شربت لوپرامید برای درمان اسهال ناگهانی (از جمله اسهال مسافرتی) استفاده می شود. اسهال می تواند باعث کم آبی بدن شود. مقدار زیادی مایعات و مواد معدنی (الکترولیت) بنوشید تا جایگزینی از دست رفته شود. در صورت بروز علائم کم آبی بدن (مانند تشنگی شدید، کاهش ادرار، گرفتگی عضلات، ضعف، غش) فوراً به پزشک خود اطلاع دهید. همچنین ممکن است در این مدت نیاز به تغییر رژیم غذایی ملایم برای کاهش تحریک معده، روده داشته باشید. برای اطلاعات بیشتر با دکتر یا داروساز خود مشورت کنید. پزشک یا دارو ساز شما ممکن است برای شما شربت لوپرامید را تجویز کند. تمام اطلاعات لازم در زمینه شربت لوپرامید برای چیست؛ نحوه مصرف شربت لوپرامید برای اسهال، استفراغ کودکان، عوارض و تداخل دارویی و عکس شربت لوپرامید (loperamide) را در این مطلب از سلام دنیا بیاموزید. با ما همراه باشید.

شربت لوپرامید برای چیست؟

شربت لوپرامید برای درمان اسهال ناگهانی (از جمله اسهال مسافرتی) استفاده می شود. این شربت اثر خود را با کاهش سرعت حرکت روده می گذارد. سرعت در حرکت روده تعداد دفع روده را کاهش داده و مدفوع را کم آب می کند. لوپرامید همچنین برای کاهش میزان ترشحات در بیمارانی که ایلئوستومی داشته اند و برای درمان اسهال مداوم در افراد مبتلا به بیماری التهابی روده نیز استفاده می شود. لوپرامید فقط علائم را درمان می کند، نه علت اسهال را (مانند عفونت). درمان سایر علائم و علت اسهال باید توسط پزشک تعیین شود.


حتما بخوانید: قرص لوپرامید برای چیست


نحوه مصرف شربت لوپرامید 

اگر از محصول بدون نسخه این شربت برای خوددرمانی استفاده می کنید، قبل از مصرف این دارو، تمام دستورالعمل های روی بسته بندی محصول را بخوانید. اگر پزشک شما این دارو را تجویز کرده است، دستورالعمل های پزشک و دستورالعمل های روی برچسب نسخه خود را دنبال کنید. این دارو را معمولاً بعد از هربار مدفوع شل یا طبق دستور پزشک از طریق خوراکی مصرف می کنند. قبل از هر بار استفاده بطری را به خوبی تکان دهید. هر دوز را با استفاده از فنجان اندازه گیری متصل شده به جعبه محصول اندازه گیری کنید. هرگز از قاشق خانگی استفاده نکنید زیرا ممکن است دوز صحیح را به درستی دریافت نکنید. دوز بر اساس شرایط و پاسخ شما به درمان برای شما تشخیص داده می شود. در کودکان دوز بر اساس سن و وزن نیز تعیین می شود. بزرگسالان نباید بیش از 8 میلی گرم در 24 ساعت در صورت خوددرمانی و یا 16 میلی گرم در 24 ساعت در صورت تجویز پزشک مصرف کنند.

عوارض شربت لوپرامید

  • سرگیجه
  • خواب آلودگی
  • خستگی
  • یبوست

عوارض شربت لوپرامید 1

اگر هر یک از این اثرات ماندگار شد یا بدتر شد، فوراً به پزشک خود اطلاع دهید. اگر پزشک به شما دستور داده است که از این دارو استفاده کنید، به یاد داشته باشید که پزشک شما قضاوت کرده است که مزایای آن برای شما بیشتر از خطر عوارض جانبی است. بسیاری از افرادی که از این دارو استفاده می کنند عوارض جانبی جدی ندارند. در صورت داشتن هر گونه عوارض جانبی بسیار جدی، از جمله: یبوست، تهوع، استفراغ شدید، درد معده، شکم، پری ناراحت کننده معده، شکم، ضربان قلب سریع، نامنظم، سرگیجه شدید، غش، فوراً مصرف این دارو را متوقف کنید و به پزشک مراجعه کنید. واکنش آلرژیک بسیار جدی به این دارو نادر است. با این حال، در صورت مشاهده علائم یک واکنش آلرژیک جدی، از جمله موارد زیر فوراً به پزشک مراجعه کنید.


حتما بخوانید: بهترین دمنوش ها برای معده درد و حالت تهوع


  • بثورات پوستی
  • خارش یا تورم (مخصوصاً در صورت، زبان، گلو)
  • سرگیجه شدید، مشکلات تنفسی

این لیست کاملی از عوارض جانبی احتمالی نیست. اگر متوجه اثرات دیگری شدید که در بالا ذکر نشده است، با پزشک یا داروساز خود تماس بگیرید.

عوارض شربت لوپرامید 2

تداخل دارویی شربت لوپرامید

تداخلات دارویی ممکن است نحوه عملکرد داروهای شما را تغییر دهد یا خطر عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. این سند شامل تمام تداخلات دارویی ممکن نیست. فهرستی از تمام محصولاتی که استفاده می کنید (از جمله داروهای نسخه ای، غیر نسخه ای و محصولات گیاهی) را نگه دارید و آن را با پزشک و داروساز خود به اشتراک بگذارید. هیچ دارویی را بدون تأیید پزشک شروع نکنید، متوقف نکنید یا دوز آن را تغییر ندهید. برخی از محصولاتی که ممکن است با این دارو تداخل داشته باشند عبارتند از: پراملینتید، مصرف اخیر ، فعلی آنتی بیوتیک، کلستیرامین، ریتوناویر، ساکویناویر. بسیاری از داروها علاوه بر لوپرامید ممکن است بر ریتم قلب (طولانی شدن QT) تأثیر بگذارند، از جمله آمیودارون، کلرپرومازین، هالوپریدول، متادون، موکسی فلوکساسین، پنتامیدین، پروکائین آمید، کینیدین، سوتالول، تیوریدازین، زیپراسیدون و غیره.

شربت لوپرامید هیدروکلراید برای اسهال کودکان و نوزادان

کودکان 6 تا 8 سال با وزن 20 تا 30 کیلوگرم می‌توانند حداکثر روزی 2 بار قرص لوپرامید 2 استفاده کنند. خردسالان 2 تا 5 سال با وزن 20 کیلوگرم یا کمتر باید از شربت لوپرامید به‌اندازه 1 قاشق چای‌خوری حداکثر 3 بار در روز استفاده کنند. لطفا دقت کنید که برای کودکان کمتر از 2 سال مصرف این دارو توصیه نمی‌شود. مصرف قرص و شربت لوپرامید اصلا برای کودکان زیر دو سال مجاز نیست. در این مورد می‌توانید با پزشک متخصص برای تجویز داروی جایگزین مشورت کنید.


حتما بخوانید: برای درمان اسهال چه بخوریم


شربت لوپرامید برای استفراغ

گاهی اوقات ممکن است که از داروهای ضد اسهال برای رفع حالت تهوع و استفراغ هم نیز استفاده شود. اگر علت حالت تهوع بیماری‌هایی مانند آنفولانزای معده یا معده درد شدید باشد، می‌توان با کمک این دارو آن را تسکین داد. البته بهتر است برای کاهش چنین علائمی از داروهای ضد اسهال استفاده نکنید و برای درمان هر چه‌بهتر به پزشک مراجعه کنید.

شربت لوپرامید برای استفراغ

موارد احتیاط  قبل از مصرف شربت لوپرامید

قبل از مصرف لوپرامید، اگر به آن حساسیت دارید، به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید. یا اگر آلرژی دیگری دارید. این محصول ممکن است حاوی مواد غیر فعالی باشد که می تواند باعث واکنش های آلرژیک یا مشکلات دیگر شود. برای اطلاعات بیشتر با داروساز خود صحبت کنید.

اگر هر یک از مشکلات بهداشتی زیر را دارید، قبل از استفاده از این دارو با پزشک یا داروساز خود مشورت کنید: درد معده یا شکم بدون اسهال، انسداد روده (مانند ایلئوس، مگاکولون، اتساع شکم)، مدفوع سیاه یا قیری، خون یا مخاط در بدن مدفوع، تب بالا، عفونت HIV یا ایدز، مشکلات کبدی، برخی عفونت های معده یا روده (مانند سالمونلا، شیگلا)، نوع خاصی از بیماری روده (کولیت اولسراتیو حاد).


حتما بخوانید: مدفوع سیاه رنگ نشانه چیست


آنتی بیوتیک ها به ندرت ممکن است به دلیل وجود باکتری به نام C. difficile باعث یک بیماری شدید روده شوند. علائم عبارتند از: اسهال که متوقف نمی شود، درد شکم یا معده یا گرفتگی، یا خون یا مخاط در مدفوع شما. این وضعیت ممکن است در طول درمان یا هفته ها تا ماه ها پس از توقف درمان رخ دهد. این دارو ممکن است این وضعیت را بدتر کند. اگر علائم فوق را بدون مشورت با پزشک خود دارید، به خصوص پس از مصرف اخیر آنتی بیوتیک، از این محصول ضد اسهال استفاده نکنید.

لوپرامید ممکن است باعث ایجاد شرایطی شود که بر ریتم قلب تأثیر می گذارد (طولانی شدن QT). طولانی شدن QT به ندرت می تواند باعث ضربان قلب سریع یا نامنظم جدی (به ندرت کشنده) و سایر علائم (مانند سرگیجه شدید، غش) شود که نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارند.

خطر طولانی شدن QT ممکن است در صورت داشتن شرایط خاص پزشکی یا مصرف داروهای دیگری که ممکن است باعث طولانی شدن QT شوند افزایش یابد. قبل از استفاده از لوپرامید، پزشک یا داروساز خود را از تمام داروهایی که مصرف می کنید و در صورت داشتن هر یک از شرایط زیر مطلع کنید: مشکلات قلبی خاص (نارسایی قلبی، ضربان قلب آهسته، طولانی شدن QT در EKG)، سابقه خانوادگی مشکلات قلبی خاص (QT). طولانی شدن EKG، مرگ ناگهانی قلبی).

سطوح پایین پتاسیم یا منیزیم در خون نیز ممکن است خطر طولانی شدن QT را افزایش دهد. این خطر ممکن است در صورت استفاده از داروهای خاص (مانند دیورتیک ها یا "قرص های آب") یا شرایطی مانند تعریق شدید، اسهال یا استفراغ افزایش یابد. در مورد مصرف بی خطر لوپرامید با پزشک خود صحبت کنید.

این دارو ممکن است باعث سرگیجه یا خواب آلودگی شما شود. الکل یا ماری جوانا (حشیش) می تواند باعث سرگیجه یا خواب آلودگی شما شود. رانندگی نکنید، از ماشین آلات استفاده نکنید یا کاری را که نیاز به هوشیاری دارد انجام ندهید تا زمانی که بتوانید آن را با خیال راحت انجام دهید. از نوشیدنی های الکلی خودداری کنید. اگر از ماری جوانا (حشیش) استفاده می کنید، با پزشک خود صحبت کنید.

  • اشکال مایع این محصول ممکن است حاوی شکر و یا الکل باشد. اگر دیابت، وابستگی به الکل یا بیماری کبدی دارید، احتیاط کنید. از پزشک یا داروساز خود در مورد استفاده ایمن از این محصول سوال کنید.
  • افراد مسن ممکن است نسبت به عوارض جانبی این دارو، به ویژه طولانی شدن QT حساس تر باشند
  • کودکان ممکن است نسبت به عوارض جانبی این دارو به ویژه خواب آلودگی حساسیت بیشتری داشته باشند. کودکان نیز در معرض خطر کم آبی بدن قرار دارند. 

شربت لوپرامید در بارداری و شیردهی

  • در دوران بارداری، این دارو باید فقط در صورت نیاز واضح استفاده شود. خطرات و فواید آن را با پزشک خود در میان بگذارید.
  • این دارو وارد شیر مادر می شود اما بعید است به نوزاد شیرخوار آسیب برساند. قبل از شیردهی با پزشک خود مشورت کنید.

زمان مراجعه به پزشک

اگر اسهال شما پس از 2 روز بهبود نیافت، اگر وضعیت شما بدتر شد، یا اگر علائم جدیدی پیدا کردید، به پزشک خود اطلاع دهید. اگر خون در مدفوع، تب، یا پری، تورم ناراحت کننده معده، شکم ایجاد کردید، یا اگر فکر می کنید ممکن است مشکل پزشکی جدی داشته باشید، فوراً به پزشک کمک کنید. اگر این دارو را تحت نظر پزشک خود برای اسهال مداوم مصرف می کنید، اگر اسهال شما بعد از 10 روز درمان ادامه پیدا کرد، به پزشک خود اطلاع دهید.

عکس شربت لوپرامید ایرانی

عکس شربت لوپرامید ایرانی

عکس شربت لوپرامید خارجی

عکس شربت لوپرامید خارجی

سخن آخر

استفاده نادرست از این دارو (استفاده بیش از حد یا سوء مصرف) ممکن است باعث آسیب جدی مانند ضربان قلب سریع، نامنظم یا مرگ شود. دوز خود را افزایش ندهید، آن را بیشتر مصرف نکنید، یا آن را بیشتر از زمان تجویز شده مصرف نکنید. مصرف لوپرامید با برخی از داروهای دیگر نیز ممکن است باعث آسیب شود. همچنین به بخش اقدامات احتیاطی، تداخلات دارویی و مصرف بیش از حد مراجعه کنید. این دارو به دلیل افزایش خطر عوارض جانبی (مانند تنفس آهسته، کم عمق، ضربان قلب تند، نامنظم) توسط کودکان کمتر از 2 سال نباید استفاده شود.