جزییات ساماندهی رشته‌های علوم پزشکی/ محدودیت رشته‌های بدون متقاضی

منبع: ساعد نیوز

2

1402/10/21

16:34


ساعد نیوز: دبیر شورای عالی برنامه ریزی علوم پزشکی با اشاره به جزییات ساماندهی رشته‌های علوم پزشکی گفت: با ساماندهی، ممکن است پذیرش رشته‌های بدون متقاضی در دانشگاه‌های علوم پزشکی با محدودیت مواجه شود.

جزییات ساماندهی رشته‌های علوم پزشکی/ محدودیت رشته‌های بدون متقاضی

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ساعدنیوز به نقل از مهر، دکتر غلامرضا حسن زاده در گفت‌وگو با خبرنگار افزود: یکی از اقداماتی که وزارت بهداشت بعد از فرمایش مقام معظم رهبری در دیدار با دانشگاهیان در ابتدای سال تحصیلی جاری انجام داد، موضوع ساماندهی رشته‌های دانشگاهی در گروه علوم پزشکی بود.

وی افزود: در همین زمینه وزیر بهداشت دستور داد که ساماندهی رشته‌های دانشگاهی به گونه‌ای طراحی شود که منطقی، براساس نیاز و مبتنی بر شواهد باشد. در همین زمینه کمیته‌ای با عنوان ساماندهی رشته‌ها در معاونت آموزشی وزارت بهداشت و با نظارت مستقیم معاون آموزشی وزارت بهداشت تشکیل شد.

دبیر شورای عالی برنامه ریزی علوم پزشکی یادآور شد: این کمیته وظیفه دارد که تمام برنامه‌های آموزشی، میزان فعالیتی که دانشجویان و دانش آموختگان در رشته‌های دانشگاهی انجام می‌دهند و میزان جذب فارغ التحصیلان هر یک از رشته‌ها را بررسی کند تا یک سری از رشته‌ها که باید تغییراتی در آنها انجام شود به صورت دقیق صورت گیرد.

وی اظهار داشت: امیدواریم تا پایان سال بتوانیم ساماندهی رشته‌های علوم پزشکی را ارائه کنیم. بر اساس این ساماندهی بسته به نوع نیازسنجی که در آنها انجام می‌شود، در گروهی از رشته‌ها، ظرفیت را کاهش می‌دهیم، در گروهی دیگر از رشته‌ها ظرفیت صفر اعلام می‌شود و در رشته‌های مورد نیاز ظرفیت افزایش پیدا می‌کند.

حسن زاده خاطرنشان کرد: ساماندهی رشته‌های علوم پزشکی بر اساس مستندات آمایش سرزمینی و سند توسعه متوازن رشته‌های علوم پزشکی انطباق می‌یابد و در نهایت شورای گسترش دانشگاه‌های علوم پزشکی باید ساماندهی را مصوب کند و به دانشگاه‌ها اعلام کند.

وی اظهار داشت: بر اساس سند ساماندهی ممکن است به برخی از دانشگاه‌ها اعلام کنیم که در برخی از رشته‌ها دانشجو نگیرند و در واقع پذیرش در آن رشته صفر شود. ممکن است در برخی از رشته‌ها به ظرفیت بیشتری نیاز داشته باشیم و حتی ممکن است در رشته‌هایی که کمبود داریم راه اندازی های جدید داشته باشیم. به هر حال اگر داوطلبی برای یک رشته وجود نداشته باشد ما باید بر اساس نیاز عمل کنیم.

دبیر شورای عالی برنامه ریزی علوم پزشکی گفت: البته خوشبختانه بر اساس آمار فارغ التحصیلان بیکار در حوزه وزارت بهداشت نسبت به دیگر رشته‌ها زیاد نیست اما در هر صورت میزان اشتغال فارغ التحصیلان به صورت دائمی در مرکز امور هیأت علمی و دیگر حوزه‌های مربوطه در وزارت بهداشت رصد می‌شود. ضمن اینکه سند توسعه متوازن رشته‌های علوم پزشکی یک داشبورد مشخص در وزارت بهداشت است که موضوع اشتغال فارغ التحصیلان و دانشجویان مورد نیاز را کامل رصد می‌کند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو