به طور کلی هندوانه را باید در قسمت های تاریک و خنک خانه نگهداری کنید. در این صورت هندوانه شما تازه تر و در مدت زمان بیشتری باقی می‌ماند.

میوه


در ادامه به معرفی این 6 ماده‌ی غذایی که نباید در یخچال نگه داری شود می‌پردازیم


برخی مواد غذایی در صورت نگه داشته شدن در یخچال، طعم و مواد مغذی موجود در خود را از دست داده و زودتر فاسد می‌شوند. حال چه موادی را نباید در یخچال نگه داریم؟


عسل

قرار دادن عسل در یخچال موجب متبلور شدن و سفتی آن می شود. برای داشتن عسلی نرم و روان بهتر است آن را خارج از یخچال و دور از نور مستقیم خورشید نگهداری کنید.

عسل

قهوه

بهترین روش نگهداری از قهوه، قرار دادن آن درون یک ظرف در بسته و بدون منفذ است. نگهداری قهوه در یخچال باعث از بین رفتن طعم و بوی آن می شود و با بالا رفتن سرعت تقطیر قهوه موجب خرابی آن می گردد. رطوبت برای پودر و دانه های قهوه مناسب نیست و کاهش کیفیت قهوه را در پی خواهد داشت.

قهوه

کدو حلوایی

نگهداری کدو حلوایی درون یخچال موجب جذب رطوبت و فساد می شود. محل نگهداری کدو حلوایی باید خشک باشد. جایی مانند آشپزخانه و زیر زمین محل مناسبی می باشد.

کدو حلوایی

نان

نگهداری نان در یخچال باعث می شود که خشک و بیات شود. بهتر است نان به صورت تازه مصرف گردد و برای نگهداری طولانی مدت، نان را در فریزر قرار دهید.

نان

سیب

سیب

با نگهداری سیب در خارج از یخچال ، می توانید ماندگاری آن را تا چند هفته تضمین کنید. سرما و رطوبت باعث می شود که سیب ها سریعتر رسیده شوند. بهتر است سیب را دو تا سه هفته بعد از خرید میل کنید. در غیر اینصورت بعد از گذشت این مدت ، برای ماندگاری بیشتر در یخچال نگهداری کنید.

موز

سرمای یخچال از رسیده شدن موز جلوگیری می کند و باعث سیاه شدن پوست آن می شود. همچنین بهتر است برای رسیدن و سیاه نشدن موز، آن را بیرون از یخچال و در کنار سیب نگهداری کرد.

موز



نگهداری مواد غذایی برای دراز مدت در خانه


نگهداری برخی مواد غذایی نیاز به اطلاعاتی دارد که بدون بهره گرفتن از آنها ممکن است دچار فاسد شدگی یا کپک‌زدگی شوند. در ادامه به نگهداری برخی مواد غذایی اشاره می‌شود.

تخم مرغ

در صورت خام سه تا پنج هفته در یخچال؛ در صورتی که پخته شود می‌توان در فریزر نگهداری کرد

تخم مرغ

شیر و فراورده‌های لبنی

یک تا شش هفته در یخچال بسته به نوع (پنیر بدون چربی بیشتر از شیر، ماست یا پنیر نرم دوام می‌آورد) یا چند ماه در فریزر نگهداری می‌شود

لبنیات

میوه ها

چند روز در دمای اتاق، یک تا دو هفته در یخچال یا دو تا 12 ماه در فریزر بسته به نوع آن متفاوت است (مرکبات، سیب و میوه‌های خشک طولانی‌ترین زمان را دارند)

میوه

کالا‌های خشک (لوبیا، غلات و غیره)

سه تا 12 ماه در دمای اتاق بسته به نوع (جعبه‌های باز نشده ممکن است بیشتر طول بکشد)، چهار ماه در یخچال و تا 12 ماه در فریزر

گندم

چاشنی‌ها، سس ها

بسته به نوع آن معمولاً شش تا 18 ماه است، بنابراین تاریخ انقضا و توصیه‌های مربوط به ذخیره سازی را بررسی کنید

سس

کالا‌های کنسرو شده

دو تا پنج سال برای ذخیره سازی و سه تا چهار روز پس از باز شدن و نگهداری در یخچال

کنسرو

کالا‌های خشک و فریزشده

دو تا پنج سال یا بیشتر در صورتی که به دور از رطوبت نگهداری شود

فریزر

کالا‌های پخته شده

دو تا هفت روز وقتی در دمای اتاق باشند، یک یا دو هفته در یخچال یا سه تا شش ماه در فریزر

گوشت

گوشت، مرغ، ماهی

یک تا پنج روز در یخچال در صورت تازه بودن (دو تا چهار روز در حالت پخته) یا سه تا 12 ماه در فریزر (گوشت خرد شده، بیکن و کالباس‌ها به اندازه تکه‌های تازه یا استیک دوام ندارند)

گوشت


مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو